Testarea numită Evaluare Națională, menită să realizeze o ierarhizare a elevilor pentru accederea lor în învățământul liceal arată și anul acesta diferența care există între nivelul de la oraș față de cel din urban. Diferență pare că devine de la an la an mai mare, chiar dacă, trebuie să recunoaștem, crește și numărul școlilor care obțin rezultate mai bune. Avem 15 școli unde media este sub nota 5 și 13 unde promovabilitatea depășește 80%. Dar există două cifre care ar trebui să dea de gândit. Prima, avem în mediul rural 924 de note sub 5, din totalul de 1.240 ”obținute” în Neamț. Este o realitate care arată cât de mult suferă județul la capitolul nivel de trai, pentru că aceste rezultate vin acolo unde sunt comunități foarte sărace, de multe ori de rromi. A doua cifră se referă la promovabilitatea în mediul rural, cu 25% mai mică decât în urban, adică 57,77%. Dacă adăugăm aici și elevii care din diverse motive au abandonat cursurile, tabloul devine și mai gri.
Școala gimnazială Borlești – cea mai bună medie din rural
“Rezultatele obținute în acest an școlar la Evaluarea Națională, pentru noi, cei de la Școala Gimnazială Borlești, sunt excelente. Într-un anumit clasament, suntem pe locul nouă, înainte fiind Colegiile Naționale Petru Rareș, Calistrat Hogaș, Infomatică, Roman Vodă, Vasile Conta. Sunt doar două școli generale în fața noastră, ambele urbane: 2 și 3 din Piatra Neamț. Dar, la nivel de școli gimnaziale din rural, suntem pe primul loc în județ. Suntem înaintea școlii Elena Cuza Piatra Neamț, de exemplu, plus altele. La examenul din 2024 au participat 17 copii dintr-o clasă de la Borlești. La Școala Mastacăn media de admitere este 7, clasa fiind formată din 11 copii, cu media 7,48 la limba română și 6,53 la matematică. Aici am avut doi copii cu note sub 5. Ca atare, dintr-un număr de 28 copii înscriși la Evaluarea Națională, 26 au luat note peste 5. Cred că succesul se împarte astfel: 60% este aportul profesorului de la clasă și 40% familia. Am spus 60% profesorul, pentru că dacă nu ai un cadru didactic implicat, care să lucreze și care să comunice în așa fel încât orice copil să înțeleagă, nu este bine. De pildă, avem în școală un copil care a obținut mențiune la olimpiada națională de limbă italiană. A venit din Italia în clasa a VII-a, iar acum are media de admitere 9,02!”, a declarat Ionel Pătrunjel, directorul Școlii Gimnaziale Borlești.
Elevii au fost îndrumați de către:
Limba și literatura română – Prof. Olteanu Dan George
Matematică – Prof. Rotaru Mădălina
Procentul de promovabilitate după contestații a fost de 92,86%
Media notelor la limba română este: 7,78
Media notelor la matematică este: 7,10
Media notelor finala este de: 7,44
LIMBA ŞI LITERATURA ROMÂNĂ
Clasa | Nr. elevi înscrişi | Nr. elevi prezenţi | Note
1-4,99 |
Note
5-5,99 |
Note
6-6,99 |
Note
7-7,99 |
Note
8-8,99 |
Note
9-9,99 |
Note
10 |
VIII | 28 | 28 | 2 | 3 | 2 | 4 | 10 | 7 | 0 |
Procent de promovabilitate – 92,86%
MATEMATICA
Clasa | Nr. elevi înscrişi | Nr. elevi prezenţi | Note
1-4,99 |
Note
5-5,99 |
Note
6-6,99 |
Note
7-7,99 |
Note
8-8,99 |
Note
9-9,99 |
Note
10 |
VIII | 28 | 28 | 2 | 6 | 6 | 5 | 5 | 4 | 0 |
Procent de promovabilitate – 92,86%
MEDII GENERALE
Nr. elevi înscrişi | Nr. elevi prezenţi | Medii
1-4,99 |
Medii
5-5,99 |
Medii
6-6,99 |
Medii
7-7,99 |
Medii
8-8,99 |
Medii
9-9,99 |
Medii
10 |
28 | 28 | 2 | 2 | 5 | 7 | 7 | 5 | 0 |
Procent de promovabilitate – 92,86%
Elevi care s-au evidențiat: Stan Manuel Constantin, Anasiei Andrei Emanuel, Socea Maria-Valentina, Varvara Alexandra și Topilă Teofana.
