La nivelul municipiilor și orașelor din Neamț examenul nu a făcut decât să arate că avem școli unde se face carte și școli în care problemele sunt greu de depășit – ne referim la situația socială a părinților și elevilor, la dezinteresul lor pentru școală, coroborat cu o blazare a unor cadre didactice. Luate la grămadă, lucrurile se văd cumva bine, la nivelul mediilor și mai puțin bine când vorbim despre elevi care reușesc să obțină măcar nota 5. Procentul general de promovabilitate este de 70,50%, au fost 3.698 de candidați care au dat toate probele, dintre care 2.466 au luat medie de cel puțin 5.
Piatra Neamț nu stă rău deloc
În Piatra Neamț, în afara Colegiilor Naționale, au susținut examenul de Evaluare Națională 791 de candidați. Dintre aceștia, 661 de elevi au luat medii de cel puțin 5, procent de promovabilitate 83,57%. Sunt patru școli în care promovabilitatea a fost sub 50% și media pe școală a fost sub 5. Este vorba despre Liceul Tehnologic Dimitrie Leonida, Școala Gimnazială nr. 8, Liceul cu Program Sportiv și Școala Gimnazială nr. 7. Nimeni nu avea mari așteptări aici. La polul opus, Școlile Gimnaziale nr. 2 și 3 din Piatra Neamț au avut cele mai bune rezultate, cu medii pe școală peste 8. Alte cinci școli au mai avut promovabilitate de peste 80%: Școala Gimnazială Nicu Albu, Școala Gimnazială nr. 5, Școala Gimnazială nr. 11, Școala Gimnazială Elena Cuza, Colegiul Tehnologic Spiru Haret. Totuși, media mediilor obținute de școlile din Piatra Neamț, excluzând colegiile naționale, este 6,08. Cele mai multe medii au fost între 7 și 8,99 (335).
Școala Gimnazială nr. 3 Piatra-Neamț, director Anișoara Oniciuc
“Rezultatele sunt bune, media înainte de contestații era 8,03, este o medie bună, doar doi elevi nu au reușit să ia peste 5. Sperăm ca și admiterea să fie una bună și elevii să fie admiși la liceele pe care și le doresc. S-a dovedit buna pregătire a copiilor, o muncă susținută a cadrului didactic, a echipelor de profesori-elevi-părinți, o implicare a tuturor în ceea ce privește actul învățării și acestea toate au condus la rezultate mulțumitoare. Cred că și copiii sunt mulțumiți de rezultate. Anul trecut, în schimb, am avut un 10, ceea ce anul acesta nu s-a întâmplat, dar nu că nu s-a întâmplat la noi, nu s-a întâmplat în general în țară, sunt foarte puțini la nivel național, cu media 10. Dar mediile sunt bune, și media pe școală este o medie bună, adică ne califică. Se desfășoară o muncă susținută și de aici se văd și rezultatele”.
Școala Gimnazială nr. 2 Piatra-Neamț, director Luminița Stela Andrei
“Suntem unitatea de învățământ cu media cea mai mare dintre școlile gimnaziale din județ. Este o serie extrem de numeroasă, au fost șapte clase a VIII-a anul acesta. Și acest rezultat chiar reflectă acest lucru, cu cât sunt mai mulți, cu atât ar trebui să fie diversitatea mai mare. Profesorii care au ajutat la obținerea acestor rezultate sunt următorii și aș vrea să încep cu cei de la limba și literatura română, profesori îndrumători: Rotariu Oana Maria, Valentina Ceai și Sava Ana. La limba și literatura română am avut și un elev cu nota 10, îndrumat de profesor Rotariu Oana. La matematică avem trei clase a opta îndrumate de profesor Camelia Elena Neța, două clase îndrumate de domnul profesor Ciprian Constantin Neța și alte două la care este domnul profesor Pecean Cătălin. Și aici avem doi elevi de 10. Referitor la rezultate și la succesul pe care l-au avut acești copii în acest an școlar, nu știu dacă există o anumită rețetă, dar pot să vă spun că atunci când toată lumea stătea în pandemie, la Școala gimnazială nr 2, acești copii care termină acum clasa a VIII-a, beneficiau de programul de activități de remediere. Și noi, în pandemie, după-amiază, am adus acești copii la școală, masiv chiar. După prima simulare, s-a lucrat după un plan de intervenție, deși notele nu au fost îngrijorătoare nici pe departe sub acel 5, dar s-a făcut un program de intervenție și s-a lucrat intensiv. Sunt rezultate foarte bune și să știți că nu neapărat, poate că mândria e un păcat, dar de data asta simțim așa, că a fost altceva în acest an școlar.”
