Lipsa de voință politică în a face reforme se leagă perfect în PSD. După ce au declarat că se vor reforma, că nu mai au ce să caute în fruntea partidului cei cu probleme penale, tocmai ieri l-au ales pe dl Dragnea – președinte interimar. Asistăm la un algoritm ciudat: Victor Ponta demisionează pentru că este cercetat penal, iar Liviu Dragnea este ales, fiind condamnat penal.
Dacă nu ești în stare să te reformezi intern, pe plan politic, cum ești în stare să faci reforme aflându-te la guvernare?
PSD a preluat guvernarea cu 18 miliarde Euro datorie și au dus-o la 48 miliarde, cât este în prezent. Ce s-a întâmplat cu banii aceștia? Vedem autostrăzi făcute sau vreo îmbunătățire a sistemului de sănătate sau educație? Nimic, nicio reformă.
Partidul Național Liberal a votat și susține în continuare Codul fiscal. PSD-ul nu a făcut nimic altceva decât să dea copy-paste cu măsurile liberale din domeniul fiscal, neștiind să implementeze aceste măsuri. Tocmai aici este problema. In Codul fiscal sunt măsuri foarte bune de reducere a fiscalității, care iau o povară de pe umerii mediului privat, numai că actualul guvern nu va fi în stare să-l implementeze.
Nu numai că nu au făcut măsurători și studii de impact, dar spre exemplu, au mărit salariul minim înainte de a reduce fiscalitatea, ori nu poți lua toate măsurile fiscale deodată fără a parcurge anumite etape.
Aici este și temerea președintelui Iohannis, dar și a guvernatorului Isărescu; dacă adăugăm creștearea de salarii, pensii, precum și cea a salariului minim, ajungem la un deficit de 5,6% – 5,8%. România a semnat niște tratate internaționale care nu pot fi neluate în seamă. Prudența președintelui și a guvernatorului vine dintr-un singur motiv: actualii guvernanți nu arată foarte clar de unde obțin diferența de fonduri și care este structura cheltuielilor. Pericolul cel mai mare este ca anul ăsta să scazi fiscalitatea, iar anul viitor, pentru că nu mai ai spațiu fiscal, să o crești înapoi. Asta poate duce la un dezastru economic.
Este foarte clar, Codul fiscal trebuie introdus. Dar îi vom întreba din nou pe guvernanți care este structura cheltuielilor.
Dacă în prezent sunt 1,2 milioane angajați, în mediul privat sunt 3,8. Ori, acest Cod fiscal se adresează în special mediului privat. El trebuie să fie clar, și sustenabil, pentru că îl întroducem acum și ne dorim ca până peste 10 ani să numai revenim asupra lui. Pentru asta trebuie creat spațiu fiscal. Trebuiesc alocați bani investițiilor. Ori, în ultimii 3 ani, guvernul Ponta a crescut cheltuielile cu personalul și cheltuielile cu bunuri și servicii dar a scăzut cheltuielile de capital. Nu poți să continui așa, să introduci scăderea fiscalității dar să nu-ți faci reformă în interior.
Reformele structurale sunt inexistente, nu s-au achitat arieratele pentru firmele private. Guvernul împrumută bani, îndatorează țara și generațiile viitoare fără să facă reforme. Găurile negre sunt în continuare la CNADR, SNCFR, la regiile de stat care produc găuri.
În România, economia privată are o pondere de 60%, iar 40% companiile de stat. Ca venituri în economie, mediul privat aduce 99% din veniturile de la buget. Deci, economia privată ține în spate statul român, care are regii și companii nereformate, iar guvernul împrumută bani pentru a acoperi aceste găuri negre.
Codul fiscal poate fi implementat și este o măsură benefică, cu condiția ca în același timp să-ți prioritizezi cheltuielile și să ai o strategie economică de dezvoltare foarte clară. Este nevoie în același timp de o lege a bugetului mult mai transparentă pentru ca fiecare contribuabil să știe clar pe ce sunt cheltuiți banii lui.
Senator PNL de Neamț,
Eugen Țapu-Nazare