Dezbaterile Camerei de Comerț Neamț-Transporturile: Birocrație, legi proaste și controale făcute cu ciudă

Control-transportatori timpolis.roSeria întâlnirilor organizate de Camera de Comerț și Industrie Neamț cu reprezentanți ai mediului de afaceri din Neamț a continuat, la finalul lunii februarie, conform programului stabilit anterior, cu reuniunea operatorilor economici din domeniile transportului, service auto, comerț cu piese și accesorii auto. Au participat 26 de firme din aceste sectoare, iar discuțiile, aprinse uneori, s-au dovedit a fi constructive și, mai ales, edificatoare în privința multitudinii de probleme cu care se confruntă un operator economic care vrea să presteze servicii de calitate, dar să și respecte legea. Pentru că, în acest domeniu, munca la ”negru” sau la ”gri” pare să fie la ea acasă, reglementările sunt haotice și permit abuzuri, iar autoritățile, în loc să caute normalitatea, accentuează haosul. Concluzia din partea firmelor a fost că micșorarea taxelor, impozitelor și taxelor parafiscale, în special cele de autorizare și reautorizare, micșorarea birocrației și întărirea funcției de îndrumare și control a organelor statului vor duce la înlăturarea pirateriei din transportul de mărfuri și călători, din serviciile de reparații și întreținere a autovehiculelor și comerțul cu piese și accesorii auto, ducând la un mediu normal și firesc de dezvoltare a afacerilor, unul în care să fie încurajate investițiile, nu pirateria de orice fel.

* Infrastructura care omoară județul

Consultările desfășurate sub egida Camerei de Comerț și Industrie Neamț au identificat câteva probleme generale, care ar putea constitui un studiu despre ineficiența unei politici coerente în domeniu. Lăsând la o parte o mulțime de lucruri, aparent mărunte, dar care pot bloca activitatea unei firme, rămân o groază de probleme. În primul rând, situația catastrofală a infrastructurii din județ, ceea ce afectează toate societățile comerciale, dar mai ales transportatorii. Generează costuri suplimentare, care se regăsesc, apoi, în prețuri, iar de aici înainte încep problemele. Concluzia e una singură și sumbră: dacă se nu face nimic, la nivel politic și guvernamental, decalajul dintre această zonă și restul țării se va adânci și mai mult. Chiar dacă infrastructura nu înseamnă numai șosele, pentru județul Neamț sunt vitale legături civilizate cu Bacăul și cu Transilvania, măcar pe cele două căi de acces existente. Fără ele, orice discuție despre progres e derizorie.

* Controale făcute cu ostilitate

rar.roMultitudinea problemelor semnalate de transportatori permite, de data aceasta, doar prezentarea lor, fiecare necesitând o analiză detaliată ulterioară. Una din marile dureri este concurența neloială și nelegală, în toate domeniile: transportatori neautorizați, care folosesc munca la ”negru” sau la ”gri”, service-uri neautorizate, care, evident, nu au cum respecta legislația. Desigur, marele avantaj al acestora este că nici nu sunt controlați, fiindcă, desigur, în ochii statului român, nu există. Controalele se fac la firmele care încearcă să respecte legea.

Problema ostilității organelor de control a fost un alt subiect de discuție. Toată lumea a subliniat că nu e posibil ca un controlor să caute orice neregulă minoră la un agent autorizat, fără să pună pe primul plan activitatea de prevenție, apoi să treacă la sancțiuni și, nota bene!, să ignore (implicit, să și tolereze pe piață) firmele și persoanele fizice neautorizate. Atitudinea controlorilor este, de cele mai multe ori, una ca de la stăpân la slugă, o vorbă deja încetățenită în limbaj administrativ din Neamț.

În privința legislației generale și specifice, trebuie menționate costurile foarte mari cu reautorizarea anuală, cele imense – la limita golăniei – pentru polițele RCA și contribuțiile foarte mari la bugetul de stat pentru personalul angajat.

* Probleme specifice transportatorilor

  • Costuri imense pentru polițele RCA și pentru taxa de drum.
  • Timpii de trecere a frontierei către Republica Moldova sunt foarte mari, mașinile stau și câte 24 de ore în vamă, ieșind astfel din diagrama de transport, iar atitudinea vameșilor lasă de dorit.
  • Nu există niciun fel de informații privind legea germană care obligă transportatorii ce încarcă și descarcă pe teritoriul acestei țări să plătească salarii de minim 8,5 euro/oră conducătorilor auto. Ar fi bine să se știe exact care sunt organele competente să verifice acest lucru, cum se poate face dovada acestei salarizări, ce documente trebuie să prezinte transportatorii în acest sens.
  • O parte din firmele care fac transport de persoane nu respectă traseele și mai ales stațiile. Biletele de transport se vând și online, se fac opriri în alte locuri decât cele stabilite, în autogări, preluând călătorii transportatorilor care plătesc staționarea în autogară.
  • Clasificarea autovehiculelor se face anual, în condițiile în care nu intervine nicio modificăre la ele.

