O declarație bulversantă a inspectorului școlar general al ISJ Neamț, prof. Viorel Stan, arată clar degringolada și neputința administrativă din întreg învățământul românesc. În legătură cu neplata salariilor către profesori, el a spus că a purtat discuții cu responsabili din Ministerul Educației și că s-a ajuns la concluzia șocantă pentru orice om de bun simț: vinovați sunt profesorii de gradul I!!!!
“Județul Neamț are, la ora actuală, o problemă și va avea încă 5 ani de-acum încolo, legată de faptul că există un număr mare de cadre didactice cu gradul I, ceea ce înseamnă consumarea masei bugetare alocate. Din discuțiile pe care le-am avut, avem garanția că, în decembrie, va lua toată lumea salariile. Faceți în așa fel (îndemn adresat directorilor de școli – n.r.) încât să vă puteți lua banii fără rearanjări de masă bugetară”, a precizat prof. Viorel Stan, inspector școlar general al ISJ Neamț.
Ce se poate înțelege de aici? În primul rând, că profesorii de gradul I reprezintă un impediment pentru încadrarea în bugetul unei școli și, în consecință, aceștia trebuie să „dispară” din peisaj. Totuși, nu este de înțeles cum se poate ajunge la acest lucru, deoarece obținerea gradului I face parte dintr-un sistem de formare continuă a cadrelor didactice. Cum se va rezolva situația pomenită, peste 5 ani, este și mai greu de înțeles. Asta ar presupune ca, la un moment dat, să existe doar profesori cu definitivat? În orice caz, în condițiile în care, de la învățământul românesc se așteaptă evoluție și performanță, este cel puțin șocant ca să lase de înțeles cineva că problema achitării salariilor profesorilor este întreținută de existența profesorilor care au demonstrat că pot aduce în Educație evoluție și performanță.
Deocamdată nu au apărut și alte explicații, care să țină de numărul de catedre, de personalul auxiliar încărcat din unele școli protejate, de numărul de ore suplimentare dat unor profesori, indiferent de grad, etc. Iar pentru oficiali, județul Neamț este un exemplu de rele practici, prea mulți profesori de gradul I cu salarii mari pentru un Minister și un Inspectorat atât de competente și pricepute. Și, zicem noi, fără probleme în a-și lua salariile care cuprind și oarece ore la catedre.
Așteptăm comentarii pertinente și asumate de la „vinovații” care au avut îndrăzneala de a obține gradul didactic I în Neamț. (Marian TEODOROF)
9 comentarii
Ministerul ne vrea prosti !E ceva nou ? Vezi : nu teme pentru elevi, adrese prin care se interzice organizarea sarbarilor de Mos Craciun -de ce sa stie copii de Nasterea Domnului ?! _,”prea multi profesori de Gr.1″ – nu se poate numai invatamint cu suplinitori si necalificati ?
Dar nimeni nu intreaba ” Ce rost mai au Inspectoatele scolare ( cu inspectori cu lefuri grase -si mese,si spagi la “inspectiile” anuntate,etc) care isi pastreaza ( in caz de D-ne fereste “calca pe bec ” la partid !)catedra ?
Tot ce inseamna salarizare profesori si celalalt personal din scoli se deruleaza prin primarii,cheltuielile cu utilitatile la fel, cladirile sunt in proprietatea primariilor (deci si investitiile tot prin primarii se deruleaza ) Inspectoratul se ocupa doar de organizarea examenelor nationale (cine e in comisii, supraveghetori , situatii intermediare ,ptr ca in rest totul e online cu ministerul !) si de “aranjarea ” catedrelor !
Ce treaba au directorii cu fondul de salarii ? Bugetul e conform cost/elev si directorul nu poate da afara profesori sau sa nu le permita sa-si dea gradele profesionale sau sa obtina gradatii de merit !
Pur si simplu Inspectoraele scolare au ajuns institutii intermediare care mai mult incurca, dar platesc salarii grase unor nulitati politice !Mult mai eficient ar fi ca primariile impreuna cu directorii de scoli si directiile de finante sa-si reglementeze redistribuirile la fondurile de salarii, eventual un compartiment la nivelul Consiliului judetean (ptr coordonare la nivel de judet cu citiva oameni-unul pentru finante si 2-3 inspectori ptr.eventualele asistente la ore cind apar reclamatii )ar fi mult mai eficient !
„Vinovatul” este legislația: pe de o parte, se dorește finanțarea cheltuielilor de personal în funcție de nr. de elevi, pe de altă parte, există o lege a salarizării personalului didactic care este foarte precisă. Nu poți respecta una fără ca, eventual, să o încalci pe cealaltă (în cazul școlilor cu mulți profesori cu gradul I și salarii de merit).
Însă tot legea prevede în astfel de situații redistribuiri: de la o școală la alta, de la o unitate administrativ teritorială la alta (fără a nedreptăți pe nimeni: se iau bani de la cei care au mai mult decât e necesar – excedentul nu poate fi folosit din cauza legii salarizării care nu permite să dai nici mai mult nici mai puțin decât scrie în lege – și se dau la cei care nu se pot încadra în finanțarea per elev). Așa e de când e legea educației naționale (2011)!
