Un comunicat de presă, remis de Inspectoratul Școlar Județean Neamț, ne prezintă rezultatele remarcabile, după cum le-a numit deja o parte din presa locală, obținute de elevii nemțeni la finala Olimpiadei Naționale de matematică de la Timișoara (19-22 aprilie). La o primă lecturare, așa s-ar putea crede, că toți cei nominalizați au cucerit, într-adevăr, podiumul, date fiind medaliile de argint și bronz căpătate și de necontestat. Realitatea este, însă, cel puțin nuanțată.
Cu excepția elevului Rareș Polenciuc (clasa a VII-a) de la Colegiul Național ”Roman Vodă”, care a obținut locul II și merită toate felicitările pentru asta, ceilalți, deși binemerită la rândul lor felicitări pentru efortul depus, din păcate, nu s-au situat nici măcar între primii 10 la nivelul de vârstă (clasă) la care au participat, chiar dacă distincții au primit.
Atenție! Medalia de argint nu mai înseamnă locul II, iar cea de bronz nu mai înseamnă locul III, cum era odată. Nu. Aceste medalii au fost acordate, probabil pentru încurajare, de Societatea de Științe Matematice din România, una dintre cele mai vechi organizații profesionale din țară, primilor 40-50 de participanți de la fiecare categorie (clasă): aur pentru primii 6-7 elevi, argint pentru cei clasați pe locurile 7-21 și bronz pentru elevii de pe locurile 22-50.
De exemplu, Mihnea Buțiurcă (clasa VI-a, Colegiul Național ”Roman Vodă”), medaliat cu bronz, s-a situat abia pe locul 23; Anna Pecheanu (clasa a VII-a, Școala Gimnazială nr. 3 Piatra Neamț), medaliată cu bronz, a ocupat locul… 31, de fapt; Teodor Băltoi (clasa a VIII-a, Colegiul Național ”Roman Vodă”), medaliat cu argint, s-a clasat pe locul 20.
În aceeași situație, se află și trei elevi de vârstă liceală. Bronzul lui Andrew Okukura (clasa a X-a, Colegiul Național ”Roman Vodă”) înseamnă, de fapt, locul 24. La fel și bronzul elevei Ioana Roca (clasa a X-a, Colegiul Național ”Petru Rareș”), care a ocupat poziția a 25-a.
Încheiem cu Călin Spiridon (clasa a XII-a, Colegiul Național ”Petru Rareș”), care a obținut un rezultat mai bun decât colegii săi liceeni, mențiune, care reprezintă locul 12 național și, bineînțeles, medalie de argint.
În argumentația noastră, vă prezentăm tabelul rezultatelor finale de la clasa a VI-a, cu evidențierea elevilor din Neamț, pe care, din nou, îi felicităm pentru eforturi, stăruință și curajul de a urma drumul performanței:
http://mesagerulneamt.ro/wp-content/uploads/2017/04/rezultat_ONM_2017_Clasa_VI.pdf
Fenomenul merită explicat un pic. Pe lângă încurajarea firească a elevilor, cei care acordă timp studiului la acest nivel fiind tot mai puțini, furatul căciulii ține de oficialii care-i însoțesc. Medaliile de aur, argint, bronz, odată statuate într-un comunicat oficial, pot fi trecute cu rezultate mult mai vizibile și notabile în dosarul atât de necesar când vine vorba despre gradații de merit sau alte nevoie ale celor în cauză. Nu este prima dată când se întâmplă astfel de lucruri, de aceea credem că furatul căciulii ar trebui să înceteze, pentru că nu folosește, în primul rând, elevilor. (Ana MOISE)
Comunicatul oficial al ISJ Neamț:
http://mesagerulneamt.ro/wp-content/uploads/2017/04/Comunicat-de-presa-ON-MATEMATICA.pdf