În acest an, foarte multe dintre contractele de concesiune de terenuri pentru garajele din Roman expiră. Fidel unei decizii mai vechi, primarul Lucian Micu este decis să nu mai prelungească nici un contract de concesiune. Decizia datează din primii ani de conducere PDL, când Gheorghe Ștefan și Piatra Neamț deveniseră modele neapărat de urmat pentru Roman. Și cum la Piatra Neamț nu prea se aprobau garaje, s-a inițializat stoparea concesiunilor și la Roman. Nu s-a trecut la fapte până acum fiindcă încă mai sunt contracte de concesiune în derulare.
Se estimează, până la un inventar riguros, că – la această dată – în Roman sunt aproximativ 1.600 de garaje (în anul 2000 erau 1.200 și între timp s-au mai construit circa 400). Inventarul are menirea nu atât să numere garajele, cât – mai ales – să genereze o situație ceva mai completă, și anume câte garaje pentru care există contracte de concesiune sunt, câte contracte mai sunt valabile, câte garaje pentru care s-au depus documentații și s-au emis autorizații de construire sunt, câte sunt fără autorizație de construire și câte sunt fără nici un act și pentru care nu s-a plătit niciodată nici un leu impozit.
Odată realizat inventarul, opțiunile posesorilor de mașini din Roman sunt destul de limitate. Și anume: persoanele care au avut contract de concesiune valabil și autorizație de construire vor putea opta pentru a plăti o chirie pentru o parcelă de teren dintr-o parcare destinată acestui scop de primărie. Chiria ar fi de 4 euro/mp pe an. Celorlalți posesori de mașini, care nu au avut autorizații sau contracte de concesiune sau cărora le-au expirat contractele și ei nu le-au mai prelungit, primăria le oferă de asemenea un loc de parcare închiriat, însă cu 8 euro/mp pe an.
Dacă în ceea ce îi privește pe proprietarii de mașini care au fost corecți ani de zile (și-au adjudecat o porțiune de teren pentru a-și amplasa un garaj printr-o licitație, și-au scos autorizație de construire, au încheiat contracte de concesiune, au plătit concesiunea ani la rând) e normal ca primăria, obligându-i să renunțe la garaje, să le ofere o opțiune cât de cât rezonabilă, în cazul celor care s-au aflat timp îndelungat într-o stare de ilegalitate și care, drept consecință, nici nu au plătit pentru terenurile pe care le-au ocupat cu garajele neautorizate, de ce le oferă primăria aceeași opțiune (e drept, la preț dublu)? Ce anume are primăria să compenseze în cazul acestora? Pierderea unor garaje construite fără autorizații, după bunul plac și pentru care nu s-a încasat nimic? Sigur că romașcani sunt și unii și alții, atât doar că cei din prima categorie au fost și contribuabili.
Primarul Micu spune că, totuși, lucrurile nu se vor precipita: “Se știe că, pe locul ocupat de două garaje, pot sta trei mașini, iar dacă pentru un proprietar de mașină existența garajului constituie un avantaj, poate sunt alte 7-8 persoane care sînt defavorizate prin existența acelui garaj (??? – n.n.). Și apoi sunt anumite zone din oraș care chiar nu arată bine deloc cu garaje. Când vom avea resursele financiare, vom gândi o serie de parcări, poate chiar acoperite, zonă după zonă, și atunci vom acționa și pentru desființarea acestor garaje”.
Ce se va întâmpla după ce primăria va amenaja – unde va avea teren disponibil – parcări pentru mașinile care până acum au stat în garaje, e greu de prevăzut. Cum însă ultimele reglementări naționale au dus la o creștere spectaculoasă a importului de mașini la mâna a doua, în Roman e deja o chestiune de noroc să găsești un loc de parcare. Nu trebuie să fii cine știe ce imaginativ ca să ”vezi” cum o să fie după desființarea garajelor. (D.A.)