Ce este extrem de interesant la ședințele de consiliu, fie el județean sau local, este nu partea oficială, riguroasă, bine îmbrăcată în limba de lemn funcționărească, ci discuția la fel de oficială, dar liberă, asupra chestiunii care face obiectul unei hotărâri de legislativ local.
Astăzi, un nou exemplu, pornind de la o hotărâre luată de Consiliul Județean, prin care consilierii săi din Adunarea Generală a Acționarilor de la Troleibuzul au primit mandat să voteze majorarea de capital social dorită de societatea de transport ecologic a județului și cooptarea altor comunități locale. De aici n-a mai fost decât un pas mic până la momentul când președintele Constantin Iacoban s-a stropșit la adresa primarului de Săvinești, Daniel Horciu, căruia i-a reproșat atitudinea sfidătoare avută în timpul discuțiilor premergătoare actelor oficiale.
”A luat totul în zeflemea”, a povestit Iacoban. ”A spus că societatea Troleibuzul ar trebui să fie a comunei Săvinești. Mă rog, pe mine nu mă interesează omul și atitudinea lui, mă interesează binele județului. Eu am crezut că este și interesul Săvineștiului să devină asociat la Troleibuzul. Dar să fie foarte clar: nu rugăm pe nimeni să vină! Contribuția nu este decât de 10.000 de lei, cât o chermeză de ziua comunei. Nu e o sumă care să ajute Troleibuzul”, a adăugat acesta.
Din comentariile conexe, s-a reținut că societatea Troleibuzul își va majora capitalul social, prin intrarea în acționariat a localităților membre în ADI Urbtrans, adică Piatra Neamț (20.000 cash, aferent a 4.000 de acțiuni), Roznov (10.000 de lei, aferent a 2.000 de acțiuni), Alexandru cel Bun, Dumbrava Roșie și Gârcina, fiecare cu câte 10.000 de lei, corespunzător a câte unui pachet de 2.000 de acțiuni. Săvinești va fi, de asemenea, acționar, dar nu va contribui cu numerar, ci cu aport în natură. De aici, alte discuții. Săvinești a propus să vină cu un teren, aflat pe raza sa administrativă, dar pe care Troleibuzul are acum o stație de redresare. Iacoban a părut că s-ar lipsi cu drag de asta, chiar cu riscul mutării stației. Oricum procedura e complicată, fiindcă terenul e în domeniul public al comunei Săvinești, deci nu poate fi folosit în niciun fel până nu e trecut în privat. Apoi, chiar trecut în domeniul privat al Săvineștilor, el va trebui evaluat, pentru a vedea dacă se ridică la 10.000 de lei. Constantin Iacoban consideră că va depăși această valoare, deci va trebui trunchiat ca să poată fi dat Troleibuzului. După cum s-a exprimat președintele CJ, mai degrabă se găseau 10.000 de lei bani gheață.
Totul se va lămuri probabil până în septembrie, când Troleibuzul așteaptă ghidurile de finanțare pentru fondurile europene, pe care vrea să le capete pentru vehicule noi, nepoluante, și pentru reabilitarea, modernizarea și extinderea infrastructurii sale, de la liniile de troleu până la stații. La fel de drept e că, până în septembrie, trebuie să-și rezolve reorganizarea și să devină operator regional, cu sau fără Săvinești, că altfel nu poate avea pretenții la finanțări europene.
(D.O.)