Educația copilului din societatea actuală trebuie adaptată la noile rigori, iar metodele clasice de învățare nu se mai pliază pe nevoile generației de astăzi, sunt de părere specialiștii în educația copilului. Curricula sistemului de învățământ din România s-a concrentrat aproape integral pe dezvoltarea intelectuală a copiilor, dar reușește de foarte puține ori să-l determine pe copil să operaționeze cu acele noțiuni învățate și să-l ajute să-și înțeleagă emoțiile și să le gestioneze corespunzător.
Psihologii, pe de o parte, și specialiștii în educație, de cealaltă parte, consideră că inteligența emoțională nu mai reprezintă doar un moft al societății civilizate, ci și o necesitate urgentă a sistemului educațional actual, necesitate care i-ar putea ajuta pe copii să se dezvolte armonios, nu doar intelectual, dar mai ales afectiv. Chiar dacă la ora actuală cursurile de dezvoltare socio-emoțională se predau în afara sistemului educațional instituționalizat, efectele acestor cursuri au fost extrem de benefice asupra copiilor, susțin specialiștii, iar pentru viitor aceștia iau în calcul predarea lor în cadrul învățământului de masă. „Inteligența emoțională, supranumită și EQ este fundația pe care se construiește personalitatea și împreună cu IQ creează un adult adaptat la viață”, este de părere Monica Ion, psihoterapeut adlerian la Centrul de Psihoterapie și Consiliere Familială CUORE
Ce este un curs de dezvoltare socio-emotională și cum îi ajută pe copii?
“Dezvoltarea socio-emoțională este un curs în care grupul în sine creează oportunități de exersare de abilități sociale și emoționale. În cadrul cursului, copiii au oportunitatea să observe, să demonstreze, să experimenteze, să modifice și să fie recompesați pentru achiziții, ceea ce facilitează utilizarea lor în contexte sociale”, declară psihologul. De asemenea, cursul de dezvoltare socio-emoțională îi ajută foarte mult pe copii, mai ales pe cei din gimnaziu, să se adapteze mult mai bine la mediul social, să-și facă mult mai ușor prieteni de joacă și să relaționeze mult mai eficient cu profesorii și colegii. “Dezvoltarea abilităților socio-emoționale influențează dezvoltarea cognitivă, pregatirea și adaptarea la mediu și previne apariția problematicii datorate dezechilibrelor emoționale și comportamentale”, consideră Monica Ion, psiholog al Centrului de Psihoterapie și Consiliere Familială CUORE, în care se predau cursuri de dezvoltare socio-emoțională pentru preșcolari și școlari mici.
Inteligența emoțională, o oră pe săptămână în curricula școlară, mai ales în gimnaziu
Dacă acest curs va fi implementat în planul de învățământ, acesta nu ar trebui să depășească o oră pe săptămână susțin specialiștii în educație. “În acea oră, copiii ar trebui să învețe prin joc să recunoască și să-și exprime emoțiile, să învețe despre inițierea și menținerea unei relații, să învețe echilibrul între a da și a primi”, este de părere psihologul Monica Ion.
După părerea specialiștilor, Ministerul Educației nu este pregătit încă din punct de vedere organizatoric pentru introducerea cursului de Inteligență Emoțională în școli din cauza numărului relativ mic de psihologi școlari. “Ministerul Educației nu este pregătit pentru o astfel de schimbare, iar lipsa de resurse nu le permite implementarea, având în vedere numărul redus al psihologilor școlari specializați, dar ar putea realiza parteneriate cu centrele de psihologie specializate . Cursul este important să fie obligatoriu mai ales în gimnaziu”, declară psihologul Monica Ion.
Un comentariu
Foarte interesant. Foarte interesant este ultimul paragraf. Asa ca intreb: din puzderia de psihologi iesiti de pe bancile facultatilor, pe banda rulanta, chiar nu s-or gasi cateva sute (macar) care sa fie specializati in psihologie scolara si acest proiect sa poata demara? Eu m-am saturat sa tot aud: “nu suntem pregatiti”. Si daca nu suntem ce? Cine sa ne puna in miscare? Si cand? Doamne, Te rugam, pune-ne si-n traista, ca nu suntem NICIODATA pregatiti!