Dupa cum stiti, USL si-a lansat programul economic sub numele
“Crestere, dezvoltare, locuri de munca”.
Acest program reprezinta viziunea economica social-liberala de dezvoltare a tarii in urmatorii ani iar ideile si politicile pe care le vrem implementate se subsumeaza unei singure tinte : crearea a cat mai multe locuri de munca pentru romani.
Acesta este obiectivul strategic al programului si va fi atins in guvernarea USL adoptand un nou model economic, care pune accent pe dezvoltare si nu pe ajustari si taieri, asa cum a procedat puterea portocalie pana acum.
As vrea sa va prezint cele mai importante puncte ale acestui program, cu mentiunea ca nu vorbim de un program de guvernare, pentru ca in perioada urmatoare, USL va lansa in dezbatere publica si alte componente ale viitorului program de guvernare, adica programul educational, sanitar, social etc. Toate aceste componente vor fi integrate in programul nostru de guvernare.
Programul nostru social il vom prezenta in data de 17 iunie. Pana atunci vreau sa precizez ca dupa cresterile de salarii si pensii pe care le-a anuntat Emil Boc si pe care le vom sprijini, nu am gandit noi cresteri in acest domeniu in afara de actualizarile cu rata inflatiei prevazute deja.
Toate datele prezentate in programul nostru, inclusiv prognozele pentru anii urmatori au in josul paginii sursa lor (de obicei Eurostat sau Institutul National de Statistica, BNR, FMI etc). Nu avem nici un indicator pe care sa-l fi prognozat noi.
Noul model economic prezentat de noi este definit prin termenul britanic de a treia cale. O modernizare evidenta si radicala a ceea ce a fost setul de politici atat al PSD cat si al PNL in perioadele anterioare.
Politicile economice si fiscale sunt o schimbare radicala a ceea ce se intampla azi, dar sunt o imbunatatire evidenta a masurilor pozitive din perioada guvernelor Isarescu, Nastase, Tariceanu, actualizate pentru momentul post-criza economica mondiala.
Toate propunerile noastre economice vor fi cuprinse in primul buget al Guvernului USL (cel mai tarziu in decembrie 2012), cu exceptia scaderii TVA-ului de la 24% la 19% pe care o previzionam in mod prudent si realist sa se faca pe parcursul unui mandat de 4 ani.
1. 1 milion de noi locuri de munca!
Statul nu creeaza direct locuri de munca, ci asigura, prin mixul de politici economice aplicate, mediul necesar cresterii ocuparii in economie!
Acest obiectiv poate fi atins cu ajutorul urmatoarelor masuri:
• Reducerea CAS cu 5 puncte procentuale pentru angajatori.
• Reducerea integrală a plăţii CAS datorate de angajatori pentru 1 an de zile, pentru crearea de noi locuri de muncă (cu condiţia menţinerii pe locul de muncă încă un an de zile).
• Zero taxe pentru angajarea în regim part time pentru tinerii sub 25 de ani şi a persoanelor cu vârsta mai mare de 55 de ani.
• Reducerea şomajului în rândul tinerilor. Condiţionarea participării la licitaţiile pentru lucrări publice de existenţa a minim 10% angajati tineri (criterii – vârsta de până în 25 de ani plus conditie minim un an agajati la firma respectiva).
• Cresterea salariului minim pe economie la 800 lei/luna.
In prezent, numarul oficial de someri prezentat de guvern nu cuprinde categoria celor care au iesit din perioada legala, munca la negru, cei care lucreaza temporar in strainatate, munca in agricultura si munca sezoniera. Populatia activa a Romaniei, capabila sa devina salariata daca exista locuri de munca este de peste 7 milioane. Asa incat, daca reusim la cei 4, 1 de salariati actuali sa adaugam inca un milion, abia ne apropiem, fara sa atingem, media europeana de ocupare a fortei de munca.
2. Un sistem fiscal stimulativ, echitabil şi predictibil
• Pastram plafonul de 16% si introducem impozit diferentiat pe venitul salarial cu deductibilitati fiscale
• Cota 8% pana la 800 lei/luna – Cota 12% ce depaseste 800 lei/luna pana la 1600 lei/luna
• Cota 16% ce depaseste 1600 lei/luna
• Dupa 4 ani de mandat, TVA va reveni la nivelul de 19%
• Deduceri din impozit–jumătate din plata pentru pensie privata (pilonul III) si asigurări private de sănătate, cu un plafon stabilit.
