Tudor Ionuț Grama, șef de promoție la Liceul „Carol I” Bicaz

Anul acesta, şef de promoție la Liceul „Carol I” Bicaz este Tudor Ionuț Grama. A absolvit matematică-informatică și are media generală 9,90, iar anul acesta l-a încheiat cu 10 pe linie. A ajuns cel mai bun absolvent al liceului în mod firesc, fără să fi făcut eforturi deosebite sau pregătiri suplimentare ani la rând. A absolvit gimnaziul cu media generală 9,99, la Școala Gimnazială nr. 1 din Bicaz, iar la admitere a obținut media 9,07 și s-a clasat pe locul 6 între elevii din orașul Bicaz. Spune că a învățat din plăcere, dar, ca și mulți alții, este critic față de sistemul de educație. Îl consideră sufocat de informații care în bună măsură rămân doar teoretice, fără instrumente reale care să ajute tinerii la orientarea spre o profesie adecvată propriilor abilități. Pentru Tudor, care este un tânăr cu totul aparte, școala a compensat marea sa problemă de sănătate, despre care vorbește fără a se plânge. Școala l-a ajutat și să se simtă oarecum normal, chiar dacă nu stătea în bancă, ci în scaunul cu rotile. Este singurul copil al familiei și, dincolo de eforturi, s-a bucurat să o aibă mereu alături pe mama lui, asistentă medicală în secția Pediatrie de la Spitalul Orășenesc Bicaz și să fie îmbărbătat de tatăl lui, ofițer la Poliția Orașului Bicaz. Acum, Tudor este la un Bacalaureat distanță de a începe o nouă etapă de viață.

„Am evitat să lipsesc de la școală”

– Putem vorbi despre problemele tale de sănătate?

Da. Eu m-am născut prematur și, pe acest fond, am probleme locomotorii. Acum sunt recuperat într-o bună măsură, însă piciorul stâng încă este destul de afectat. Pot merge puțin, dar numai dacă sunt susținut. Așa că, într-adevăr, mama a fost lângă mine. În rest, mă ajutau colegii când trebuia să mergem din sala de clasă la laborator. Dar, în afară de această problemă a mea, mă bucur că la școală am fost acceptat așa cum sunt eu și mă bucur că am avut relații cordiale cu toată lumea.

– Cât de des trebuia să mergi la tratament?

În trecut mergeam și la o clinică de specialitate de la Oradea, apoi și într-o clinică din Piatra-Neamț. Mergeam la baze de recuperare, unde beneficiam de tratamente la un alt nivel. Dar, problema este că o cură de tratament dura destul de mult, trei săptămâni, alteori și mai mult de trei săptămâni. Uneori am avut  programări și în timpul semestrelor. Dar am evitat să lipsesc de la școală și, de cele mai multe ori, mergeam la recuperări în perioada vacanțelor, de vară și cea de iarnă. În ultimul an am făcut recuperare acasă cu un kinetoterapeut, mai puțin în ultimele luni, cu aceste restricții din cauza coronavirusului. Am făcut tratament acasă pentru că a fost varianta cea mai confortabilă, din mai multe puncte de vedere, dar și fiindcă am preferat ca, în cursul anului școlar, să mă pregătesc pentru examene.

„Am oscilat între Medicină și Informatică”

– Ce te-a afectat cel mai mult până acum? Ce regreți?

Când îi vedeam pe ceilalți copii că alergau, se jucau, făceau sport, plecau în excursii. Colegii mei ieșeau în pauze, se plimbau, discutau. Ieșeam și eu cu ei, în pauze, dar mai rar.

Mi-ar fi plăcut să chiulesc și eu, doar ca să gust această experiență, nu din răutate sau din lipsă de respect față de profesori. Cred că nu există elev care să nu fi chiulit măcar o dată, adică au făcut acest lucru interzis, însă oarecum inofensiv. Vorbesc de chiulitul din curiozitate. Și nu am copiat. Am avut două tentative în timpul gimnaziului, dar mă bucur că nu le-am dat curs. Eu cred că atunci când un elev copie la un test este lipsă de respect față de domnii și doamnele profesoare. Plus că ar fi fost ca o desconsiderare față de mine, ca o amăgire, ca o lipsă de responsabilitate.

– A fost școală online, acum este perioada de pregătire a examenului de Bacalaureat. Cum ai învățat în acest timp, cât s-au implicat profesorii?

Eu sunt mulțumit de modul în care doamnele profesoare de la disciplinele de examen s-au implicat. Vorbesc de matematică, doamna profesoară Laura Manolică este și diriginta noastră, de română și de biologie. Am ales biologia, fiindcă mi-a plăcut în mod deosebit această materie, în mod special Anatomia și tot ce am aflat despre corpul uman. Am învățat-o cu plăcere, mai ales că  prin clasa a X-a voiam să urmez Medicina, mă simțeam atras de Pediatrie și Neurologie. Poate și datorită mamei mele, poate și fiindcă voiam să înțeleg problema mea de sănătate. Am învățat cu mare drag această materie și datorită doamnei profesoare Roxana Dumitrașcu, pe care o respect în mod deosebit.