* Probleme specifice activității de taximetrie

  • Tarifele maximale stabilite de Primăria Piatra Neamț nu au fost actualizate cu rata inflației, așa cum prevede ”Regulamentul de funcționare al taximetriei”, aprobat printr-o hotărâre a Consiliului Local din anul 2003.
  • În cadrul Biroului de autorizări din primărie, eliberarea cazierului profesional este foarte dificilă.
  • Probleme la autorizarea și reautorizarea taximetriștilor, mai ales în legătură cu vechimea autovehiculului.
  • Polița RCA implică niște costuri foarte mari.
  • Există zeci de taxiuri care nu sunt autorizate și care fac concurență celor care sunt autorizați.
  • Existența muncii la gri – contracte de muncă pentru 2 ore/zi.

rar.ro* Probleme specifice în service-uri auto

  • Taxe de autorizare foarte mari și condiții foarte dificil de îndeplinit, din punct de vedere al cheltuielilor necesare.
  • Controale foarte multe de la OPC, ISU, Garda de Mediu, RAR;
  • Controalele sunt făcute numai la service-urile autorizate; cele neautorizate funcționează fără probleme.
  • Lipsa de reglementare a tunning-ului, ceea ce duce la modificări aduse autovehiculelor, care pot pune în pericol securitatea conducătorilor auto și a celorlalți participanți la trafic.
  • Protejarea de către stat a autovehiculelor cu volanul pe partea dreaptă (inclusiv cele modificate), care reprezintă, la fel, un pericol pentru circulația rutieră.
  • Piața este plină de piese de schimb contrafăcute, periculoase, lucru cunoscut, dar ignorat de autorități.
  • Firmele de transport, inclusiv cele de taximetrie, ar trebui obligate să execute toate reparațiile doar la service-uri autorizate, în baza unor contracte ușor de verificat de autoritățile de control.

* Soluții există, este cineva interesat?

Discuțiile, deși aprinse, s-au dovedit și constructive. Cei care lucrează, efectiv, în domeniu au venit cu propuneri care, dacă ar fi aplicate, ar îmbunătăți activitatea într-un domeniu important, solicitant, unul care reprezintă un motor al dezvoltării locale. Ele sunt perfect aplicabile imediat sau cu modificări minore de legislație. Trebuie doar voință, coerență în aplicarea legii și dispariția disprețului funcționarului de stat controlor față de cei controlați, care să nu mai fie priviți ca niște potențiali infractori, ci ca elemente de dezvoltare locală, care trebuie protejate, încurajate și îndrumate să respecte legea. Care trebuie să fie aceeași pentru toți.

  • Controale care să elimine din piață transportatorii neautorizați, inclusiv în taximetrie.
  • Controale care să urmărească respectarea traseelor curselor de călători.
  • Controale care să elimine service-urile neautorizate.
  • Controale care să elimine de pe piață piesele auto contrafăcute, de slabă calitate, neomologate.
  • Controale care să elimine munca la negru sau la gri în service-uri.
  • Micșorarea taxelor de autorizare și reautorizare, eliminarea reautorizărilor acolo unde este posibil.
  • Implicarea tuturor instituțiilor – Poliția economică, Poliția locală, ITM, Protecția Consumatorilor, RAR, pentru a elimina concurența neloială, firmele neautorizate sau care nu respectă legislația în vigoare.
  • Corelarea nivelelor de amenzi. De exemplu, în cazul unui service auto care nu îndeplinește toate condițiile de autorizare, amenda este de 10.000 lei, iar pentru un service neautorizat amenda este de numai 5.000 lei!
  • La legea taximetriei nr. 38/2003, art. 11, alin. (4) și (5), să se înlocuiască sintagma ”data fabricației”, dată care nu este înscrisă pe documentele autovehiculului, cu ”data primei înmatriculări”, astfel încât să fie foarte ușor de identificat. În plus, perioada de la momentul fabricației și până la momentul intrării în circulație a autovehiculului nu contează pentru asigurarea securității călătorilor.
  • Reglementarea plății conducătorilor auto de pe taxiuri, la timpul efectiv lucrat, astfel încât să fie descurajată ne-munca. În prezent, firmele de taximetrie sunt obligate să plătească șoferii la oră, indiferent dacă aceștia sunt în cursă, stau în stație sau își rezolvă probleme personale.
  • Să fie interzisă înmatricularea mașinilor cu volan pe partea dreaptă, inclusiv a celor modificate, și să se stabilească un termen până la care mașinile deja înmatriculate să iasă din circulație.
  • Reglementarea tuning-ului, astfel încât să fie făcut doar în firme autorizate.
  • În vămi, în special cele de pe frontiera de est, să fie organizate benzi de urgență, care să fie folosite de mașinile fără încărcătură.
  • Reducerea nivelului contribuțiilor aferente personalului angajat.
  • Corelarea eforturilor autorităților locale, parlamentari și alți decidenți politici pentru a îmbunătății infrastructura de transport și asigurarea unei legături rapide cu Ardealul, astfel încât să fie facilitată ieșirea mărfurilor pe frontiera de vest.
  • Îmbunătățirea funcției de îndrumare a instituțiilor care autorizează activitățile firmelor și a celor care le controlează activitatea.

 

* În atenția candidaților la funcția de primar la Piatra Neamț

dascalescu google mapPentru Primăria Piatra Neamț, transportatorii propun soluții, obligatorii, spunem noi, pentru un trafic civilizat și mai sigur. În primul rând, rezolvarea traficului pe str. G-ral N. Dăscălescu, zonă dezvoltată din punct de vedere industrial, dar cu foarte mare incidență pe tamponări și accidente și unde, segmente întinse de drum, nu se poate trece de pe un sens pe celălalt. Se propune realizarea a două sau trei sensuri giratorii, până la intrarea în comuna Dumbrava Roșie, sensuri care ar rezolva și chestiunea vitezomanilor, fiindcă i-ar încetini mult mai eficient decât niște cocoașe hidoase și scumpe.

Valentin BĂLĂNESCU

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *