Municipiul Roman are o strategie de dezvoltare pentru perioada 2014-2020, care a costat vreo 16.000 de euro, dacă facem abstracție de TVA. Strategia, nu dezvoltarea. A fost întocmită de o societate, Avensa Consulting SRL, tot mai mult intrată în vizorul opiniei publice după ceva scandaluri în municipiul Iași. Nu analizăm acum întreg planul de dezvoltare, ne oprim doar asupra capitolului rezervat turismului în cadrul acestei strategii.
Prima remarcă: dacă întreaga strategie are aceeași calitate a analizei, atunci banii romașcanilor s-au dus pe apa Bahluiului, doar pentru că trebuia să existe o strategie, care să fie prezentată atunci când se merge cu un proiect pentru bani europeni. Așa-numita strategie de dezvoltare turistică este un amalgam de date istorice, luate de prin enciclopedii, dicționare și tratate de istorie, de publicitate mascată (și nesimțită, într-un document plătit din bani publici) pentru hoteluri și pensiuni, și de vorbe goale în loc de concluzii. Nu știm dacă cei care au plătit studiul l-au și citit, dar, oricum, după lecturare, senzația este că pentru Primăria și Consiliul Local Roman, oraș cu mare tradiție și trecut istoric glorios, turismul este un fel de apendice, bun să fie inclus doar în discursuri festive și, desigur, strategii.
22 de pagini fără strategii
Planul de dezvoltare strategică al Romanului are 192 de pagini, din care 22 sunt dedicate turismului. Prima frază este una perfect adevărată: ”Situat în inima Moldovei, Romanul este orașul care respiră istorie și are multe de oferit celor interesați să-i descopere frumusețile”. După care urmează o lecție de istorie și o primă concluzie: ”Fosta reședință a Țării de Jos a Moldovei atrage prin obiective turistice și monumente dar și prin posibilitățile de agrement. Ca formă de turism practicat la nivelul municipiului Roman, întâlnim turismul de circulație existent în ambele sale forme: turismul de tranzit favorizat de așezarea municipiului la intersecția unor artere rutiere și feroviare, precum și a unor trasee turistice de tranzit înspre și dinspre Moldova Centrală, Bucovina”. Sub aceste fraze frumoase, se ascunde un adevăr: la Roman nu prea vin turiști în adevăratul sens al cuvântului. Sau, dacă ajung, nu stau foarte mult. Se cazează o noapte și pleacă mai departe, unde li se oferă programe și ceva de văzut. În strategie, se recunoaște că în acest sens nu s-a prea făcut nimic, în afară de montarea de indicatoare: ”Municipiul Roman dispune de un bogat potențial turistic antropic, reprezentând o destinație deosebit de atractivă pentru amatorii de turism cultural și istoric. Numeroasele monumente istorice pot face obiectul unui eventual tur al orașului, care poate fi conceput și de autoritățile locale, și care poate începe de la gară sau din centru, trecând prin toate punctele de interes. Montarea, în ultimii ani, de indicatoare urbane pentru direcționarea turiștilor către principalele obiective/ monumente a constituit un prim pas pentru conturarea itinerariilor turistice. Adoptarea de către municipalitate a unei strategii de marketing comunitar va crea premisele pentru dezvoltarea turismului în zonă”.
Ce a făcut efectiv administrația publică locală în acest sens?
”Administrația publică locală manifestă o preocupare activă pentru promovarea municipiului prin participarea directă sau ca partener la organizarea unor evenimente (simpozioane, conferințe, târguri, festivaluri, concursuri) locale , regionale sau naționale, desfășurarea unor campanii de informare derulate prin mass-media, mediul on-line, distribuirea de materiale publicitare (hărți, pliante, afișe, etc.)”.
Și se trece la o enumerare de manifestări, dintre care o parte sunt organizate doar pentru a marca niște evenimente și în niciun caz nu au calitatea de a constitui motoare de impulsionare a turismului zonal: Ziua Veteranilor de Război, Ziua Europei, Ziua Copilului și alte acțiuni similare, trecute în strategia turistică pentru a da aparența a cât mai multe evenimente cu iz turistic în orașul lui Roman-Vodă.
Ce anume propun consultanții ieșeni orașului Roman din punctul de vedere al unui turism strategic (sau al unei strategii turistice, depinde de care parte a Siretului te afli)? Multe fraze frumoase, care cuprind niște adevăruri general valabile. În primul rând, aflăm că ”Municipiul Roman are nevoie de o strategie reală de atragere a turiștilor pe o perioadă mai îndelungată, cu obiective pentru dezvoltarea turismului cultural și religios, cât și a celui axat pe evenimente, fără a neglija turismul de week-end și de afaceri”. Ca să vezi, adică exact ce speram să aflăm noi din respectivul studiu!
Calea spre succes este explicată la fel de bine: ””.Deja suntem convinși că primarul Leoreanu și consilierii săi răsuflă ușurați, nu au decât să ia fraza respectivă și să se apuce de lucru și să treacă la emiterea unei alte comenzi către Anvesa, pentru o nouă strategie.
Gluma cu strategia capătă accente apoteotice când se ajunge la concluzia generală a consultanților, cea care dă soluția rezolvării problemelor în turism: ”În contextul potențialului turistic deosebit al municipiului Roman, precum și a faptului că dezvoltarea turismului este una dintre principalele preocupări ale autorităților locale, se impune înființarea unui Centru de Informare și Promovare Turistică”.
Și gata. După ce va avea respectivul centru, municipiul Roman poate trece la rezolvarea altor probleme.