– Am aflat de rezultatele tale frumoase din timpul școlii, dar spune-mi dacă ai mers la meditații, ai participat la olimpiade?

Am fost la olimpiada de logică, la engleză, la câteva concursuri la istorie și la concursul de discurs în limba engleză Public Speaking. Cel mai bun rezultat l-am obținut prin calificarea la faza regională a concursului Public Speaking, unde m-am clasat pe locul V. În rest, la celelalte olimpiade am ajuns doar până la etapa județeană. La logică am vrut să particip fiindcă mi-a plăcut această materie, recunosc că și datorită profesorului pe care l-am avut. Iar ca să vă răspund la toată întrebarea, nu am luat meditații, nu în mod special și nu constant. Dar m-am pregătit mai intens înaintea examenului de admitere la liceu și mă pregătesc acum pentru Bacalaureat.

– Ai studiat la profilul real și nu ai mers la nici o olimpiadă la matematică sau la informatică?

La matematică am participat în clasa a IX-a, dar după etapa locală am renunțat, fiindcă se suprapunea etapa județeană cu perioada când eram programat la recuperări. Nici nu aveam timp efectiv să mă pregătesc și a trebuit să renunț. Dar iubesc matematica și tot ce înseamnă tehnologie IT. Mă pasionează informatica, deși în liceu am studiat mult mai puțin decât studiază elevii de la un liceu de profil.

„Îmi plac ardelenii, sunt oameni chibzuiți și calmi”

– Vei urma o facultate în domeniu?

Da, vreau să studiez la Facultatea de Informatică din Cluj. Mi-a plăcut întotdeauna zona, oamenii de acolo. Am rude în Cluj, am prieteni mulți acolo. Dar, probabil că în primă fază va merge și mama cu mine, deși eu cred că mă descurc. Vreau să studiez informatica, la secțiunea în limba engleză și să pot să aleg o specializare. Stăpânesc limba engleză și oricum multe din sursele de informație în domeniul programării sunt în limba engleză. Cât privește cariera mea, nu știu dacă voi rămâne la programare web, cum îmi doresc acum, acest lucru îl voi decide ulterior. Apoi, în afară de facultate, vreau să îmi întemeiez familia mea și îmi doresc să mă stabilesc în Cluj sau oricum în apropiere de Cluj.

– Ce anume te atrage spre Cluj?

În afară de faptul că o parte din familia mea locuiește acolo, că am prieteni, contează faptul că există mult mai multe posibilități pentru o carieră de programator. Mai este vorba și despre faptul că îmi plac foarte mult oamenii din Ardeal, îmi place felul lor de a fi, chibzuiți și calzi. Însă, pentru mine la fel de important este și faptul că în acea zonă sunt câteva clinici de recuperare. Ideea este că toată viața mea va trebui să fac gimnastică medicală și alte terapii pentru a-mi îmbunătăți, pe cât posibil, capacitatea de mișcare, pentru a-mi întări și menține în formă musculatura. Există posibilitatea să pot ajunge la o oarecare independență de mișcare, dacă fac recuperare constant și, fiind mai aproape de marile baze de tratament, cred că îmi va fi mai ușor.

„Mai mult accent pe gândirea critică, pe analiza informațiilor”

– Acum, când mai ai doar un pas și începi o altă etapă de viață, ce crezi tu că trebuie îmbunătățit în sistemul nostru de învățământ?

Vreau să vă răspund din postura unui tânăr fără probleme de sănătate și cum văd eu în principiu. Consider că se pune prea mult accent pe memorarea informațiilor și prea puțin pe gândirea critică, pe analiza informațiilor, pe inovație și creativitate. Învățământul de stat încă are sechele rămase din vremea comunismului, cu acest stil de învățare mecanică, cu competiția între elevi și cu rezultatele care sunt singurele care contează, adică notele. Greșelile sunt aspru sancționate, se omite faptul că de multe ori omul învață și din greșeli, nu se ține cont de acest lucru firesc. Eu nu spun că sunt materii care nu trebuie studiate, dar cred că ar trebui modificată programa în primul rând, în așa fel încât teoria să poată fi mai mult aplicată, într-o formă, să poată fi și raportată la viața de zi cu zi. Cred că disciplinele care acum sunt predate separat, cum sunt fizica, biologie și chimia, sau geografia și istoria, care în mod normal sunt legate între ele, ar trebui corelate și predate ca un tot, ca o singură materie. Sunt informații și noțiuni pe care le aflăm separat, fără să le integrăm, fără o corelație între ele, cum de fapt acestea sunt în viața reală.

A consemnat Cristina IORDACHE

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.