Vlogging-ul a ajuns un fenomen și în România. Vloggerii au ajuns formatori de opinie și milioane de adolescenți din întreaga lume le urmăresc postările. Sunt noile vedete din spațiul online, care vorbesc deschis despre ceea ce cred și simt. În străinătate, vloggingul este o industrie uriașă. În România, a apărut abia în anul 2011. Majoritatea vloggerilor sunt foarte tineri și demonstrează că succesul poate fi obținut la orice vârstă.
Ioana Lupu are 20 de ani, este din Târgu Neamț. Pentru ea, vloggingul a început de prin liceu, când a devenit pasionată de machiaj și a început să urmărescă fete din străinătate. A fost atrasă de ideea de a sta în fața camerei și a le explica altor fete despre machiaj. Așa a ajuns singurul vlogger din zona Târgu Neamț.
* Vloggerița farmacistă
Ioana are 20 de ani și este studentă la Facultatea de Medicină și Farmacie, UMF Iași, specializare Farmacie , în anul II . A absolvit Colegiul Național ”Ștefan cel Mare”, specializarea Științele Naturii. Mai are un frate, mai mare cu un an și șapte luni, și el student la aceeași universitate, în an terminal. ”Pasiunea mea pentru vlogging a început de pe la 18 ani. Dar, cu un an înainte de a începe să mă filmez și să fac publice aceste clipuri pe canalul meu de YouTube, am devenit pasionată de make-up și de îngrijire. Încercând să învăț cât mai multe lucruri din acest domeniu, am urmărit tot felul de vloggeri din străinătate și din România. În felul acesta, am dezvoltat o pasiune pentru vlogging. Mi-am dorit să fac și eu acest lucru, să învăț la rândul meu alte persoane despre tot ceea ce ține de make-up, însă nu am avut curaj, așa că am continuat să urmăresc din umbră alte persoane făcând ceea ce mi-aș fi dorit și eu să fac. M-am hotărât să încerc. M-am chinuit ore în șir să filmez, cu un trepied improvizat din cărți, peste care am pus camera. Când am descărcat pe laptop materialul, am fost mulțumită de ce ieșise și m-am hotărât să îl postez. Bineînțeles, că au urmat ore în șir, să editez clipul, căutând tot felul de programe și tutoriale – în momentul de față, îmi editez tot singură clipurile, însă am devenit mult mai bună la asta, ba chiar pot spune că am dezvoltat o pasiune și în acest domeniu -, am postat clipul și am așteptat, cu nerăbdare și plină de emoții, primul feedback. Spre surprinderea mea, am primit numai încurajări. Între timp, am făcut și un curs de make-up, pentru a învăța cât mai multe lucruri și pentru a mă dezvolta pe acest plan”, povestește Ioana.
* Printre fani, mama și tata
Familia a încurajat-o în tot ceea ce face, mai mult tatăl ei postează și comentarii la clipurile ei: ”Familia mea m-a încurajat mereu, în absolut tot ceea ce fac. Când am postat primul clip, nu le-am spus nimic. I-am dat un share clipului pe Facebook și așa au aflat și ei de pasiunea mea. Au fost încântați și m-au susținut, ba chiar mai mult, tatăl meu îmi apreciază și comentează adesea clipurile pe care le postez, iar mama își pune colegele și prietenele să mă urmarească și să se aboneze la canalul meu. Când este vreo știre la televizor, legată de această temă sau de blogging, mama mereu mă cheamă să îmi arate și mereu îmi spune să îmi fac și un blog, că a văzut ea la tv fete care fac asta”.
Pasiunea nu îi aduce numai satisfacții, ci și invidie, mai ales din partea feminină, însă prietenele adevărate o susțin și chiar o roagă să le accepte drept colaboratoare: ”Prietenele mele m-au susținut de la început și mă urmăresc cu drag, ba chiar mă roagă să le includ și pe ele în clipurile mele sau să fac clipuri pe diverse teme. Am observat și invidie din partea unor persoane, care mă cunosc mai mult sau mai puțin, dar cred că regula asta este valabilă în orice domeniu: dacă nu ești invidiat, înseamnă că nu o faci cum trebuie. Unele persoane îmi lăsau comentarii mai puțin plăcute, legându-se de diferite defecte ale feței mele sau de modul cum vorbesc. Aceste comentarii nu m-au afectat prea mult, pentru că nu se legau de inteligența mea, de caracterul meu sau de ceea ce sunt, ca om, ci se legau de niște aspecte pe care eu nu am cum să le controlez, pentru că așa m-a lăsat Dumnezeu. Așa că, dacă sunt persoane care citesc acest articol și se gândesc să își facă un canal, primul lucru pe care trebuie să îl știe este că nu toată lumea îi va plăcea. Trebuie să îți asumi acest lucru și să nu te lași afectat de comentariile mai răutăcioase”.
