O ordonanță a Guvernului cere reevaluarea persoanelor încadrate în grad de handicap () care dețin permis de conducere și suferă de una sau mai multe afecțiuni care se regăsesc pe Lista afecțiunilor medicale incompatibile cu abilitatea de a conduce un autoturism. Implementarea ei, după ce vor fi date și normele de aplicare la finele lunii martie, vine la pachet cu suspendarea indemnizației de handicap, pe perioada respectivă, ceea ce poate fi, din capul locului o discriminare deoarece toți cei aflați în situația aceasta sunt considerați “suspecți”, înainte de reevaluare. Bineînțeles, din lista foarte lungă cu afecțiuni medicale incompatibile, primii vizați sunt nevăzătorii și cei cu probleme ortopedice.
Revenind la suspendarea indemnizației, reevaluarea aceasta înseamnă, în practică, refacerea documentelor medicale de la dosar, adică minim 3 luni de umblat pe la medici. Mai ales că, marea majoritate a persoanelor încadrate în grad de handicap au mai multe afecțiuni medicale cronice și/sau acute.
Un alt aspect care ar trebui luat în calcul, dar despre care legiuitorul nu spune nimic sunt șoferii cu grad de handicap care și-au cumpărat sau și- au făcut în regie proprie adaptări la autoturism pentru a putea conduce. Adică cei care nu au o mână sau un picior și au adaptări care-i ajută să conducă. Aceștia, în mod logic, nu ar trebui puși să facă reevaluare dacă afecțiunea vizată este cea pentru care au adaptat autoturismul. Dar, vor fi obligați să se reevalueze și ei.
Banii înapoi!
Pe lângă suspendarea indemnizației, o altă fațetă a acestei reevaluări o constituie “recuperarea sumelor încasate necuvenit”, despre care vorbește și un comunicat de presă al Ministerului Muncii referitor la ordonanța cu reevaluarea. Aici e clar că sunt vizați aceia care, după evaluare se constată că, de fapt dețin certificat de handicap pentru o afecțiune inexistentă. Și asta transformă ordonanța cu pricina într-o „vânătoare de vrăjitoare”. Vânătoare care nu ar trebui să aibă loc dacă criteriile modificate și răsmodificate în ultimii ani, după care se acordă aceste certificate pentru handicap, ar fi atât de stricte cum ne spun autoritățile.
În județul Neamț sunt aproximativ 21.000 de persoane cu handicap, incluzând aici și copiii. De aici, e clar că cei sub 18 ani, trebuie scoși din listă.
Apoi, logica spune că ar trebui pornit, de fapt, de la cei de la Permise și Înmatriculări care au atât informațiile despre cei care dețin permisul de conducere, cât și lista afecțiunilor de care aceștia sufereau în momentul eliberării acestui document.
Dar, în ordonanța aprobată în ședința de guvern din 27 februarie, se vorbește despre “un mecanism prin care se verifică dacă persoanele încadrate într-un grad de handicap pot conduce autovehicule în siguranță”.
Mecanismul respectiv pornește de la DGASPC, trece pe la AJPIS și abia apoi ajunge la cei de la Permise. Oricum, mecanismul va fi pus la punct cu adevărat abia în momentul în care vor fi date oficial normele de aplicare, undeva în jurul datei de 30 martie 2025. Dar, au fost multe alte situații în care norme de aplicare au fost așteptate ani și ani.
În final, va fi interesant de văzut cum vor evita instituțiile statului situația în care vor fi dați în judecată, cu șanse mari de câștig de cei purtați pe drumuri și cu banii luați.
Angela Croitoru