Acasă Actual Dragoș CHITIC: ”Rolul meu, ca primar, nu este să mă plâng, ci...

Dragoș CHITIC: ”Rolul meu, ca primar, nu este să mă plâng, ci să găsesc soluții”

Piatra Neamț este un oraș destul de greu de condus, ținând cont de datoriile moștenite, la lipsa infrastructurii specifice, care să ușureze accesul spre reședința de județ, și la politica la un moment dat greșită, care a trasat turismul ca singur vector de dezvoltare, în detrimentul altora. Dragoș Chitic, primarul în exercițiu, se confruntă în prezent cu câteva provocări, unele surprinzătoare pentru perioada în care trăim. Este vorba despre anumite activități preluate de Primărie, după ce, o vreme, au fost administrate de operatori privați. Despre toate acestea, dar și multe altele, vorbește primarul Dragoș Chitic.

SURSA FOTO: Primăria Piatra Neamț

– Întoarcerea la tiparul în care administrează primăria, nu privații, în cazuri precum ștrandul, Baia Comunală, pârtia de schi, este o măsură bună sau o necesitate generată de eșecul administratorilor privați?

Atunci când, în calitate de primar al acestui oraș, îți propui să oferi oamenilor servicii de calitate, iar obiectivele turistice sau de agrement să reprezinte puncte de atracție și să ofere un grad de satisfacție ridicat celor care le utilizează, modul de administrare aproape că vine de la sine. Suntem cu toții de acord că, în multe dintre cazuri, administrarea privată nu a fost la nivelul așteptat, iar pentru mine a fost nemulțumitoare. Trebuia intervenit, pentru a schimba lucrurile în bine. Administrarea directă de către municipalitate a reprezentat pentru mine o provocare și sunt bucuros să constat că reușim să o facem bine. Suntem abia la început de drum – în ștrand, vor urma și alte investiții, Baia Comunală este redechisă doar de câteva zile și mai avem multe lucuri în plan, pârtia urmează să fie deschisă în acest sezon, tot în administrare proprie și sper ca vremea să ne ajute ca, în această iarnă, să se schieze din nou la Piatra Neamț.

În ștrand, investiții noi ar însemna punerea la punct a tuturor căsuțelor, reabilitarea skate-parcului, utilizarea terenului care iarna este patinoar, pentru sporturi pe nisip. Dorim dezvoltarea unei zone pentru campare și montarea de tobogane la bazinele cu apă. Acestea vor fi făcute pe rând, în funcție de bugetul pe anul viitor. Vom începe cu lucrurile urgente. Țin foarte mult la o bună întreținere a ștrandului, lucru care, vara aceasta, s-a realizat. Mai avem în vedere achiziția a 800 de șezlonguri noi, pentru că am constatat că multe din ele prezintă grad de uzură avansat. Căsuțele mai au nevoie de mici reparații și dotări. Nu toate dintre ele sunt dotate cu frigider sau televizor. Pentru că au fost solicitate în această vară, considerăm că ar trebui să investim mai mult. Ne gândim să extindem spațiile de cazare, pentru că, în această vară, când au fost evenimente la Piatra Neamț, căsuțele din ștrand au fost ocupate 100%. Au fost foarte multe solicitări de cazare, chiar mai multe decât a fost disponibil.

Pârtia, dacă nu ninge, o vom conserva. Am punctat fiecare element care trebuie rezolvat. Mai este de încheiat un contract cu Salvamontul, Perla să ne comunice suma pe care a calculat-o pentru folosirea telescaunului, iar, în perioada imediat următoare, se va intra la tuns iarba și curățat vegetația. Punctul de prim-ajutor mai necesită mici reparații și dotările minimale. Se va verifica și instalația de apă și cea electrică. Se așteaptă omologarea de la minister, sunt trimise toate documentele, ar trebui ca totul să fie pus la punct. Evident, elementul esențial îl reprezintă vremea. Sper ca, după trei ierni atipice, să vină și o iarnă normală, cu multă zăpadă.

În privința încasărilor și cheltuielilor cu ștrandul, nu am tras încă o linie. Acolo, calculul ar trebui făcut după un an de zile, pentru că sunt costuri și în extrasezon, cu paza, cu oamenii care asigură întreținerea… Deci cred că va trebui făcut un calcul după exploatarea ștrandului, după un an complet, pentru a nu putea da seama dacă este profitabil sau nu.

Primăria nu este o societate comercială și nu trebuie să o gândim ca o afacere, ci ca o adminstrare a zonei publice. Eu cred că, dacă e să facem un bilanț la sfârșitul unui an – poate nu anul acesta, pentru că au fost două luni ploioase -, cred că putem să ajungem pe zero în administrarea ștrandului. Nu același lucru pot spune despre pârtia de schi. Cred că e destul de greu ca pârtia să fie rentabilă, ar fi nevoie de măcar două luni complete în care să se schieze, plecând de la o analiză făcută în anii anteriori. Lucru destul de greu. Vom vedea cum va fi această iarnă și, la sfârșitul sezonului, vom putea discuta.

Ca o concluzie, aș spune că, într-o normalitate în administrație, în administrarea unor obiective, nu poate fi aleasă decât cea mai eficientă variantă, cea care oferă o mai mare satisfacție publicului.

– Mergând mai departe, Piața Centrală este, în acest moment, o administrare profitabilă din punctul de vedere al Primăriei? Dar al micilor producători și al clienților?

