Județul Neamț nu face rabat de la regula valabilă la nivel național atunci când vine vorba despre meseriile primarilor care îi conduc comunitățile. Avem o varietate de meserii, o lume pestriță, în care nu prea se evidențiază cei cu studii în domeniu – administrație publică, destul de puțini la număr și managerii. În marea majoritate a cazurilor însă sunt primari care, indiferent de meserie, au învățat din mers să realizeze proiecte și să aducă finanțări, bazându-se pe echipa din primărie pe care și-au format-o în timp. Un alt detaliu important este faptul că mai puțin de un sfert dintre cei care administrează localitățile nemțene pot fi considerați politicieni, cei din mediul urban în primul rând. În rural preocupările politice converg spre un singur lucru: asigurarea finanțărilor pentru investiții. Avem ingineri de tot felul, avem antreprenori, mulți economiști, croitori, foști polițiști, tractoriști, chiar și un macaragiu.
Daniel Harpa – ofițerul de poliție care conduce județul
Printre primarii orașului Târgu-Neamț a existat la un moment dat, pe vremea comuniștilor, în perioada 1968-1975, un șofer de basculantă care se numea Gheorghe Ungureanu. Este interesant modul în care, dintre toți primarii dinainte de ’89 memoria colectivă și-l amintește tocmai pe acesta.
Dintre primarii postdecembriști, Decebal Arnăutu era absolvent al unei Școli Tehnice de Maiștri energeticieni și al Facultății de Științe politice (2004).
Cel mai longeviv primar al orașului, cu 12 ani, Daniel Harpa, a profesat ca ofițer de poliție, dar este absolvent al Liceului ”Henri Coandă” din Bacău și licențiat al Facultății de drept a Universității ”Alexandru Ioan Cuza” din Iași. Actualul președinte ales al Consiliului Județean Neamț spune că a fost tentat, la un moment dat, cu un post de parlamentar: “Cred că toată lumea știe că am fost în structurile de poliție, după care mi-am dat demisia din poliție și am urmat administrația locală. De fapt, asta mi-a plăcut și îmi place în continuare! Mulți nu știu faptul că mi s-a propus la un moment dat să candidez pe un loc de parlamentar, dar nu cred că mă așează pe mine acest loc de parlamentar… În administrație, zic eu și nu numai eu, toți cei care mă cunosc, că am făcut performanță în cele trei mandate la Târgu Neamț. Vorbim de 12 ani de zile. Este o diferență mare față de cum arăta orașul atunci când l-am preluat și mai sunt multe alte proiecte pe care va trebui viitorul primar să le termine. Vorbim aici de aproximativ 80 milioane de euro care au fost atrase pe fonduri europene, în cei 12 ani de zile, iar viitorul primar, care mi-a fost și viceprimar și administrator public, știe exact cum să continue lucrurile și să termine ceea ce am început împreună în echipă”.
Întrebat despre aplicarea disciplinei din poliție în administrația târg-nemțeană, Daniel Harpa a replicat: “Dacă nu începeam cu disciplină, (nu neapărat polițienească sau militară!) nu realizam ceea ce am realizat. Nu am avut o reclamație în cei 12 ani de zile! Toți ne-am văzut de treaba noastră, indiferent că suntem consilier, primar sau aparat de specialitate. Și uitați că, astăzi, atât la nivel județean, cât și în țară, vorbim despre Târgu-Neamț ca unul dintre orașele la nivelul european, modern”.
După trei mandate, consideră că meseria de primar, “Dacă e să discuți strict din punct de vedere administrativ, da, ai o satisfacție a muncii, în primul rând! Ai și insatisfacții în anumite momente ale vieții, dar nu este chiar meseria ideală pentru că politicul câteodată nu face bine administrației locale. Dar, dacă îți faci o echipă competentă, serioasă și cu încredere în Dumnezeu, realizezi ceea ce îți propui”.
Cum trebuie să fie un primar în viziunea sa: “În primul și în primul rând, să fie un gospodar, să aibă și studii, măcar studii de administrație publică sau de administrație, în general. Chiar și economist, chiar și jurist, te ajută orice fel de studii, în special pe această zonă juridică, administrativă, economică, chiar și arhitectură. Dar cred că administrația publică în general ar fi ideală pentru un candidat la primărie”, conchide Daniel Harpa.
Cosmin Balan – primarul care aduce lumina!
Noul primar al comunei Alexandru cel Bun, Cosmin Balan (PNL) este unul dintre oamenii din administrația publică locală care au în spate o poveste de viață interesantă și vin cu experiența profesională din mediul privat. Acum 23 de ani, imediat după absolvirea liceului, a plecat în Irlanda în căutarea unui trai mai bun.
“În anul 2001 am experimentat prima mea deplasare la muncă în străinătate. Acolo am lucrat în mai multe subcategorii HoReCa, ajungând inclusiv la administrarea sectorului de food and beverage (mâncare și băutură – n.r.) la Ballymun Plaza (hotel de cinci stele din Dublin – n.r.). Aceste experiențe m-au ajutat să dezvolt abilități solide de gestionarea clienţilor, comunicare eficientă şi lucrul în echipă într-un mediu dinamic și provocator”, își amintește Cosmin Balan.
Ambiția și abilitățile sale l-au dus într-un cu totul alt domeniu de activitate, mult mai bine plătit și unde avea un al statut: din 2005 până în 2021, a lucrat ca translator autorizat și nu oriunde…
“De-a lungul celor 16 ani am avut un parcurs profesional ascendent, ca translator/traducător, bazat pe multă muncă, creând o strânsă colaborare cu Departamentul de Justiţie al Irlandei. Aici am acumulat multă experienţă. Interacțiunea cu persoanele din cadrul Justiției mi-a întărit convingerea de a fi corect și onest în tot ceea ce fac”, povestește Cosmin Balan.
Întors acasă, acum 3 ani, a devenit manager-fondator al Smart Solar Up România, firmă înființată în 2022, care, cu numai 5 angajați, a reușit să ajungă într-un an de zile la o cifră de afaceri de aproape 1 milion de lei și un profit net de aproape 15.000 de lei. După cum sugerează și numele, firma se ocupă de soluții pentru energie regenerabilă – parcuri fotovoltaice.
“După reîntoarcerea în ţară, am pus bazele unei companii de energie solară. Am închegat o echipă specializată în soluții de furnizare a energiei regenerabile, de la comercializarea şi instalarea sistemelor de panouri fotovoltaice, până la obținerea statutului de prosumator și stocarea energiei în acumulatori”, punctează primarul de la Alexandru cel Bun.
Cosmin Balan este absolvent al Liceului Economic Administrativ din Piatra-Neamț și al Facultății de Finanțe-Bănci a Universității „Petre Andrei” din Iaşi.
“Primarul – un lider, mediator și vizionar!”
Întrebat dacă consideră că un primar ar trebui să aibă o anumită meserie, primarul Cosmin Balan nuanțează: “Funcția de primar nu este neapărat condiționată de o meserie specifică, ci de calitățile personale ale individului. Indiferent de profesia avută anterior, ceea ce contează cel mai mult este capacitatea de a fi un bun gospodar și de a iubi cu adevărat comunitatea și locurile natale. Rolul primarului este acela de a servi interesul public, de a înțelege problemele oamenilor și de a căuta soluții eficiente, nu doar de a avea cunoștințe tehnice specifice unei meserii. Desigur, există profesii care pot aduce avantaje în gestionarea unei primării. De exemplu, un inginer poate avea o înțelegere mai bună a infrastructurii, un economist poate aduce abilități în gestionarea bugetelor, iar un jurist poate înțelege mai bine legislația. Cu toate acestea, niciuna dintre aceste meserii nu garantează succesul în funcția de primar dacă persoana respectivă nu este empatică, nu are viziune sau nu se implică activ în viața comunității. Primarul trebuie să fie mai mult decât un specialist – el trebuie să fie lider, mediator și vizionar. Un bun primar știe să asculte nevoile cetățenilor, să colaboreze cu diverse instituții și să inspire echipa sa pentru a aduce proiecte în beneficiul comunității. Așadar, ceea ce face diferența nu este meseria avută anterior, ci devotamentul față de oameni și abilitatea de a rezolva problemele cu creativitate și pragmatism. În concluzie, oricare ar fi experiența profesională anterioară, primarul ideal este acela care se dedică cu sufletul comunității sale și care are capacitatea de a gestiona resursele și oamenii pentru a transforma viziunea sa în realitate”.