* Urmărită zilnic de 4.000 de persoane
Pentru temele de make-up abordate se inspiră de pe YouTube, dar cere și părerea fanilor săi: ”Zilnic, urmăresc pe YouTube foarte multe videoclipuri, iar când văd o idee interesantă mi-o notez în agendă, urmând ca, mai apoi, să o dezvolt, să mai adaug sau să mai scot unele lucruri, pentru a o face compatibilă cu canalul meu și cu personalitatea mea. Când rămân în pană de idei sau când nu am timp să urmăresc clipuri, le întreb pe urmăritoarele mele ce ar dori să vadă pe canalul meu și aleg cea mai bună idee. Când ești vlogger, e important să asculti opinia urmăritorilor tăi și să abordezi subiectele pe care ei ți le cer, bineînțeles, documentându-te înainte foarte bine”.
Ioana are zilnic aproximativ 4.000 de persoane care îi urmăresc clipurile. Își propune să ajungă la 10.000: ”Până la sfârșitul verii. În momentul de față, am un total de 241.920 de vizionări și 5.605 aprecieri. Ținând cont că am început de la zero, singură, fără niciun ajutor, și mai ales provenind dintr-un oraș atât de mic, în care nu există posibilități de colaborare cu alte persoane, fiind singurul vlogger de make-up și beauty, sunt foarte mulțumită”.
Cât de rentabil este? ”Se câștigă, însă trebuie să muncești mult pentru a ajunge la o sumă din care să te poți întreține. La noi, în România, vlogging-ul încă nu este foarte cunoscut și e foarte greu să traiești doar din asta. Sunt vloggerițe de beauty și vloggeri din alte domenii care se întrețin doar din asta, însă au muncit mulți ani pentru a ajunge unde sunt. Asta îmi doresc și eu să fac. Nu exclud să trăiesc doar din asta, dar, momentan, vreau să îmi termin studiile, pentru a avea un job asigurat. Vlogging-ul este mai mult o pasiune, în momentul de față”.
* ”Nu voi face propagandă politică”
Mulți dintre vloggerii celebri din România și din străinătate sunt căutați de diferite partide politice, pentru promovarea mesajelor. Evident, pe bani frumoși. Ioana nu-și dorește nicio implicare politică, chiar dacă este conștientă că poate influența opinii: ”Politica nu este punctul meu forte și nu mă pasionează acest subiect. Bineînțeles, mă interesează ce se întâmplă la noi și încerc să fiu la curent cu toate legile noi adoptate, dar nu aș include asta în clipurile mele. Canalul meu vreau să fie strict de make-up și beauty, iar oamenii să se relaxeze vizionându-mi clipurile și să uite, pentru câteva minute, de griji și de problemele de zi cu zi. Eu nu le spun că așa trebuie să facă, ci le spun câteva trucuri, pentru a fi totul mult mai ușor, iar rezultatul să fie unul cât mai frumos. Chiar dacă, până în prezent, am lucrat cu două firme care mi-au trimis produse spre testare, eu am spus sincer părerea mea despre acel produs, indiferent dacă era unul bun sau unul mai puțin bun. E foarte important ce transmiți și trebuie să îți asumi faptul că ai devenit formator de opinie. Au fost cazuri – nu foarte multe, dar au fost -, în care eu foloseam un produs, care funcționa perfect pe tipul meu de ten, așa că l-am împărtășit și cu urmăritorii mei, iar când am postat clipul, au fost persoane care nu au fost de acord cu opinia mea și și-au exprimat-o într-un mod mai mult sau mai puțin plăcut. Ca vlogger, ai oportunitatea de a lucra cu tot felul de firme, care îți vor trimite produse spre testare și care vor avea așteptări de la tine. Întotdeauna le-am explicat că opinia mea despre produse va fi una sinceră și că nu voi spune niciodată ceva ce nu simt”.
Ciprian Traian STURZU