Școala Gimnazială „I. Gervescu” din Săvinești, județul Neamț este beneficiară a finanțării prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), Componenta 15 – “Educație, Investiția I4. Sprijinirea unităților de învățământ cu risc ridicat de abandon”, implementează proiectul intitulat ”Prevenirea și reducerea părăsirii timpurii a școlii la nivelul unității de Școala Gimnazială I. Gervescu, comuna Săvinești, județul Neamț”, cod proiect F-PNRAS-2-2023-0570. Perioada de desfășurare a proiectului este 20 mai 2024-30 iunie 2026. Valoarea totală a contractului de finanțare este de 1.068.337,84 lei, finanțat integral printr-un ajutor financiar nerambursabil acordat în cadrul apelului de proiecte Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar, Schema de granturi PNRAS Runda a II-a (seria I). Obiectivul general al proiectului constă în reducerea ratei de abandon școlar și sprijinirea elevilor din medii dezavantajate la Școala Gimnazială „I. Gervescu” și vizează creşterea accesului la educație pentru grupurile vulnerabile şi combaterea excluziunii sociale, absenteismului şi abandonului şcolar.
Proiectul se adresează grupului țintă eligibil în cadrul Programului Național de Reducere a Abandonului școlar care este reprezentat de toți elevii de nivel gimnazial (clasele V-VIII) din unitatea de învățământ, cadrele didactice din școală și părinții elevilor de nivel gimnazial din unitatea de învățământ.
Principalele activităţi derulate în cadrul proiectului sunt:
* Activități de identificare și monitorizare a elevilor în risc de abandon școlar MATE;
* Activități de prevenire, intervenție și compensare;
* Lucrări de amenajare minore și achiziționarea de bunuri;
* Activități de digitalizare a procesului educațional;
În cadrul orelor PNRAS elevii au participat la diferite activități, prin care au fost stimulați să participe mai activ la cursuri, dar și la activitățile extrașcolare, prin care au avut ocazia și să-și descopere și să-și dezvolte anumite talente și abilități. În cadrul proiectului au fost realizate excursii la Brașov, Vatra Dornei, Iași și Maramureș, care au fost gratuite, costurile fiind acoperite prin acest proiect PNRAS II. Festivitatea de premiere cu surprizele care i-au încântat atât de mult pe copii, a fost organizată tot cu fonduri de la bugetul proiectului. Un alt exemplu îl reprezintă picturile realizate de elevi care au fost apoi reunite într-o expoziție prezentată în cadrul festivității de la finalul anului școlar 2024-2025.
“Este un proiect generos care a dus la descoperirea de talente, cu o mulțime de picturi realizate de elevii noștri în cadrul acestor ore de la PNRAS. Câteva dintre aceste lucrări sunt foarte reușite, au fost apreciate și de colegii celor care le-au realizat și de profesori și de părinți la festivitatea de sfârșit de an școlar unde au fost expuse. Ne dorim cât mai multe astfel de proiecte în care să-i implicăm atât pe elevii noștri, cât și profesorii și părinții, care ne întăresc și legăturile cu comunitatea. Mulțumesc pentru frumoasa colaborare de pe parcursul întregului an școlar în mod deosebit părinților, pentru modul în care s-au mobilizat pentru a răspunde la cerințele din cadrul proiectului PNRAS II, mai ales atunci când a fost vorba despre completarea dosarului pentru excursii, dar a meritat efortul, deoarece copii au fost încântați. Vestea bună este că vom continua astfel de activități și pe parcursul viitorului an școlar. Vor fi activități la fel de frumoase și deosebite, având experiență de un an în proiect. Proiectul se încheie în iunie 2026, de aceea adresez rugămintea părinților să ne sprijine în organizarea acestora și să se implice alături de mine și de întreg colectivul de cadre didactice și în anul școlar viitor. Vom organiza diverse activități, care vor fi anunțate din timp și în lunile iunie și iulie. Copiilor le urez vacanță plăcută, sănătate tuturor și să ne revedem cu bine la începutul noului an școlar”, a declarat prof. Ana Vasiliu, directorul Școlii Gimnaziale Săvinești “I. Gervescu”.
Reducerea abandonului școlar și a părăsirii timpurii a școlii sunt priorități majore pentru școală și pentru sistemul de educație din România, care trebuie să găsească soluții atractive pentru elevi la nivel de unitate de învățământ și prin programe concentrate pe intervenții integrate, incluzive și echitabile pentru tinerii aflați în situații de risc.
Angela CROITORU