Prof. Florentina Moise-Vasiliu a preluat conducerea Casei Corpului Didactic de câteva luni, din septembrie, și a reușit, într-un timp relativ scurt, să animeze activitatea centrului, să elaboreze proiecte împreună cu echipa, iar numele Casei Corpului Didactic Neamț să treacă de granițele județului. Cu o experiență de 19 ani în domeniu, este profesor pentru învățământul preșcolar, a absolvit Universitatea „Titu Maiorescu”, Facultatea de Psihologie, și reușește să echilibreze coordonatele familie-profesie-hobby.
Perfecționarea continuă, cheia succesului
„Am făcut pași mărunți în carieră, iar în cei 19 ani de experiență am văzut că învățământul nu este o afacere. Este o mare diferență între un om de succes în afaceri și un om de succes bugetar, în cadrul unei instituții de stat. În învățământ, nu primează considerentul financiar. În momentul în care spui cu mândrie că ești profesor, se luminează chipul, se luminează mintea. Iar fără aplecare față de semeni, fără dăruire, fără grijă, fără pregătire anticipată, nu poți să ai rezultate. De asemenea, o perfecționare continuă reprezintă cheia succesului în acest domeniu. Când vorbim despre pasiune, în completare vine determinarea lucrului bine făcut, meticulos și așa se ajunge la ingredientele perfecte”.
Comunicare și feed-back
„Eu funcționez destul de bine atunci când sunt motivată. Poate și de aici vine succesul. Pentru mine, recunoașterea muncii este foarte importantă. Feed-back-ul care vine de la persoanele cu care comunic este foarte important, iar în învățământ sunt preșcolari, școlari, cadre didactice, personal didactic auxiliar, personal didactic din învățământul preuniversitar și personal didactic de îndrumare și control. Bineînțeles, și într-o asemenea instituție, cum este Casa Corpului Didactic, o comunicare bună este cheia succesului. O comunicare bună cu personalul din interior, dar și cu personalul din învățământul preuniversitar. Pentru că CCD este o instituție a județului, avem 5 filiale în județ, la Roman, Târgu Neamț, Bicaz, Borca și Săbăoani, cu o participare intensă și o deschidere a cadrelor didactice spre nou, pentru că asta oferim, «noul»”.
”Nu spun «nu» înainte de a încerca”
„Sunt omul care își așterne gândurile pe foaia de hârtie, îmi stabilesc priorități și încurajez evoluția. Nu sunt omul care stă pe loc prea mult timp și nu sunt omul care să mă aflu în locul în care nu sunt rezultate. Asta nu înseamnă că abandonez, niciodată. Nu spun «nu» înainte de a încerca. Nu spun «nu» până nu realizez eu, personal, că nu se poate într-adevăr. Sunt de principiul că un lucru început trebuie finalizat.
Îmi place ceea ce fac. Îmi place atât de mult, încât și mâine, dacă ar fi să o iau de la capăt, tot profesor aș vrea să fiu. Am fost educatoare o perioadă mare de timp, am luat-o de jos, am primit repartiție în mediul rural, am făcut navetă 2-3 km pe zi, pe jos, pentru a ajunge la catedră și eram atât de mândră în momentul în care ajungeam acolo, iar beneficiarii, cei cu care stăteam, care îmi duceau la îndeplinire obiectivele. Ceea ce am găsit și m-a motivat foarte mult a fost sinceritatea, pentru că erau copii, erau preșcolari, era puritatea, iar copiii nu știu să mintă. Ceea ce exprimă ochiul niciodată nu o să poată lua nimeni, pentru că, prin privirea unui om, poți să-i înțelegi sufletul. De asta spun că succesul unui profesor nu este același lucru cu succesul unui om de afaceri. Trebuie dăruire, grijă, toate se trec prin filtrul sufletului”.
