O dimineață bacoviană, cu un paznic de plumb la poarta unui liceu, care ne repetă, obsesiv, că „pe aici nu se trece” a dat startul unei zile de luni, 4 iulie, în care candidații de la bacalaureat au intrat pe ușa centrelor de examene, cu emoții, poșete și, musai, telefoane.
La Colegiul Național ”Calistrat Hogaș” din Piatra-Neamț a fost o liniște asurzitoare până la ora 11.30, când, în mod normal, ar fi însemnat că s-au scurs două ore și jumătate din cele trei regulamentar alocate pentru proba scrisă la limba și literatura română. De sus, o ploaie neserioasă i-a făcut pe părinții grijulii să se strângă ciorchine lângă porțile liceului, întrebându-se febril, din două în două minute, ce subiecte le-au picat odoarelor.
Primul ieșit, primul chestionat. Părinții celorlalți s-au năpustit asupra lui cu întrebări de genul: „Ce ți-a picat? A fost greu? La ce profil ești?” După cea din urmă întrebare, gașca s-a destrămat. Cei mai mulți aveau copiii la Uman. Adolescentul de la Real a ieșit din examen cu zâmbetul pe buze, explicând că subiectul al III-lea a fost ușor: „A picat genul epic. Am scris despre «Ion»”.
La scurt timp, a ieșit și un ”Uman”-ist. Mai zâmbitor. Și-a făcut repede o țigară și a început să povestească despre faptul că i s-a pus capsa pe cei care au formulat subiectele: „Mi s-a părut că ne-au luat în râs cu subiectul al II-lea. Cum să întrebi care este rolul lecturii în dezvoltarea personală? Serios? Le-am răspuns, cu alte cuvinte, că nu aș fi avut cum să fiu în fața acestei foi de examen dacă lectura nu ar fi avut un rol esențial în dezvoltarea personală”.
În esență, sperietoare a probei de la limba română, subiectul al III-lea s-a dovedit a fi unul facil. Totuși, la al doilea, artizanii care au încropit cerințele au lăsat impresia că își doresc să-i distreze pe evaluatori. Absolvenții de liceu de la profilul Real au avut de dat gata următoarea cerință: „Scrie un text de tip argumentativ de 150-300 de cuvinte despre rolul jocurilor pe dispozitive electronice (calculator, tabletă, telefon inteligent etc.) în viața tinerilor”. Așadar, gamer-ii n-au avut niciun motiv să nu scrie câteva sute de cuvinte. Doar dacă au neglijat total rolul lecturii în dezvoltarea personală.
- Centrul de examen cu 150 de ochi
De la poarta centrului de examen, paznicul zelos ne-a interzis să intrăm, pe motiv că, în 22 de ani, de când face de strajă la liceu, nici Papa n-a intrat în clădire în ziua bacalaureatului. I-am explicat că, de vreo 22 de ani, s-au mai schimbat unele lucruri, dar nu ne-a crezut pe cuvânt, fapt pentru care a cerut indicații și lămuriri președintelui Comisiei județene de bacalaureat. Descumpănit, după câteva minute, paznicul ne-a făcut semn de cale deschisă. În nucleul de examen aveam să găsim un adevărat stup, cu peste 150 de ochi activați pentru supravegherea celor 18 săli de examen, în care au intrat aproximativ 400 de candidați. Vreo 42 de camere de supraveghere și 55 de priviri, bonus, dinspre profesorii asistenți (supraveghetori). „Totul a decurs în condiții normale. Slavă Domnnului, nu a fost niciun incident”, ne-a asigurat prof. Doina Georgeta Gheorghiu, președintele Centrului de examen de la CN ”Calistrat Hogaș”.
Finalul probei a fost pecetluit de candidați, cu câteva minute dedicate reintrării în posesia bunurilor personale, depozitate în sala de festivități. Odată recuperate, din casa împânzită cu ochi, s-a făcut calea spre ieșirea către cealaltă lume. Una cu și mai mulți ochi, care se năpustesc asupra unei generații întotdeauna „altfel” decât „cea de pe vremea noastră”.
Mai bună sau nu, rămâne timpului dreptul de a opri balanța în dreptul realității. (Marian TEODOROF)