Numele consilierului județean Gabriel-Dan Pavăl, în Neamț, poate fi considerat sinonim cu succesul. Iar rețeta acestuia este simplă și la îndemâna oricui, cu condiția ca acelui ”Oricine” să-i pună cineva mâna-n cap, să reușească să penetreze culoarele puterii locale și să ajungă, întâmplător, consilier județean. Lui Gabriel Pavăl, așa i s-a întâmplat. Iar din acel punct încolo, totul s-a așternut în fața alesului local provenit din Bicaz precum covorul roșu la Hollywood în fața unor vedete internaționale. Dacă cineva vrea să-i urmeze pașii spre a obține succese similare, i-ar mai trebui și norocul de a dispune de sprijin la nivel informativ, adică să i se spună ce, când și cum să facă, astfel încât totul să devină extrem de ușor. Să aibă acces la contracte, la cumpărarea de spații, la concesionarea și apoi cumpărarea de terenuri, la ridicarea de construcții în ciuda autorizațiilor etc. Dincolo de alte afaceri, mai mult sau mai puțin publice, în activitatea consilierului județean Gabriel Pavăl există câteva lucruri care ar fi putut să-i pună în pericol chiar mandatul, dacă cineva, dintre autoritățile competente, și-ar fi făcut treaba. Iar una din afacerile sale stă, cu adevărat, în văzul lumii. Este vorba despre o clădire, monstruoasă, plantată chiar în portul Bicaz, foarte aproape de debarcader. Și în acest moment, ea atârnă neterminată peste întreaga zonă și, orice ar spune corul reunit al arhitecților din România, nu se încadrează deloc în zonă. Evident, consilierul județean nu a fost sancționat deloc, după cum ne spune chiar arhitectul orașului Bicaz, dl. Vasile Luca.
A comis fals în declarații sau a uitat unde este administrator?
Declarațiile de avere și interese ale consilierului Gabriel Pavăl sunt extrem de interesante prin caracterul lor vast, dar și prin informațiile precar prezentate sau omise cu desăvârșire. Aflat, parcă, într-o continuă dilemă, consilierul Pavăl completează niște declarații delicioase de avere și interese, care, însă, coroborate cu date de la Registrul Comerțului, ar putea să-i aducă necazuri, inclusiv la nivel de declarații false.
În 2008, când a ajuns consilier județean, are primele declarații interesante. La capitolul ”avere”, spune că are în proprietate terenuri în suprafață de 10.000 mp la Dobreni și 40.000 mp la Bicaz. Ambele dobândite prin cumpărare, primul arabil, al doilea fâneață. În declarația privind interesele personale, dl. consilier vorbește despre 60.000 de mp, cu vreo 10.000 mai mult decât cele declarate ca avere. Este drept că, la atâta amar de pământ, mici încurcături în amănunte devin inevitabile…
La rubrica ”firme”, în declarația de interese apare societatea General Termic, unde dl. Pavăl spune că este asociat, omițând un lucru esențial, că era administrator! Și din această calitate ar fi fost obligat să completeze declarațiile de interese inclusiv cu această titulatură. La fel ar fi trebuit să procedeze și în cazul societății Aprilend SRL, unde a avut calitatea de administrator până în 2011.
În cazul societății General Termic, el deține calitatea de administrator chiar și acum, în anul de grație 2015, chiar dacă societatea și-a suspendat activitatea. Considerăm că secretarul județului va simți nevoia să informeze și să se informeze cu privire la aceste aspecte și să ne comunice și nouă un punct de vedere, mai ales că acest mic ”amănunt” ar putea conduce și la chestiuni penale.
Model de ”cum să-ți faci din vilă hotel”
Cine coboară de la motelul Cristina în portul Bicaz, foarte aproape de treptele care duc spre vaporul restaurant, undeva în dreapta, dă cu ochii – n-are cum altfel! – de o clădire, cu 5 etaje, neterminată, care-i acoperă bine o parte a priveliștii. Este clădirea dlui consilier Gabriel-Dan Pavăl, făcută în baza unei autorizații emise în 29.09.2006 și valabilă până în 29.09.2008. Valabilitatea, deci, expirată acum 7 (șapte) ani! Autorizația, așa cum ne-a precizat arhitectul șef al Primăriei Bicaz, s-a dat pentru o construcție cu destinația cazare turiști, pentru o suprafață de 225,90 de metri pătrați la sol.
