Lucrările la primul segment finanțat din PNRR pentru Autostrada Unirii A8 au început astăzi, 3 februarie, pe tronsonul Leghin – Moțca (29,9 km). Constructorul român UMB a primit ordinul de începere a lucrărilor, termenul de finalizare fiind stabilit pentru sfârșitul anului 2026.
Anunțul a fost făcut vineri de directorul general al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, Cristian Pistol, care a confirmat că toate autorizațiile necesare au fost emise, iar constructorul poate începe lucrările. Valoarea contractului pentru acest segment este de 1,56 miliarde lei (fără TVA), fiind finanțat integral prin PNRR.
Pe traseul acestui tronson de autostradă vor fi construite:
- 24 poduri și pasaje,
- 2 viaducte,
- 2 spații de servicii tip S1 și unul tip S3, inclusiv parcare securizată,
- 1 Centru de întreținere și coordonare,
- 2 noduri rutiere la DN15B și DN15C.
Lucrările vor traversa localitățile Vânători-Neamț, Agapia, Târgu-Neamț, Grumăzești, Petricani, Urecheni, Timișești, Păstrăveni din Neamț și Moțca din județul Iași.
Sectorul Leghin – Moțca va include și construcția unui pod de 534 de metri peste râul Moldova, care delimitează județele Neamț și Iași. Traseul va începe în zona Leghin, unde este prevăzut un nod rutier de tip trompetă pentru acces facil spre DN 15B. De asemenea, va fi construit un al doilea nod rutier la intersecția cu DN 15C, asigurând legătura cu Târgu Neamț și Piatra Neamț.
Autostrada A8 va avea o lungime totală de aproximativ 304 km și este împărțită în două mari secțiuni: Târgu Mureș – Târgu Neamț și Târgu Neamț – Iași – Ungheni. Segmentul Leghin – Moțca este primul lot al acestui proiect finanțat din PNRR, iar succesul său va influența ritmul de implementare al celorlalte tronsoane.
Contractul pentru acest tronson a fost semnat în septembrie 2023 cu grupul UMB, controlat de omul de afaceri Dorinel Umbrărescu. În timp ce lucrările pentru lotul Leghin – Moțca au început, încă nu a fost anunțată o dată oficială pentru demararea lucrărilor pe lotul Târgu Mureș – Miercurea Nirajului, executat de firma turcă Nurol.
Prin realizarea acestui tronson, România face un pas important în direcția dezvoltării infrastructurii rutiere și conectivității regionale, facilitând transportul și dezvoltarea economică a regiunilor traversate.
Denisa POPA