Școala Gimnazială ”Daniela Cuciuc” din Piatra Neamț nu a fost lipsită de probleme, care nu aveau legătură directă cu procesul instructiv-educativ, dar care l-au influențat din plin. Reclamații din partea părinților și elevilor, scandalul privind cantina de la Grădinița ”Floare de Colț”, numirea unui director, prin voia Inspectoratului Școlar, în urma concursului, care a adus-o în post pe Ioana-Roxana Iordache. Elementul cel mai speculat și la vedere în legătură cu această numire este prezența dnei Iordache pe lista PSD la alegerile parlamentare, alături de inspectorul școlar general Viorel Stan. În ciuda asigurărilor că nu există nicio legătură între opțiunile politice ale celor doi și numirea cu pricina, orice copil care învață cultură civică o vede fără probleme.
Noua directoare, învățătoare la bază, predă, pentru întregirea catedrei chiar patru ore din respectiva materie și va putea, fără probleme, să le explice copiilor despre adevărata democrație, despre cum se promovează valorile, inclusiv în învățământ. Subiectul nu a lipsit din interviul pe care l-am realizat cu noua directoare. Ca o constatare, răspunsurile sunt o foarte sugestivă expunere a ”corectitudinii politice”, o modă importată și la noi, care, de cele mai multe ori, ține loc de păreri proprii.
* Despre Școală și Politică
– V-a ajutat activitatea politică în parcursul profesional?
- După ora 16, fiecare dintre noi are dreptul să aibă o opinie politică. Nu am ascuns niciodată faptul că m-am aflat pe lista de propuneri pentru Camera Deputaților a PSD. Departe de mine gândul acesta, dar întotdeauna o să fac disocierea clară între cele două etape. Ce ține de partea profesională acolo rămâne. Nu voi face niciodată demersuri ca să deschid uși, doar pentru că fac parte dintr-un anumit partid. Nu. Voi urma calea legală și, atât timp cât mă aflu pe funcția aceasta, nu voi excede cadrul respectiv. Voi disocia întotdeauna cele două aspecte. Ce ține de latura profesională îl lăsăm acolo, în acel plan, ce ține de politică e în afara orelor; după ora 16, fac politică de partid. Până la ora 16, singura politică pe care o fac este politica școlii, spre binele elevilor, satisfacția părinților și spre liniștea cadrelor didactice care au nevoie de o bucată de pâine și pe care încerc să o asigur așa cum pot și cum mă pricep.
– Ce considerați că vă recomandă pentru funcția pe care o ocupați în prezent?
- În primul rând, am o experiență profesională care mă ajută foarte mult în acest sens. E adevărat că, în funcție de conducere, nu am o astfel de expertiză, dar cu tot ceea ce am încercat să parcurg în etapa aceasta, de achiziționare de priceperi, cunoștințe, deprinderi, consider că toate aceste lucruri mă vor ajuta foarte mult. Am spus, sunt inspector metodist în cadrul Inspectoratului Școlar, sunt formator, sunt mentor. Până la urmă, le place unora sau nu le place, am participat la un concurs, pe care l-am și luat.
– Care este relația dintre cadrele didactice din școală și dvs.?
- Știți foarte bine, a fost și în presă acest lucru. Instinctual, prin natura umană, există o doză de reticență la schimbare și noi știm lucrul acesta. Nu-i învinovățesc. Colegii mei au dreptul, până la urmă, să fie reticenți, să se gândească cine vine, cu ce gânduri vine. I-am înțeles perfect, le-am înțeles și demersul pe care l-au făcut, inițial, cu privire la acel memoriu trimis la Minister. Aveau o problemă cu persoana care va fi numită, detașată în interesul învățământului. Diferența dintre mine și vechea conducere este că eu am luat un examen. Vechea conducere nu l-a luat. Și, atunci, au înțeles până la urmă despre ce este vorba. Eu sunt un om care face lucrurile transparent. Le-am explicat care este situația, au primit și răspunsul memoriului respectiv din partea Inspectoratului. Cum să vă spun, lucrurile se așează și i-am și rugat… și eu fac același lucru, nu pun etichete pe un om atât timp cât nu-l cunosc. Lasă omul să-ți demonstreze ce poate și, apoi, dacă vezi că o ia razna și pe arătură, încerci să-l tragi de mânecă și să-i expui problema ta. Eu zic că s-a dărâmat acel zid care, inițial, apăruse.
– Reticența exista pentru că, deși ați luat un concurs, nu l-ați luat pentru această școală?
- E și asta o problemă. Până la urmă, e o problemă de metodologie. Metodologia asta era destul de interpretabilă, nu spunea explicit dacă, urmând etapa a III-a a concursului, cadrul didactic care a luat examenul respectiv poate fi numit, detașat în interesul învățământului pe alt post decât pentru cel care a dat concursul. A fost și o situație extrem de delicată, în sensul că această problemă nu se putea rezolva: reticențele care existau, faptul că exista conflictul deschis cu părinții de la ”Floare de colț”. Nu se putea rezolva decât printr-o soluție venită din exterior. Eu am înțeles demersurile făcute de inspectorat și am venit în întâmpinare, tocmai în ideea să încerc să rezolv o problemă. Sunt detașată în interesul învățământului pe un an de zile sau până când fac o greșeală care să mă scoată din calcul.
– Pe ce a mai rămas din anul școlar…
- Sigur.
