În judeţul Neamţ, drumul naţional Bacău-Bicaz, şoseaua europeană de la Traian, Săbăoani, curba de la Feleşti sau intersecţia de la Girov sunt, de ani buni, punctele negre în care se întâmplă accidente cumplite. Anul acesta a ieşit, neaşteptat, în evidenţă, podul de la Viişoara, de pe care a plonjat în Bistriţa un microbuz cu 10 oameni, după ce-a rupt parapetul. Nouă dintre ei au sfârşit înecaţi. Deşi n-au murit ca urmare a unor leziuni de impact – cum se întâmplă, de regulă, în cazul unui accident rutier – au fost contabilizaţi, sinistru, ca atare. Am urcat în statistică, deci se iau măsuri.
A început o intensificare a acţiunilor poliţiei rutiere, deși, cel puțin în cazul accidentului de la Viișoara, e greu de crezut că ar fi existat vreo posibilitate de prevenire din partea altcuiva decât a șoferului – s-a stabilit că autoutilitara a avut pană cu câteva zile înainte de accident, șoferul a pus roata de rezervă, dar a scăpat mașina de pe cric, s-a deformat butucul și prezoanele n-au mai putut fi înfiletate până la capăt, iar pe drum s-au desprins.
În tot cercul accidentelor perpetue, care se închide cu zeci de morţi şi sute de răniţi anual, dincolo de infrastructura rutieră, indiscutabil de proastă calitate, există şi alţi factori. Cel mai important rămâne factorul uman.
”Noi facem analiză de caz pentru fiecare accident grav, să stabilim exact împrejurările și resorturile de detaliu, pentru a vedea dacă s-ar fi putut preveni”, a declarat comisarul șef Mihai Mavriș, șeful Serviciului Poliției Rutiere Neamț. ”În unele situații, putem preveni, însă, în cele mai multe, producerea unui eveniment ține de factorul uman. Când se întâlnește un neatent cu un prevăzător, se poate evita un accident sau, dacă se întâmplă totuși, consecințele nu sunt foarte grave. Când, însă, se întâlnesc doi neatenți, tragedia se produce. Cele mai grave sunt coliziunile frontale. Aici putem discuta și despre factorul drum, pentru că, pe o autostradă, de exemplu, nu se poate întâmpla așa ceva. În cazul unui accident, contează trei elemente: factorul drum, factorul mașină și factorul om. Legiuitorul încearcă să îndrepte conduita omului prin sancțiuni și intervine în privința factorului mașină prin diverse prevederi, cum este, de exemplu, obligativitatea de a face Inspecția Tehnică Periodică în fiecare an pentru mașinile mai vechi de 12 ani. Cât despre importanța factorului drum, am avut ocazia să o constat cât am lucrat la Roman. Înainte de modernizarea drumului european, erau de 3 ori mai multe accidente. Însă ține de fiecare dintre noi, în parte, să folosim responsabil drumul. Este vorba despre educația primită acasă”.
Statistica accidentelor grave din ultimii 3 ani indică mici diferențe în privința consecințelor. Dincolo de numere, cauzele merită luate în calcul.
Așadar, în 2015, în tot județul, au avut loc 283 de accidente grave, soldate cu 49 de morți, 278 de răniți grav și 93 de răniți ușor. Abaterile săvârșite de pietoni au condus la producerea a 62 de accidente (14 morți și 36 de răniți grav), în vreme ce viteza a fost cauza a 40 de accidente (10 morți și 52 de răniți grav). Bicicliștii au provocat 38 de accidente, soldate cu 3 morți și 35 de răniți grav. Având libertatea de a circula fără să fi făcut vreun curs de legislație, condiționați doar de împlinirea vârstei de 14 ani – deși pe străzi sunt foarte des văzuți copii de nici 10 ani cu bicicleta -, bicicliștii continuă să reprezinte una din cele mai periculoase categorii de participanți la trafic.
Anul 2016 a fost marcat de 270 de accidente grave, însă consecințele au fost dramatice: 69 de morți și 249 de răniți grav. În topul cauzelor, pe primul loc s-a menținut indisciplina pietonilor, consecințele fiind 71 de accidente, soldate cu 21 de morți și 50 de răniți grav. Șoferii vitezomani au provocat, la rându-le, 24 de accidente (8 morți și 25 de răniți grav), iar bicicliștii 39 de accidente (3 morți și 37 de răniți grav).
În anul 2017, istoria s-a repetat: în tot județul, au fost 284 de accidente grave (cu tot cu cele ușoare, media anuală este între 500 și 600 de evenimente rutiere), în care și-au pierdut viața 51 de persoane, iar alte 259 au fost rănite grav. Din vina pietonilor, s-au petrecut 55 de accidente, în care au murit 14 oameni, iar 41 au fost răniți grav. Viteza a condus la 11 decese și la rănirea gravă a 39 de persoane, iar bicicliștii au provocat 40 de accidente, soldate cu 7 morți și 33 de răniți grav.
În 2011, România și-a asumat ca obiectiv reducerea cu 50% a numărului de persoane decedate în accidente până în 2020. Suntem în anul 2018 și statistica nu indică nicio îmbunătățire a situației.
”Traversările neregulamentare conduc la atât de multe accidente, pentru că adesea și mașina care lovește pietonul are o viteză peste limita legală”, a precizat comisarul șef Mihai Mavriș. ”Eu, ca polițist rutier, nu am alt instrument la îndemână decât să combat viteza – și, atunci, ies cu radarul pe stradă -, și să amendez pietonul care traversează pe unde nu trebuie. În privința combaterii excesului de viteză, legea nu mă ajută, pentru că permite acele stații, prin care șoferii se anunță între ei dacă sunt controale în trafic. Din punctul meu de vedere, nu e ok”.
* Șoferii din Piatra Neamț nu ”văd” pietonii
Dacă, în restul județului, pietonii au o mare parte din vină în producerea accidentelor, în Piatra Neamț traversarea neregulamentară este extrem de rar cauză de eveniment rutier. În schimb, de 4 ani, se menține în top neacordarea de prioritate la trecerile pentru pietoni. Adesea, șoferii nu opresc la timp pentru că nu văd pietonii, din cauza mașinilor parcate exact lângă zebră. Este și rațiunea instalării acelor stâlpișori în apropierea trecerilor, cu o mică exagerare la blocul turn de la Unic.
Subcomisarul Dănuț Urserescu, șeful Biroului de poliție rutieră din cadrul Poliției municipiului Piatra Neamț, consideră că măsura este foarte bună și speră că numărul accidentelor va scădea: ”Vor fi montate astfel de dispozitive și pe strada 1 Decembrie 1918, și la piața mare, pe strada Mihai Viteazu, pe bulevardul Republicii, pe strada Petru Rareș și la trecerea pentru pietoni de la Școala 10. Va trebui să găsim o soluție și în privința trecerii de la noul mall, una din variante fiind montarea unor separatoare de sens acolo”.
În 2016, în Piatra Neamț, au fost 108 accidente, în care și-au pierdut viața 2 persoane, 30 au fost rănite grav, iar 87 rănite ușor. În 36 de cazuri, accidentele s-au întâmplat din cauza neacordării de prioritate pietonilor. În 2017, s-au petrecut 111 accidente, soldate cu 3 morți, 24 de răniți grav și 104 răniți ușor. Neacordarea de prioritate pietonilor a fost cauza în producerea a 27 de accidente, iar neacordarea de prioritate vehiculelor în 20 de accidente.
”În Piatra Neamț, mai sunt probleme de rezolvat, mai sunt locuri unde s-ar putea monta semafoare în preajma școlilor sau sensuri giratorii care ar rezolva fluidizarea traficului – de exemplu, la intersecția dintre strada Dumbravei și strada G-ral Dăscălescu”, a precizat subcomisarul Dănuț Urserescu. ”Eu sunt de părere că trebuie să încercăm variante noi, să vedem ce funcționează și nu-mi plac oamenii care, din start, găsesc o problemă pentru orice soluție. Sau se tem că va comenta lumea. Comentariile, s-a dovedit, nu ajută. De exemplu, strada G-ral Dăscălescu este piatra mea de moară. Au fost cocoașe acolo, nu se întâmpla niciun accident. A comentat lumea, s-au scos cocoașele și acum se întâmplă, din nou, accidente”.
* Factorul mașină – tras pe dreapta prin Ordonanță de Guvern
Elementul de noutate, care acționează direct asupra factorului mașină, este Ordonanța nr. 14, care a intrat în vigoare pe 20 mai 2018. Cine este găsit în trafic conducând o mașină cu inspecția tehnică periodică expirată rămâne fără plăcuțe și fără certificatul de înmatriculare. Practic, intervine nouțiunea de suspendare a înmatriculării autovehiculului. Documentul se restituie proprietarului autovehiculului, cu tot cu plăcuțe, doar după ce acesta prezintă dovada ”încetării motivului” pentru care s-a dispus măsura.
Cristina MIRCEA