• interviu cu Ionuț Rîpanu, șef serviciu Zona 4, Edil Industry SRL
– În momentul ăsta, ce vă doare cel mai tare?
– Faptul că UAT-urile nu ne ajută așa cum ne-am fi așteptat să ne ajute. Să se implice mult mai mult în activitatea de salubrizare, pentru că au responsabilități clare. Acest serviciu este în grija lor, în speță a primarului cel mai mult, nu a consiliului local. În momentul în care avem foarte multe datorii de recuperat de la persoanele fizice și juridice și sunt oameni care, după doi ani și jumătate, nu dețin contract cu noi, se vede cu ochiul liber ”implicarea”.
– Nu pot fi constrânși în niciun fel?
– O singură metodă este. Este un articol de lege care spune că, dacă persoana fizică sau juridică nu deține contract valabil cu operatorul desemnat, trebuie să fie obligată la plată prin taxa specială. Aproape toate UAT-urile au introdus această taxă specială. Deci s-au dat hotărâri de consiliu local pentru cei care nu dețin contract, noi să-i facturăm la primărie și primăria să-i încaseze prin serviciul de taxe și impozite. Unele primării au pus de 3 ori tariful nostru, tocmai ca să încurajeze omul să nu plătească taxa specială și să vină să facă contract cu noi.
– În toată Zona 4, cum stați cu proporțiile, care este diferența dintre cei care au contracte și cei care nu au?
– Sunt minoritari cei care nu au contract. Bine, noi, când am câștigat licitația, am câștigat-o pentru 50.000 de locuitori. În mod real, când am cerut declarații de la primării, mi-au rămas vreo 29.000, din care cam 20.000 au contract. Dar firma, când a câștigat licitația, și-a fundamentat tariful pe baza faptului că va încasa de la 50.000 de persoane, așa a ieșit tariful inițial, de 2,56 lei de persoană, pe lună. În momentul în care tu ești la jumătate și, din jumătatea aceea, rata de încasare este undeva la 50%, un serviciu nu are cum să funcționeze foarte bine. Avem de încasat, în momentul vorbirii, undeva la vreo 11 miliarde de lei vechi. Și nu mi se pare normal să merg să mă rog să mi se dea banii pentru munca mea. Tot primim promisiuni că, la rectificare, ni se plătesc facturile. Dar serviciile le prestăm! Într-adevăr, mai sunt probleme pe ici, pe colo. Chiar ieri mi s-a reproșat dintr-o comună că nu mătură salubrizorii după ce ridică containerele. Dar acel UAT n-a plătit nicio factură din septembrie anul trecut până astăzi! Mi-au tot spus că o să-mi plătească la rectificare. Au acum un sold de 67.000 de lei și o să plătească 50.000 săptămâna viitoare. În momentul în care eu tot vin și fac, dar tu nu plătești, însă ai pretenții, mi se pare cam mult. În mod normal, noi facem curățenie și pe lângă containere, așa este prevăzut serviciul.
* ” În toată Zona 4, în 12 UAT-uri cu care lucrăm, nu s-a născut nici măcar un om în doi ani jumătate!”
– Apropo de colectarea selectivă, care este un vis frumos deocamdată, nu există nicio pârghie coercitivă?