– Sau până se organizează un nou concurs…
- Până se organizează un nou concurs, la care o să merg din nou, fără doar și fără poate, și o să demonstrez că pot să fac față unei alte provocări și nu mă ascund după consilii profesorale, care scot oamenii… E dreptul fiecăruia să participe la concurs. Până la un nou concurs, sunt aici, dispusă să-mi fac treaba și să fac ca lucrurile să fie în regulă.
* Despre marile probleme ale Școlii Gimnaziale ”Daniela Cuciuc
-
Consiliul de administrație conduce!
«Totul este să fii în concordanță cu legea. Nimic din ceea ce fac, nu fac excedând cadrul legal, credeți-mă, cu orice risc. Am avut mari probleme în ce privește Grădinița ”Floare de Colț” și provocări pe care încerc să le aduc, cât de cât, pe linia de plutire, văzând exact cum stau lucrurile, printr-o transparență a deciziilor. Școala aceasta nu este condusă de un director, sub nicio formă! Există un Consiliu de Administrație, nu iau nicio hotărâre în afara acestuia. Prefer să-i chem, cât de des se poate, astfel încât toate hotărârile pe care le luăm să fie în concordanță cu spiritul și litera legii și să nu fac nimic de capul meu».
-
Grădiniță pornită, din start, cu handicap
«Eu încerc să manageriez situația de aici, având în subordine și o grădiniță, care a pornit, din start, cu un handicap – cel al luării autorizației de funcționare, în urma scandalului care s-a produs acolo și a nemulțumirii părinților, nemulțumire care nu a fost neîntemeiată. Dacă ar fi fost transparență și colaborare și ar fi fost chemați și explicată situația exactă, lucrurile ar fi stat cu totul altfel. Pe 9 ianuarie, când am fost aici, deja făceam prima ședință cu părinții de la ”Floare de Colț”, am discutat care sunt problemele, iar demersurile următoare, cu privire la analiza ofertelor de achiziție publică pe firma de catering, care trebuie să existe până la deblocarea problemei de la Blocul Alimentar, problemă pe care am reușit s-o soluționăm și prin sprijinul Primăriei și Consiliului Local. Ne-au oferit 20.000, pe care noi am încercat să-i valorificăm, în condițiile în care bugetul nostru pe anul trecut, pentru achiziții de bunuri materiale, era de 7.000 de lei. Dat fiind faptul că, la nivel național, bugetul nu fuses aprobat, noi puteam să intrăm pe acest buget cu 1/12 din sumă. Asta ar fi însemnat o sumă foarte mică din 7.000 de lei, dar noi am găsit înțelegere de la furnizori, am făcut achizițiile în SEAP, ca lucrurile să fie transparente, să nu avem niciun fel de problemă, cu rezerva că plata lor se va face la 60-90 de zile, ca să se poată debloca situația de la nivel național pe buget. Și am reușit să rezolvăm și acest aspect. Acum, așteptăm firmele care să ne aducă mobilierul, ca să ne putem recupera avizul DSP pe care l-am pierdut și, la nivelul în care reușim să facem achiziția la furnizor pe alimente, o să putem da drumul blocului alimentar. Ne dorim ca acest lucru să se producă chiar de la începutul semestrului al II-lea».
* Grupuri sanitare adaptate copiilor de grădiniță
«Sigur că, în afara problemelor de la ”Floare de Colț”, sunt probleme care apar la Școala ”Daniela Cuciuc”, în sensul că, la nivel de grădiniță, la grupurile sanitare, copiii nu au adaptate toaletele pentru nivelul lor de vârstă. În acest sens, am făcut demersuri către primărie, pentru rezolvarea acestei probleme, pentru că noi, neavând bugetul, rămâne ca Primăria să ne ajute în acest sens. Pe de altă parte, am găsit un gard de împrejmuire al școlii, care este supraînălțat cu niște ghimpi. Nu e în regulă, pot apărea accidente. Am discutat la nivelul Consiliului de Administrație și s-a găsit o soluție provizorie până la remedierea acestei probleme de către Primărie, cu inscripționarea unor plăcuțe care să avertizeze pericolul existent. Mai exista o problemă, cu niște uși care nu se închideau, am rezolvat-o și pe aceasta. Există, la nivel de școală, o Asociație a părinților, care este legal constituită și care ne ajută în acest sens. Plus că sunt problemele inerente de început de an, cu privire la normare, la încadrarea într-un plan de școlarizare care este foarte restrictiv».
* ”Vrem să menținem copiii din zonă în școala noastră”
«Am propus un proiect al planului de școlarizare care urmează să fie aprobat de Inspectorat, sperăm ca acesta să fie aprobat. Îmi doresc ca această școală să-și recapete, oarecum, prestigiul și să nu ne plece copiii de aici. De fapt, nu este neapărat o problemă a școlii de aici, este o problemă generală. Sunt cereri de la liceele sportive, cereri de la liceele vocaționale care, la un moment dat, la începutul clasei a V-a, fac o oarecare presiune asupra noastră, să ne ia elevii. E dreptul părintelui să decidă către ce anume se îndreaptă copilul, dar eu asta încerc să le explic. Cartea făcută temeinic aici, în școală… Iar în ce privește o activitate extracurriculară o pot face și la nivelul altor licee, prin alți profesori, sau la Palatul Copiilor, dacă e vorba despre latura vocațională».
Marian TEODOROF