În politică, mai devreme sau mai târziu, fudulia și lipsa de informare se plătesc. Un exemplu, demn de ocolit de cei care vor să facă o carieră în politică, îl reprezintă Dan Vasile Constantin, politician care acum este în fruntea bucatelor la PSD. Cu câteva zile în urmă, Agenția Națională de Integritate dădea o hotărâre prin care stabilea că DVC s-a aflat în stare de incompatibilitate. Altfel spus, celebra Agenție confirmă aproape cuvânt cu cuvânt ceea ce s-a scris chiar în ziarul nostru în urmă cu un an, când arătam de ce și cum cel mai vocal consilier județean încălca legea. Pentru un tabel complet și lămuritor, prezentăm decizia recentă a ANI, dar și părți din raportul de evaluare, al aceleași instituții, ca să se obișnuiască și ceilalți aleși locali – județeni sau locali – aflați în situații asemănătoare.
Comunicat – incompatibilitate
DAN VASILE CONSTANTIN, consilier județean
Agenția Națională de Integritate a constatat existența stării de incompatibilitate în cazul lui DAN VASILE CONSTANTIN, Consilier județean în cadrul Consiliului Județean Neamț (mandatul 2012-2016) și fost Prefect al Județului Neamț.
DAN VASILE CONSTANTIN s-a aflat în stare de incompatibilitate, întrucât, în perioada exercitării mandatului de consilier județean, a încheiat și semnat (în calitate de furnizor) un contract de furnizare produse, în valoare totală de 4.300 Lei, fără T.V.A, între S.C. LOCATO S.R.L. (societate în cadrul căreia acesta deține funcția de administrator special) și COMPANIA JUDEȚEANĂ APA SERV S.A. (companie în cadrul căreia acesta deține calitatea de reprezentant al C.J. Neamț în Adunarea Generală a Acționarilor).
Astfel, DAN VASILE CONSTANTIN a încălcat dispozițiile art. 90, alin. (1) din Legea nr.161/2003, potrivit cărora „consilierii județeni care au funcția de […] administrator […] nu pot încheia contracte comerciale […] de furnizare de produse […] cu instituțiile sau regiile autonome de interes local aflate în subordinea ori autoritatea consiliului județean respectiv ori cu societățile comerciale înființate de consiliile județene respective”.
Persoana evaluată a fost informată despre declanșarea procedurii de evaluare, elementele identificate, precum și drepturile de care beneficiază – de a fi asistată sau reprezentată de un avocat și de a prezenta date sau informații pe care le consideră necesare, personal ori prin transmiterea unui punct de vedere scris. DAN VASILE CONSTANTIN a depus la dosarul de evaluare un punct de vedere în exercitarea dreptului la apărare.
„Fapta persoanei cu privire la care s-a constatat […] încălcarea obligațiilor legale privind […] starea de incompatibilitate constituie abatere disciplinară și se sancționează potrivit reglementării aplicabile demnității, funcției sau activității respective […]”.
„Persoana […] față de care s-a constatat […] starea de incompatibilitate este decăzută din dreptul de a mai exercita o funcție sau o demnitate publică […] pe o perioadă de 3 ani de la data eliberării, destituirii din funcția ori demnitatea publică respectivă sau a încetării de drept a mandatului. Dacă persoana a ocupat o funcție eligibilă, nu mai poate ocupa aceeași funcție pe o perioadă de 3 ani de la încetarea mandatului”.
Agenția Națională de Integritate își exercită atribuțiile cu respectarea principiilor legalității, confidențialității, imparțialității, independenței operaționale, celerității, bunei administrări, precum și al dreptului la apărare.
AGENȚIA NAȚIONALĂ DE INTEGRITATE, 6 martie 2014
Incompatibilitate la dublu
Este de-acum un fapt public că DVC a fost detronat de la șefia Consiliului Județean, în ianuarie 2006, pentru că s-a constatat incompatibilitatea sa de către prefectul de la acea vreme. Pentru orice politician, rezonabil și responsabil cu propria sa carieră, ar fi fost un semnal de alarmă și o atenționare. Nu și pentru Dan Vasile Constantin, a cărui dorință de ascensiune politică pare să se frângă de fiecare dată în același fel.
