Aflat la primul mandat de city-manager al Târgului, Vasile Apopei ia în calcul o prelungire, și pentru perioada 2016-2020, la finalul căreia, cu prilejul alegerilor din 2020, să candideze chiar la funcția de primar. Până atunci, se rezumă a fi un fin observator al bătăliei care se anunță anul viitor pentru funcția de șef, de edil șef, al orașului Târgu Neamț.
– Cu ce realizări și nerealizări ați încheiat anul 2014, în calitatea dvs. de city-manager?
A fost un an destul de bun, zic eu, cu toate că nu am finalizat chiar toate proiectele pe care le aveam în plan pentru 2014. Dar, chiar și cu aceste mici nerealizări, putem spune că principalele obiective ni le-am îndeplinit. Orașul are o altă înfățișare și mă bucur că am reușit să definitivăm Planul Urbanistic General, după ce, în prealabil, ne-am chinuit doi ani de zile să obținem avizele. Acest PUG dă o perspectivă de dezvoltare a orașului nostru și mai ales de atragere de investitori. De asemenea, în 2014, s-au mai câteva din lucrările începute în anul 2013. Aici mă refer la sensul giratoriu de la Intim – cu acel ceas montat, care arată foarte frumos. Am finalizat lucrările pe spațiile verzi, lucrările la Unitatea Primiri Urgențe de la spital, inclusiv spațiile verzi, barierele etc. De altfel, spitalul se află într-o continuă schimbare. S-au înlocuit geamurile de la Policlinică, va începe cât de curând anveloparea, s-au finalizat și lucrările de modernizare de la farmacia spitalului și a fost reabilitat și acoperișul de la blocul alimentar, care arăta deplorabil.
Pe plan cultural, ne putem mândri cu finalizarea lucrărilor de reabilitare și modernizare a Casei Culturii ”Ion Creangă” și redeschiderea ei către iubitorii de cultură. Intenționăm să înființăm și Centrul Cultural „Ion Creangă”, unde să promovăm talentele locale, mai ales că avem copii talentați și am și sprijinul dlui primar în acest sens.
Ca nemulțumiri sau neîmpliniri, ale mele și ale echipei din care fac parte, aș menționa că nu am reușit să amenajăm parcările de reședință între blocurile din centru. Din păcate, nu am reușit nici măcar să demarăm acest proiect. O altă mare neîmplinire este că nu am reușit să amenajăm toaleta publică, dar pe care sper să o realizăm anul acesta. Pe 2015, cam astea ar fi prioritățile: parcările de reședință, toaleta publică, spațiile verzi și modernizarea străzilor.
Dacă vom reuși să atragem fonduri și pentru anveloparea blocurilor, ar fi nemaipomenit. Proiectul se află într-un stadiu avansat, doar să atragem fonduri.
– Una peste alta, păreți mulțumit…
S-au făcut niște lucruri bune. Cum este, de exemplu, înființarea Centrului de Informare și Promovare Turistică, absolut necesar pentru orașul nostru, pentru că avem nevoie să-l promovăm. Anul 2014 a însemnat și organizarea și desfășurarea Festivalului Medieval ”MedievArtFest”, care s-a bucurat de un mare succes. Chiar dacă mulți au fost reticienți că acest festival urma să fie organizat la poalele Cetății, s-a confirmat că locația a fost aleasă inspirat, pentru că, în acest fel, nu a fost afectat traficul din centrul orașului, așa cum se petrecea cu mulți ani înainte. Și nici nu se mai distrug spațiile verzi. Apoi, a fost Festivalul Tradițiilor și Obiceiurilor, de pe 2 ianuarie, cu măștile, și care a avut un real impact asupra turiștilor. Și în anul 2015 ne vom axa pe promovarea turistică a orașului. Ne dorim foarte mult să promovăm orașul, pentru a atrage cât mai mulți turiști. O zonă care are un flux de turiști automat atrage și investitori. Vom participa și la Târgul de Turism din această primăvară, unde vom avea un stand al Cetății Neamțului. De asemenea, în colaborare cu Asociația „Valea Ozanei” și Primăria Vânători, dorim să amplasăm două totemuri publicitare – unul pe E85, în zona Cristești, și unul la Vadu Moldovei, la Praxia – unde să promovăm obiectivele turistice din zonă. Vom avea câteva proiecte comune și cu dl Cătănoiu, care se ocupă de Parcul Natural Vânători-Neamț. Vom continua și manifestările culturale, începând cu piesa de teatru în care joacă marele actor Marcel Iureș; în primăvară, va veni Tudor Gheorghe și sperăm să reușim să-l aducem și pe Horațiu Mălăele. Aș vrea să vă mărturisesc că multe din ideile care s-au concretizat în orașul nostru vin de la tineri. Am o colaborare foarte bună cu tinerii din oraș și întotdeauna le ascult ideile și propunerile.
”Avem nevoie de investiții în producție”
– Ce facem cu șomajul, dle city-manager?
