Am vorbit despre cum Urbtrans a fost laboratorul mai multor afaceri necurate la Piatra Neamț. Este foarte greu de făcut un inventar al lor, întrucât cam totul pute acolo. Și pute tare! Este adevărat că miasmele nu s-au simțit în Consiliul Local Piatra Neamț, la Consiliul Județean sau în Consiliile comunelor din Asociație, pentru că unii habar n-aveau care le sunt atribuțiunile, alții erau co-interesați material, iar alții executau ordine. De partid, de gașcă sau amândouă.
De ce nu a intrat Urbtrans în vizorul autorităților, de orice fel, este o altă întrebare, la care noi nu avem răspuns. Ori răspunsul e mai sus și se numește tot co-interesare.
* Afacerea ”Prima licitație”
De la începutul activității, au existat suspiciuni de fraudă și de favorizare a unor societăți în dauna altora. În 2008, a avut loc prima licitație a traseelor de transport pentru călători și, imediat, s-a înregistrat primul scandal. Patru Plus Trans SRL a contestat licitația, cu mai multe argumente clare. Cel mai important dintre toate a fost cel prin care s-a arătat că SC Troleibuzul SA a participat la licitație cu o listă de mijloace de transport pe care nu le avea, în proprietate sau cu contract de leasing. Cum s-ar spune, erau pe vapor! Respectivele mașini nu aveau licență de transport, nu exista comandă după contractul de leasing, nu exista copia certificatului de înmatriculare și nici lista cu șoferii angajați, așa cum se cerea în documentele procedurii.
Rezultatul: Troleibuzul a primit jumătate din trasee și afacerea a mers înainte! Pe o licitație organizată de Urbtrans!
* Afacerea ”Urbtrans, autoritate contractantă”
Licitația din 2008 a fost organizată de Urbtrans, în calitate de autoritate contractantă, dovadă anunțul dat, la acea vreme, în presă. Când licitația a fost contestată, cei de la Consiliul Național de soluționare a Contestaților au respins plângerea, care nu avea obiect pentru ei, deoarece Urbtrans nu putea avea calitatea de autoritate contractantă!
Abia în octombrie 2008, la câteva luni după licitație, Autoritatea Națională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare a emis autorizația care permitea Urbtrans dreptul de a exercita atribuții legale în domeniul serviciilor de transport public local.
Concluzia: Urbtrans a organizat ceva ce nu avea voie să facă. Evident, în Republica Piatra Neamț, licitația a rămas valabilă și a produs efecte. Cum a fost posbil acest lucru? Nimeni nu dă vreun răspuns și nici nu este interesat să facă lumină.
* Afacerea ”Aranjamente după licitații”
Licitația de doi ani mai târziu, din 2010, a fost în așa fel organizată încât niște firme să câștige cu orice preț. Nu dăm aici nume, lucrurile se cunosc, există documente clare în acest sens. Au fost adjudecate trasee contra unei redevențe de 50 de euro/ zi/ mijloc de transport, ceea ce, trebuie să recunoaștem, era o afacere extraordinară pentru Urbtrans. Numai că, după câteva luni, prețurile s-au schimbat. După ce s-au găsit soluții pentru asta și Urbtrans a fost de acord cu acest lucru. De la 50 de euro s-a ajuns la 10-15 euro. Diferența de sume care ar fi trebuit încasate era uriașă. Nimeni nu a fost interesat că ancheteze serios cum s-a întâmplat acest lucru, cine au fost firmele beneficare ale actelor de caritate de la Urbtrans, cum au fost ele primite la alte proceduri, după ce au renunțat la un contract câștigat deja.
De ce acest dezinteres? Doar pentru că vorbim despre un ONG, cum spunea lumea? Sau pentru că existau suficiente elemente că nu trebuie deranjat mușuroiul?
* Afacerea ”Cimitirul cu elefanți”
Urbtrans a constituit locul unde s-au angajat persoane care trebuiau răsplătite cu un salariu atractiv pentru activitatea din campanii electorale. Au existat situații cu oameni plecați prin Anglia, dar, totodată, bine mersi, pe statul de la Urbtrans. Toate sunt lucruri binecunoscute în asociație, dar nimeni nu are interes să vorbească, fiindcă toți de acolo a venit pe pile, în diferite etape.
Cele mai vizibile exemple de persoane care s-au lipit de statul de plată de la Urbtrans ca marca de scrisoare sunt Ana Monda și Dragoș Chitic, viceprimarii lui Ștefan, care au fost păstrați în rezervă, fideli, cu un pachet salarial atractiv.
Cât despre activitatea propriu-zisă, pe o schemă de salarii la un ONG, e greu să justifici atâția șefi. Când a fost nevoie de Dragoș Chitic la Primărie, să ducă mai departe moștenirea lui Ștefan, s-a activat clauza de acoperire/ descoperire pentru viceprimari și locul său a fost luat de viceprimarul de atunci, Adrian Grigoraș. Care a fost adus în schemă doar de formă, să nu facă scandal pentru pierderea poziției din primăriei.
* Scandalul ” Kafka, frate!”
În plină campanie electorală, Adrian Grigoraș, directorul executiv al Urbtrans, făcea două adrese, către directoarea economică și către consilierul juridic, prin care cerea explicații cu privire la activitatea curentă a societății: plăți, documente de bancă, justificări pentru compensația către Troleibuzul, etc. Documentele demonstrau că Adrian Grigoraș, director general executiv, nu avea acces la acte pe care ar fi trebuit să le semneze și că persoana care conducea Urbtrans, în numele mai nou primarului Dragoș Chitic, era Ioan Cucoreanu. Ca să le poată vedea, Iui Grigoraș i s-a spus clar să facă… solicitare de informații, ca oricare cetățean!
Din acele documente, răzbăteau acuze clare de abuz în serviciu, se vorbea despre tabele false de beneficiari de abonamente, etc., ș.a.m.d.!
A comentat cineva situația respectivă, în afară de Mesagerul de Neamț și în afară de presa care i-a luat apărarea lui Chitic? Nici vorbă! Cu atât mai puțin să deschidă cineva, măcar de curiozitate, un capăt de anchetă. În definitiv, afacerea trebuie preluată ”la cheie”, cu avantajele dovedite deja.
* Scandalul ”Compensarea către Troleibuzul”
Anul trecut, mai ales în campania electorală, dinspre Consiliul Județean a răzbătut ideea că nu mai trebuie plătită celebra compensare către Troleibuzul, pe la 6-7 miliarde, lei vechi, lunar. S-au adus argumente că sunt bani mulți, că prețurile sunt prea mari per kilometru, că banii cheltuiți sunt prea mulți, în raport cu ce cheltuiește un privat pe aceeași unitate de măsură. Odată schimbată conducerea de la asociație, a fost lansat un nou contract între Troleibuzul și Urbtrans, în care dispare Consiliul Județean ca plătitor al compensației, sarcina trecând la Urbtrans și, proporțional, membrii componenți ai acesteia.
Inițial, contractul nu a fost semnat, pentru ca, în cele din urmă, să se ajungă la un acord. Semnarea contractului, cu locuri goale în zona prețului per/km, a generat un imens scandal, pentru că nimeni nu mai voia să plătească nimic.
Brusc și total neașteptat, s-a produs o schimbare cu 180 de grade a Consiliului Județean, iar pe 29 noiembrie 2016 se semnează un act adițional, prin care Troleibuzul și Urbtrans se pun de acord asupra unui preț pe km, pentru troleibuze și autobuze. Mult mai important este că ele convin ca, pentru anul 2016, ”Compensația să fie plătită din fondurile aprobate cu această destinație în bugetul Județului Neamț, în limita sumelor aprobate. Compensația nu poate depăși efectul financiar net și se va plăti în baza procesului verbal de verificare a compensației și a raportului lunar de constatare”.
Putem observa că ambele entități semnatare au puterea de a pune la plată Județul Neamț, vorbind în numele acestuia, deși el nu apare printre semnatari. Și că exact ce se contesta înainte se face acum, cu bucurie și continuitate. Banii au venit rapid la Troleibuzul și toată lumea s-a pregătit să fie Happy și iubitoare de Târgul de Crăciun!
Iarăși nu a interesat pe nimeni ce e cu schimbarea bruscă și fără prezentarea publică a lucrurilor. Singura modificare: între timp, consultanța în domeniu are gir de Capitală, ceea ce nu înseamnă neapărat că e mai competentă sau mai puțin interesată.
* Afacerea ”Urbtrans în ilegalitate”
Foarte pe scurt: de când noul comitet director, condus de Ion Rotaru, a preluat frâiele, în urma unei Adunări Generale a Urbtrans, până la data redactării acestui articol, 30 ianuarie 2017, Asociația a emis decizii, a făcut plăți, a încasat bani, a organizat diverse proceduri, s-au semnat contracte, acte adiționale, inclusiv cel prin care s-au dat bani de la Consiliul Județean către Troleibuzul, fără ca statutul actualizat, cu persoanele respective și cu modificările legislative care stau la baza activității Urbtrans să fie înregistrat la judecătorie! Ceea ce înseamnă că, într-o societate normală, ar fi nule de drept. Practic, în acest moment, persoanele care reprezintă legal Urbtrans sunt Dragoș Chitic și vechiul comitet director.
Evident, pentru a înregistra noul statut, cineva trebuia să-l și întocmească, să ceară localităților membre să-l aprobe, prin hotărâri ale Consiliilor Locale, apoi să-l înregistreze. Acest lucru nu s-a întâmplat, avem declarații lămuritoare de la consilierul juridic al Urbtrans, de la dl. Ioan Cucoreanu sau Adrian Grigoraș. Situația este cunoscută, acum, și la Consiliul Județean, și Piatra Neamț.
De ce nu face nimeni nimic? Ori s-au schimbat legile și se poate funcționa legal în… ilegalitate? Cel mai probabil nu se poate, pentru că pilele funcționează în continuare bine mersi.
Valentin BĂLĂNESCU