Țambalul de sub batista Inspectoratului Școlar

”Școala va fi școală, când popa va fi popă, statul stat și omul om”. A zis-o Eminescu și nu există niciun motiv pentru a-l contrazice. Mai mult, realitatea îi dă dreptate și în ziua de azi. Este evident că toate aceste ”cărămizi” din temelia României au nevoie de oameni bine pregătiți, dedicați meseriei, care să fie modele pentru cei din jur. Dar poate niciun alt domeniu nu resimte atât de acut ca învățământul lipsa acestui gen de oameni. Puțini sunt cei care, astăzi, practică o meserie de vocație, cum i se spunea altădată. În Neamț, sunt și mai puțini.

Învățământul din județ a avut și are oameni potriviți ca modele, numai că, din nefericire, nu sunt apreciați la justa valoare. Continuăm să nu vedem pădurea din cauza copacilor. De foarte multe ori, cauza este la șmecherii din sistem, care ocupă tot spațiul public și dau impresia că sunt de neînlocuit.

După nenumărate scandaluri care au zguduit învățământul din Neamț și, odată devenite publice, ele au fost degrabă acoperite, cum face pisica, s-a ridicat firesc întrebarea de ce sunt atât de multe și cum de se mușamalizează toate, într-o îmbârligătură de regulamente, interese și presiuni politice. Răspunsul este foarte simplu: pentru că așa a fost construit sistemul. Pentru că oamenii sunt promovați nu pe competențe, ci, în primul rând, pe șmecherii, pe cunoștințe sau activități politice. Treaba cu ”peștele de la cap se-mpute” rămâne valabilă, cu precizarea că nu întotdeauna capul bestiei se găsește în zona educației.

O analiză a câtorva din cele mai cunoscute și mediatizate situații vine să argumenteze cele de mai sus.

* Ioan Milea – generalul cu două evaluări și catedră la oraș

În viața de zi cu zi, aparent, un personaj destul de agreabil, Ioan Milea, din păcate, ca inspector școlar general adjunct, este exemplul perfect al oportunistului ajuns în funcție, care folosește informațiile instituției și toate portițele legislative în folos propriu. În numai doi ani, a ajuns, prin transferuri succesive, de la catedra de la Pângărați într-o școală din buricul târgului, la Piatra Neamț, apoi la CJRAE, pe un post călduț. Evident, nu a ocupat posturile decât teoretic, pentru că el își desfășoară activitatea ca inspector școlar general adjunct. Nu contează că a ținut ocupate niște catedre la care alții visează de mult timp și a făcut-o, practic, fără concurs. Contează că a putut.

Interesant este cum s-au întâmplat lucrurile, iar aici se cuvine un recurs la amintirile de dată recentă, privind renunțarea dlui Milea la dosarul pentru gradația de merit.

Și-a făcut dosarul, iar pentru anul 2015-2016 și-a depus în mapă o evaluare cu ”Foarte bine” de la Școala Pângărați, obținută, la cerere, mult timp după perioada legală de evaluare. Întrebat asupra chestiunii, dl Milea a precizat că a făcut asta obligat de metodologie și că nu se consideră cu nimic vinovat. (Amănunte, aici.) Două zile mai târziu, și-a retras dosarul pentru gradație! (Detalii, aici.)

Pe logica dlui Milea, recomandarea de la Pângărați ar fi fost obligatorie și în momentul când și-a întocmit dosarul pentru ocuparea postului de la CJRAE. Cum, fizic, nu era posibil, evaluarea fiind eliberată după ce el s-a stabilizat pe post, simpla verificare a evaluării de la dosarul de atunci a arătat că, surpriză!, evaluarea era de la Școala ”Nicu Albu”. Asta, și în traducere liberă, și în adaptare, înseamnă că evaluările erau bune când una, când alta, în funcție de cum și cât au cerut-o interesele dlui Milea.

Spre știință, dl. Milea nu a demisionat din funcție, nu a fost demis, s-a ocupat cu seninătate (și autoritate?) de Evaluarea națională și este, bine mersi, adjunct la ISJ Neamț.

E doar unul din exemplele de cum funcționează țambalul la ISJ Neamț.

* Directoarea ”Cum mă tu nimeni nu mă va”

Nu mai departe de săptămâna trecută, în online, a făcut valuri o postare aflată la liber pe YouTube, în care directoarea Școlii ”Daniela Cuciuc”, Ioana Roxana Iordache, făcea karaoke după un cântec Delia & Carla’s Dreams, ale cărui versuri erau clar cu conotații sexuale. (Mai multe despre subiect, găsiți aici.) Clipul dnei director de școală era explicit, gesturile sale la fel, iar postarea a adunat mii de cititori, care au comentat în fel și chip. S-a desprins, cu stupefacție, reacția unor postaci de casă ai doamnei în cauză, care se întrebau, vezi Doamne!, unde este știrea, că doamna director e liberă să cânte ce vrea ea în mașina ei, alături de soțul ei, că, tot vezi Doamne!, presa n-are altă treabă decât să se ocupe cu acest gen de apucături.

