Dincolo de cunoștințele și aptitudinile necesare unui bun șofer, candidații care vor să obțină permisul auto la Piatra Neamț au nevoie de o rezistență specială. Fizică și psihică. Se pleacă la proba de traseu din două puncte: unul la stadion, pentru amatori, și unul pe șoseaua de centură, în dreptul fostul RAR, pentru profesioniști. Ambele sub cerul liber. Cel de la stadion, unde și densitatea de candidați pe metrul pătrat este mai mare, are și ”avantajul” lipsei unei toalete. Singura ”dotare” este un automat de cafea, o adevărată binecuvântare în diminețile în care termometrul arată -13°C. Dacă nu îngheață și automatul.
Vineri, 18 ianuarie, deși vremea era mai prietenoasă decât în alte zile, în sensul că erau doar -2,5°C, după trei sferturi de oră de stat pe loc în așteptarea examinatorilor și în stabilirea ordinii în care se pleacă pe traseu, candidații erau deja bocnă. În afară de cei norocoși, desemnați să plece primii la testare, ceilalți nu știau câte ore au de așteptat.
”Dezorganizarea este totală”, ne-a declarat un instructor auto. ”Se stă, pur și simplu, sub cerul liber, vin polițiștii și încep să strige tabelul, fiecare după cum poate, senzația mea este că-și menajează vocea. Dacă mai bate și vântul, se aude foarte greu. Iar cei care nu-și aud numele trebuie să meargă, apoi, din examinator în examinator și să-i roage să se uite din nou pe liste, ca să vadă la cine este repartizat. Sunt lucruri de un disconfort total. Plus timpul de așteptare. Stai și câte 4-5 ore și ți-e frică să te duci să-și iei ceva de mâncare sau să cauți o toaletă undeva, prin împrejurimi, pentru că nu știi când îți vine rândul. O singură dată, un examinator a fost amabil și a spus că până la ora 12 are program cu candidații pentru permis de profesioniști. În rest, e o harababură totală. Acum repartizarea este aleatorie, nu se cunoaște decât pentru ziua în curs, ca să nu fie aranjamente; bun, în regulă, dar asta nu înseamnă că nu se poate face o programare pe intervale de două-trei ore, pentru 4-6 candidați. Eu cred că de la Instituția Prefectului , care are în subordine Serviciul de permise şi înmatriculări, ar trebui să plece inițiativa să se organizeze un spațiu civilizat de așteptare în vederea examinării, într-o ordine care să fie pusă la vedere. Este inadmisibil ca, în anul 2019, candidații să stea ca oile pe câmp, în ninsoare, fără toaletă, fără un loc în care să se așeze, sprijind gardurile. Iar amabilitatea examinatorilor nu ar fi de ultim interes, pentru că e nevoie de empatie și din partea lor. Omul este deja tulburat și stresat și se mai și scapă pe el, iar examinatorul țipă sau face mișto și-l examinează pe câte unul, până ce-l pică. Iar candidații tac, pentru că le este teamă”.
Un alt instructor auto ne-a spus, rapid, pentru că se grăbea să plece cu mașina la spălat și cu candidatul la toaletă, că a discutat cu viceprimarul Bogdan Gavrilescu: ”Până se va găsi un loc în altă parte, i-am spus domnului viceprimar să găsească o soluție să deschidă două toalete de la stadion, una pentru bărbați și una pentru femei. Asta se întâmpla anul trecut. Nu s-a schimbat absolut nimic”.
”Nu trebuie decât să ne propună nouă, noi să aprobăm și chiar să batem în cuie acel loc, să rămână permanent acolo”
Bogdan Gavrilescu, viceprimar de Piatra Neamț, participant activ la ședințele de comisie rutieră de la Consiliul Județean: ”Anul trecut, în ultima ședință de comisie rutieră de la Consiliul Județean, am discutat acest subiect. Este o problemă pe care eu am ridicat-o la poliție: de ce nu sunt oamenii programați pe ore, ca să nu aștepte jumătate de zi? Celor de la poliție le este ușor, pentru că bagă imediat în oraș candidații pentru categoria B. Singurul spațiu convenabil este lângă mall-ul de la 1 Mai, unde este un teren viran. Să se amenajeze acolo un punct comun de plecare pentru toată lumea. Dacă găsesc în altă parte, este în regulă. Nu trebuie decât să ne propună nouă, noi să aprobăm și chiar să batem în cuie acel loc, să rămână permanent acolo. Și atunci poți să faci o încăpere, în care să aștepte lumea, și o toaletă. Dar, din punctul meu de vedere, pericolul este mult mai mare pe centură, pentru că sunt riscuri de accident. Eu vă spun că și un examinator era să fie luat de o mașină în momentul în care era acolo. Eu, ce vă pot promite, este că mă țin foarte tare să putem finaliza și să stabilim un loc comun. Este indicat să vorbiți și cu dl. Mavriș și să-l întrebați direct dacă a găsit un punct de plecare. Că dacă îl găsește, după aceea e mai ușor, adică îl putem finaliza și amenaja tot ce trebuie”.