– În containerele destinate colectării selective, oamenii aruncă orice, găsesc gunoi menajer în toate containerele. Legislația spune că, în momentul în care, în containerele destinate colectării selective, se depistează deșeuri în amestec, anunți autoritatea publică locală, vine și verifică, apoi acea cantitate o facturezi direct UAT-ului. Nu se întâmplă așa decât foarte rar. La Poiana Teiului, din vreo 60 de containere, facturez 4 pe lună, tocmai ca să vin în sprijinul primăriei, dar ar trebui să vină și UAT-ul în sprijinul meu, măcar cu o amendă pentru cetățean. Practic, nu s-a reușit nici această minimă educație, după doi ani și jumătate de proiect! Și, în momentul în care nimeni nu ia niciun fel de măsură împotriva omului, se rupe tot. Nu are contract, nu interesează pe nimeni, nu se ia nici pentru asta nicio măsură împotriva lui. UAT-ul este singurul care poate amenda lucrul ăsta. Se dă foc la deșeuri peste tot, dar nici asta nu se vede, nimeni nu se sesizează. Sunt încă depozite unde anumite persoane juridice aruncă gunoiul aiurea, ca să nu plătească, iarăși nu se ia nicio măsură. Mie îmi lasă două pungi și restul aruncă pe Bistriță, în lac și prin toate pădurile! Iar când vine primăvara, se adună la baraj covorul de PET-uri. Anul trecut, când a fost campanie și a venit toată presa și a fost nebunie, toate deșeurile din lac au ajuns la mine. Și acum am în stație tot materialul lemnos! Dintr-un container de 30 mc, jumătate este lemn, jumătate este mizerie – PET-uri, bidoane, metal și alte nebunii. Pădurile sunt pline de gunoaie. Nu de puține ori tomberoanele sunt goale și pe lângă ele plin, le este lene să pună gunoiul în tomberon, iar ai mei trebuie să stea să le umple și să facă și curat! Totul pentru 4 lei pe lună, cât este tariful de persoană, în momentul de față. Sunt UAT-uri unde am trecut la 7 lei, conform legislației noi. Iar cantitățile de gunoi sunt extraordinar de mari. Indicele de generare, înainte, era de 0,44 de persoană pe zi, acum cică a scăzut este 0,33. Primarii, toți, au declarat un număr de persoane. Ok, dar, dacă înmulțesc indicele de generare cu ce-mi declară ei că ar fi în comună, cantitățile sunt mult mai mari. Nu știu dacă au mințit sau se generează mai mult gunoi de persoană. Nu vreau să atac primarii, poate ei au un recensământ al lor și legislația este proastă. Nimeni nu știe câți suntem. Și eu trebuie să-l cred pe cuvânt pe primarul din comuna X, care spune cam câți locuitori ar fi acolo. Un exemplu clar este orașul Bicaz. Institutul Național de Statistică spune că sunt 8.400 de locuitori, conform declarației de la primărie sunt 4.000 și ceva. Diferență foarte mare. Probabil atâția or fi, dar măcar să plătească ăia pentru care fac serviciul.
– Nu are nimeni o evidență clară?
– Totul merge pe ”cred că” și ”se aude că” sau ”s-ar putea să”, deci nu e nimic concret. În toată Zona 4, în 12 UAT-uri cu care lucrăm, nu s-a născut nici măcar un om în doi ani jumătate! De murit, se moare în draci! Când e de scutit, unul a plecat în Germania, altul în Italia, toată lumea pleacă undeva. Dar de născut nici măcar unul?! Legislația spune că, la sfârșitul fiecărei luni, trebuie să ne punctăm cu primăriile. Eu le trimit lor evidența exactă a contractelor, ca să treacă diferența la taxa specială, să ne putem recupera banii. Bun. Dar chiar nu s-a născut niciun om în toată zona asta? Doar se moare aici? Cam asta este altă fațetă a ”implicării”.
Sunt primării care nu-mi dau gunoi, adică nu predau deșeurile instituției. O instituție care are 40 de angajați și nu-mi confirmă cantitatea, când mă duc să iau gunoiul, este ceva ce nu credeam că poate exista! Contracte au toate, cel mai târziu a semnat, în octombrie 2017, Poiana Teiului. Mă duc și ridic gunoiul, dar nimeni nu-mi confirmă bonul, pentru că totul este reciclabil, așa s-au învățat, este ”reciclabil în amestec”. Păi, primăria, cu 30-40 de angajați, nu produce deloc menajer? Dar eu sunt singura persoană care întreb aspectele astea și nu am nicio autoritate, la fel ca în fața persoanei fizice. Când merg la poarta omului și spun ”Bună ziua, eu sunt Rîpanu de la Edil, aveți să ne dați 4 milioane”, nu aveți idee câte injurii primesc. Dacă ar trece toate UAT-urile la sistemul taxei la primărie, altfel ar sta lucrurile. Comunele Tarcău, Bicaz Ardeal și Dămuc au trecut deja, iar Borca și Hangu tind să treacă de la 1 ianuarie 2010. Cetățeanul, când merge la taxe și impozite, unde este inclusă și taxa de salubrizare, nu mai are ce să comenteze.
* ”Mi se pare incredibil ca un UAT să nu aplice o ordonanță de Guvern”
– Văd că se comentează intens pe marginea cuantumului taxei de salubrizare. De ce se scumpește, de fapt, gunoiul?