Șomajul este o problemă și la nivel național, însă, din păcate, la Târgu Neamț nu există investitori și nici nu știu dacă vor veni, într-o perioadă următoare. Când spun investitori, mă refer în general la producție, pentru că asta e baza scăderii șomajului. Comerțul nu oferă multe locuri de muncă, ci unele limitate. Dar vă pot spune că, împreună cu dl primar, am avut discuții cu o serie de investitori, inclusiv cu cei care au deschis la Roman fabrica de componente auto, care au creat acolo 1.100 delocuri de muncă. Dacă reușim să-i aducem în zonă, aici, la noi, am putea crea 200-300 de locuri de muncă. Altfel, mici investiții există, cum ar fi acel cetățean israelian care a angajat 25 de oameni la o fabrică de paleți; din martie, pornește și afacerea dion spatele fostei fabrici de Fructe de Pădure, unde, în primă fază, vor fi angajați 60 de oameni. Noi, însă, sperăm să aducem un investitor de producție, pentru că, din acest punct de vedere, suntem deficitari.
Primăria, un angajator serios
– Sunt voci, unele chiar din mediul de afaceri, care spun că sunt prea mulți angajați la primărie.
Nu vă ascund faptul că, înainte de a veni la primărie, pe această funcție, ca simplu cetățean, la fel vedeam și eu lucrurile. Când am ajuns aici și am văzut cu ce se mănâncă administrația, mi-am schimbat opinia. Vă pot spune că schema personalului din primărie nu este încărcată, ba, dimpotrivă, sunt posturi vacante. În acest sens, organigrama pe 2015 va fi completată cu alte posturi vacante. Fiecare angajat își are bine stabilite sarcinile. Să vă dau un exemplu: la Compartimentul Social, zilnic, sunt zeci de oameni la ușă, iar unii angajați fac și teren, la anchete sociale. La Serviciul Urbanism, sunt angajați care trebuie să facă și teren, să meargă și la reclamații și să dea și autorizații. Asta nu înseamnă că toți angajații din primărie își fac treaba cu simț de răspundere, dar majoritatea își fac treaba și chiar muncesc. Însă, repet, înainte așa gândeam și eu. Nu mai spun că au și salarii mici. De exemplu, la Departamentul Juridic, un angajat are salariu 728 de lei. În afară de cei de la Direcția de Taxe și Impozite, care au acele stimulente care le ridică salariul, în rest salariile nu sunt așa mari în primărie.
Regula celor două mandate
– Unde vă vedeți după anul 2016?
Mă văd, cu siguranță, în Târgu Neamț. Eu cred că voi continua ce am început la Primăria Târgu Neamț. Așa cum primarului îi trebuie două mandate pentru a finaliza toate proiectele, așa și eu. Am nevoie tot de două mandate. Sunt sigur că voi fi tot aici și voi continua proiectele nefinalizate până în 2016. Cea mai mare mulțumire a mea o să fie atunci când o să merg pe stradă și unii cetățeni îmi vor spune așa: ”Ați făcut ceva pentru oraș, bravo!” Vreau să rămână ceva în urma noastră.
– Vă gândiți să fiți primar? Ați luat în calcul varianta unei candidaturi?
Nu iau în calcul varianta unei candidaturi la funcția de primar în anul 2016, pentru că și așa sunt prea mulți care se înghesuie. Nu, noi avem candidat la primărie. Îl avem pe dl primar, care sunt convins că va candida și în 2016, pentru că este obligat să finalizeze ceea ce a început. Iar un mandat nu este suficient. Daniel Harpa este omul de care noi chiar avem nevoie; am stat alături de el și m-am convins că acest om chiar vrea să facă o schimbare și are intenții bune. Mulți prieteni din țară care mai trec ocazional prin orașul nostru mă sună sau îmi scriu mesaje, că Târgu Neamț s-a schimbat și arată mult mai frumos. Oamenii din echipa care este lângă primarul Daniel Harpa își doresc ca ai lor copii să rămână în acest oraș, care să le ofere un viitor, și să trăiască sănătos. Schimbarea orașului se vede și numai un răuvoitor nu ar recunoaște asta, dar, repet, doar patru ani nu e suficient pentru un primar ca să-și finalizeze toate proiectele începute.
Nu știu. Vedem. Mai este până atunci. Din punctul meu de vedere, două mandate de primar sunt suficiente și înțeleg că se va da și o lege în acest sens. În orice domeniu, perioadele acestea îndelungate te plafonează.
– Cine credeți că va intra în finala pentru Primăria Târgu Neamț în 2016?
Eu îi văd pe cei doi, Traian Humulescu și Daniel Harpa, chiar dacă acum noi trei facem o echipă. Să nu uităm că dl Humulescu este președintele unui partid care este din ce în ce mai mult pe val. Iar eu mă îndoiesc că PNL nu și-ar dori Primăria Târgu Neamț, iar alt candidat în afara dlui Humulescu nu văd. Dl viceprimar are notorietate, imagine și experiență. Îi văd contracandidați, dar nu adversari.
”Ceea ce pot reproșa unor angajați este că trebuie să-și schimbe mentalitatea vizavi de relațiile cu cetățenii, cu contribuabilii. Eu tot timpul le-am spus angajaților din primărie că șeful lor este cetățeanul, nu primarul. Cetățeanul este cel care plătește și din banii lui primim noi salariile. Cetățeanul are nevoie de un pic de zâmbet și de bunăvoință”
Ciprian Traian STURZU