Roman – sub Piatra Neamț la toate aspectele
Să începem comparația pornind de la procentul de promovabilitate, de 70,9%, mai mic cu 12,5 % față de cel de la Piatra Neamț sau cel județean. Este o diferență foarte mare și este într-un fel îngrijorătoare, având în vedere pretențiile. Să mai consemnăm că la examen s-au prezentat 421 de elevi, cu 370 mai puțini ca la Piatra Neamț și au promovat doar 297. Practic, două școli din Piatra Neamț (2 și 5) au elevi la examen cam cât tot Romanul. Un grafic comparativ privind promovabilitatea (note peste 5) arată că majoritatea școlilor au obținut rezultate mai mici ca în anul trecut sau asemănătoare. La Școala Gimnazială ”Roman Mușat” diferența este foarte mare, de peste 20 de procente, ca și la ”Calistrat Hogaș unde scăderea este de 13 procente.
Chiar și la numărul de note peste 9 diferența este mare, chiar și făcând raportul la numărul de elevi, doar 23 față de 117 la Piatra Neamț.
O rană: școlile unde predomină copiii de etnie rromă
Două unități școlare, Școala Gimnazială nr. 7 Văleni la Piatra și Școala Gimnazială ”Costache Negri” la Roman se află în aceeași situație, nu au nici un elev promovat. Vorbim aici despre elevi de etnie rromă, pentru care s-au făcut și se fac eforturi speciale de a-i aduce la școală dar care nu par să fie interesați de o continuare a școlii cu vreun rezultat palpabil în afară de posibilitatea părinților de a încasa alocația.
O explicație vine de la Bogdan Emilian Balașcă, directorul Liceului Teologic “Francisc de Assisi” Roman la care se află în subordonare Școala Gimnazială “Costache Negri”: “Sunt rezultate proaste pentru că vorbim despre copii din zone defavorizate, cei mai mulți de etnie romă, din zona Fabricii și de pe Smirodava. Aici condițiile sociale binecunoscute își spun cuvântul. Noi ne-am dat toată străduința să-i aducem la școală, le-am oferit condiții, i-am consiliat. Au fost doar 12 elevi, unii nu au dorit să mai susțină examenul. În fiecare an, o spun cu tristețe, ne-am obișnuit cu astfel de rezultate din aceste motive”.
Târgu-Neamț – surpriza plăcută a acestui examen
Procentul de promovabilitate este 85,63%, peste cel județean, peste Piatra Neamț, mult peste Roman. Vorbim aici de 5 unități școlare, care toate au peste 80% promovabilitate. Trebuie să mai menționăm aici numărul de note peste 9 este mai mare ca la Roman, în condițiile în care vorbim de mult mai puțin elevi. Un caz aparte îl reprezintă Liceul ”Vasile Conta”, care a obținut rezultate foarte bune atât la nivelul notelor, cât și la cel al promovabilității. Este o diferență incredibilă față de ”etalonul” numit ”Ștefan cel Mare”, care, incredibil, se află sub alte două școli gimnaziale la acest capitol. Dacă mergem mai departe și vorbim despre note, diferența este la fel de mare, ultimii nu au reușit o medie generală pe școală de 7. Fără a da sentințe, cea mai probabilă explicație a rezultatului slab de la ”Ștefan cel Mare” poate veni de la faptul că a fost permisă funcționarea clasei cu 38 de elevi, mult peste limita legală, fapt care a îngreunat procesul de predare-învățare. Nu discutăm aici cum s-a putut întâmpla asta, dar probabil cineva va trebui să o facă. Dincolo de aceste diferențe, să remarcăm rezultatul de la Târgu-Neamț și faptul că Liceul ”Vasile Conta” se insinuează, ca rezultate, în imediata apropiere a colegiilor naționale de renume.
Karina Cojocaru, director Liceul ”Vasile Conta”: ”Și-n acest an școlar, ne-am confirmat renumele prin rezultatele foarte bune obținute de absolvenții ciclului gimnazial la Examenul Național de Evaluare Națională. Liceul Vasile Conta Târgu Neamț s-a clasat pe LOCUL 7 la NIVEL JUDEȚEAN, iar TREI dintre absolvenții noștri se află în PRIMII 10 ELEVI DIN JUDEȚ, o performanță care reflectă nu doar inteligența, perseverența și determinarea elevilor, ci și dedicarea neobosită a profesorilor și sprijinul constant al părinților. Elevii noștri au strălucit la examene datorită eforturilor susținute și pregătirii intense. Nu este o surpriză că au obținut note remarcabile, având în vedere că au fost îndrumați de cadre didactice cu o vastă experiență și pasiune pentru educație. Profesorii de limba și literatura română, DANIELA CRISTEA, OANA FILIP și OANA STOICA, au cultivat în elevi nu doar o cunoaștere profundă a textelor și a gramaticii, ci și o iubire pentru lectură și exprimare creativă. Profesorii de matematică, NICOLETA BACIU, ANDREEA ISTRATE și NONA BUTNARU, au fost și ei piloni esențiali în acest proces, oferind elevilor nu doar cunoștințele necesare, ci și încrederea că pot rezolva orice problemă, oricât de complexă ar părea.”
Valentin BĂLĂNESCU
Un comentariu
Tot meritul este al parinților care își susțin copii la pregătire în particular.