Un din primele măsuri din planul fiscal care trebuia să remedieze deficitul acumulat de România în ultimii ani a vizat învățământul. Anunțul făcut de premierul Ilie Bolojan la începutul lunii iulie, de creștere a normei didactice pentru prima dată în ultimii 30 de ani s-a oficializat în această săptămână prin Legea nr. 141/2025.
Conform noii legislații normele didactice se prezintă astfel:
„a) un post de învățător/învățătoare ori de profesor pentru învățământul primar pentru fiecare clasă din învățământul primar sau pentru clase simultane din cadrul acestuia, unde nu se pot constitui clase separate. În atribuțiile postului se includ obligatoriu 2 ore/săptămână de pregătire remedială;
b) 20 de ore pe săptămână pentru profesorii din învățământul gimnazial, liceal și postliceal, pentru profesorii din unitățile și clasele cu program integrat și suplimentar de artă și sportiv, precum și din unitățile de educație extrașcolară, care au dobândit cel puțin licențierea în cariera didactică;
c) 18 ore pe săptămână pentru profesorii din învățământul preuniversitar care au dobândit gradul didactic I sau titlul de profesor emerit și care desfășoară activitate de mentorat;
d) 26 de ore pe săptămână pentru profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori, pentru cei care au dobândit cel puțin licențierea în cariera didactică;
e) 22 de ore pe săptămână pentru profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori, pentru cei care au dobândit cel puțin gradul didactic I și care desfășoară activitate de mentorat;f) pentru personalul didactic de predare din învățământul special, norma didactică se stabilește astfel: învățători, profesori la predare, profesori care efectuează terapiile specifice – 18 ore pe săptămână; învățător-educator, institutor-educator, profesor-educator, profesor preparator (nevăzător), maistru-instructor și profesor pentru instruire practică – 22 de ore pe săptămână”, se precizează în art. LVIII din Legea nr. 141/2025.
De asemenea, în perioada 2025-2026 până în 2029-2030, este valabil un regim special care permite includerea în norma didactică a unor activități precum pregătirea pentru examene naționale, performanță educațională și învățare remedială.
Această măsură, la care se adaugă creșterea obligației de predare pentru directorii și școli și posibilitatea de a comasa unele școli care au puțini elevi și de a crește numărul de elevi pe clasă va avea efecte importante în sistemul de învățământ. O analiză a edupedu arăta că în jur de 14.000 de posturi ar urma să dispară la nivel național.
Sindicatele din învățământ sunt nemulțumite de aceste măsuri și au cerut președintelui Nicușor Dan să blocheze intrarea lor în vigoare (amănunte aici).
M.N.