Atunci de ce ne mai agităm an de an dacă până la urmă se găsesc resursele pentru plata personalului didactic? Probabil din cauza personalului didactic auxiliar și nedidactic, așa cum bine ați sesizat. Dacă la profesori lucrurile sunt clare (la atâtea ore de curs trebuie atâția profesori) la celelalte categorii de personal lucrurile nu sunt la fel de clare. Din păcate, finanțarea per elev nu rezolvă problema, dimpotrivă, generează noi probleme (cum ar fi plata profesorilor). Soluția ar fi să ne întoarcem la vechile reguli privind normarea personalului didactic auxiliar și nedidactic, să le actualizăm de la an la an și să respectăm aceste reguli cu sfințenie. Să recunoaștem că încă nu suntem pregătiți pentru descentralizare și să renunțăm la finanțarea per elev … măcar acum. Mai târziu … om vedea!
Ponderea salariilor la auxiliar si nedidactic (care in majoritate este cu salar minim pe economie !) este f.mica in fondul de salarii al unei scoli !Ex salariile a 3 ingrijitori e cit salariul unui profesor pentru invatamint prescolar (fostele educatoare).O”explozie”a cheltuielilor cu salariile cel putin in prescolar si primar a fost in timpul guvernului Boc , cind,fostele educatoare cu liceul pedagogic au devenit profesori(inclusiv cu pastrarea gradelor obtinute ca educatoare!)dupa ce au absolvit 3 ani la “celebra” facultate Spiru Haret ! Si astfel s-au trezit cu salarii egale, uneori chiar mai mari!, ca ale profesorilor care au facut 4 ani de facultate serioasa,cu grade obtinute cu greu. Si care e logica ptr.2 profesori ptr prescolari/zi la gradinitele cu program prelungit,in conditiile in care dupa ora 12 copiii servesc masa,dorm si apoi ii iau parintii acasa ?Cind dorm trebuie neaparat supravegheati de profesori cu gr.1 ?!!!!
Directorii sunt responsabili de gestionarea fondului de salarii. Dacă nr. de angajați este supradimensionat, nu mai ajung banii din celebra finanțare/ elev. De acord cu desființarea ISJ-urilor, au ajuns niște căpușe cu angajați scumpi (ei n-or avea gr. I?)
Intr-adevar! Sunt de acord cu cele prezetate anterior, dar din punctul meu de vedere, o problemă despre care nu se vorbește, este menținerea pe post a cadrelor didactice cu vârstă de pensionare… un număr de ani, care depășește de multe ori prevederile legale (5 ani). Multe dintre acestea au gradație de merit și “cireașa de pe tort” mai și suplinesc concedii medicale, ajungand la salarii de peste 3500 de lei+ pensia. Tot respectul pentru dumnealor, dar nu este corect ca absolvenții care au susținut examenele de ocupare a posturilor să aștepte ani de zile eliberarea unuia. Și gândiți-vă ca o persoană cu situația prezentată mai sus încaseaza echivalentul a trei debutanți.
Gradul I, gradatii de merit (date pe nemerit in multe cazuri), spor de doctorat( cereti o situatie sa vedeti câți profesori au doctorat in Neamt), dirigentii, indemnizații de conducere la directori( aveti idee cat mai castiga un director in prezent?!?), ore suplimentare cat inca jumatate de catedra( doar la cei care au oricum salarii mari, dar sunt apreciați de director; unii au cate 25-30 de ore suplimentare, ceilalti au cate 3-4). Elevi din ce in ce mai putin, adica finantare din ce in ce mai mica. Asta in timp ce salariile tot au crescut.
Educația nu mai are nicio legatura cu dragostea si interesul pentru elevi, cu implicarea si devotamentul, cu dorința de a face oameni mari….este doar despre cum sa cerem salarii mai mari, cum sa treaca mai repede ora, cum sa fim mai placuti de dnul director care ne poate favoriza, la nevoie. Cerem multe si dăm aproape nimic!
Ma tot intreb de ceva vreme: rautatea se naste din prostie? sau invers?
Imi pun si eu aceeasi intrebare ca si Oara… profesorii in orice caz nu sunt de vina ci nenorocita idee a celor care au gandit-o per capita, parca am face parte din “lumea celor care nu cuvanta”! Acest principiu trebuie scimbat. Iar acest nou proiect al “Legii salarizarii unitare din sistemul bugetar”, o va face si mai neunitara. Auzi, majorare cu 2, 4 lei, dupa cum a recunoscut ministrul Paslaru in aceasta seara, la emisiunea domanei Stoicescu, la Antena 3… Da bine ca parlamaentarii ajung la dublarea, triplarea salariilor, la fel si patriarhul Romaniei, in timp ce preotii deabia daca vor ajunde la 22200! Cata marinimie si smerenie. La fel si alesii neamului.. Si se mai lauda ministrul ca e cel mai corect proiect care a existat vreodata… Halal sa ne fie! Cine naiba ar mai putea vota asemenea oameni?!
A!!! Proesorii gradul I sunt aia vinovatii, cu salarii de mizerie, de 2000 si un pic? Dar domnii directori si inspectorii scolari cu salarii de peste 5000 de lei, nu se pun oare? La noi directoarea a pierdut concursul, a ramas pe post de director si are 58 de milioane vechi salariul. Basca cateva deplasari scumpe pe luna, tot pe banii nostri, am vrut sa spun ai scolii.