La ordinea zile este scandalul contractului dintre ADI Urbtrans și Troleibuzul, contract fără de care societatea Consiliului Județean nu va mai putea opera direct trasee importante din zona Piatra Neamț. Aici trebuie să reținem câteva aspecte foarte importante.
Urbtrans este o asociere de primării, dar cât timp Dragoș Chitic a fost și președintele Urbtrans, el centra, el da cu capul, prin intermediul lui Ioan Cucoreanu, care trecea peste directorul general Adrian Grigoraș. Asociația asigura, teoretic vorbind, transportul de călători în zona primăriilor respective, dar miza a fost aproape tot timpul traseele care prindeau orașul Piatra Neamț.
Troleibuzul, societatea a Consiliului Județean, este acuzată de transportatorii privați că are costuri prea mari și că lunar primește sume foarte mari, de ordinul a 500.000 de lei, ca subvenții de la Consiliul Județean, potrivit numărului de km parcurși. Dacă anul acesta numărul lor s-ar dubla, ar crește proporțional și subvenția, undeva la 1.200.000 lei lunar.
Scandalul a început în momentul când trebuia semnat contractul despre care vorbeam. Directorul Grigoraș de la Urbtrans nu l-a semnat, deoarece a semnalat clauze neconforme între documentul adus la semnat și document trimis consiliilor locale din comunele componente, care l-au adoptat prin hotărâri locale. El trebuia să fie similar din punctul de vedere al conținutului. Numai că ele sunt diferite, pe ici, pe colo, prin punctele esențiale.
În documentul trimis primăriilor nu există un preț pe km parcurs, în cel adus la semnat prețul este undeva peste 7 lei/km. În documentul de la primării se spune că autoritatea contractantă, adică ADI Urbtrans, are obligația de a plăti Compensația Operatorului, adică Troleibuzul, în 30 de zile! În celălalt se vorbește despre… Consiliul Județean care are obligația de a plăti în limita sumelor bugetate Compensația Operatorului. Dacă nu ar fi sume bugetate, Troleibuzul nu ar primi bani și ar trebui să caute prin bugetele primăriilor, dacă și ele ar avea bani la buget sau ar trebui să se roage să le vină banii.
Dacă este vorba despre omisiuni intenționate sau nu, nu știm. Cert este că directorul Grigoraș arată cu degetul către Ioan Cucoreanu, care și-ar fi depășit atribuțiile și ar fi dus la semnat noului președinte, Ion Rotaru, un document semnat de el în loc de Grigoraș.
La fel de cert este că, în acest moment, Troleibuzul nu are licențe, cei de la Urbtrans au semnat varianta de contract adoptată prin hotărâri de consilii locale, cea fără un preț stabilit, și că au două varinate: să semneze și ei și să meargă înainte până la lămurirea lucrurilor sau să nu semneze, caz în care pierd licențele.
Rănâne de văzut cum vor evolua lucrurile și care va fi poziția celor de la județ.
Valentin BĂLĂNESCU