Creativitatea în registru speculativ are stagiune de reprezentare garantată până pe 24 mai, la ora 7:00. Startul (sau inaugurarea) a fost unul promițător sub aspectul distracției ce va să vină din trucaje, interpretări de declarații, acte de gingașă piraterie și tot restul gamei, lovituri nu tocmai clasice, dar cu efect mai mare la public decât cele frontale. Fără absolut nicio legătură cu tehnicile de guerrilla marketing, umorul va interfera cu mojicia, dând campaniei pentru europarlamentare „sclipiri” naționale inconfundabile, poate memorabile pe alocuri. Exprimarea și manifestarea eurodezamăgirii multor români, dimpreună cu valorificarea resurselor de optimism și entuziasm ale altora, au șanse să se verse, toate, într-o acumulare de indiferență, de lipsă de reacție față de calitatea campaniei politice. Seamănă cu o acumulare uriașă în care românii înșiși țin loc de maluri și baraj.
De neînțeles va rămâne încă o dată dacă forțele politice angajate în competiție asigură materie primă pentru „sclipiri” cu bună știință ori din prostie. Exemplul ce urmează, rupt dintr-un program european, este ilustrativ și are valoare de sămânță de bășcălie în lipsa unei susțineri și dezvoltări adecvate. Concret, se exprimă dorința de a dezvolta instituția ambasadorului IMM-urilor. Această instituție ar urma să reprezinte economia locală în Adunarea Generală a IMM-urilor europene. Partidul cu pricina (prea puțin contează că e vorba de PNL) susține desemnarea oficială a noului ambasador și notificarea Comisiei Europene, definirea planului său de acțiune și cooperarea strânsă a acestuia cu Rețeaua Națională a Reprezentanților IMM. O fi de bine, o fi pe bune? Asta trebuie s-o explice, s-o detalieze partidul. Simpla declarație de intenție ascunde până și faptul că povestea cu ambasadorul ăsta e veche de vreo trei ani, iar pe vremea lui Boc misiunea îi revenea celebrei blonde guvernamentale Andreea Paul Vass. Departe de ochii euroalegătorului român, politica elaborată de Comisia Europeană pentru IMM-uri se regăsește în Small Business Act (un fel de lege pentru micii întreprinzători – n.a.), iar ultima Adunare Generală a IMM-urilor din Uniune a avut loc la Vilnius, în noiembrie 2013, evenimentul fiind organizat de Comisia Europeană și Președinția Lituaniană a Consiliului Uniunii Europene.
La cum se prefigurează campania, nu este deloc exclus ca subiectul să devieze spre Consiliul Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România, organizație amatoare de mărire și influență. A participat la acțiunea de la Vilnius și, dacă o iei la scărmănat dintr-o banală confuzie de reprezentare, pe dată înțelegi lehamitea celor cu acumularea, malurile și barajul. Un trucaj, o caricatură, la urma-urmei, te relaxează și nu te solicită.
Viorel COSMA