– De la 1 ianuarie 2020, taxa pe economie circulară crește de la 30 de lei, cât e acum, la 80 de lei, ceea ce înseamnă 50 de lei în plus pentru fiecare tonă depozitată. Această creștere se va regăsi în tariful de colectare. Iar UAT-urile, acolo unde primarii au înțeles că este vorba despre o ordonanță de Guvern, au trecut la noile tarife. Acolo unde nu se vrea, nu s-a trecut niciun tarif. Și noi stăm așa, iar societatea acum înregistrează pierderi, pentru ă unii nu doresc să se alinieze legislației. Nu dorești, nu dorești, dar scrie-mi, motivează, luminează-mi mintea! Eu am mers în consiliul local și am prezentat fundamentarea de tarif. Mi se pare absurd să fie o OUG care spune clar ca nu mai târziu de 30.06.2019 trebuie aprobate tarifele prezentate de operatori și tu, ca UAT, să nu aplici o ordonanță de Guvern! Mi se pare incredibil, nu mai știu unde să merg să spun aspectul ăsta. Eu, ca operator, dacă nu respectam ceva până pe 30 iunie, era crimă și pedeapsă! Eu am spus că o să dăm în judecată consiliile locale și pe fiecare consilier în parte, pentru că și refuzul trebuie motivat.
La Poiana Teiului, la dorința și la propunerea dlui viceprimar, a fost mandatat un consilier local, pentru ca, în momentul în care va fi ședința ADI Eco Neamț, de majorarea a tarifului, el să voteze împotrivă. Culmea este că familia celui mandatat are societăți comerciale în aria noastră de lucru. El când o să voteze vreodată pentru mărirea tarifului, dacă are clar un interes? Din ianuarie am trimis propunerea către ADI Eco Neamț, iar ADI Eco Neamț a trimis-o din luna mai la toate UAT-urile. Toată lumea a aprobat mai repede sau mai târziu, mai puțin Poiana Teiului, unde este ceartă în continuu. Ei se ceartă între ei și noi suntem victime colaterale. Ei fac politică, iar vicele își face campanie pe seama mea. Măcar fă-ți contract, prietene! El nu are contract nici acasă, nici la firme, dar țipă că e foarte scump gunoiul.
– Spuneați că depozitul de la Girov nu primește resturi din construcții. Trăim într-un județ în care se renovează, se demolează și se construiește. Unde sunt duse, totuși, materialele care rezultă din construcții? Nu există nicio firmă care să colecteze așa ceva?
– Eu nu știu să fie. Dar răspunsul îl găsim dacă ne uităm cum arată pădurile sau malurile cursurilor de apă. În pădure ce se vede? Dacă sunt niște saci cu gunoi menajer, ăla, până la urmă, o să fie trecut de timp și o să putrezească. Dar sunt materiale de construcții, PET-uri, bidoane și iar PET-uri. Este incredibil cât PET poate să fie în țara asta! Și sticlă de ambalaj, foarte, foarte multă. Iar când mergi la poarta omului, primești același răspuns, standard: noi nu avem gunoi, nu avem de ce să plătim!
Societățile – altă belea. Știu caz concret, om de afaceri din Ceahlău, care duce gunoiul pe domeniul public din Poiana Teiului. Alții, din Grințieș, duc prin tomberoane pe la Hangu, iar eu, ca operator, aduc la cunoștință unui UAT situația și, mai departe, nu se întâmplă nimic. Aduc la cunoștința Gărzii Naționale de Mediu. Ok. Informez clar: următoarele persoane juridice nu dețin contract valabil cu noi sau au contract, dar nu dau niciodată gunoi. Nu pot să cred că o pensiune cu 20 de camere din Durău are, în plin sezon, un tomberon de 0,24 mc! În afară de TCE 3 Brazi, care are Hotelul Bistrița și se apropie la o cantitate cât de cât, și Mitropolia Moldovei și Bucovinei, care are Casa Pelerinului, restul au o pubelă pe săptămână de 0,125. La mine acasă, unde sunt două persoane, am mai mult gunoi decât produce o pensiune. Este incredibil!
– Și unde-l duc, că doar nu cară toți patronii de pensiuni gunoiul de colo-colo?
