Roman – Cu airbag-ul larg închis
La fiecare patru-cinci ani, depinde de alegeri, cu ocazia conferințelor de presă sau a campaniilor electorale, politicienii noștri fac cap de listă din promisiunea de a atrage investitori și, deci, de a asigura locuri de muncă. A fost cazul și la Roman, unde a apărut fabrica de airbaguri. Realitatea, însă, arată că nu asta își doresc și oamenii. Meritul principal pentru decizia TRW Automotive de a investi la Roman aparține fostului viceprimar Constantin Ghica. Locuri de muncă sunt, dar muncitori să munceacă nu prea. Cine păcălește pe cine, așadar?
Romanul, făcut frumos pentru investitor
Conducerea Primăriei Roman le-a prezentat investitorilor mai multe date despre municipiu, cu așezare geografică și date despre populația din Asociația Roman Metropolitan, adică Romanul și comunele limitrofe. Conform documentului ajuns pe masa investitorului, orașul are 66.389 de locuitori. De fapt, după cum arată ultimul recensământ, sunt mai puțin de 50.000 de locuitori. Precizarea că populația stabilă este calculată în 2011 vine mai târziu în respectivul document. Numărul șomerilor, tot pentru 2011, era de 968 de persoane (3,46% rata șomajului) și de 3.560 în Roman Metropolitan (reprezentând o rată a șomajului de 6,49%). Și la acoperirea din punct de vedere al electricității, documentul arată că ”populația și agenții economici sunt deserviți în proporție de 100%”, deși investiții în rețea în zona Primăverii-Islazului se fac abia de anul trecut.
La puncte tari, autoritățile au enumerat: ”forța de muncă înalt calificată, la prețuri competitive (cunoștințe în domeniul limbilor străine, tehnologiei, IT, inginerie, etc); ponderea ridicată a populației tinere; Liceele, Școlile tehnice și Universitățile cu profil tehnic din Roman, Iași, Bacău formează specialiști pentru industrie și programe active pentru recalificarea și reconversia forței de muncă”.
La puncte slabe, autoritățile au recunoscut ”slaba competitivitate a firmelor de profil din regiune față de cele din statele membre ale UE; scăderea posibilităților financiare pentru instruire profesională; relații de cooperare cu localitățile înfrățite nefructificate pe plan economic și puterea financiară scăzută a comunelor din zona Roman”.
Una peste alta, însă, ca oportunități, România, și implicit Romanul, apare ca un paradis pentru angajatori, că forța de muncă ”bine calificată” se plătește cu puțin față de alte locuri: ”România are costuri cu mâna de lucru mai mici decât cele din marea majoritate a statelor UE și dispune de personal ce vorbește mai multe limbi străine, incluzând specialiști calificați în domenii cu creștere ridicată cum ar fi IT, inginerie și servicii financiare”.
Ce le-am promis noi americanilor
Contractul cu TRW a fost semnat la mijlocul lunii aprilie 2013, după aproape doi ani de negocieri. Ușile au fost deschise de Constantin Ghica, viceprimar pe acea vreme și apropiat de unul din managerii TRW Airbag Systems SRL – Florin Brăzdău, manager de operațiuni la sediul central din România al companiei, adică la Timișoara.
Contractul este unul confidențial, dar autoritățile au spus de la bun început că vor depune toate eforturile pentru a atrage investiția la Roman. Prin eforturi se înțelege că multinaționala va primi o scutire de taxe și impozite pentru clădirile și terenurile aflate la fostele hale Fontax și că, tot din bugetul local, se vor cheltui cam 20 miliarde vechi pentru realizarea drumului de acces și a unei rețele de energie electrică de mare capacitate. La un an de la semnarea contractului, drumul este gata. Mai este nevoie de canalizare, trotuare și rețea eelectrică. Primarul Laurențiu Leoreanu recunoaște că există ”o anumită întârziere”, dar vina nu aparține neapărat municipalității. Și oricum e prea târziu să mai dea înapoi vreuna din părți: ”S-a întârziat mult cu proiectul pentru rețeaua de alimentare cu energie, deoarece trebuia să conțină elemente specifice pentru un parc industrial. Eu cred că ar putea fi gata până la finele lunii aprilie, dar avem termen până la mijlocul acestui an”. Leoreanu a precizat că investițiile nu doar pentru această fabrică, ci și pentru alți eventuali investitori.