În autorizație, este scris, negru pe alb, că ar fi fost vorba despre o clădire cu parter, 2 (două!) etaje și mansardă. ”P+2+M” s-a dovedit a fi, de fapt, un ”P+4+M”, pe principiul la fel de bine implementat și prin alte părți, că, acolo unde toarnă un constructor, crește…
Se constată, așadar, că realitatea din teren bate autorizația peste gură, fiindcă una e ce scrie pe hârtie și alta e ce s-a ridicat, respectiv un mastodont cu parter, 4 (patru!) etaje și mansardă!
În fața acestei evidențe vizibile și pe Google Maps, am întrebat arhitectul șef al orașului Bicaz ce măsuri de sancționare s-au luat. Dacă s-au luat. Răspunsul a fost stupefiant: pe numele celor care nu au ținut cont de autorizație nu a fost emis niciun fel de sancțiune! Telefonic, domnia sa, arhitectul, ne-a declarat că s-au făcut demersuri pentru intrarea în legalitate, dar atât! Nu tu o amendă, nu tu o plângere penală…! Ar fi interesant de aflat dacă nu cumva oficiali ai Primăriei Bicaz au vizitat, în calitate de consumatori sau invitați, terasa aflată la baza mastodontului imobiliar ori alte unități de alimentație publică aflate în declarația de interese a consilierului Pavăl.
Pe lângă depășirea autorizației de construcție și lipsa oricăror sancțiuni, istoria dobândirii terenului este una foarte interesantă. La început, au fost concesionați 250 mp, prin licitație publică, ni s-a precizat imediat. Apoi a urmat cumpărarea terenului. Acest pas fiind făcut, a fost relativ simplu de completat suprafața de până la 1000mp, prin alipiri succesive și neapărat legale, pentru un constructor și proprietar de bună-credință cum se dovedește a fi consilierul Pavăl. Cum s-au făcut aceste alipiri? Evident, cu acordul Consiliului Local Bicaz.
Ce urmează să se întâmple a încercat să explice dl. Luca: „Având în vedere că autorizația este expirată, urmează etapa în care trebuie să scoată (Gabriel Pavăl – n.red.) o altă autorizație pentru ceea ce este făcut, dar prin expertiză tehnică. Expertiza există și o va depune când va scoate autorizația”.
Același arhitect spune că acum se intră în legalitate (?!) și că acest lucru este posibil datorită Legii 50/1991, privind autorizarea executării lucrărilor de construcții, cu modificările și actualizările apărute până acum. Nu prea se înțelege de ce nu s-a intrat până acum în legalitate și de ce responsabilii de la Urbanism, din cadrul Primăriei, nu și-au făcut treaba. Cum trimiterea la legea 50/1991 ni s-a părut prea vagă, am insistat – și am obținut – un răspuns nițel mai aplicat, care ne-a trimis la ordinul 839 din 2009, conform căruia ar exista posibilitatea intrării în legaliate a construcției. Acolo, la articolul 59, privitor la intrarea în legalitate, se spune că ”(1) Organul de control care a sancționat contravențional pentru fapta de a se executa lucrări de construcții fără autorizație sau cu încălcarea dispozițiilor acesteia, potrivit prevederilor art. 28 alin. (1) din Lege, pe lângă oprirea executării lucrărilor, are obligația de a dispune luarea măsurilor necesare pentru încadrarea lucrărilor în prevederile autorizației, sau de desființare a lucrărilor executate fără autorizație, într-un termen pe care îl va stabili prin procesul verbal”.
Problema e că ”organul” nu a sancționat contravențional încălcarea autorizației, în ciuda faptului că avea obligația să o facă. Din această dilemă nu se poate ieși prea ușor, așa că, foarte probabil, se va aplica regula nescrisă, dar bine înfiptă la Neamț: ”să ne facem că nu vedem și lucrurile merg înainte”.
Dana OSTAHIE