Rapoartele Curții de Conturi reprezintă, de cele mai multe ori, o lectură aridă și încifrată, termenii specifici și trimiterea la texte de lege descurajând un cititor neinteresat de subiect. Cine are răbdare să coboare în timp cu lectura unor asemenea documente – ele devin publice după o procedură complicată de contestații și concilieri – poate avea surprize extrem de interesante. De exemplu, să observe cum instituții publice au încălcat, an de an, prevederi legale privind mânuirea fondurilor, înregistrarea lor, colectarea acestora. Valorile se ridică la nivelul a sute de miliarde lei vechi. Curtea a constatat, a scris, dar lucrurile au mers înainte, la fel, și în anii următori. Un exemplu de atenționare a Curții de Conturi Neamț îl reprezintă cazul SC Perla Invest SRL Piatra Neamț, care apare, ca exemplu negativ frecvent, în raportul aferent anului 2011.
Am ales acest prim exemplu, pentru că societatea care are grijă de catastrofala investiție numită telegondolă și de ștrandul municipal, a fost în ultima perioadă în centrul atenției fiindcă, din cauza datoriilor adunate către Fisc, terenul de la baza Hipică, primit moca de la Consiliul Local Piatra Neamț, a fost scos la vânzare și a ajuns în proprietatea Grup Est Security, condusă de Dan Gheorghe Misăilă. Acesta din urmă a fost identificat pe perioada ascensiunii sale fulminante ca fiind parte a unui grup de interese legat de Gheorghe Ștefan, primarul de Piatra Neamț. În ultima vreme am asistat chiar și la o încercare stângace de manipulare, prin care Misăilă ar fi ”trecut” din barca lui Ștefan în cea a lui Culiță Tărâță. Cert este că, în legătură cu Perla Invest, Curtea de Conturi a atras atenția și o simplă lecturare a celor constatate arată că acolo a existat o neglijență criminală cu banii publici. Este important să reamintim că banii la Perla Invest veneau ca urmare a unor majorări de capital hotărâte în Consiliul Local, deci bani ai orașului, care ajungea în gaura neagră numită Perla Invest. În cele ce urmează, vom spicui din acest raport câteva aspecte extrem de interesante pentru situația actuală a Perla Invest.
Prejudicii=898.000 lei, abateri financiar-contabile=70.769.000 lei
În privința societății de sub Primăria Piatra Neamț, raportul Curții de Conturi pornește abrupt – ”Sumele estimate ale abaterilor constatate la nivelul SC Perla Invest SRL Piatra Neamț: prejudicii 898.000 lei, abateri financiar contabile 70.769.000 lei”. De aici pornesc constatări incredibile.
În privința exactității și realitățiiatea datelor reflectate în situațiile financiare: ”Urmare auditului financiar efectuat s-au constatat abateri de la legalitate și regularitate privind organizarea și conducerea contabilității, înregistrarea veniturilor și cheltuielilor pe structura clasificației bugetare, concordanța datelor înregistrate în contabilitate, reflectarea operațiunilor financiar-contabile în bilanțul contabil, estimate la suma de 169.452 mii lei” (adică 17 miliarde lei vechi!). În privința organizării și conducerii contabilității raportul vobește despre faptul că ”reflectarea în contabilitate a unor operațiuni economice derulate la entitățile auditate s-a făcut fără a ține seama de conținutul economic al acestora și fără respectarea principiilor și regulilor prevăzute de reglementările contabile aplicabile. La SC Perla Invest SRL Piatra Neamț, unitate în subordinea Municipiului Piatra Neamț, nu s-au evidențiat în contabilitate bunuri din domeniul public și privat al municipiului preluate de la acesta în valoare de 24.686 mii lei (24,6 miliarde lei vechi) și nici investiții în curs de execuție în valoare de 37.641 mii lei (37, 6 miliarde lei vechi). La aceeași unitate nu s-a evidențiat în contabilitate suma de 15.484 mii lei (15,4 miliarde lei vechi) reprezentând capitalul social subscris stabilit prin hotărâri ale consiliului local”.
Este cazul să facem primele precizări. Practic, Primăria Piatra Neamț a dat societății Perla Invest bunuri din domeniul privat sau public la municipiului CARE NU AU FOST EVIDENȚIATE ÎN CONTABILITATE !
Aici ajungem la momentul când, în martie 2010, terenul de la Baza Hipică din Piatra Neamț este trecut din nou în proprietatea privată a muncipiului și dat către Perla Invest pentru ”majorarea capitalului social”. Dacă terenul de la Baza Hipică reprezintă unul dintre bunurile neînregistrate în contabilitate și doar Curtea de Conturi a descoperit acest lucru, cum se face că nu au existat repercusiuni la nivelul celor care au condus societatea? Nu ne referim aici doar la schimbarea din funcție a unui director sau a altuia. Ne referim la răspunderea membrilor Consiliului de Administrație, care fac parte din executiv și supraveghează, teoretic, ce face directorul. Nu mai vorbim aici despre membrii AGA, care ar fi trebuit să se informeze și să raporteze plenului Consiliului Local situația aberantă de la Perla Invest.
