Având în vederea că Tribunalul Neamț își va relua, gradual, activitatea curentă, ceea ce presupune prezenţa în sediul instanţei şi în sălile de judecată a justiţiabililor, avocaţilor, consilierilor juridici, martorilor, experţilor, interpreţilor, agenţilor de penitenciar, Consiliul de conducere a decis ce măsuri vor fi aplicate în perioada următoare.
Accesul la arhivă, în sălile de judecată și în toate spațiile instanței se va face doar cu măști de protecție. Cererile de studiu dosare vor fi programate în așa fel încât în incinta arhivei să nu fie prezente mai mult de 2 persoane, iar cei care vor să depună documente vor aștepta, în ordinea sosirii, în exteriorul clădirii, la distanţa regulamentară marcată cu bandă colorată.
La Secţia a II-a Civilă, de Contencios Administrativ şi Fiscal, studierea dosarelor va fi posibilă numai pe baza programării telefonice prealabile (0233/212294, interior 221), iar timpul de studiu alocat va fi de 25 minute/dosar, începând cu ora 8 și cu pauze de dezinfectare între orele 10,05 – 10,20 și 12,00 – 12,15. Vor fi preluate documentele persoanelor care se prezintă la secţie până la ora 12,00, un exemplar din lista persoanelor programate va fi depus la punctul de control acces, iar programul de lucru al Compartimentului Arhivă va fi de luni până joi între orele 8,00–12,00.
La Secţia I Civilă şi de Contencios Administrativ a Tribunalului Neamţ programul Compartimentului Arhivă va fi de luni până joi între orele 9:00 – 13:00, cu pauză de dezinfectare între orele 10:00-10:30 – pauza pentru dezinfectare și cu program de studiu dosare între 10:30-13:00. Studierea dosarelor de către avocaţi/consilieri juridici, experţi judiciari, va fi posibilă numai pe baza programării telefonice prealabile la numărul de telefon 0233-219493 – interior 226.
La Secţia Penală a Tribunalului Neamţ, programul arhivei va fi de luni până joi între orele 9:00 – 13:00 pentru studiul dosarelor şi depunerea/ridicarea de înscrisuri, cu pauze de dezinfectare de câte 10 minute, după fiecare oră.
Covoare de decontaminare și dispensere cu dezinfectant la ușa instanței
Ca măsuri de protecție, la intrarea principală a fiecărui sediu al Tribunalului Neamţ, va fi amplasat un covor de decontaminare, necesar pentru dezinfectarea încălțămintei și dispensere cu soluții dezinfectante, iar în sălile de ședință și la compartimentele de arhivă vor fi montate panouri de protecție din plexiglas. Personalul instanței va purta viziere, iar personalul arhivei și combinezoane. Pupitrul martorului şi al avocaţilor se dezinfectează la fiecare 2 ore, iar în intervalul orar 12.00 – 13.00, în măsura în care este posibil, se vor suspenda şedinţele de judecată pentru dezinfectare şi aerisire. Boxa persoanelor private de libertate se dezinfectează zilnic, iar aşezarea în sală a publicului se va realiza cu respectarea unei distanţe fizice de 1,5 metri, locurile fiind indicate prin bandă de delimitare, iar numărul persoanelor care au acces în același timp în sală va fi stabilit în funcție de capacitate, dar nu va fi mai mare de 10-12.
”Având în vedere că Serviciul de Probaţiune Neamţ îşi desfăşoară activitatea în sediul Secţiei a II-a Civilă, de Contencios Administrativ şi Fiscal se va recomanda fixarea de întrevederi cu persoanele supravegheate astfel încât în incinta instanţei să nu intre, în acelaşi timp, mai mult de 2 persoane, precum şi utilizarea anexei din curtea tribunalului, pentru realizarea acestor întrevederi”, se precizează în comunicatul Tribunalului Neamț. (C. MIRCEA)
Detalii despre categoriile de cauze care se vor judeca în viitorul imediat, în comunicatul următor:
„Biroul de Informare şi Relaţii Publice al Tribunalului Neamț aduce la cunoştinţa opiniei publice următoarele:
(…)
1.3 Măsuri pentru judecarea cauzelor
La Secţia I Civilă şi de Contencios Administrativ a Tribunalului Neamţ, activitatea de judecată va fi reluată gradual. În luna mai 2020 se vor judeca dosarele având ca obiect ,,plângere contravenţională” şi cauzele urgente stabilite potrivit Hotărârilor Colegiului de Conducere al Curţii de Apel Bacău nr. 16, 17, 18, 19, 20 din anul 2020, urmând ca în celelalte dosare să fie stabilite termene noi de judecată.
