O idee bună venită via Europa, salutară chiar, pentru o țară care se confruntă cu schimbări dramatice la nivelul pregătirii forței de muncă, se referă la dezvoltarea resurselor umane. Pentru aceasta, la nivelul fondurilor europene care pot fi accesate de România, există Programul Operațional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007- 2013, pentru care sunt alocate fonduri substanțiale. Respectivul program, foarte necesar, cum spuneam, s-a transformat, în majoritatea cazurilor, într-o operațiune de tocat bani europeneni, unde la bază sunt documentele întocmite și mai puțin rezultatele concrete. Oameni care nu au niciun fel de competențe în domeniu au ajuns gestionari a milioane de euro, iar pentru a-și coafa incompetența, au făcut apel la ”specialiști” în mascarea cheltuielilor de tot felul. În respectivele proiecte, în Neamț și aiurea, au fost cooptați oameni care lucrează în agențiile județene ale forței de muncă, locul în care există o bază de date jinduită de oricine, au fost cooptați decidenți politici, care, la rândul lor, puteau influența decizia de acceptare a cererilor de finanțare.
Puțin accesibile publicului larg, subteranele acordării sau invalidării unei cereri de finanțare reprezintă, de cele mai multe ori, o bătălie a influențelor de tot felul. O asemenea bătălie desfășurată la nivelul județului vă prezentăm în cele ce urmează. Aparent, un program bun, al Camerei de Comerț și Industrie Neamț, acceptat inițial, a fost invalidat pentru o diferență de… 20 de bani. În același timp, 3 proiecte despre care se spune că sunt copy/paste au primit undă verde, deoarece era promovate… în familie.
Respingerea unui proiect aprobat
Lista ”finală” a proiectelor aprobate pentru ”Promovarea sustenabilității pe termen lung a zonelor rurale în ceea ce privește dezvoltarea resurselor umane și ocuparea forței de muncă în Regiunea Nord- Est- DMI 5.2, publicată pe pagina de internet a Fondului Social European România, pe linkul http:// www.fseromania.ro/images/doc2014/136.pdf (vezi foto 1) arată că printre proiectele aprobate figurează și proiectul ID 126310 ”Măsuri pentru dezvoltarea competitivă și durabilă a turismului în județul Neamț”. Proiectul a fost promovat de Camera de Comerț și Industrie, are valoare totală de 2.014.171,70 lei și a primit la evaluare 86 de puncte, ocupând locul 8 în lista finală a proiectelor aprobate. Respectivul anunț era încă pe site și în data de 1 iulie a.c.
În ciuda acestui anunț publicat pe site-ul unei instituții onorabile, proiectul respectiv a fost respins de Organismul Intermediar Regional POSDRU Regiunea Nord-Est, care, printr- o adresă trimisă din octombrie 2013, anunța despre acest lucru Camera de Comerț. În adresă se vorbea despre încălcarea unor criterii din ghidul de finanțare, evidențiate în grilele de evaluare.
Camera de Comerț Neamț a depus contestație după ce a analizat grilele respective și a constat că problema esențială, din punctul său de vedere apare în dreptul contribuției proprii în proiect. Cum spuneam, valoarea totală a proiectului era de 2.014.171,70 lei, iar contribuția proprie ar fi trebuit să fie de fix 42.847,20 lei. În documentația depusă de Cameră, contribuția a fost de 42.847 lei, fără cei 20 de bani buclucași. În contestație se spune că cei care au scris bugetul proiectului au respectat pas cu pas instrucțiunile din Ghidul de finanțare, unde se dădea următoarea mențiune: ”În cadrul acestei secțiuni (Date financiare – n.r.) vă rugăm să prezentați bugetul proiectului propus de dumneavoastră pentru fiecare an de implementare. Sumele pe care le introduceți trebuie să reprezinte valori absolute, fără zecimale”. În ciuda propriilor reglementări, în grila trimisă Camerei de Comerț respectivul criteriu apare ca fiind respins din cauza celor 20 de bănuți.