Pentru lămurirea respectivilor postaci și a altora ca ei, se impun precizări.

Ioana Roxana Iordache nu este o fâță de pe stradă care să posteze o scălămbăială video pe un cont de YouTube. Ioan Roxana Iordache este o ”doamnă directoare”, numită la o școală de prestigiu din oraș. Se presupune că statutul său de cadru didactic – și cu funcție de conducere pe deasupra – ar face din ea un exemplu pentru copii de la școală, pe care, la fel se presupune, îi îndrumă și cărora le arată drumul în viață. În ce măsură devin relevante în acest context/ statut versurile cântate de dna Iordache – ”Cum te eu nimeni nu te va” sau ”Să mă cum mă tu” – știe numai ea. Gradul de autoritate și respect în fața copiilor (nu mai vorbim de al părinților și al colegilor) rămâne, de asemenea, necunoscut.

Din păcate pentru învățământul nemțean, pentru conducerea lui, dna Iordache a ajuns directoare nu prin concurs, ci prin numire, una controversată, pe care multă lume a considerat-o politică și n-a greșit foarte mult, dat fiind că respectiva doamnă a încheiat lista PSD pentru Camera Deputaților, la alegerile din decembrie 2016. Dacă n-ar fi avut avantajul prestației politice, e greu de crezut că ar fi fost numită directoare.

Și în cazul său, batista și țambalul fac casă bună. Ioana Roxana Iordache nu doar că nu și-a dat demisia, nici n-a fost demisă – nici măcar pentru că a refuzat, în mod repetat, să elibereze niște documente pe care avea obligația să o facă -, ci, mai mult, se pregătește pentru participarea la concursul de ocupare a funcției de director. De ce tolerează conducerea Inspectoratului aceste lucruri?

* Școala fenomenelor paranormale de la Pângărați

Poate cel mai tragic scandal este cel care o are protagonistă în rol negativ pe Crinela Marc, profesoara care a avut o legătură cât se poate de sexuală cu un elev de-al său, de la Seminarul teologic din Piatra Neamț. (Despre acest caz, puteți reciti aici și, mai nou, aici.) E tragic pentru că băiatul s-a sinucis, iar profesoara este judecată. Din punctul de vedere al sistemului de învățământ, lucrurile s-au blocat aici, pentru că, nu-i așa, toate alte cercetări se stopează până la un deznodământ final în instanță.

Ei bine, nu-i chiar așa, lucrurile sunt un pic mai complicate și țin de bucătăria internă a învățământului din Neamț și a celor care-l conduc.

Crinela Marc a avut cinstea să dețină contract de muncă exact la aceeași școală de unde a plecat spre oraș dl. Milea. La fel ca dl. Milea, este beneficiara unor documente cel puțin ciudate din partea școlii, niște hotărâri ale Consiliului de Administrație care par antedatate, par eliberate în funcție de mersul evenimentelor, pentru a acoperi alte nereguli.

O rememorare a evenimentelor arată cum se pot fabrica documente. La sfârșitul lunii noiembrie 2016, presa din Neamț vorbea deschis despre relația dintre profesoară și seminarist. Școala nu a avut nicio reacție. În schimb, în ianuarie 2017, apare o hotărâre CA care aprobă ”concediul de studii al prof. Crinela Marc”. Despre care ar fi multe de spus.

Pe 15 februarie, profesoara este reținută și, pe 17, e arestată la domiciliu, pe motiv că era cât se poate de însărcinată. La școala din Pângărați, se face o ședință de CA, datată pe 16 februarie, în care se analizează ”situația profesoarei Marc Crinela, cadru didactic titular al școlii, ca urmare a relatărilor din presă”. Asta ar însemna că distinșii membri ai CA au aflat abia atunci despre cazul profesoarei și numai pârdalnica de presă e vinovată, că i-a determinat să facă lectură în grup, un fel de revistă a presei spre luare la cunoștință. În realitate, ședința a fost datată la o zi după reținere. Ca să arate unui eventual control că au spirit civic și s-au sesizat din presă în februarie despre lucruri întâmplate în noiembrie.

Mai frumos este alt act, emis de același CA al Școlii Pângărați. Apare o ședință, datată pe 3 martie, în care se hotărăște, printre altele, să se suspende contractul de muncă al Crinelei Marc începând cu data de… 15 februarie, adică retroactiv!

Povestea nevăzutelor de la Pângărați nu se oprește aici, dar, până la episodul următor, să remarcăm că nimeni nu a simțit nevoia unor lămuriri asupra acestor acte. Membrii CA-ului sunt bine mersi, iar directoarea a fost, într-adevăr, schimbată, dar nu pentru asta.