În luna iunie 2020 la cauzele anterior menţionate se adaugă şi alte cauze, conform anexei 1 – la prezenta, precum şi în toate materiile şi pe toate stadiile procesuale căile extraordinare de retractare (contestaţia în anulare şi revizuirea):
Din luna iulie 2020 se vor judeca toate categoriile de cauze civile.
La Secţia Penală şi la Secţia a II-a Civilă, de Contencios Administrativ şi Fiscal se vor judeca toate categoriile de cauze.
Etapa scrisă se va relua în toate dosarele, începând cu data de 15 mai 2020;
– citarea părţilor, martorilor etc. se va face cu menţiunea de a se prezenta la instanţă cu mască de protecţie şi de a evita, pe cât este posibil prezentarea în instanţă, dacă nu este absolut necesară, prin solicitarea judecării cauzei şi în lipsă sau a amânării acesteia din considerente de boală, dacă este cazul;
– listele de şedinţă pentru fiecare zi vor fi afişate pe portalul instanţei şi la intrarea în sediu, câte un exemplar fiind înmânat şi reprezentanţilor Jandarmeriei. Afişarea listelor de şedinţă aparţinând completelor diferite va presupune respectarea unui spaţiu minim de vizualizare, astfel încât să fie evitată prezenţa în acelaşi timp a mai multor persoane în acelaşi loc pentru a vizualiza liste de şedinţe diferite;
– termenele de judecată ce vor fi acordate în cauzele civile şi penale, trebuie să aibă în vedere necesitatea ca lista cauzelor care se judecă într-o zi să permită, prin numărul dosarelor, respectarea regulilor privind prezenţa unui număr limitat de persoane corelativ cu o durată normală de desfăşurare a şedinţei de judecată, respectându-se totodată termenul rezonabil de soluţionare, în raport de specificul fiecărei cauze;
– pentru cauzele suspendate urmare a perioadei de stare de urgenţă, fiecare complet va dispune măsurile pentru stabilirea termenului de judecată, urmărind în acelaşi timp echilibrarea şedinţelor de judecată, evitarea aglomerării cauzelor;
– înscrisurile ce vor fi depuse în timpul şedinţei de judecată vor fi înmânate doar grefierului de şedinţă, care le va înainta completului de judecată pentru datare, vizare şi semnare potrivit art. 118 alin. 6 din ROI;
– în măsura posibilului, în cauzele penale se vor aplica în continuare dispoziţiile privind desfăşurarea judecăţii prin videoconferinţă, evaluarea acestui aspect revenind fiecărui complet de judecată, inclusiv în ceea ce priveşte cauzele cu persoane/bolnavi supuşi măsurilor de siguranţă;
– în ipoteza în care judecata cauzelor cu arestaţi se va face (şi) în sistem de videoconferinţă lista de şedinţă va fi întocmită ţinând cont de orele stabilite pentru videoconferinţe în respectivele cauze;
– completurile de judecată, dispozitivele de jandarmi, grefierii şi Biroul de Informare şi Relaţii Publice vor face solicitări publicului pentru transmiterea actelor de procedură în format electronic şi prin intermediul serviciilor poştale;
– se recomandă evitarea prezenţei neesenţiale la sediile instanţei a avocaţilor, justiţiabililor, a studenţilor aflaţi în practică;
La Secţia I Civilă şi de Contencios Administrativ, programarea judecării dosarelor se va face pe intervale orare, stabilite de fiecare complet de judecată în funcţie de capacitatea sălii de judecată, de numărul părţilor care se estimează că vor fi prezente, urmând a se emite citaţii în vederea aducerii la cunoştinţă a intervalului orar (la dosarele care au termen fixat);
Pentru cauzele suspendate, în rezoluţia de repunere pe rol judecătorul va menţiona şi intervalul orar în care se va judeca dosarul;
Pentru dosarele în care se va fixa primul termen de judecată, după parcurgerea etapei scrise, se va menţiona în citaţie intervalul orar de prezentare în instanţă.
BIROUL DE INFORMARE ȘI RELAȚII PUBLICE
AL TRIBUNALULUI NEAMȚ
Pentru purtător de cuvânt,
Președinte Tribunal,
Judecător Cristina FLOREA”