Trei coordonate organizate perfect: familie-profesie-hobby
„Sunt câteva coordonate care împart, dar și echilibrează viața unui individ social, din punct de vedere psihologic: viața personală, viața profesională și hobby-urile. În momentul în care există o bună organizare a celor trei coordonate și se și reușește, atunci, cu siguranță, lucrurile vor intra pe făgașul normal. Eu reușesc, pentru că îmi dozez foarte bine timpul. Viața mea personală este foarte importantă, iar copiii mei au prioritate. Copiii mei au devenit hobby-ul meu. Dar îmi place și să gătesc și mă consider o fire voluntară. Voluntariatul este un hobby pentru mine. Eu sunt un om norocos, pentru că am bucuria să construiesc ceva trainic, din punct de vedere al profesiei, pentru că fac ceea ce-mi place, dezvolt ceea ce-mi place și ajung să am performanțe, făcând conștiincios acest lucru. Este destul de greu să îmbini cele trei coordonate, dar poate mă ajută și vârsta, cu dinamismul, cu deschiderea, cu transparența, cu flerul, care are un rol foarte important. Nu spun că am reușit 100% tot ceea ce mi-am propus, dar mai am timp și timpul este de partea mea. Important este să încerci, să vrei, să îți așterni gândurile pe hârtie și să le faci să devină realitate”.
Femeia și învățământul
„Este foarte important, indiferent de mediul social în care-ți desfășori activitatea, să ți se acorde încredere. Încrederea aduce și succesul. În momentul în care ai obținut-o, pașii sunt mai rapizi spre succes. Mai important decât obținerea încrederii este menținerea. Femeile sunt intuitive. Acest atu trebuie valorificat și folosit exact atunci când trebuie. În profesia mea nu am simțit discriminarea. Dacă ești bun, ești bun, indiferent dacă ești bărbat sau femeie. Femeile au un atu în învățământ, dovadă faptul că suntem în număr mai mare. Nu poate oricine să fie educatoare, de exemplu. Este o trecere de la climatul familial la școală și atunci se face ușor. Trebuie să fie un suflet blând. Nu spun că bărbații sunt altfel, dar nu vor reuși acest lucru, pentru că instinctul matern este activat mai tot timpul. La femei, răbdarea este cultivată în timp”.
Casa Corpului Didactic Neamț și rolul unei echipe bine organizată?
„M-am bazat întotdeauna pe transparență, pe strategie, pe autodeterminare. Este foarte greu, în timpurile în care trăim, să acceptăm schimbarea. Poate că încă mai avem probleme de mentalitate sau poate încă unii dintre noi le inventăm, numai de dragul de a face ceva. Trebuie să acceptăm schimbarea, să ne reinventăm în funcție de legislația în vigoare, de cerințele europene, trebuie să fim într-o continuă mișcare și să ținem pasul pentru o continuă evoluție. M-am bazat întotdeauna și pe ajutorul celor din jur. Un rol foarte important pentru mine a avut-o colectivul. Volumul de muncă este foarte mare aici, colegii mei lucrează foarte mult, aici se elaborează, se pune în practică. Echipa mea, cu care lucrez, este o echipă bună și o să devină și mai bună. Cred că, până acum, am reușit, ascultând pe fiecare și pe toți odată, să iau cele mai bune decizii. În momentul în care ajungi, ca manager, să folosești punctele slabe ca pe un atu în dezvoltarea lor profesională, atunci va veni și succesul. Și, prin succesul obținut de dumnealor, crește și prestigiul unității.
Am accentuat motivarea personalului, astfel încât să-și poată desfășura activitatea într-un mediu competitiv. Este foarte important să existe competiție pentru că, după cum se știe, competiția naște succes. Competiție prin activitățile pe care le desfășurăm, prin proiectele care sunt gândite, elaborate, puse în practică în școlile din județ, prin activitățile metodico-științifice, prin personalitățile pe care reușim să le atragem în proiecte de parteneriat, profesori universitari, directori de instituții, cercetători, psihologi. Numărul de cadre didactice cursate per profesor metodist, cursurile pe care reușesc să le acrediteze și feed-back-ul vine prin numărul de înscrieri din teritoriu. Sunt oameni cu un portofoliu bogat, sunt oameni profesioniști, pe care mă bazez și oameni care pot genera performanțe. Nu numai că pot, dar au și demonstrat-o”.