După corespondența din octombrie 2013, în același an, în decembrie, de la organismul intermediar pleca o scrisoare de informare prin care se anunța că cererea de finanțare a fost aprobată cu scorul de 86 de puncte. Orice om normal la cap înțelege că a fost acceptată contestația și că proiectul merge înainte. Totuși, după alte 2 luni, în februarie 2014 , se solicită alte clarificări pentru verificarea administrativă a cererii de finanțare. După eșecul cu cei 20 de bani, diriguitorii fondurilor respective dau dovadă că au citit în sfârșit proiectul și au găsit că apare un curs neacreditat ANC, așa că beneficiarii nu ar primi certificate de absovire, de calificare sau de competențe profesionale. Cererea, datată 25 februarie, nu se știe exact la ce oră a fost transmisă, dar solicita imperios ca respectivele clarificări să ajungă obligatoriu până a doua zi, la ora 10! Adresa este semnată ”cu deosebită considerație” de directorul executiv Corneliu Andronache.
În ciuda timpului foarte scurt, Camera de Comerț răspunde, într-o scrisoare de câteva pagini, încercând să aducă argumente în sprijinul proiectului.
Din acest moment, încep alte ciudățenii.
În data de 7 martie, se publică pe site-ul citat mai sus lista proiectelor selectate și aprobate spre finanțare. Exact în aceeași zi, de data aceasta fără niciun fel de considerație, directorul executiv la OIR POSDRU Nord-Est, dl Corneliu Andronache, emite decizia 2517, prin care anunță că: «Se revocă decizia de aprobare a finanțării nr. 11048/13.12.2013 care a fost emisă pentru cererea de finanțare cu titlul ”Măsuri pentru dezvoltarea competitivă și durabilă a turismului în județul Neamț (MADE), solicitant Camera de Comerț și Industrie Neamț”!
Nu putem ști exact care decizie a fost prima în 7 martie, dar ar fi interesant de aflat. Luând de bun anunțul de pe site și pentru că decizia de pe 7 martie, de revocare, nu a fost transmisă cui îi era adresată, Camera de Comerț cere, în 13 martie, să i se transmită perioada de contractare, deoarece știa că proiectul îi este aprobat spre finanțare. Abia pe 14 marite, directorul executiv, cu aleasă considerație din nou, informează Camera de Comerț că, în urmă cu o săptămână, îi revocase aprobarea!!! Argumentele, valabile sau nu, pălesc în fața indolenței celor conduși de dl Andronache, care, dacă nu primeau hârtia de la Camera de Comerț, uitau cu totul să anunțe instituția de noua situație.
Proiecte în familie
Lista proiectelor aprobate pentru Regiunea de Dezvoltare Nord-Est relevă o situație mai puțin întâlnită. Primul proiect aprobat, cu cel mai mare punctaj, aparține Asociației PRO EST, în care un rol definitoriu îl are consilierul local PDL/ PNȚCD Viorel Strungariu, asociație care are deja o experiență, nu întotdeuna pozitivă, în implementarea unor asemnea proiecte. Proiectul asociației ”Măsuri de ocupare pe piața muncii în mediul rural din N-E” a obținut 93,5 puncte și a ocupat cu mândrie primul loc.
Locul al doilea în listă îl ocupă societatea Tipotrans SRL din Piatra Neamț, legată indisolubil de numele fostului consilier local, omul de afaceri Mihai Strungariu, specializat în desfacerea de produse en gross și în lucrări de tipar. Proiectul Tipotrans se numește ”Noi șanse de ocupare în mediul rural” și a obținut, culmea!, tot 93,5 puncte la evaluare. Și sumele pentru cele două proiecte sunt aproape identice, cu o mică deosebire, de lei, la nivelul asistenței nerambursabile.
Pentru ca lucrurile să se închidă perfect, al treilea proiect selecționat, cu 91 de puncte și exact cu aceeași valoare de finanțare, este adjudecat tot de Tipotrans SRL. Denumirea proiectului este și ea sugestivă și cuprinzătoare: ”Măsuri active de ocupare pentru persoanele din mediul rural”!
În acest context, putem spune că entitățile coordonatoare de proiecte ale fraților Strungariu sunt pe care să rezolve toate problemele de ”ocupare” pentru persoanele din mediul rural din Neamț și din regiune. Evident, este laudabilă reorientarea în afaceri și implicarea într-un asemenea domeniu delicat, cu fonduri europene, cu devize și decontări, cu rezultate care pot fi greu cuantificate. Și mai este lăudabilă inventivitatea cu care s-au scris proiecte diferite pe același domeniu, de persoane apropiate, chiar dacă titlurile proiectele par să spună același lucru.
Valentin BĂLĂNESCU