Economistul Victor Petcu-Movilă, cu experiență în managementul instituțiilor publice ca fost director comercial al companiei județene Apa Serv SA, a fost numit director general interimar al societății Publiserv SA în aprilie anul acesta. A preluat societatea într-un moment dificil, după ce fostul director a demisionat, iar problemele financiare ajunseseră într-un punct sensibil.
– Ați fost numit director general la Publiserv în primăvară, până când aveți acest mandat?
În primul rând trebuie să menționez că sunt numit director general interimar pe un mandat de 5 luni. La momentul acesta, se desfășoară procedura de selecție a Consiliului de Administrație (CA) care va intra în mandat începând cu luna noiembrie. Urmează ca noul CA care va fi numit pe un mandat de 4 ani , începând cu luna noiembrie să organizeze procedura de recrutare a unui director general pe durata mandatului noului CA, conform OUG 109/2011, privind guvernanța corporativă.
– Ce ați găsit în societate?
Am găsit și lucruri bune și lucruri mai puțin bune. De la numire am încercat să imprim un alt ritm de lucru la nivelul întregii societăți, având în vedere că serviciile prestate de societatea Publisev au un impact semnificativ asupra calității vieții locuitorilor Municipiului Piatra Neamț, și mă refer în principal la :
– Servicii de salubrizare (măturat, spălat, stropit și întreținere a căilor publice și de curățare și transport a zăpezii de pe căile publice și menținerea în funcțiune a acestora pe timp de polei sau de îngheț)
– Întreținere curentă poduri, pasaje, podețe și decolmatare pârâie;
– Lucrări de reparații curente la străzi, trotuare, parcări, alei și accese în cvartale;
– Lucrări de întreținere și reparații rețele pluviale;
– Servicii privind întreținerea mijloacelor pentru siguranța circulației rutiere și de informare;
– Lucrări de întreținere și reparații spații joacă;
– Lucrări montare/demontare mobilier stradal (aparate de joacă pentru copii, panouri de prezentare, coșuri de gunoi, bănci etc)
– Alte servicii/lucrări gospodărești conexe respective, amenajări specifice cu ocazia desfășurării unor manifestări publice (festivaluri, sărbători de iarnă), transporturi specifice (moloz, balast, pământ, arbori tăiați, căzuți, etc).
Datorita activităților multiple, unele cu grad ridicat de complexitate precum și constrângerilor legale și materiale existente, parte din aceste activități apreciez că nu se defăsoara la un nivel mulțumitor. Societatea are în prezent 112 salariați, distribuiți pe diferite sectoare de activitați:
– Serviciul Salubrizare, 38 salariați
– Secția Asfalt, 14
– Secția Mecanizare, 22
– Secția canalizare + betoane 19
– Tesa 19
Numărul de personal este insuficient raportat la volumul de activitate, ținând cont că în acest an suntem sub incidența Ordonanței de urgență nr. 156 din 30 decembrie 2024, privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice (ordonanța trenuleț), care plafonează numărul de salariați la cei existenți la 31.12.2024.
Suntem constrânși și de utilajele care le avem acum în exploatare, în principal pe partea de turnat asfalt, care reprezintă o activitate importantă a societății, unde ar mai fi necesar achiziționarea unui repartizator asfalt de capacitate mai mică decât cel existent pentru a putea lucra în spații mici (parcări, alei, trotuare), o freză asfalt și două multicare.
La partea de asfaltare menționez ca pe parcursul ultimilor ani, Societatea Publiserv a efectuat lucrări de asfaltare pe străzile principale, partea de străzi secundare, parcări a rămas mult în urmă. Legat de acest lucru, anul acesta, împreună cu domnul primar Adrian Niță, avem stabilit un program de lucrări care cuprinde toate cartierele, săptămânal ne deplasăm, împreună în teren, unde stabilim exact ce lucrări de reparații și asfaltare se fac. Din păcate, ritmul lucrărilor de asfaltare nu este unul mulțumitor datorită constrângerilor pe care le avem, mă refer la numărul de personal insuficient, pentru a organiza mai multe echipe și utilajele insuficiente. Un alt factor care încetinește ritmul lucrărilor o reprezintă dificultățile întâmpinate cu unii proprietari de autovehicule care nu eliberează locurile de parcare pentru a putea efectua lucrările de asfaltare. Mare parte din aceste lucrări se fac manual și necesită timp.
Pe partea de asfaltări, înregistrăm solicitări din partea firmelor terțe care intervin în carosabil, lucrări la care înregistrăm întârzieri datorită celor menționate mai sus.
– Care sunt profitabile și care nu dintre aceste activități?
Toate activitățile desfășurate de societate sunt profitabile. Pentru anul 2024 societatea a înregistrat un profit de 31.555 lei, nu este mare, dar dacă ne raportăm la 31.12.2023, când societatea a înregistrat o pierdere de 817.000 lei, este bine. Apreciez că pentru o societate care prestează servicii de utilitate publică, obiectivul nu trebuie să fie profitul, important este ca societatea să-și asigure resursele financiare pentru dezvoltare care să-i permită prestarea unor servicii de calitate de care să beneficieze locuitorii municipiului Piatra Neamț.
– Aici ați mai avea nevoie de utilaje?
Referitor la capitolul dezvoltare în Planul de investiții din acest an avem programate achiziția a două automăturători, două buldoexcavatoare și trei autoutilitare, pentru primele două suntem în procedura de achiziție publică iar pentru autoutilitare, urmează. Necesitatea a plecat de la faptul că pentru serviciul de salubrizare, la data preluării activității în 2023, societatea nu dispunea de utilajele pentru desfășurarea serviciului de salubrizare, societatea închiriind autospeciale și autoutilitare la niște prețuri care sunt la nivelul unui leasing pentru utilaje noi.
– Aveți și stație de asfalt.
Avem, din punctul meu de vedere aceasta are o capacitate mult prea mare pentru necesarul societății, aceasta funcționând mult sub capacitatea de producție optimă. Din asfaltul produs mare parte îl folosim noi, doar o mică parte o vindem către terți, undeva la 5%. Urmează să facem o analiză cu privire la costuri și venituri, având în vedere că pentru menținerea acesteia în funcțiune sunt necesari 4 salariați permanenți și alte costuri de întreținere, care nu sunt mici având în vedere vechimea acesteia.
– V-ați și interesat dacă ar fi doritori pentru închirierea acesteia?
Nu, în primul rând trebuie să facem analiza pentru a vedea nivelul cheltuielilor înregistrate versus venituri. În funcție de rezultatul analizei se poate lua în discuție și posibilitatea închirierii acesteia, dacă acest lucru este mai rentabil pentru societate.
– Pe deszăpezire care este raportul venituri-profit?
Având în vedere iernile blânde din ultimii ani, activitatea de dezăpezire nu este o activitate care contribuie semnificativ la veniturile societății. Trebuie avut în vedere că pentru aceasta sunt necesare resurse pentru asigurarea permanenței, respectiv ofițer de serviciu, conducători autospeciale, personal pentru dezăpezirea manuală, utilaje, material antiderapant etc. Necesarul de personal pentru activitatea de dezăpezire este în jur de 60 salariați care sunt consemnați, conform Graficului de lucru, și care pot interveni oricând dacă condițiile meteo o impun. Toate aceste cheltuieli înregistrate nu sunt acoperite în totalitate dacă vremea este caldă. Având în vedere modificările legislative în domeniu, mă refer la Ordinul ANRSC nr. 97/2025, privind aprobarea Regulamentului-cadru al serviciului de salubrizare a localităților, în perioada următoare urmează să fundamentăm tariful pentru serviciul de dezăpezire și sunt convins că împreună cu personalul din Primărie vom găsi soluții.
– Ați avea posibilitatea să faceți lucrări și pentru terți?
Având în vedere prevederile Contractului de concesiune pentru Întreţinere şi reparare a străzilor, drumurilor, podurilor, a pasajelor rutiere și pietonale, subterane și supraterane, precum și organizarea circulației rutiere pietonale din municipiul Piatra Neamţ, avem obligația executării lucrărilor de întreținere și reparatii, pe raza întregului municipiu. Avem lucrări și cu terți, societăți de utilități publice, construcții etc, dar datorită numărului mare al comenzilor, avem întârzieri în executarea acestora, în special la lucrările de reparații datorită intervenției în carosabil a operatorului de apă și de canalizare Apa Serv. Desigur, aceștia pot apela și la alte societăți cu domeniu de activitate similar societății, dar probabil tarifele sunt peste cele ale Publiserv. Menționez faptul că responsabilitatea aducerii la forma inițială a terenului este a celui care a obținut autorizația, lucru care este monitorizat de colegii din primărie. Colaborarea cu personalul din primărie este foarte bună, de îmbunătățit ar fi partea de transmitere/închidere sesizări. La cele care sunt urgente intervenim, dar întârzie comenzile. De multe ori finalizăm lucrarea și nu avem comanda, pentru că sunt urgențe. Cum a fost, de exemplu, la ploaia torențială, de la începutul lunii la intrarea Piatra Neamț dispre Bicaz, sensul giratoriu str. Petru Movilă cu Bistriței, datorită volumului mare de apă preluat în rețeaua pluvială, a fost dizlocat asfaltul din zona unui cămin, creând disconfort participanților la trafic, am intervenit și am remediat problema. Aș vrea, pe final, să-i asigur pe locuitorii municipiului Piatra Neamț că, împreună cu echipa care am găsit-o aici, vom îmbunătăți cu siguranță calitatea serviciilor prestate de Publiserv. (M.N.)