• Introducerea unei suprataxari a tranzactiilor speculative.
• Alinierea la media europeana a redevenţelor încasate de stat ca urmare a concesionării activelor statului.
Scaderea la buget prin cota regresiva (16, 12, 8) reprezinta mai putin de 1% din PIB. Daca previziunile FMI privind cresterea economica 2011 -2012 sunt reale si daca aplicam cele opt surse suplimentare de venituri precizate in program, scaderea din cota regresiva este foarte usor de compensat.
3. Stimularea sectorului privat
• Stimularea asocierii in agricultura.
• Program de dezvoltare a retelei nationale de colectare, depozitare si prelucrare a produselor agricole.
• Pastrarea opţiunii plăţii 16% impozit pe profit sau 3% impozit pe cifra de afaceri pentru microintreprinderi.
• Scutirea de impozitare, pe o perioada de 5 ani, a dividendelor care vor fi reinvestite in utilaje si echipamente tehnologice, cercetare-dezvoltare, sub forma majorării capitalului social la societăţile unde sunt acţionari, sau participarea la capitalul social al altor societăţi comerciale şi care conduc la crearea de noi locuri de muncă.
• Cota redusă de TVA la productia de cereale, paine, carne proaspata, lapte si legume-fructe proaspete (TVA 24%, din care 9% catre buget si 15% dedus producatorului)
• Plata integrală a arieratelor către sectorul privat. Tratament fiscal egal între stat şi contribuabil (mecanism compensare – penalitati)
• Single Control Act/Aplicarea registrului unic de control. Eliminarea controalelor repetate nejustificat la acelaşi agent economic (prin coordonarea intre institutiile statului). Un singur control la 2 ani, cu tematica prestabilita si preanuntata, si cu durata maxima (30 zile pentru IMM si 90 de zile pentru marii contributori).
• Agentie pentru programele nationale de investitii straine (model ARIS). Dupa aprobarea de investitii de interes national, prin lege, ARIS are obligaţia de a obţine toate autorizatiile necesare investiţiei.
• Atragerea de investitii din ţările emergente(BRIC), precum si realizarea de parteneriate comerciale cu tari din zona BRIC.
• Acordarea Cardului de credit pentru IMM-uri(cu valoare cuprinsă între 5.000 şi 100.000 de euro).
• Capitalizarea Fondului de Garantare pentru IMM-uri. Sprijinirea IMM-urilor aflate in dificultate din cauza crizei economice prin instituirea unei scheme de ajutor de stat care să includă şi folosirea fondurilor europene.
• In vederea evitarii situatiei in care riscul valutar este suportat de catre cetateni, creditele catre persoane fizice vor fi evaluate/acordate in principal in moneda in care se obtin veniturile.
• Capitalizarea CEC si EXIMBANK. Specializarea obiectului de activitate (Eximbank – relatia cu firmele romanesti, CEC – relatia cu persoane fizice, IMM si mici intreprinzatori)
• Realizarea, cu titlu gratuit de catre stat, a cadastrului agricol, in vederea clarificarii situatiei juridice a terenurilor agricole din Romania.
4. Disciplina finanţelor publice
• Pact National pentru deficit bugetar (pact national al tuturor fortelor politice pentru ca deficitul sa fie destinat doar pentru investitii).
• Plafonarea imprumuturilor guvernamentale pe piata interna(pentru a permite bancilor sa crediteze mediul privat).
• In plus, nici un imprumut extern nu poate fi luat decat pentru investitii.
• Auditarea strictă si obligatorie a alocărilor şi utilizării banilor publici din programul PNDI – program prin care 4 mld euro se risipesc in scopuri politice.
• Înfiinţarea unui comitet parlamentar de monitorizare pentru creşterea transparenţei utilizării banilor publici. Se vor raporta şi urmari toate contractele publice cu valoare mai mare de 100.000 euro
• Tinta “Zero datorii” la bugetele locale.Principalele resurse de la bugetul central vor fi alocate pentru cofinantarea prin programe europene sau locale a lucrarilor importante de investitii.
• Restructurarea institutiilor de control fiscal (ANAF, Garda Financiara, Vama), si infiintarea, la cele trei domenii, a unui consiliu de supraveghere si audit format din experti internationali (din state membre UE, cu performante in domeniu).
