La începutul mandatului său de președinte al Consiliului Județean Neamț, Ionel Arsene a lansat ideea unor dezbateri publice, a unor comisii consultative pe diverse domenii, de unde să vină propuneri pentru dezvoltarea județului și proiecte benefice pentru populație. Pentru că, se pare, activitatea acestor comisii merge mai greu, într-o perioadă în care sunt mai de actualitate protestele de stradă, noi, Mesagerul de Neamț, deschidem o serie cu posibile proiecte pe care le considerăm benefice și necesare pentru județ.
Astăzi, venim cu o propunere nu neapărat nouă, dar care ar veni în ajutorul transportatorilor interesați de un drum direct spre Ardeal, care să le permită circulația fără restricții, drum de care să beneficieze și localnicii, care, acum, trebuie să ocolească chiar și 100 de km.
* Traseul Piatra Neamț – Târgu Mureș, mai scurt cu 90 de km
Există o bomboană pe tortul întregului sistem rutier nemțean. Este vorba despre drumul DJ 127A, care are două segmente în Neamț. Primul pornește, de la nord spre sud, din comuna Tulgheș, traversează munții pe vreo 27 de km și ajunge taman în centrul satului Bicazu Ardelean. De aici, face o pauză din cauza naționalului ce duce spre Gheorgheni, iar de la Bicaz Chei continuă, prin Dămuc și Huisurez, taman în comuna Lunca de Jos (Harghita), cu trimitere mult mai scurtă spre Miercurea Ciuc, Sibiu și Brașov.
Cum despre un proiect care să cuprindă tot drumul este mai greu de vorbit acum, ne rezumăm, în propunerea noastră, la o parte: cea care leagă Bicazu Ardelean de Tulgheș.
Drumul, care trece prin zone extraordinar de pitorești, are 27 km lungime. Din centrul comunei nemțene, este asfalt până la Toșorog, după care, următorii 11 km sunt drum accesibil mai mult pentru mașini 4×4. De la granița administrativă a județului până la un drum modernizat spre Tulgheș mai sunt doar 5-6 km. Deci, vorbim aici despre 17 km care ar trebui modernizați, un drum de legătură extrem de important, care ar scurta cu 90 km calea spre Târgu Mureș, de exemplu! La dus.
În acest moment, în cazul fericit când nu cară mărfuri speciale, care să-l oblige să ia pieptiș E85-ul Romanului, un camion care merge de la Piatra Neamț la Târgu Mureș, prin Târgu Neamț, face 263 km. Ceea ce, numai la consumul de carburant, înseamnă un plus de 30%! Plus timp, uzură, aglomerație, etc.
Așadar, pe traseul Piatra Neamț – Târgu Neamț -Târgu Mureș, omologat pentru autocamioane mari, mijloacele de transport parcurg, în acest moment, fix 263 de km la dus, plus tot atât la întors. În total, 526 km.
Dacă s-ar moderniza drumul județean Bicazu Ardelean – Tulgheș, pe vreo 12 km în Neamț și vreo 7 în Harghita (poate chiar mai puțin), firmele de transport ar face economii considerabile, pentru că drumul s-ar scurta cu 180 de km (dus-întors).
În aceste condiții, dacă actuala conducere a județului ar reuși un asemenea proiect – condiții există, având în vedere deschiderea pe care o are Ionel Arsene în Guvern -, lucrurile s-ar simplifica enorm, prin modernizarea segmentului de la Bicazu Ardelean la Tulgheș.
* Condiții absolut necesare pentru realizarea acestei investiții
- O colaborare și o strategie comună cu responsabilii din Harghita, pentru că proiectul ar fi benefic ambelor părți, deși, ce-i drept, e mult mai important pentru nemțeni.
-
Demararea proiectului cu mare rapiditate, cu lobby făcut de parlamentarii din ambele județe, mai ales că, în felul acesta, s-ar crea și un culoar de acces spre zona locuită de români în Harghita. Din acest punct de vedere, ar fi și un proiect de importanță națională.
-
Asumarea proiectului ca unul de importanță regională, benefic pentru mediul de afaceri, care se plânge de mult timp de lipsa unei căi de acces commode și ieftine spre Ardeal, pentru populație, pentru turismul din zonă. De exemplu, un asemenea drum ar însemna un boom turistic pentru comuna Bicazu Ardelean și o punere în valoare a zonei.
Principala piedică a unui asemenea proiect vine dinspre Harghita, care nu este foarte interesată să modernizeze un drum în această zonă, oricum văduvită de investiții în județ.
Tocmai de aceea ar fi necesară voința politică, cu argumentul că nu vorbim doar despre un drum, vorbim despre o adevărată punte de legătură. Mult mai fezabilă decât mult-așteptata și deloc-prefigurata autostradă.
Mesagerul de Neamț