A mai trecut o evaluare națională și, din nou, rezultatele arată exact locurile unde dezinteresul și nepriceperea profesorilor s-au intersectat în mod nefericit cu delăsarea elevilor. Absolvenții de gimnaziu și-au aflat mediile finale și, potrivit rezultatelor publicate pe 29 iunie, promovabilitatea în Neamț este 68,48%, mai mică decât înainte de contestații, când a fost fix 68,50%. Recorectarea lucrărilor n-a adus o creștere considerabilă, cum poate se așteptau unii, dar nici scăderea n-a fost dramatică.
Ironic, contestațiile au făcut ca elevii cu medii de 5 să fie mai puțini cu unul, fiind acum de 2.803. În schimb, au mai adus un elev printre decari, așa încât, și anul acesta, sunt 6 copii cu 10 curat la evaluare, la fel ca anul trecut.
Anul acesta s-au înregistrat mai multe contestații: 558, din care 308 la română. Reevaluarea lucrărilor n-a adus un salt calitativ, dar a mărit șansele de admitere la liceu, pentru cei aflați în mediile 7-9, unde recorectarea a adus, în general, plusuri.
Anul acesta au fost cei mai mulți absolvenți care au intrat în examen: 4.093, față de 4.058 anul trecut și 4.073 acum doi ani. Promovabilitatea (68.48%) a scăzut față de 2017, când a fost de 71,25%, dar e ușor mai mare față de 2018 (67,98%). Deși au fost mai mulți intrați în examen, anul acesta, numărul celor care au reușit să treacă pragul lui 5 este de 2.803, sub cel de acum doi ani (2.902).
Evaluarea Națională din acest an este, așadar, oglinda profesorilor și a elevilor, mai ales în Neamț, unde s-au organizat nu una, ci două simulări. Prima, regulamentar organizată de minister în luna martie, a avut 4.458 de elevi, din care au promovat 70,95% la română și de 36,64% la mate. Promovabilitatea cea mai mare din ultimii trei ani, potrivit inspectoratului școlar.
A doua simulare, organizată de ISJ Neamț, s-a vrut a fi o măsură de remediere a pregătirii profesorilor și elevilor. Desfășurată pe finalul anului școlar, în luna mai, în mare liniște. Nici până în ziua de azi nu există o concluzie făcută publică de inspectorat.
În schimb, datele furnizate de ISJ Neamț arată un tablou îngrijorător:
- 4.685 elevi înscriși în clasa a VIII-a, în septembrie 2018
- 4.221 elevi au promovat (inclusiv 58 din centrele incluzive)
- 4.163 elevi s-au înscris la evaluarea națională
- 4.093 elevi au dat examenul
- 2803 elevi au promovat
La statistici intră și 37 de copii transferați, 317 corigenți, 33 repetenți și 77 cu situația neîncheiată.
* Notați doar pentru prezență
93 de elevi au fost notați pentru că s-au dus la examen, mediile lor fiind între 1-1,99. Din aceștia, 11 au stat o oră la ambele probe și n-au scris nimic, în afară de nume, deci au primit nota 1. Și cei care s-au prezentat doar la câte o probă au luat tot 1. Este tragic ca, după patru ani de școală primară și alți patru de gimnaziu, să existe copii care nu pot să se exprime în limba română, nu pot da măcar un sinonim, nu pot arăta două idei principale într-un text.
Cei 11 copii provin de la școli din Roman, Farcașa, Pipirig, Bahna, Dumbrava Roșie, de la liceul din Borca, de la Tămășeni și Roznov. Sunt școli din localități diferite, cu nuanțe sociale, economice, culturale diverse.
Școala de la Stânca, de pildă, este structură a Liceului Tehnologic ”Ion Creangă” Pipirig, care are, potrivit ultimei liste publicate pe site, pentru anul școlar 2017/2018, nu mai puțin de 78 de cadre didactice. Acum, în 2019, majoritatea primesc indemnizație pentru zonă izolată de 15%, toți au spor de suprasolicitare de 10%, iar 54 primesc au și spor de dirigenție, de 10%, potrivit veniturilor salariale publicate pe site (consemnate aici doar ca un exemplu). 44 din dascăli au gradul I, iar printre cei cu salarii de merit este și directoarea liceului.