Cât privește modul în care va atrage oameni de afaceri care să investească în comună și să creeze locuri de muncă pentru oamenii locului: “Ca primar, voi pune un accent deosebit pe facilitarea accesului la informații esențiale și pe dezvoltarea unei infrastructuri moderne, care să atragă investiții și să creeze oportunități economice în zonă. Primul pas va fi crearea unui grup de oameni specializați în atragerea de fonduri europene și în informarea potențialilor investitori cu privire la oportunitățile locale. Vom sprijini activ toate inițiativele de obținere a finanțărilor nerambursabile, oferind asistență și consiliere celor interesați să investească în comună. Un alt punct cheie va fi crearea unui dialog activ și constant cu celelalte instituții ale statului. O bună comunicare și colaborare cu agențiile guvernamentale, cu camerele de comerț și cu alte organizații vor facilita accesul rapid la informații și la resursele necesare, eliminând barierele birocratice care pot descuraja investitorii. În concluzie, voi promova transparența, comunicarea eficientă și colaborarea interinstituțională pentru a transforma comuna Alexandru cel Bun într-un mediu prietenos și competitiv pentru afaceri”.
George Mutu, de la șofer la economist cu diplomă
Un primar care a învățat ce este munca încă din adolescență este primarul comunei Borlești, Bogdan George Mutu, aflat la cel de-al doilea mandat.
“Am început să lucrez efectiv de la vârsta de 16 ani când, în vacanta de vară, părinții mei mi-au sugerat să încerc să câștig niște bănuți prin propria muncă, să înțeleg astfel ce înseamnă banii munciți”, își amintește cu nostalgie primarul.
Dar, prima sa meserie a fost cea de șofer, pe care a practicat-o la toate nivelurile, până la manager de transport ce coordona activitatea a 1.500 de oameni.
“De la vârsta de 18 ani și până în prezent lucrez fără măcar o zi de încetare, cu contract individual de muncă. Am început, în 2006, meseria de conducător auto profesionist la o societate din comuna Borlești. Iar, din primăvara anului 2007 până în septembrie 2020 (când a fost ales primar – n.r.) am lucrat la o societate de renume din Roznov, unde am evoluat de la conducător auto la responsabil de parc auto, tehnician în construcții și de la manager de transport până la o funcție de conducere unde manageriam în jur de 1.500 de angajați”, povestește George Bogdan Mutu, primarul de Borlești.
“Studiile superioare sunt esențiale!”
Între timp a reușit să termine și studiile la Academia de Studii Economice din București, unde acum este masterant în anul II.
“În funcția de primar, m-au ajutat toate situațiile neprevăzute și experiența de a lucra cu oamenii din tot acest timp în care am activat în mediul privat”, spune cu convingere.
George Mutu consideră că primarii trebuie să fie oameni cât mai bine școliți: “Pentru un primar, ca reprezentant al unei comunități, consider că studiile superioare sunt esențiale pentru buna funcționare și pentru a înțelege toate mecanismele sistemului, felul în care funcționează instituțiile statului și pentru a lua mereu, în cunoștință de cauză, orice decizie”.