Este mai puțin de un an de la deschiderea noii Piețe Centrale și sunt doar câteva luni de când o administrează câștigătorul licitației, CMI Urban, o societate a Consiliului Local. Obiectivul major a fost să redăm pietrenilor piața și am reușit, cu toate piedicile politice din anul trecut. Din punct de vedere financiar, consider că este o modalitate de administrare bună pentru municipalitate. S-a câștigat licitația cu o redevență mult mai mare decât ne așteptam, dar o primărie nu trebuie să privească administrarea unei piețe doar din punctul de vedere al banilor încasați la buget. Pentru patru luni de administrare, redevența a fost de 437.353 de lei, din care societatea Urban a achitat primele două luni și, practic, a ieșit din acea prevedere contractuală, care spune că o întârzâiere mai mare de 60 de zile duce la rezilierea contractului. Este adevărat că au solicitat o compensare a redevenței cu unele datorii estimate, nu certe în acest moment, pe care Primăria Piatra Neamț le-ar putea avea, prin preluarea unor bunuri ale căror investiții au fost realizate de Urban și care sunt astăzi în utilizarea primăriei, cum ar fi dotările de la Sala Polivalentă sau liftul de la căminul de bătrâni. Solicitarea este la departamentul juridic, li se va da un răspuns în ce privește o posibilitate legală. Dar eu consider că redevența trebuie achitată și nu trebuie dusă în acea zonă de compensare. Au achitat 191.423 de lei, redevența pentru aprilie și mai, urmează să fie achitată și pentru lunile iunie și iulie. Datoriile sunt o discuție separată, pe care noi am înțeles-o și este evident că Primăria Piatra Neamț va trebui să găsească o soluție la problema semnalată de cei de la Urban, în sensul că, cel mai probabil, vom lua în plată bunurile pe care le folosim. Necesită o evaluare la zi, o aprobare a Consiliului Local. După ce finalizăm aceste dări în plată, cu acele bunuri ale Urban, se poate trage o linie și vom vedea ce datorie rămâne sau, dacă nu cumva, primăria rămâne datoare către Urban. Și atunci, într-adevăr, se poate face o compensare cu redevența. Dar doar în situația în care primăria este datoare la Urban și nu invers. Piața Centrală este un obiectiv important al comunității, iar dorința mea este, în primul rând, să le oferim pietrenilor posibilitatea de a-și cumpăra produsele specifice unei piețe în condiții cât mai bune. Din acest motiv, am alocat o suprafață generoasă producătorilor și am organizat funcționarea astfel încât să fie multumiți și clienții, dar și cei care își vând produsele în piață.

SURSA FOTO: Primăria Piatra Neamț

– Câți bani produce cu adevărat Piatra Neamț și care sunt sursele de venit?

Bugetul municipiului Piatra Neamț este de aproximativ 110 milioane lei, într-o tendință de creștere ușoară în ultimii trei ani. Pentru a vă face o imagine, bugetul municipiului Iași este de aproape opt ori mai mare, depășește 800 milioane de lei.

Luând în calcul datoriile rezultate din creditele contractate de municipalitate în perioada 2005-2007, care înseamnă plăți de 40 milioane lei anual, nu pot să spun că stăm bine. Dar rolul meu, ca primar, nu este să mă plâng, ci să găsesc soluții. Cetățenii trebuie să știe constrângerile financiare ale primăriei pietrene, dar nu trebuie să le simtă. Chiar și în această situație financiară dificilă, am reușit să întreținem corespunzător orașul, să modernizăm sau să reparăm străzile, să facem și alte mici investiții. O comparație care spune multe este că suma anuală pe care o achităm pentru creditele luate în urmă cu 11-12 ani, adică 40 milioane de lei, reprezintă de 3.5 ori bugetul anual folosit de societatea Publiserv, prin care realizăm mare parte dintre lucrările edilitare: reparăm și asfaltăm străzile, montăm și întreținem mobilierul stradal și locurile de joacă, realizăm marcajele rutiere și implementăm măsurile de fluidizare a traficului, reparăm aleile pietonale, montăm indicatoare rutiere și întreținem canalizarea pluvială. De asta mi-am și exprimat surprinderea și totala nemulțumire față de măsurile fiscale ale actualului guvern, care au sărăcit bugetul local cu 10 milioane de lei în acest an. Și nu a fost singura lovitură pentru 2018.

Creșterea exagerată ROBOR și legea salarizării unitare au afectat bugetul local, dar, cu toate acestea, consider că am reușit să traversăm cu bine acest an. Sunt încrezător în viitorul orașului. O administrație prudent și bine calculată în utilizarea resurselor locale face ca, în timp, situația financiară a primăriei să se redreseze. Mai mult, avem la îndemână fonduri europene, prin intermediul cărora putem dezvolta orașul, iar pentru mine reprezintă o prioritate a acestei perioade depunerea cererilor de finanțare prin care să aducem în Piatra Neamț investiții consistente din bani europeni.

Principalele surse de venit sunt: cota anuală din impozitul pe venit – aproximativ 40 milioane lei anual -, veniturile proprii – însemnând taxe și impozite locale, redevențe, chirii, concesiuni, aproximativ 60 milioane lei anual – și cote defalcate din TVA – aproximativ 10 milioane de lei anual.

Irina ȘTEFĂNESCU

 

Lasă un răspuns