După prima incompatibilitate, a urmat a doua, despre care deja se face vorbire în raportul ANI:
”ANI a fost sesizată de către Biroul Electoral Județean Neamț în lucrarea nr. 34996/II/24.07.2012 cu privire la faptul că Dan Vasile Constantin, fost prefect al județului Neamț, nu a respectat dispozițiile legale privind regimul juridic al incompatibilităților, deoarece în calitate de prefect figurează și pe lista de consilieri ai Consiliului Județean Neamț”.
Acesta a fost începutul. Continuarea a venit firesc, deoarece consilierul PSD a avut grijă să-și lase incompatibilitatea la vedere. După ce a început cercetarea, Agenția Națională de Integritate a cerut și punctul de vedere al cercetatului, din care spicuim:
”Compania Județeană Apa Serv SA a fost înființată ca și companie în subordinea Consiliului Județean Neamț, conform actului constitutiv actualizat la data de 28.08.2011. Prin dispoziția HCJ nr. 69/27.06.2012 a fost validat mandatul meu ca și consilier județean în cadrul CJ Neamț. Prin dispozițiile HCJ nr. 160/23.11.2012 art. 1 alin. (2) am fost împuternicit să reprezint Consiliul Județean Neamț și să exercit competențele și atribuțiile acționarului în cadrul Adunării Generale a Acționarilor a Companiei Județene APA SERV SA Piatra Neamț (…). La data de 06.11.2012 a fost emisă Hotărârea nr. 10/2012 prin care s-a dispus numirea mea în calitate de administrator special pentru Locato SA SA (…). La data de 21.12.2012 între Compania Județeană Apa Serv SA și SC Locato SA s-a încheiat contractul nr. 2289/21.12.2012 având ca obiect transmiterea de către SC Locato către Compania Județeană Apa Serv SA a centralei termice VCTRIX 50 MERGAS conform ofertei nr. 2875/418.12.2012, la un preț convenit de părți de 4300 lei fără TVA. Ca atare, s-a emis adresa nr. 28568/17.12.2012, s-a încheiat contractul nr. 2289/21.12.2012 și procesul verbal de predare primire. Facem precizarea că data reală a încheierii contractului a fost de 18.12.2012, iar SC Locato SA a înregistrat contractul la data de 21.12.2012”.
Acestea sunt spusele lui Dan Constantin. Ele confirmă tranzacția între cele două entități cu numitor comun DVC și faptul că acesta se afla în situație de incompatibilitate.
Concluzia raportului este clară și pune sub semnul întrebării o posibilă altă candidatură a lui Constantin, în condițiile în care acesta va eșua în căile legale de atac. În raport se specifică: ”Fapta persoanei cu privire la care s-a constatat că emis un act administrativ, a încheiat un act juridic, a luat o decizie sau a participat la luarea unei decizii cu încălcarea obligațiilor legale privind conflictul de interese ori starea de incompatibilitate constituie abatere disciplinară și se sancționează potrivit reglementării aplicabile demnității, funcției sau activității respective, în măsura în care prevederile prezentei legi nu derogă de la aceasta și dacă fapta nu întrunește elementele constitutive ale unei infracțiuni. Persoana eliberată sau destituită din funcție (…) față de care s-a constatat existența conflictului de interese ori starea de incompatibilitate este decăzută din dreptul de a mai exercita o funcție sau demnitate publică ce face obiectul prevederilor prezentei legi, cu excepția celor electorale, pe o perioadă de 3 ani de la data eliberării, destituirii din funcție ori demnitatea publică respectivă sau a încetării de drept a mandatului. Dacă persoana a ocupat o funcție eligibilă, nu mai poate ocupa aceeași funcție pe o perioadă de 3 ani de la încetarea mandatului”.
Lucrurile sunt destul de clare. Dan Vasile Constantin se află, din nou, în situația de a se judeca pe subiecte de incompatibilitate. Asta în condițiile în care, respectând exact litera și spiritul legii, prefectul, oricare ar fi el, ar putea să-l elibereze din funcție și să-l lase să se judece cu ANI. Asta deoarece ”fapta persoanei cu privire la care s-a constatat starea de incompatibilitate sau de conflict de interese constituie temei pentru eliberarea din funcție”.
Valentin BĂLĂNESCU