Sute de CV-uri, puține angajări
În luna mai au demarat procedurile de recrutare de personal. Pentru partea de management, interviurile s-au ținut la Timișoara, iar trainingul în Polonia. Pentru muncitorii care s-au ocupat de amenajarea primelor hale, soluții s-au găsit pe plan local. La început de recrutare, presa era informată că ”sute de CV-uri” au fost depuse, cu marja că ”un CV depus nu înseamnă angajare”. Până acum nu s-a dat publicității un număr de angajați, dar tot primarul Leoreanu spune că ”valul” este estimat pentru lunile martie-aprilie: ”Fabrica ar putea începe producția din martie. În următoarea perioadă, 300-400 oameni vor fi angajați. Cei de la TRW se plâng de faptul că informația despre cei interesați de locuri de muncă nu este tocmai așa. Sunt mai puțini solicitanți. Orice venit e mai bun decât să nu câștigi nimic. Implicarea și seriozitatea te pot ridica în ochii directorului. Eu știu o persoană care a lucrat ca șofer și a ajuns administrator de restaurant. Știu că au avut probleme mari în a găsi specialiști. Sunt tineri de 22-35 de ani care au fost angajați din alte județe”, a declarat primarul Leoreanu.
În cele mai recente declarații privind această investiție, Laurențiu Leoreanu a încercat să împace și varza și capra. A criticat ușor dezinteresul romașcanilor pentru munca la airbaguri, dar, în același timp, a recunoscut că nici salariile nu sunt grozave. Și putem spune că primarul Romanului știe ce vorbește, că doar are informații din interior: mezinul său, Dan Mircea, e angajat în departamentul de Logistică. ”Unii spun că salariile sunt mici. Fiul meu are salariu de 12 milioane de lei vechi. Fabrica nici nu produce, cum să te plătească înainte de a produce?! A prins contracte cu firme de mașini mari și vor începe din martie producția. Când va merge producția, probabil și salariile vor crește. Mulți vor salariu mare, dar, dacă îi scuturi, rămâi uimit. Cred că trebuie mai multă responsabilitate”.
Din câte știm, nu doar fiul primarului a fost angajat la noua fabrică. Chiar și specialistul cu cele mai vechi state de plată din Primăria Roman a plecat la TRW, semn că salariile sunt diferențiate. ”Există o criză de personal pentru muncitori. Cred că 600 de lei nu este un salariu stimulativ, dar fabrica nu poate da salarii mari când nu produce nimic. Ei fac acum pregătirea oamenilor. Pierd bani. Când vor începe să încaseze, se pot lua în discuție unele lucruri. Și eu pot să mă implic, să sensibilizez, dar acum doar bagă bani, vorba cântecului”, a spus primarul.
TRW cere stabilitate și seriozitate
Reprezentanții TRW din România nu au dorit să comenteze nimic. Am căutat pe site-urile de profil angajări la TRW. Pe e-jobs, în 2012, TRW promitea, pentru fabrica din Timișoara, un loc de muncă stabil, școlarizări, salariu, prime, al 13-lea salariu, bonuri de masă, transport asigurat, mediu de lucru plăcut și respect față de angajat. În schimb, cereau ”seriozitate, corectitudine, stabilitate”. Pe tocmai.ro, săptămâna aceasta a fost postat următorul anunț: ”SC GI GROUP angajează pentru TRW Roman confecționeri-cusători și absolvenți a minim 10 clase, școli tehnice, cu disponibilitate de a învăța să lucreze pe mașini de cusut”. Salariul oferit, conform site-ului, era de 950 de lei.
Vicepreședintele TRW a venit la Roman
Acum două săptămâni, autoritățile locale romașcane au primit vizita vicepreședintelui TRW Automotive, Frank Mueller. După întâlnire, primarul se declara optimist: ”Se vor coase pernele de airbag pentru pasageri. Până în 2018, se așteaptă la o cerere suplimentară pentru încă 12 milioane de airbaguri. Aceștia au apreciat că forța de muncă din România este excelentă, iar locația de la Roman, pe ce înseamnă infrastructură, este optimă. În acest an, se estimează a fi angajați 400 de oameni și încă 1.000 până în 2017. În total, în România, TRW are 3.500 de angajați. Sperăm ca dl Mueller să revină în luna aprilie, când vor fi instalate liniile de producție și se va inaugura oficial fabrica”.
TRW a început operațiunile în România în anul 2004 și are fabrici deschise în Timișoara, Oravița, Lupeni, Reșița, Baia Mare și Deta. În zona Moldovei, se va deschide o altă fabrică în perioada imediat următoare, Lear inaugurând la Iași a patra sa unitate din țară, cu 1.500 de angajați, aici urmând să se producă scaune auto.
Claudia MATEI