– Prin păduri. Se vede cu ochiul liber. Înainte, la UAT Ceahlău, erau acele puncte fixe, acum s-au desființat și se colectează din poartă în poartă. Un simplu control ar rezolva multe probleme. De văzut cine are contract și ce cantități de gunoi produce. Că nu este destul să ai contract, hai să vedem și dacă se derulează acel contract. Eu nu pot să fac nimic, dar se ard deșeuri în prostie.
Nu este normal să le arzi, atâta timp cât există o firmă de salubrizare. Noi avem tarif și pentru partea de reciclabile, dar niciodată n-am facturat reciclabile, tocmai pentru a încuraja colectarea selectivă. Dar trebuie să ai ce! Din 12 comune, cel mai mult am adunat o dată 2,8 tone de selectiv, din toate tomberoanele de pe domeniul public. Dar selectiv curat nu era o tonă! În rest, totul este în amestec și, când niște cetățeni au pus corect carton la carton, dacă a venit unul și a aruncat acolo menajer, nu mai pot folosi cartonul. Este foarte bine de punctat, în mod repetat, lucrul acesta: 10 oameni au făcut ceva bun și, când a venit al 11-lea, a stricat tot.
La Poiana Teiului sunt 5 sau 6 tomberoane de menajer și 3 de selectiv. Prima dată se umplu cele de selectiv cu menajer, după aia se aruncă direct pe jos și, în final, după ce trimite doamna primar oamenii care primesc ajutor social să facă un pic de curățenie pe acolo, se umplu și tomberoanele de menajer. Ăsta este ritmul, în doi ani jumătate m-am învățat.
* ”De ce se dau autorizații în lipsa contractului de salubrizare? Gunoiul contează cel mai puțin?”
– Toate discuțiile pe care le-ați avut cu primarii pe această temă n-au avut niciun fel de efect, nici măcar temporar?
– Nu. Și peste toate neajunsurile, mai avem probleme și cu acțiunile de ecologizare. Abia au fost două, organizate de ONG-uri diferite. Ca și anul trecut, nimeni n-a luat legătura cu noi. O parte din gunoaie au ajuns în stație, prin bunăvoința noastră, că ne-au rugat primarii, o parte au rămas acolo unde au fost adunate. Nu este normal să se desfășoare niște activități de acest gen fără să fim anunțați. Legea spune că trebuie să duci deșeurile operatorului de zonă. Dar nu ne bagă nimeni în seamă. Ne-am pozat, le-am lăsat lângă lac, o zi bună, la revedere, lasă că vine ONG-ul Edil să strângă după noi! Eu fac un lucru, dar trebuie să am în spate niște documente, o invitație, un parteneriat. Este o procedură. Mie îmi intră două tone de deșeuri în stație, eu trebuie să am justificare de unde au intrat, să fac formele legale că au intrat. Circuitul deșeurilor este foarte bine pus la punct. Eu trebuie să declar la ADI Eco Neamț, la Garda de Mediu, la Agenția pentru Protecția Mediului și la ANRSC tot ce intră și tot ce iese din stație. În momentul în care apar diferențe, sunt tras de mânecă: «Prietene, cum ai colectat tu 100 de tone și-ai dus la groapă numai 80? 20 unde-s?» Și vin în stație, în control. Trebuie să ieși foarte bine cu stocurile. Ei vor să prevină apariția unor depozite ad-hoc, pentru că este tentant să nu mai duci la groapă. Iar controale pe tema asta vin constant, nu ne anunță nimeni. Până acum, în 2 ani jumătate, nu am avut nicio problemă cu gestiunea deșeurilor.
– Dar reclamațiile pe care le faceți către Garda de Mediu au vreun rezultat? Cineva nu are contract, este verificat ce face cu gunoiul și unde-l duce? Măcar persoanele juridice, că tot vorbeați de pensiunile din Ceahlău…
– Nu vreau să arunc vina spre Garda de Mediu. Sunt foarte puțini comisari și județul e mare, cu o grămadă de probleme. Nu arunc vina în curtea Gărzii, ci în curtea UAT-urilor, care au toate pârghiile legale la îndemână. A venit un operator să deschidă o afacere în comuna ta, trebuie să-i dai autorizație de funcționare, care trebuie să aibă în spate contracte de apă, curent, salubrizare, în afară de alte acte. De ce se dau autorizații în lipsa contractului de salubrizare? Gunoiul contează cel mai puțin? Că, pentru curent, se duce omul până la București dacă este de făcut un contract. La gunoi nu, lasă că-l aruncăm! Am mers în fața mașinii, am vorbit cu cetățeanul: «Aveți să ne dați 400 de lei, data viitoare nu mai luăm gunoiul dacă nu treceți pe la casierie.» «A, nu-l iei?! O să-l arunc pe gârlă!» Am ajuns să reziliem contractele cu cei care au datorii mai mari de 60 de zile la noi. Până acum, am reziliat 50 și este prima dată când facem lucrul ăsta. Notificările n-au avut niciun efect. Și sunt exemple frumoase.
