Referendumul pentru revizuirea Constituției în forma adoptată de Parlament începe bine. În actele normative adoptate în ședința de pe 18 septembrie, Guvernul a stabilit că votul se va da pe 6 și 7 octombrie și, între altele, a fost adoptat programul organizatoric. Ordonanțele și hotărârile Guvernului pe acest subiect au fost publicate în Monitorul Oficial și, deci, încep să-și producă efectele.
Unul dintre ele este nedumerirea. Pentru că nu ies zilele la socoteală. Calendarul dă cu virgulă, ceea ce surprinde foarte puțin spre deloc, dar vine să mai confirme o dată, în cazul în care mai era nevoie, că, dacă așa se cere, atunci așa se face, indiferent ce poate zice unul sau altul, indiferent de ce statuează șirurile de numere sau relativitatea timpului.
Claudiu D. Tufiș, conferențiar universitar în cadrul Facultății de Științe Politice a Universității din București, doctor în științe politice la Pennsylvania State University, a atras atenția asupra acestui fapt, într-o postare pe pagina sa de socializare:
”Nu știu cum numără guvernul zilele din calendar, însă mie nu prea îmi dă calculul. Înțeleg că referendumul se organizează pe 6-7 octombrie. Ei spun că cel mai târziu cu 5 zile înainte de prima zi a votării trebuie să facă nu știu ce. Dacă prima zi a votării este 6, atunci cu cel mai târziu 5 zile înainte ar însemna – să le numărăm: 5 e cu o zi înainte, 4 e cu două, 3 e cu trei, 2 e cu patru, 1 e cu cinci – 1 octombrie. Amețiții au calculat pentru 7 octombrie, după care au dat OUG cu organizarea pe 6-7 și au uitat să modifice. Prin urmare, toate termenele stabilite prin HG 743 din 18 septembrie 2018 încalcă, după numărătoarea mea, legea (mai exact, prevederile mai multor articole din Legea 3/2000). Îi las pe juriști să decidă dacă am dreptate sau nu, dar nu prea văd cum doi octombrie e cu cinci zile înainte de 6 octombrie. Întrebarea e: dacă tot calendarul încalcă legea, ce putem face?”
Aparent, dreptul electoral ar considera cinci zile fiindcă e luată în calcul inclusiv ziua votului, adică 6 octombrie, deși numai juriștii – și nu cei din Parlament sau Guvern – ar putea spune dacă, într-un stat neparalel, ziua de organizare poate fi și zi de referendum. Sau, poate, Autoritatea Electorală Permanentă.
Probabil că, până la momentul faptei, lucrurile se vor regla, nu neapărat prin erată asumată public, ci un pic mai discret, iar referendumul se va organiza așa cum se dorește.
Conform actelor adoptate de Guvern, votul se va desfășura pe parcursul celor două zile – 6 și 7 octombrie, între orele 7 și 21. A fost adoptată o OUG pentru modificarea Legii 3/2000 privind organizarea referendumului, o alta privind ”unele măsuri pentru buna organizare și desfășurare a referendumului național pentru revizuirea Constituției”, precum și ”Hotărârile privind aprobarea Programului calendaristic al referendumului și pentru stabilirea măsurilor tehnico-organizatorice, a bugetului şi a cheltuielilor necesare pentru buna organizare şi desfăşurare a referendumului naţional pentru revizuirea Constituţiei din 6 şi 7 octombrie 2018”.
Întrebarea care va fi înscrisă pe buletin este ”Sunteţi de acord cu Legea de revizuire a Constituţiei României în forma adoptată de Parlament?” și implică un răspuns ”da” sau ”nu”. Eventual după o consultare de specialitate solicitată de la parlamentarii de circumscripție.
Buletinele de vot vor fi făcute pe modelul de la referendumurile anterioare, că e timpul scurt pentru alegerea altui design.
Suma alocată pentru organizarea referendumului este de 163,712 milioane de lei și, ”Pentru reducerea cheltuielilor necesare în vederea desfășurării procesului electoral, primarii vor utiliza bunurile materiale recuperate de la alegerile anterioare și aflate în stare bună. Acolo unde bunurile materiale necesare dotării materiale corespunzătoare a secțiilor de votare nu se pot recupera, se vor achiziționa unele noi de către instituțiile prefectului, în limita sumelor repartizate”.
(D.O.)