• Adoptarea legislatiei care sa stimuleze utilizarea tranzactiilor electronice si reducerea semnificativa a operatiunilor cu numerar, masura care va avea ca efect imediat cresterea veniturilor impozabile ale contributorilor si reducerea evaziunii fiscale.
5. Aparat public eficient
• Desfiintarea celor 6000 de posturi numite politic in 2009- 2010, si numiri in functii de specialitate a oamenilor cu experienta din sistem.
• Deblocarea imediata a posturilor pentru sistemele de învăţământ şi sănătate după regula de înlocuire 1 la 1. Mecanism de promovare a tinerilor in sistem.
• Plafonarea cheltuielilor cu bunurile şi serviciile (-50%). Introducerea de standarde de cost pentru administraţia publică centrală si locală. Generalizarea sistemului SEAP cu standardizarea criteriilor, precum si a licitatiilor prin bursa de marfuri.
• Management privat la companiile de stat din domenii strategice (cu contracte standard, criterii de performanta si plata in functie de performanta).
• Introducerea contractelor de performanţă în toate instituţiile publice şi companii de stat (ministere, agenţii guvernamentale, autorităţi locale şi companii de stat) (Asistenţă tehnică din partea BM si IFC).
• Adoptarea Legii privind integritatea in cadrul autoritatilor publice. Se va interzice tuturor membrilor (până la rudele de gradul 2 inclusiv) din executivul central si local, precum si Parlament si Consilii judetene si locale, sa faca afaceri cu statul, inclusiv ca actionari la societăţile participante la licitatii (cu exceptia firmelor listate la bursa).
• Contracte de property management si facility management pentru clădirile institutiilor statului. Tinta: reducerea cu 30% a costurilor de intretinere, utilitati, reparaţii, mentenantă etc.
6. Fonduri europene
• Autoritate unica pentru fonduri europene (minister/agentie). Vom elimina finantarile duble la proiecte.
• Negocierea viitoarelor fonduri UE destinate României (pentru viitorul cadru financiar european).
• Un sistem de depunere si evaluare online a proiectelor
• Crearea de parteneriate public-privat pentru a accelera absorbţia fondurilor europene.
• Rambursarea TVA-ului pentru proiectele finanţate din fondurile europene după fiecare cerere de rambursare şi nu la finalul proiectului.
• Revenirea la sistemul de salarizare speciala a angajatilor din sistem care lucreaza pentru absorbtia de fonduri europene.
7. Surse suplimentare de venituri
1. Cresterea gradului de absorbtie a fondurilor europene
2. Oprirea risipei bugetare (-50%)
Reducerea cu 50% la bunuri si servicii inseamna practic ca tot ceea ce inseamna cheltuiala in afara de personal in sectorul public inclusiv la autoritatile locale poate fi in mod realist redus la jumatate. Si dau exemple: de la numarul de masini, numarul persoanelor care merg in deplasari in strainatate sau in tara pana la consumabile si tot ce tine de cheltuielile obisnuite. Este o risipa evidenta in acest sector si ea poate fi controlata drastic.
3. Combaterea eficienta a evaziunii fiscale
4. Imbunatatirea colectarii (inclusiv prin audit international)
5. Contracte de performanta in sistemul public
6. Redeventele statului
7. Suprataxarea tranzactiilor speculative
8. Revizuirea sistemului de vanzare a drepturilor de poluare.
Totodata,
• Adaptam acordul actual cu FMI, si negociem, in 2013, un nou acord cu FMI, in baza acestor obiective asumate. Acest nou acord va fi de tip precautionery, nu vom imprumuta bani din nou de la Fond!!!
• Primul buget al USL va fi multianual, si va contine toate masurile enuntate
• Obiectiv de crestere a veniturilor bugetare – de la 32% la 38%.
Cu 32% venituri bugetare din PIB suntem pe ultimul loc in UE si nu putem sustine in mod realist serviciile publice fundamentale: sanatate, educatie, protectie sociala. Cresterea veniturilor se face prin taxele si impozitele pe care le-am precizat in program si prin colectarea imbunatatita facuta de ANAF, vama si garda financiara aflate sub monitorizare si chiar conducere a unor experti internationali.
Vp. P. S. D
Senator IOAN CHELARU