Recent, ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Dragoș Pîslaru, a lansat un avertisment privind stadiul implementării Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR) și riscul pierderii unor fonduri europene esențiale pentru proiectele de infrastructură din România. Printre acestea, autostrada A8, cunoscută și sub denumirea de „Autostrada Moldovei”, este puternic afectată, iar județul Neamț, străbătut de una dintre secțiunile vizate, se află într-o situație delicată.
Ministrul a precizat că secțiuni din proiect, Târgu Mureș- Miercurea Nirajului și Reghin – Târgu Neamț, parte integrantă a proiectului A8, au fost excluse din simulările Comisiei Europene privind finanțarea prin PNRR, fapt ce implică un risc major de tăiere a acestei porțiuni. Această situație reflectă dificultățile generale în derularea proiectelor majore, cauzate în mare parte de întârzieri în semnarea contractelor și execuția întârziată a lucrărilor. În acest context, ministrul a subliniat faptul că România „nu mai poate merge pe ideea că promitem fără livrare”, invitând autoritățile locale și centrale să prioritizeze implementarea concretă a proiectelor.
Pentru județul Neamț, aceste vești sunt extrem de importante, dat fiind că autostrada A8 reprezintă o investiție strategică ce ar conecta județul de Transilvania, facilitând accesul la piețe externe și sprijinind dezvoltarea economică locală. Întârzierea sau, mai grav, anularea finanțării pentru tronsonul Reghin – Târgu Neamț ar avea consecințe directe asupra mobilității, atractivității investițiilor și oportunităților de dezvoltare regională.
Din punct de vedere financiar, România a pierdut deja primele sume din PNRR, adică peste 10 milioane de euro, iar cererea de plată nr. 3 este parțial suspendată, inclusiv pentru proiectele de infrastructură. Ministrul Pîslaru a avertizat că termenul-limită pentru implementarea măsurilor din acest plan este foarte aproape, iar eventuale amânări propuse sunt doar recomandări care nu garantează prelungirea efectivă. (M.N.)