Experiența managerială este și ea un must-have pentru un bun primar: “Ca meserii, cele mai potrivite pentru un primar sunt acele domenii în care activezi ca responsabil, manager, factor de decizie într-o companie sau într-o activitate cu o structură complexă și cu un număr cât mai mare de angajați. În activitatea mea ca primar, tot ce am deprins din mediul privat, s-a aplicat chiar foarte bine și în administrația publică locală. Deși în multe situații punctualitatea și responsabilitatea din mediul privat au adus un plus în sistemul de stat, la fel și toate procedurile și corectitudinea operațiunilor. Cred că și viceversa este valabil: unele lucruri din sistemul bugetar ar putea influența în bine multe activități din sistemul privat”.
Bogdan Buhușanu – contabilul care conduce Podoleniul
Dacă fostul primar de Podoleni, Cristian Croitoriu (PSD), venea din mediul privat, în sensul în care avea o afacere locală, împreună cu soția, Mirela, constând într-un magazin alimentar și o pizzerie (SC Mirecris SRL), noul primar liberal, Bogdan Buhușanu a avut o altfel de afacere. A condus timp de un sfert de secol un cabinet de evidență contabilă.
“De profesie sunt economist. Am practicat meseria de economist, pe partea de evidență contabilă, peste 25 de ani. Am avut un birou de contabilitate. Țineam evidența la mai multe firme și am lucrat mult cu oamenii în această activitate. Sigur că meseria de economist te ajută în activitatea de primar, pentru că sunt multe lucruri legate de buget pe care le înțelegi și le gestionezi mult mai bine. Trebuie să înțelegi bugetul unei comune ca să poți să faci cheltuielile eficiente. Consider că meseria de economist este una dintre meseriile care te ajută să urci pe o funcție în administrație, ca și cea de jurist. Meseria ideală pentru primar sau pentru cineva care vrea să ajungă primar, consider că trebuie să fie omenia, empatia față de aproape. Și apoi… cunoștințele profesionale pot completa. Dar, trebuie să fii în primul rând om și un bun gospodar!”, spune Bogdan Buhușanu.
Bogdan Duminică, primarul care crede în mediere!
Un alt primar al cărui meserie de bază este cea de economist și care a venit în administrație din mediul privat este Bogdan Duminică, primarul de Oniceni.
“Pot spune că mă ajută experiența din mediul privat și meseria în activitatea mea de primar. Într-o lume ideală, meseria perfectă pentru primari ar fi cea de mediator social. Un primar mediator social ar avea empatie și o profundă înțelegere a nevoilor și preocupărilor cetățenilor, ar fi un bun comunicator și ar putea construi relații de încredere. Abilitățile de mediere, capacitatea de ascultare activă și talentul de a găsi soluții inovatoare la problemele comune sunt esențiale pentru a fi un primar de succes. Asta ar face diferența între un lider care doar administrează și unul care inspiră și transformă comunitatea”, spune Bogdan Duminică, cu convingerea celor două spre trei mandate.
Meseria lui l-a ajutat, bineînțeles, în primul rând la… “Întocmirea bugetului unei comune este o provocare pentru un primar și aș putea spune că studiile economice pot fi extrem de valoroase în acest sens! Un primar cu pregătire economică poate analiza veniturile și cheltuielile comunei cu o perspectivă analitică și strategică, asigurându-se că resursele sunt utilizate eficient și că se evită risipa”.
Așadar, e bun un economist-contabil sau un economist, în principiu, într-un birou de conducere din administrația publică locală. Știe să chibzuiască banii sau măcar să justifice cum au fost cheltuiți!
Angela CROITORU
(Continuarea în ediția de săptămâna viitoare)
Un comentariu
Despre Dobreni nu se poate spune nimic de lauda la adresa primarului. Fost si actual primar este de o indiferenta totala fata de activitatea gospodareasca din aceasta comuna. Satul Sarata-Dobreni , care este la 5 km de Piatra Neamt nu are apa curenta, canalizare , gaz. Traim ca in epoca de piatra! Ce se poate spune de primar ? Ca este de la PSD 1