Ionuț Liviu Ciocoiu, numit inspector general școlar al județului Neamț pe 12 martie 2024, are 46 de ani, profesor de istorie din anul 2007, a predat la Colegiul Național „Roman Vodă” și era consilier local, la Roman, din 2020. La o lună de la numire, încercăm să creionăm o scurtă radiografie a învățământului nemțean din perspectiva sa.
– Ce ați găsit în instituție atunci când ați venit?
Am găsit 44 de colegi, echipa ISJ Neamț, 24 de colegi inspectori și 20 de colegi personal nedidactic și auxiliar. Am reușit să ne cunoaștem destul de bine și conlucrăm bine spre foarte bine. Doresc să creăm în cel mai scurt timp un sistem de management în care toți să știm exact ce avem de făcut, cum trebuie să reacționăm la diverse situații, că sunt situații pe curriculum, că sunt de management instituțional și să transmită mai clar către școli, către colegii directori, profesori, părinți, elevi, căile de comunicare atunci când există o problemă de rezolvat.
– Schimbări s-au făcut la nivelul inspectorilor sau preconizați că vor fi?
Am declarat din prima zi în care am avut o întâlnire cu toți colegii, că agenda inspectoratului și a fiecărui coleg în parte continuă, pentru că suntem în plin an școlar, în plină perioadă de olimpiade județene și încep și fazele naționale. În plus, exista o agendă și pe managementul instituțional cu părțile pozitive, cât și mai puțin pozitive și toată lumea și-a continuat munca. Nu a fost schimbat niciun coleg inspector și nici nu intenționez să fac acest lucru în perioada următoare. Am completat echipa cu un inspector, deoarece era un post vacant prin plecarea domnului inspector Romeo Roman în funcția de director la un colegiu din Piatra Neamț și doamna profesoară de limba engleză Amalia Antochi, care și-a preluat fișa postului și a înțeles exact care îi sunt atribuțiile, lucrează foarte profesionist și sunt foarte încântat de activitatea dumneaei. Are un post întreg pe management instituțional.
– Cu colegii de la sindicat ați avut o primă întâlnire, ați reușit să vă cunoașteți?
Am avut o primă întâlnire, pe 25 martie, am avut o comisie paritară care s-a desfășurat chiar la noi în inspectorat. Am fost 10 membri, cinci din partea ISJ și cinci din partea sindicatului. Am discutat toate punctele de pe agendă și la finalul ședinței am fost cu toții mulțumiți de soluțiile pe care le-am găsit și de concluzii. Au fost situații punctuale, au existat câteva școli care nu au primit acele carduri educaționale sau chiar dacă l-au primit, nu au fost virați banii și a fost o perioadă în care trebuia finalizată această procedură. Între timp, chiar după întâlnirea de care aminteam, ministerul a deblocat banii. Noi am mai realizat o situație actualizată la nivelul județului Neamț cu necesarul și a fost trimisă către minister.
– Vor fi schimbări de directori în perioada următoare, concursuri?
Există colegi directori care au câștigat un concurs și au contract de management pe perioadă determinată, nici nu se pune problema de a fi schimbat vreun coleg din funcție, doar dacă vor fi situații de forță majoră, altfel nici nu se pune problema. Nici în privința colegilor care au decizie până la 31 august, nu intenționez să schimb vreun coleg din funcție. Iarăși depinde de ce se întâmplă în teren și dacă vor fi motive să luăm în calcul o astfel de schimbare. Toată lumea își desfășoară activitatea, trebuie să încheiem anul școlar 2023-2024 cât mai bine din toate punctele de vedere. Și asta, până la 31 august, nu doar până în momentul în care elevii intră în vacanță.
– Cât de mult credeți că oglindesc rezultatele obținute la simulări, la evaluarea națională și la bacalaureat gradul de pregătire al elevilor?
Oglindesc destul de bine, cred eu. Anul acesta este primul an în care s-a corectat online, în format digital. Inclusiv eu am corectat și lucrările s-au distribuit aleatoriu în toată țara. Mă așteptam să fie o scădere a promovabilității, pentru că este și firesc, noi toți am fost un pic mai riguroși în corectare, unii poate prea riguroși. A fost o discuție la evaluarea națională, la proba de matematică, eu încă nu eram venit în inspectorat, dar am prins momentul respectiv. S-a pus problema că ar fi fost subiectele puțin cam dificile, după cum a declarat domnul președinte al Academiei Române pe acest subiect. Depinde la ce ne raportăm. Dacă sunt subiecte mai grele decât ar fi fost normal, atunci rezultatele sunt pe măsură. Aici nu mă pot pronunța pentru că nu sunt de specialitate. E dificil de dat un răspuns clar, iar în acest caz, poate că problema e undeva la mijloc.
– Dacă ar fi să faceți o scurtă radiografie a învățământului nemțean, care ar fi punctele bune și punctele mai puțin bune?
