Reportaj de catedră: Nostalgie după chimia dinainte de ’89

pietricica turism

Chimia se studiază începând cu clasa a VII-a şi se predă de două ori pe săptămână în gimnaziu. La liceu, chimia se predă o oră pe săptămână sau, după caz, două ore săptămânal la liceele cu profil tehnologic.

Cum se fac orele de chimie în zona Târgu Neamţ? Uneori în şcoli fără laboratoare, fără substanţe chimice şi aparatură.

Cazuri fericite sunt la Liceul ”Vasile Conta” şi Şcoala Gimnazială nr. 2 ”Grigore Ghica Vodă” din Târgu Neamţ, unde se demonstrează că, dacă orele de chimie se fac și în laborator, rezultatele sunt pe măsură.

Profesorul de chimie Corneliu Miclescu, care predă atât la Liceul ”Vasile Conta”, cât şi la Şcoala Gimnazială ”Grigore Ghica Vodă”, oferă detalii. Profesorul Miclescu predă chimia de 32 de ani la Şcoala nr. 2 şi de 21 de ani la ”Vasile Conta”. Două ore pe săptămână claselor de a VII-a, a VIII-a și a IX-a la liceu, o oră pe săptămână la o clasă de liceu cu profil pedagogic.

Orele de chimie constau în activităţi teoretice şi practice. De exemplu, săptămâna trecută, la clasa a VII-a, am avut amestecul de substanţe, cu metode de separare destul de accesibile, de decantare, filtrare, cristalizare şi distilare, toate având loc în laboratorul de chimie. În clasa a VII-a, când elevii nu au noţiuni de chimie, sunt şi reticienţi asupra noţiunilor acestei materii. Ca să-i atrag, le fac nişte experimente. Le obţin aşa-numitul suc de zmeură sau de struguri din reacţia dintre o bază şi un indicator. Le mai obţin lapte care, în timp, se brânzeşte, iar elevii sunt foarte încântaţi. Apoi urmează o perioadă cu multe noţiuni de teorie, structura atomului, tabelul periodic al elementelor… Când ajungem la reacţiile chimice, elevii sunt foarte încântaţi de experimente. La clasa a VIII-a, studiem o anumită substanţă chimică în laborator, pe baza unor experimente. Chiar astăzi, la clasa a VIII-a, voi preda proprietăţile chimice ale oxigenului, unde, ca experiment, vom face arderile metalelor şi nemetalelor în oxigen. Un alt experiment uşor și foarte atractiv pentru elevi este obţinerea oxigenului din apă oxigenată. La clasa a IX-a, se repetă experimente făcute în gimnaziu. Laboratorul de la Şcoala nr. 2 a fost modernizat anul trecut. S-a schimbat mobilierul, s-a realizat o nouă încăpere pentru materialele didactice şi este dotat. Pe viitor, cu mici îmbunătăţiri, va fi cel mai frumos şi dotat laborator din oraş, poate chiar din judeţ”.

Convingerea fermă a prof. Miclescu este că nu se poate studia chimia fără experimentele dintr-un laborator. ”Exclus! Dacă într-o oră aş fi avut un experiment şi l-aş fi explicat pur teoretic, elevii nu ar fi reţinut absolut nimic. În momentul în care ei văd experimentul, trag concluzii, pe care le notează în caiet. Uneori, chiar şi peste ani, îşi aduc aminte de anumite experimente. Practic, elevii care nu au parte de experimente la orele de chimie sunt dezavantajaţi faţă de cei care învaţă în şcoli cu laboratoare. Însă ştiu că profesori de chimie care nu au laboratoare în şcolile unde predau au anumite substanţe şi ceva aparatură de laborator. Pot să facă şi ei, la un nivel minimal, experimentele cerute de programa şcolară”.

Cât contează experimentele din laborator pentru studiul elevilor o arată rezultatele copiilor.

Anul trecut chiar a fost unul rodnic. De la Şcoala nr. 2, elevul Mircea Vlad Andone a obţinut locul I pe judeţ la clasa a VIII-a la olimpiada de chimie şi a participat la faza naţională. De asemenea, la concursul «Raluca Rîpan», un fel de olimpiadă la clasa a VII-a, două eleve, de la aceeaşi şcoală nr. 2, respectiv Alexandra Trifan şi Miruna Isache, au obţinut menţiuni. La concursul organizat la Universitatea «Alexandru Ioan Cuza», la Facultatea de Chimie, am obţinut rezultate notabile. Elevele Alexandra Trifan şi Miruna Isache au luat locul I, Mircea Vlad Andone a luat locul III, iar eleva Mara Tarhon, de la Liceul «Vasile Conta», a luat menţiune. De asemenea, s-a acordat premiul Şcoala de chimie, pentru Şcoala Gimnazială Domnească nr. 2, întrucât cele mai bune rezultate la acest concurs național, la clasa a VII-a, au fost obţinute de elevi de la această şcoală. Iar eu, cu modestie zic, am obţinut premiul «Profesorul de chimie»”.

La Liceul Tehnologic Arhimandrit ”Chiriac Nicolau” din comuna Vânători Neamţ, situaţia pare bună în ce priveşte desfăşurarea orelor de chimie, ţinând cont că există un laborator. Sigur, e 3 în 1, fiindcă înglobează chimia, fizica şi biologia. Și mai stă prost și cu dotarea: aparatura ori nu există, ori e epuizată fizic, iar substanțele sunt mai degrabă expirate și trebuie casate. Lipsa banilor îşi spune cuvântul și aici.

Explică prof. Sabina Petrariu, directorul liceului: ”Avem un singur laborator de experimente pentru trei materii: chimie, fizică şi biologie. Ne lipseşte partea de aparatură, pentru că nu s-a mai investit de foarte mulţi ani în acest domeniu. După 1989, nu s-a mai investit. Înainte de 1989, statul finanţa şi se implica direct. Acum, noi trebuie să suportăm toate costurile, dar substanţele sunt foarte scumpe, mai ales reactivii. Substanţele chimice sunt scumpe. Am discutat cu doamna inspector pe chimie, prof. Moga, despre substanţele chimice expirate, pentru că nu le putem arunca. Ele trebuie neutralizate, dar acum chiar nu ne permitem financiar. La şcoala din Drehuţa avem un laborator de biologie, atât. Aici, la liceu, avem şi videoproiector în laborator. Anul viitor ne dorim să aducem materiale pentru laborator şi să investim în baza materială. Până acum ne-am axat pe dotările şcolii, modernizare săli de clasă, construcţii toalete, iar aici primăria ne-a ajutat enorm”.

La Şcoala Gimnazială ”Nicolae Grigorescu” din Agapia, singurul laborator de chimie şi fizică a fost desfiinţat anul trecut.

Profesorul Neculai Ioniţă, între timp ieşit la pensie, dar care a predat chimia şi fizica la şcolile din comună, explică: ”La noi, nu mai există niciun laborator de chimie, fizică sau biologie. Au existat două laboratoare până anul trecut, când au fost desfiinţate și transformate în sali de clasă. A fost unul la şcoala din Filioara şi unul la şcoala din centru. Acum experimentele se fac în sălile de clasă sau se fac doar ore demonstrative”.

Ciprian Traian STURZU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.