Comisarul șef Mihai Mavriș, șeful Serviciului de Poliție Rutieră: ”Dl. viceprimar face o mare confuzie. Serviciul de permise și înmatriculări auto este în subordinea Instituției Prefectului și nu are nicio legătură cu Serviciul Poliției Rutiere. Examinatorii nu sunt de la Servicul de Poliţie Rutieră, ci de la Seviciul de permise. Noi nu avem niciun fel de competențe nici în alegerea și nici în amenajarea unui punct de plecare. Aceasta este o chestiune care ține de colaborarea dintre Prefectură și Primăria Piatra Neamț. Mie mi se cere un simplu aviz consultativ, din punct de vedere al siguranței rutiere, deci eu trebuie să mă exprim doar cu privire la siguranța traficului din zona din care se pleacă la examinarea pentru proba practică”.
”Și examinatorii suferă, și ei sunt oameni”
Comisarul șef Lucian Rusu, șeful Serviciului de permise şi înmatriculări Neamț, cunoaște bine situația punctelor de plecare din oraș, dar și condițiile vitrege: ”Punctele de plecare se stabilesc de Instituția Prefectului județului Neamț, prin serviciul nostru, cu avizul poliției rutiere, dar noi nu avem competențe în ceea ce privește amenajarea acelor puncte de plecare. Și nici nu am găsit o prevedere legală care să spună clar cine are aceste atribuții. La Târgu Neamț, de exemplu, am vorbit cu dl. primar și dumnealui a amenajat un loc de așteptare, adăpostit în caz de intemperii și dotat cu toalete. Același lucru ar trebui să se întâmple și la Piatra Neamț. Cu amendamentul că, din cauza poziției geografice a orașului, este foarte greu să plece candidații pentru categoria B din același punct cu candidații profesioniști. Actualele locuri de plecare au fost stabilite în așa fel încât să nu încurce fluența circulației. S-a discutat despre un punct unic în parcarea de la Sala polivalentă, însă nu este ok, pentru că există un singur traseu spre oraș, iar instructorul îl poate duce numai pe acolo pe candidat, până îl învață pe de rost. Pe de altă parte, de la Sala polivalentă se iese foarte greu, este în rampă și vizibilitatea este foarte scăzută. Iar ca să intri în parcare, restricționezi circulația, şi poliția rutieră nu-mi va da niciodată aviz. Am încercat și în zona Stației de salvare, dar dacă cineva cu un camion oprește prea aproape de poartă, în momentul în care ambulanța iese din curte, nu are vizibilitate. Am luat în calcul și varianta ca punctul de plecare pentru camioane să fie pe fosta platformă Săvinești, dar nici acolo nu sunt foarte multe opțiuni ca traseu”.
În privința timpului de așteptare, o altă durere a candidaților, în condițiile în care-și testează din plin rezistența la frig, soluțiile nu prea există, pentru că totul este aleatoriu. Timpul minim de examinare pentru un candidat pentru obținerea permisului de categoria B este de 25 de minute. Cu tot cu manevrele de parcare și mers înapoi se ajunge, lejer, la 30 de minute. Bineînțeles, cineva care știe că are poziția 7 pe listă, poate face un calcul și deduce când îi vine rândul. Numai că se poate întâmpla ca o parte din candidații din fața lui sau chiar toți, pentru că au fost și astfel de situații, să pice examenul după 10-15 minute și atunci toată ordinea inițială se schimbă.
Cât despre posibilitatea ca examinatorii să strige la candidați sau să-i timoreze, comisarul șef Rusu spune că nu crede așa ceva: ”Activitatea este supravegheată audio-video atât la sala de examen, cât și în mașini, pentru a fi înlăturate suspiciunile care au fost de-a lungul timpului, dar şi pentru a rămâne o probă privind corectitudinea examinatorului. Mi-e greu să cred că un examinator țipă la cineva. Dar dacă un candidat se consideră timorat sau i-au fost încălcate drepturile poate face contestație. Anul trecut am avut doar 3 contestații, dar nu în privința comportamentului, ci a modului de penalizare din timpul probei. În condițiile în care pentru un singur examinator media candidaților a fost de 2.400. Eu nu cred că examinatorii își permit să-și riște cariera. Iar revenind la condiții, să știți că și ei suferă, pentru că și ei sunt oameni, nu doar candidații”.
Cristina MIRCEA
2 comentarii
Eu, in primul rând, nu le-as mai da voie la instructori sa circule cu mașinile de școala in zonele intens circulate și la orele de vârf (07-08,16-17), când încurca traficul, și așa sufocat.Stai după o mașina de școala de-ti vine acru și nu sunt putine deloc.Multi dintre instructori sunt și nesimțiți.
Celentano, eu ti-as lua permisul pe 1 an de zile, doar la cat de ignorant esti, ti-as da o pastila de amnezie sa uiti cum se conduce o masina, dupa care sa te apuci iar de scoala de soferi, de la ZERO, sa treci prin toate emotiile si trairile prin care trece un incepator intr-ale sofatului, mai ales intr-un trafic plin de “experti” ca tine, care sufla-n ceafa masinii de scoala la 30 cm de bara din spate, la intimidare. Sa te apuce broboane de sudoare, si dupa vedem daca mai esti asa tafnos… Dar ai uitat de unde ai plecat. Ai uitat ca si tu ai fost incepator. Si ca paranteza, empatia/intelegerea celor aflati la ananghie, este rezervata doar celor puternici, nu celor slabi/inferiori…