Constatarea privind neevidențierea în contabilitate, de peste 15 miliarde lei vechi, bani de la municipiul Piatra Neamț, dați prin hotărâri ale Consiliului Local, nu face decât să întărească ideea unei societăți conduse de mici politruci, neinteresați decât de cheltuituieli.
Șirul constatărilor critice pare nesfârșit:
”Înregistrarea eronată în evidența contabilă a activelor, datoriilor și capitalurilor, în valoare totală de 12.846 mii lei. Din această sumă, materiale date în custodie (80 mii lei) și lipsuri în gestiune (37 mii lei) – SC Perla Invest SRL Piatra Neamț.
Nu s-a organizat și condus contabilitatea de gestiune adaptată la specificul activității, de către SC Perla Invest SRL Piatra Neamț, în conformitate cu prevederile Legii contabilități.
Concordanța datelor înregistrate în evidența tehnic-operativă cu cele din evidența financiar contabilă și cu cele preluate în balanțele de verificare și înscrise în situațiile financiare: La SC Perla Invest SRL Piatra Neamț s-au constatat neconcordanțe între valoarea de inventar a bunurilor imobile transmise de către acționarul unic Municipiul Piatra Neamț ca aport la capitalul social și valorile înregistrate de societate, nefiind evidențiate active primite ca aport în valoare de 8.008 mii lei”.
Perla Invest, model de rele practici
”Neîndeplinirea obligațiilor financiare către bugetele publice: 224 mii lei
SC Perla Invest SRL nu a calculat și virat la bugetul local impozitul datorat, de 224 mii lei (172 mii lei impozit, 52 mii lei majorări de întârziere), pentru clădirile date în exploatare începând cu anul 2009”
Supra Lucrări
Supradimensionate sau supraevaluate, dar toate achitate la și de către Perla Invest SRL Piatra Neamț, la obiectivul de investiții „Proiectare și execuție instalație gondolă și dezvoltare infrastructură turistică deal Cozla, în municipiul Piatra Neamț”. Au fost cuprinse lucrări care, în realitate, nu erau executate sau lucrări la un preț superior celui ofertat, în valoare de 837 mii lei, precum și plata dirigintelui de șantier în condițiile neîndeplinirii atribuțiilor prevăzute prin contract (57 mii lei).
La SC Perla Invest SRL Piatra Neamț nu s-a calculat, înregistrat și urmărit la încasare chiria datorată de 2 societăți comerciale pentru închirierea unor spații, în sumă de 124 mii lei, și nu s-a procedat la calcularea penalităților datorate conform clauzelor contractuale, estimate la 29 mii lei. De asemenea, pentru neplata chiriilor la termenele contractuale nu s-au calculat penalități/ dobânzi/ daune, acestea fiind estimate la 148 mii lei.
Cum funcționa Perla Invest pe pierderi asumate
În 2013, primarul Ștefan propunea, încă odată, majorarea capitalului social al Perla Invest pentru… continuarea activității. El era nemulțumit de activitatea actualului manager, dar nu făcea atunci vorbire despre gestiunea catastrofală de dinaintea venirii lui Goldan. Declarația este semnificativă pentru a înțelege mecanismul. Practic, în 2013 a început să se ceară rapoarte, informări etc. Până atunci Curtea de Conturi cu mila…!
”Banii sunt necesari pentru funcționarea societății, altfel activitatea nu poate fi susținută. Pentru a nu mai ajunge la majorări de capital, am făcut demersurile necesare pentru a prelua creditul contractat de Perla pe primărie, astfel capitalul Perla va rămâne în patrimoniul primăriei. Lucrăm la documentație, iar într-o lună nu va mai fi necesară majorarea de capital. Așteptăm un raport să vedem cum manageriază – nu-i cel mai bun manager. La toți managerii societăților primăriei le-am cerut să nu mai încheie contracte, să nu mai facă plăți până nu vedem și noi, să le dăm un aviz, să analizăm despre ce este vorba. Poate nu sunt contracte favorabile. Decizia de a se prezenta bilanțuri și rapoarte ale activității societăților Consiliului Local este deja luată și se poate materializa și într-o Hotărâre de Consiliu Local. Am cerut deja aceste informări ca să știm și noi dacă activitatea lor e eficientă sau nu. Un manager bun este cel care aduce societatea pe profit. Dacă nu poate, înseamnă că nu e competent. Trebuie să găsească soluții să meargă pe profit, nu să mărească prețurile și să ofere servicii de calitate populației”, preciza Gheorghe Ștefan.
Valentin BĂLĂNESCU