O firmă din Hangu, care aparține unui consilier local, are un gater și un magazin. Eu iau gunoiul și doamna scrie pe factură ”refuz”. Are de plătit 38 de lei pe lună, cu un sold anterior de 153 de lei. Și nu vrea să plătească. Foarte importantă este acțiunea pe care am început-o acum, cu executarea – am mers, le-am făcut înștiințări, tocmai pentru că este păcat pentru 200 de lei, pe care mi-i datorezi, să mai plătești cheltuielile de executare. Dar, dacă altfel nu se poate, am făcut câte 10-20 de bucăți pe fiecare UAT, ca să se audă prin sat. Poate așa se întâmplă ceva. Nu mi se pare normal ca, în doi ani jumătate, să nu plătești gunoiul niciodată. Am dosar cu facturi refuzate, asta este ultima modă, eu n-am mai văzut până acum.
– Cât consum nervos este?
– E depășit demult gradul de suportabilitate. Sunt UAT-uri care sunt cu facturile la zi – Bicaz Chei, Farcașa, Bicazu Ardelean. Și cu Primăria Bicaz am lucrat foarte bine, acum are datorii, mi-a promis că plătește la rectificare. Bani sunt puțini, am înțeles de fiecare dată, am încercat să nu oprim serviciul, dar ajungi la un moment dat când asociațiile din Bicaz trebuie să-ți dea un miliard, încasează banii și-i dau la Apa Serv să nu le taie apa. Nu am făcut încă nicio plângere pe la poliție împotriva președinților de asociații. N-am vrut să fac așa ceva, am zis că o să meargă după primul an. Pe urmă, am zis «Hai să mai dăm un termen!», dar, după doi ani jumătate, suntem fix în luna mai a anului 2017.
Secretara de la Poiana Teiului a vrut să mă dea afară de la o ședință, pentru că nu am informat-o, pe dânsa personal, că vin în ședință, dar am făcut cerere și am trimis-o instituției, să ia act primarul, viceprimarul, secretarul, toată lumea. Nu! Trebuia să-i trimit ei, personal, și, dacă vrea, îmi dă cuvântul, dacă nu, nu. Nu mai știi cum să faci, nu mai știi ce să spui, toți încearcă să te convingă că tu ești cel care a greșit.
– Și, dacă vă suparați într-o zi și nu mai vreți să ridicați gunoiul, nu cumva tot pe dvs. vă ia de urechi Garda de Mediu, că lăsați să se adune munții de deșeuri?
– O, ba da! Pot să umblu un pic la frecvență, nu mai vin de patru ori, vin de două ori, ca să mă încadrez în tarif, dar o să vină momentul când, efectiv, tancul de motorină o să fie gol. O să am oamenii la lucru, dar nu va fi motorină, o să vreau să-mi fac serviciul, dar n-o să am cum. Mai am nevoie acum de 10 oameni să angajez și nu vine nimeni, iar salariile sunt ok, bonuri de masă, orele suplimentare se plătesc. Aș dori ca toată lumea să înțeleagă că trebuie să trecem la taxă – asta este singura soluție – și să colectăm selectiv, altă variantă nu există. Nici un UAT, în doi ani jumătate, n-a dat nicio amendă pentru deșeuri abandonate! E foarte simplu să-i vezi și să le dai măcar un avertisment. Nici nu trebuie să mergem până în pădure să vedem cine aruncă, e destul să vedem cine aruncă pe domeniul public, la drumul mare. Faptul că nu ai contract și abandonezi gunoiul lângă tomberon e sancționabil. De ce l-ai pus acolo, dacă tu nu plătești nimănui? De ce trebuie să plătească primăria pentru tine? Taxă specială, amendă și, într-o lună de zile, toată lumea s-ar alinia. Dar trebuie să înceapă cineva. (C. MIRCEA)