2400 de cadre didactice perfecționate, din septembrie
”Din septembrie, de când am preluat mandatul de director, au fost perfecționate 2400 de cadre didactice. Am dezvoltat activitățile metodico-științifice în colaborare cu mari nume ale județului și ale țării. Un aspect pe care l-am ținut din scurt și am încercat să-l dezvolt cât s-a putut: activitățile în CDI-uri, cu depunere de proiecte și planuri de dezvoltare a acestora. CDI-urile sunt centre de documentare și informare, unde cadrele didactice pot merge să-și desfășoare activități metodico-științifice, să acceseze o bază de date. Atunci trebuie și utilate, și ținute cu responsabili, care, apropo, sunt voluntari. Este un lucru mare să faci voluntariat pentru cultură. Am dezvoltat foarte mult relațiile cu comunitățile locale. Am mers și am bătut la ușa primarilor, am participat în ședințe de consiliu local, explicându-le ce rol important are sprijinul pentru școli și alocarea de fonduri pentru perfecționarea cadrelor didactice. Au fost receptivi și au înțeles. Și le mulțumesc pe această cale. Un alt lucru nou, ce nu s-a mai întâmplat în CCD, este faptul că ne-am aflat în inima satului, am făcut caravane de informare, consiliere și chiar de desfășurare de cursuri avizate, prin satele din județ. Le-am oferit această șansă cadrelor didactice. Am primit și sugestii, am știut să ascultăm și să reușim să le punem în practică. Vreau să mă mândresc cu faptul că în instituția pe care-o conduc se desfășoară 3 proiecte europene. Suntem parteneri în 3 proiecte POSDRU, unul s-a câștigat recent, acum o săptămână, și suntem foarte mândri că putem oferi un exemplu. De când am preluat acest mandat, am pus un mare accent pe mediul rural. Ne implicăm în tot felul de proiecte comunitare în colaborare cu instituțiile județului. Acum vom depune un proiect de dezvoltare și vom cere sprijinul Consiliului Județean pentru dezvoltarea acestor CDI-uri, proiecte-parteneriat între CCD și școlile din județ, la nivel național. Am mai reușit un proiect, foarte frumos și drag sufletului meu, un proiect care promovează incluziunea. Am reușit să oferim pentru 60 de cadre didactice din mediul rural un curs acreditat, «Educația incluzivă», pentru a înțelege mai bine ce înseamnă incluziunea. Sunt foarte multe proiecte care se desfășoară la Casa Corpului Didactic și pe toate le ducem la bun sfârșit cu succes. De exemplu, avem un parteneriat interesant, oferim cadrelor didactice cursuri de limbi străine, la sfârșitul cărora profesorii au posibilitatea să obțină certificate Cambridge. Am reușit să aducem ce este mai bun pentru colegii noștri. Am depășit barierele și am început să trimitem oferte și persoanelor din mediul privat din alte instituții ale statului aducând și la noi cursuri de «expert achiziții publice», «expert evaluator proiecte europene» și multe altele”.
În Neamț și peste hotarele sale
„Pentru cursurile acreditate, pentru oferta de cursuri avizate sau trimise Ministerului Educației și Cercetării spre avizare, vreau să spun că am fost printre primele județe care a obținut acest aviz, al Ministerului, pe oferta Casei Corpului Didactic. Asta înseamnă că oferta a fost bine gândită și elaborată. Feed-back-ul vine din numărul mare al celor care accesează aceste cursuri și, ca element de noutate, am depășit barierele județului. Avem planificate câteva cursuri în afară. În două săptămâni, vom începe formarea în Reghin. Am fost ceruți acolo și voi merge personal și voi onora această cerere. Am fost chemați pentru un curs pentru 50 de cadre didactice din Reghin. Asta înseamnă că oferta CCD este foarte bună.
Tot timpul încercăm să-i ținem «on», să nu se plictisească nimeni, mereu să venim cu ceva nou. Noi, o mână de oameni de la Casa Corpului Didactic, suntem tot timpul în mișcare. Suntem 12 persoane, care scriem, elaborăm, accesăm, depunem proiecte, nu pierdem nicio etapă și fiecare om din această instituție își are locul potrivit”.
Oana IOSUB-TOMA