Tot de bine: Școala Profesională Adjudeni
O școală profesională, unde aparent nu ai avea mari așteptări dovedește că se poate face carte la nivel înalt (aici a fost obținută cea mai mare notă din mediul rural la Evaluare în județ de către Cristian Lucaci) sau bun, având în vedere rezultatul general. Vorbim despre o promovabilitate de peste 78% și o medie a notelor de 6,25, comparabilă cu a Colegiului Național ”Ștefan cel Mare” Târgu-Neamț.
Reversul medaliei – școli cu promovabilitate 0
Avem și 4 unități școlare în care nici un elev nu a obținut nota 5. Este vorba despre Școala Gimnazială Văleni, Școala Gimnazială ”Costache Negri” Roman, Școala Gimnazială Solca, comuna Oniceni și Școala Gimnazială nr. 7 Piatra Neamț, cea din anexa Văleni. Am lăsat intenționat și cele două școli din orașe, pentru că unde există aceleași cauze, rezultatele sunt identice. Toate aceste școli au un numitor comun, copiii provin din medii familiale care nu oferă modele de viață care să fie compatibile cu un comportament normal în societate. Mulți sunt rromi și prezența lor la școală, când vin, are legătură cu alocația de stat și hrana pe care o primesc. În fiecare din aceste locuri se fac eforturi uneori disperate pentru a-i aduce la școală, intervin și organizații nonguvernamentale în sprijin, dar nu se poate vorbi despre creșterea interesului pentru studiu.
Prof. Mirela Ichim, directorul Școlii Coordonatoare Oniceni, la care este subordonată Școala Solca cu zero promovați: “Paradoxal, per total, noi suntem mulțumiți de rezultatele de anul acesta, chiar dacă nu au promovat! Măcar au fost mai multe note de 4, față de anul trecut când erau numai de 1 și de 2, este o schimbare. Pot merge să se înscrie la o profesională. Sunt mai mulți factori care au concurat la acest zero promovabilitate, în primul și în primul rând vorbim despre dezinteresul evident al elevilor față de carte, de învățătură, lipsa aproape totală de implicare a părinților și comunicarea foarte greoaie cu ei. Pentru că aici vorbim despre familii de romi nedeclarați din satul Solca. Eu, de doi ani de când am venit director, am dus negocieri cu ei, cu părinții, dar le lipsește motivația pentru învățare, pentru a susține și promova un examen”.
În alte cazuri, cum s-a întâmplat la Liceul Tehnologic Arhimandrit Chiriac Nicolau Vânători Neamț, mulți elevi au absentat de la examen. Prof. Mihaela Amariei, director: “Este o realitate cu care ne confruntăm, am avut 9 absenți, aceștia fac parte din comunitatea romă din această zonă. Noi am încercat să-i aducem la școală, am mers cu consilierul școlar special la ei acasă, ne străduim, le oferim condiții. Dar, au această frică când vine vorba despre examen. La o probă au mai venit dintre ei, dar la cealaltă nu s-au mai prezentat”.
Situații catastrofale sunt și în alte școli. De exemplu, la Școala Profesională Valea Ursului, unde din 34 de elevi înscriși, doar 4 au luat note peste 5. E tot o școală profesională ca și la Adjudeni, probabil altul este mediul din care vin elevii și altul interesul în a se apropia de școală. Și exemplele pot continua, cu școlile din Făurei, Bahna, Dragomirești etc.
Soluții în actualul sistem nu există
Dacă ele ar exista până acum și-ar fi făcut efectul. Atâta timp cât avem zone în care sărăcia lucie generează infracționalitate, inclusiv juvenilă, în care și oamenii legii intră cu teamă, va fi greu ca de acolo să scoți elevi măcar de nota 5. Și avem zone sărace și foarte sărace în județ destule.
Atâta timp cât sistemul de învățământ are în centru doar examenele, de admitere sau bacalaureat, cât timp toți profesorii sunt plătiți la fel, indiferent de rezultate sau, de ce nu, de gradul de periculozitate al locului unde predau, cât timp se acordă burse doar pentru prezența la școală sau alocațiile sunt legate de aceeași prezență, fără o cerință minimă de performanță, mlaștina rămâne aceeași. Dar să remarcăm că în comunele în care există primari care au grijă de școală, în care și părinții sunt interesați, unde profesorii își doresc performanță, vin și rezultatele.
Angela CROITORU