”În această şcoală, noi oferim tuturor elevilor şansa de a deveni parteneri activiîn propria lor educaţie, astfel ca întreaga comunitate să se poată bucura de membri informaţi, activi, angajaţi”, spune Planul de Acțiune al Școlii pentru perioada 2017-2022, document care arată și că școala de la Stânca are probleme de promovabilitate de câțiva ani. Anul acesta, din 37 de absolvenți, 3 nu s-au prezentat, iar 25 de elevi au luat sub 5 (13 din ei au luat între 1 și 2,99). Școala de la Stânca încheie promoția cu promovabilitate 26,47%.
Școala Gimnazială ”Ioan Luca” din Farcașa are 3 elevi cu media 1. Din 38 de absolvenți, 14 au obținut medii sub 5. Totuși, promovabilitatea e 63,16%.
Școala Gimnazială ”Carol I” Roman, structură a Liceului Tehnologic ”Vasile Sav”, are 2 elevi cu media 1. Din 23 de absolvenți, 12 au obținut medii sub 5. Promovabilitatea este 47,83% anul acesta, cea mai scăzută din ultimii ani.
La cealaltă școală urbană, Școala Gimnazială Slobozia, sunt 6 elevi cu medii sub 5, din care unul a luat exact atât: 1. Școala aparține de Liceul Tehnologic ”Gheorghe Russet Roznovanu” Roznov și, din analiza făcută de conducere, la finalul primului semestru, problemele ar fi: ”1. Demersul didactic este axat mai mult pe cantitatea de informaţii. 2. Utilizarea preponderentă a unor strategii didactice în care elevul este predominant spectator şi nu actor. 3. Preocuparea insuficientă a profesorilor de a lucra în echipă pentru diverse proiecte. 4. Nerespectarea consecventă a Regulamentului de Organizare și Funcționare a școlii noastre de către elevii”. Plus: ”Lipsa de motivaţie a elevilor şi a părinţilor pentru educaţie. Reducerea numărului de elevi, absolvenţi ai învăţământului gimnazial mai ales din mediul rural, care nu optează pentru o formă de învăţământ post-gimnazială. Scăderea populaţiei şcolare, a numărului de elevi şi de clase cu efecte asupra planului de încadrare. Scăderea nivelului de trai care duce la absenteism ridicat şi apoi la abandon școlar”.
* Niciun promovat
Se poate, însă, și mai rău. O demonstrează Școala Slobozia din comuna Boghicea, unde, din 15 absolvenți, numai 10 au dat examenul și toți au luat între 1,92 și 4.27. O demonstrează și Școala din Lunca (Vânători-Neamț), unde, din 6 elevi, unul a lipsit, iar ceilalți au luat între 2,15 și 4,44.
O demonstrează și școlile cu un singur promovat, cum e Școala ”Costache Negri” Roman, dar și cele cu mulți picați, precum școlile gimnaziale din Văleni, Dragomirești, Bozieni, Liceul Tehnologic Nisiporești (cu 11 picați din 15), Liceul Tehnologic Valea Ursului (cu 18 picați din 21), școlile Trifești, Gâdinți, Pâncești (cu 7 picați din 10), Izvoare (Bahna), Drăgănești, Țolici (Petricani), Făurei (cu 11 picați din 15), Chilii (Valea Ursului), Țibucani, Izvoare (Dumbrava Roșie), Bistrița (Alexandru cel Bun) și Pângărăcior (cu 5 picați din 9).
Nici în urban nu e mai vesel la unele unități de învățământ: Școala 2 Bicaz – 5 picați din 10 prezenți, Școala nr. 11 Piatra Neamț – 5 picați din 11, Liceul Tehnologic ”D. Leonida” Piatra Neamț – 5 picați din 8, LPS Piatra Neamț – 21 picați din 36, LPS Roman – cu 41 picați din 52!
* Și, totuși, în unele școli se poate
Se cuvin menționate școlile din rural cu promovabilitate 100%: Școala ”Nicolae Apostol” Ruginoasa, Școala ”I. Gervescu” Săvinești, Școala ”Gh. Săvinescu” Crăcăoani și Școala Timișești.
La fel, și școlile care s-au remarcat cu rezultate frumoase: Școala Bălțătești (din 28 elevi, doar 4 au picat, este un 10 la română și sunt doi de 10 la mate), Școala Valea Seacă (Bălțătești), Școala ”Mihai Eminescu” Filioara, Agapia (cu 14 promovați din 20 și o notă de 10 la matematică).
Cristina IORDACHE
2 comentarii
Corectați, vă rog, dezacordul dintre subiect și predicat din prima frază.
Mulțumim pentru vigilență!