Exemplul de la Pângărați este doar unul, dar la fel se întâmplă în multe alte școli. Lucrurile murdare se știu, dar se ascund de opinia publică, cu aceeași abnegație ca în cazul fondului clasei/ al școlii, care nu este, dar există și asigură tot ce trebuie unui act educațional de calitate. Mai puțin probitatea morală și profesională a unora din cei aflați la catedre.

Valentin BĂLĂNESCU

Dana OSTAHIE

3 comments

  • Iliuca

    iunie 29, 2017 at 1:04 pm

    Va felicitam pentru articol si pentru obiectivitate! Intr-adevar, este doar un inceput destul de timid….. sunt mult mai multe probleme in invatamantul nemtean… asa sunt aproximativ toti cei numiti in functie de (…)…. Nu ne mai mira nimc….. Asteptam ca dupa vreo 3-4 ani (daca nu mai devreme) autoritarile competente sa inceapa anchetele serioase si la ISJ Neamt….. Cam prea multe se petrec incepand cu iunie 2012…..
    Doamne ajuta!

    Răspuns

  • ioan

    iunie 29, 2017 at 9:19 pm

    Felicitari pentru articol! Faceti concurenta altora cu jurnalismul de investigatie. Invatamantul nemtean trece prin perioade grele. Dincolo de munca depusa de multi profesori, anonimi prin definitie, ca nimeni nu are interesul sa-i promoveze( adica directorul) raman aceste aspecte negative care te cutremura.
    Ar trebui sa incepeti demersurile de investigatie referitoare la evaluarea directorului! Poate obtineti un punct de vedere din partea celor de sus> e firesc ca profesorul sa obtina rezultate bune si foarte bune lucrand la clasa fise, apregatire fara sa fie platit, nnn activitati si dl director sa primeasc FB? Sa fie evaluat ca manager, nu sa scaneze diplomele si rezultatele cadrelor didactice. Ca s-ar putea ca tot directorul respectiv sa le foloseasca si la viitoarea gradatie de merit( zic abonament. Unii poate nu-si fac nici orele, dar la ce salarii au cred si eu. Metodologia asta parca e un fel de legiferare a ,,falsului in acte,,.

    Răspuns

  • Hilohi C-Mihnea

    iulie 5, 2017 at 12:45 pm

    Stimata redactie, va scriu ca urmare a unor prezentari de situatii legate de Scoala “Nicolae Iorga”, din comuna Pingarati. Sunt, de cativa ani, pedagog in aceasta scoala iar, in peste 20 de ani de munca, am trecut prin destule scoli (poate, prea multe?!?). Pe de alta parte, stimate domnule Balanescu, aveti si dv., la randu-va, toate motivele (prin experienta dv. de viata si cea profesionala – inclusiv, de presa) sa oferiti cititorilor o imagine cat mai apropiata de adevar fata de realitatea din invatamant. Distinsa dv. redactie a prezentat informatii legate de dl.insp.gen.adj. Ioan Milea, informatii fata de care ma simt indemnat sa reactionez. De la bun inceput, va marturisesc ca nu pot comenta asupra datelor pe care dv. le-ati prezentat. Nu am nici o resursa de pregatire pentru a face acest lucru – sunt dislexic la citirea oricarui material cu caracter administrativ, fie si cu un continut minimal. Insa, comuna mea natura umana si maruntul profesionalism pe care-l posed, ma obliga la a reactiona. Datele pe care le oferiti ar putea fi incadrate intre altele care sa constituie un context, imprejurare din care ar avea de castigat (prin plusul de cumpanire) si onorata publicatie, cat si opinia cititorilor ei. Dl.insp.gen.adj. Ioan Milea a fost director si cadru didactic la scoala din Pingarati si, in aceasta calitate, va asigur ca, unanim (elevi, parinti, pedagogi), a fost considerat un director si coleg exigent, energic, devotat meseriei sale, o persoana principiala. Si, daca sustin aceste lurcuri -in spiritul contextului- va rog sa ma credeti ca eu sunt departe de a fi fost persoana care sa fi avut, VREODATA, relatii cordiale cu oricare coleg sau sef, in privinta lucrului de echipa. Nu stiu care sunt calitatile cerute de un inspector, insa dl.Milea este un om intreg, cu toate atributele meseriei de dascal. Nu ma indoiesc ca veti continua sa meritati felicitarile cititorilor dv. prin expuneri de fapte in imprejurari care sa reprezinte, din cat mai multe puncte de vedere, reflectarea realitatii si, nicidecum, umbra indoielii ca ar putea fi orice altceva decat intreprinderi ale unui jurnal de tinuta. Cu aceeasi (cunoscuta) stima si incredere, H.

    Răspuns

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *