Săptămâna a început nu numai cu un nou an școlar, ci și cu o conferință de presă a celor de la societatea Troleibuzul, asta după ce, săptămâna trecută, atât cei de la ADI Urbtrans, cât și mai marii județului au ridicat o serie de probleme în ceea ce privește contractul de delegare a gestiunii transportului în comun, dar și faptul că, odată semnalate problemele, șefii din Troleibuzul și-au luat concediu. „Eu mă aflu în concediu medical și astăzi m-am întors la societate pentru că am fost contactată de președintele Consiliului de Administrație și am venit ca să demonstrez că mie chiar îmi pasă de societate și nu m-am îmbolnăvit subit, iar colegul meu este în concediu de odihnă din 17 august. Nu a încercat nimeni să mă contacteze pe telefonul personal”, a spus Nadia Năstase, directoarea societății Troleibuzul.
Dacă directoarea a spus că nu a fost căutată de nimeni, directorul economic a dat de înțeles că a fost sunat de Ionel Arsene, dar că i-a răspuns. „Pe data de 8 septembrie, am fost contactat direct de președintele Consiliului Județean și am specificat că eu nu sunt în concediu medical, ci în concediu de odihnă, ca dovadă că, atunci când dumnealui, cu două zile înainte, a venit aici, la sediu, ca să supună spre analiză activitatea societății, am fost convocat și am venit. Eu nu fug de răspundere. Nu e nicio problemă. Dacă sunt în zonă, vin. Oricum, prerogativele mele și semnătura în bancă le are și șefa de la contabilitate. Dar, dacă e nevoie de lămurit lucruri suplimentare, eu vin. Repet, eu nu m-am îmbolnăvit subit”, a precizat și Adriean Chirilă, directorul economic al societății.
În ceea ce privește contractul care ar fi trebuit semnat până acum între Troleibuzul și Urbtrans, dat fiind faptul că vechiul contract a expirat pe 6 septembrie, directorii din societatea de transport spun că nu a fost semnat încă, deși troleibuzele circulă în continuare pe străzi. „Există o adresă, înregistrată pe 9 septembrie, prin care societății Troleibuzul i se solicită să opereze în baza contractului 322 din 16 august 2010 și a actelor adiționale ale acestuia. Noi am făcut astăzi un răspuns că vom funcționa pe baza acelui contract, completat cu un contract nr. 1, din 2016, care privește compensația, pentru că trebuie să avem și o justificare. În acest moment, noi facem cheltuieli și nu știm pe ce bază, cine decontează și ce o să se întâmple. Așteptăm un răspuns ferm de la dumnealor și sperăm să-l primim în cursul zilei de astăzi”, a declarat Nadia Năstase.
Cei de la Troleibuzul susțin că forma de contract prezentată de cei de la ADI Urbtrans nu include și traseele pe care trebuie introduse autobuzele noi, cumpărate cu sprijinul Consiliului Județean: „Acel contract nu există și, referitor la contract, s-a făcut un răspuns către ADI Urbtrans prin care le-am semnalat niște nepotriviri. Nu sunt specificate traseele, prețurile. Trecem peste aspectul că, poate, dintr-o scăpare, nu a fost înregistrat la sediul autorității contractante, ci a fost lăsat așa, cu puncte-puncte. Bănuiesc că e doar o scăpare și nu e cu rea intenție”.
Accesarea de fonduri europene depinde de activitatea Troleibuzul
Conform conducerii de la Troleibuzul, blocajul de acum afectează și proiectul privind accesarea de fonduri pentru modernizarea transportului în comun. „Fiind societatea Consiliului Județean, Consiliul poate accesa fonduri europene prin operatorul regional SC Troleibuzul cu o condiție majoră: acesta trebuie să înregistreze și profit. (…) Cred că acel grad de civilizație care se dorește în transportul în comun din municipiul Piatra Neamț poate fi atins atunci când, în municipiu, nu vor mai fi microbuze de niciun fel, nu mă refer numai la cele care sunt transformate din microbuze de marfă în microbuze de călători”, a spus Nadia Năstase.
Directoarea a fost completată și de directorul economic, Adriean Chirilă: „Acum am înțeles că sunt prevăzute 11 milioane de euro pentru finanțarea transportului nepoluant. Acei bani se pot pierde dacă operatorul regional nu este eligibil”.
În baza contractului care trebuia încheiat din 6 septembrie, cei de la Troleibuzul au mai angajat 26 de oameni. „Până pe 5 septembrie, am avut 138 de salariați. În baza acestui contract, pe care trebuia să-l operăm, am mai angajat 23 de conducători auto și trei persoane la Corp Control”, a precizat Nadia Năstase.
Creșterea subvenției, generată de normele europene
Societatea Troleibuzul a primit subvenție de la județ încă de la înființare, după cum au anunțat cei doi directori, subvenție acordată până acum în baza unor Procese Verbale semnate atât de cei de la Urbtrans, cât și de cei de la Consiliul Județean, și care se calcula în funcție de raportul venituri-cheltuieli. Valoarea subvenției s-a tot majorat pentru că au crescut și cheltuielile cu salariile, după cum au precizat cei de la Troleibuzul. „Având în vedere că elementul de cheltuieli cu salariile este preponderent în total cheltuieli societate, specificăm ca salariile s-au acordat în baza unui contract încheiat în urma unei negocieri cu sindicatul și armonizat cu prevederile Contractului Colectiv de Muncă la nivelul de ramură. Întrucât, în mandatul anterior nu s-au acordat salarii respectând prevederile de mai sus, societatea a fost obligată la plata unor diferențe de salarii pe perioada 2008 – 2010 în sumă de 1,6 milioane de lei”, a spus Nadia Năstase.
Odată cu noile prevederi ale Uniunii Europene, subvenția se modifică, după cum a anunțat directorul economic de la Troleibuzul, Adriean Chirilă, aceasta urmând să fie calculată în funcție de cheltuielile pe kilometrul de drum parcurs. „Valorile prea mari nu reprezintă problema noastră. Ele se trec în contractul Urbtrans și, dacă ei le pun din burtă, pot să aducă societatea în faliment foarte rapid. Se stabilesc prin audit, audit pe care noi l-am făcut. (…) Acum sunt interese foarte mari ale privaților pe traseele pe care noi vom opera cu autobuzele. Problema trebuie s-o reglementeze această asociație, ADI Urbtrans”, a spus Adriean Chirilă.
Andreea AMARIEI
Societatea troleibuzul a trimis și un comunicat oficial pe care vi-l prezentăm integral
Un comentariu
De ce nu mai circula microbuzele din DARMANESTI spre DEDEMAN pe str ORHEI?