O să încep cu punctele mai slabe. Ce am remarcat, mai ales de când am venit la inspectoratul școlar, în anumite școli există o oarecare tensiune, un pic mai mare decât mă așteptam, pe care, sincer să fiu, nu prea o înțeleg. Am sentimentul că sunt unele războaie personale care nu-și au locul și cred că avem o viață pe care ar trebui să o trăim cât mai frumos și nu să o pierdem în războaie inutile. Este un minus pe care l-am remarcat și îmi doresc să avem un număr mai mic de nemulțumiri, de reclamații scrise și aici trebuie să lucrăm la firul ierbii, chiar de la clasă, să-i redăm cadrului didactic confortul psihic. Actul educațional se poate desfășura foarte frumos atunci când și profesorul și elevii intră la clasă relaxați, dar concentrați și cu acea liniște psihică pentru a-și desfășura desfășura actul didactic cât mai bine. Părinții care au o problemă la o materie să meargă să discute cu profesorul respectiv direct și nu pe picior de război, fără cuvinte grele. De multe ori comunicarea directă rezolvă astfel de nemulțumiri. Apoi profesorul diriginte să se implice în comunicarea cu părinții și cu elevii de la clasa respectivă, să fie un mediator, o interfață între elevi, părinți și colegii cadre didactice. Abia după aceea să meargă la direcțiune și, dacă nu se găsește un numitor comun, să ajungă la noi, la inspectorat. N-ar trebui să uităm să ne comportăm frumos, să comunicăm și să fim educați în limbaj, în comportament. Și atunci tensiunea aceasta ar dispărea. Bănuiesc că este un vid spiritual pe care mulți îl traversează, sunt observații personale. Religia ne învață și în cărțile sfinte, indiferent de religia pe care o avem, găsim răspunsuri la multe tensiuni interioare.
Partea plină a paharului este că am observat și la nivel de județ că majoritatea colegilor chiar se implică și chiar muncesc. Eu vin din sistem și știu. Este un efort și o muncă care uneori nu se vede. Unii cred că sunt doar cele 18 ore pe care noi le avem pe săptămână, plus una de dirigenție, le-ai făcut, ai plecat acasă, dar nu este chiar așa. Ședințele cu părinți se fac în afara orelor de curs, discuțiile cu elevii la fel. Apoi sunt multe proiecte educative în județul Neamț, în care foarte mulți colegi se implică și acestea se desfășoară după orele de curs, sâmbăta și duminica. Mă bucură, încă sunt implicat în unele proiecte care se desfășoară în Colegiu Național Roman Vodă și cred foarte mult în avantajele acestor proiecte în ceea ce privește evoluția emoțională, evoluția profesională a elevilor. Este ceva măsurabil, concret. Absolvenții noștri care au urmat studiile universitare și au ajuns în câmpul muncii, am văzut cât de frumos au evoluat. Uneori ne mai întâlnim la revederi sau chiar prin oraș și își amintesc cu drag și chiar spun că, dacă au ales o carieră profesională, a fost și datorită proiectelor la care au fost parte.
– V-ați creionat o agendă de când ați venit în inspectorat?
Sigur că da, nu sunt lucruri majore, nu poți veni cu astfel de lucruri peste noapte, dar deja am luat unele măsuri pentru a îmbunătăți și a ușura munca tuturor, pentru a câștiga timp și aici vă pot da și câteva exemple. Apoi mai sunt obiective pe termen mediu și pe termen lung. Dacă Dumnezeu va dori și mi se va da această misiune, eu o voi duce cu drag până la capăt. Dacă nu, mă întorc la catedră cu mare drag, că este tare frumos acolo. Un exemplu ar fi, pentru a ușura activitatea colegilor, dar și a elevilor și părinților, am luat decizia ca toate premiile care vin de la minister pentru elevii olimpici să fie virate online. Până acum se dădeau aceste sume cash, la inspectorat. Este mult mai simplu online și nimeni nu mai trebuie să mai cheltuie bani în plus cu transportul. O altă decizie similară a fost ca acele sume venite la minister pentru colegii cadre didactice care pleacă în comisiile naționale la olimpiadele respective să primească, la fel, banii online. Apoi, pentru că tot este perioada cu școala verde în multe școli, am luat decizia de a nu mai veni fizic dosarele la inspectorat, ci de a se transmite online. Și deja lucrăm în acest mod. Dosarele sunt scanate de către cadrul didactic respectiv, sunt transmise la inspectorat, analizate de noi, apoi noi le avizăm și le transmitem online.
– Un mesaj pe care ați dori să-l adresați colegilor de la catedră, părinților și elevilor?
Pentru că suntem în perioada sărbătorilor pascale, unii au sărbătorit deja, alții urmează, le doresc liniște și pace sufletească, le doresc încredere tuturor, sănătate că e mai bună decât toate și, dacă avem sănătate, le putem rezolva pe toate! Să ne ajute Dumnezeu să terminăm anul școlar cu bine și mai încrezători în forțele noastre și în potențialul pe care noi îl avem ca națiune, cred foarte mult în potențialul națiunii române.
Interviu realizat de Angela CROITORU