În cursul după amiezii de 1 mai, platforma dcnews.ro a propus cititorilor săi următoarea întrebare: Unde vă petreceţi sărbătorile? Se subînţelege că este vorba despre ediţia 2024 a Sărbătorilor Pascale. Variantele de răspuns propuse, ca la o întrebare închisă de sondaj de opinie, sunt următoarele:
- Acasă, cu familia;
- Altă destinație;
- În vacanță, în țară;
- În Grecia;
- În Bulgaria.
La primă oră a dimineţii Zilei naţionale a tineretului, rezultatul era următorul:
Partajarea votului între românii din ţară şi cei din străinătate arăta astfel:
Se remarcă uşor participarea simbolică a diasporei, cu doar 253 de respondenţi. Parcurgând mai departe rezultatele împărţite pe regiuni istorice şi judeţe, fiecare poate trage propriile concluzii. Se remarcă uşor – dacă ne raportăm la procente, nu şi la numărul irelavant de voturi (47) – situaţia judeţului nepereche de la poalele Muntelui Sfânt al Dacilor:
- Acasă, cu familia: 78,7% (37);
- În vacanță, în țară: 14,9% (7);
- Altă destinație: 4,3% (2);
- În Grecia: 2,1% (1).
Adică, ar rezulta că un procent aproape triplu faţă de cel naţional merge în vacanţă în altă parte în ţară. Ţinând cont de inventarul prezentat, Neamţul devine primul „generator” de turişti al ţării. Complementar, ca pete de culoare, toţi respondenţii din Botoşani (34) şi Covasna (4) petrec sărbătorile în familie.
Povestea este prezentată sub marginalul „poll voting”, ceea ce trimite la un sondaj de opinie. Nu este! De altfel, producătorul chestionarului se acoperă şi scrie undeva cu un corp de literă aproape infinitezimal următoarele: „Votul reprezintă opinia cititorilor DCNews. Oricine accesează site-ul poate vota. Nu este un eșantion reprezentativ pentru populația generală”. Atunci, care este relevanţa votului?
Sigur, acest gen de manopere se practică în mod curent şi nereglementat. Inducerea în eroare este una maximă, în special din partea celor care nu se sfiiesc să anunţe direct – şi în mod mincinos 100% – că fac un sondaj de opinie.
Traversând noi acum un sezon electoral, care potenţează expunerea şi vulnerabilitatea la intoxicări şi alte făcături, n-ar fi rău ca paşnicul român să încerce să reevalueze mai întâi una dintre marile invenţii ale secolului trecut, anume telecomanda televizorului. Pe urmă va înţelege uşor cum e să fugi la un click distanţă de periculoasele grozăvii online. Eventual de genul aparent convingător, care promovează un sondaj de opinie realizat în două zile, pe un eşantion uriaş dintr-un oraş, prin metoda interviului faţă în faţă, în condiţiile în care în oraşul cu pricina nu s-a semnalat nicio invazie de operatori de sondaje…
Viorel COSMA