Considerat cândva un examen al maturității, Bacalaureatul s-a desfășurat, în acest an, în circumstanțe speciale, la fel ca întrega viață socială. Pandemia de coronavirus a schimbat, aparent, regulile jocului. Examen cu măști, distanțare fizică în clase, o pregătire specifică, pentru cine a vrut să se pregătească în școală, totul în condițiile în care anul acesta nota a devenit foarte importantă. Majoritatea facultăților, din cauza pandemiei, nu vor mai organiza examene de admitere și principalul criteriu de departajare utilizat va fi media de la Bacalaureat. De aici dorinţa, la cei care chiar doresc să urmeze o facultate, de a obține note cât mai mari.
În Neamț, peste media națională
În cifre, Bacalaureatul în Neamț poate fi consemnat în statistici simple: la prima sesiune a Bacalaureatului 2020 au fost înscriși 3.816 absolvenți de clasa a XII-a. 167 au fost absenți la cel puțin o probă și 5 au fost eliminați din examen pentru nerespectarea regulilor de desfășurare. 3.649 de elevi au susținut toate probele la Bacalaureat. 2.443 au promovat, ceea ce înseamnă, procentual, 66,94%. Cel mai scăzut procent din ultimii ani.
La nivel național, lucrurile stau mai rău. Procentul de promovabilitate este 64,5%.
Din 2008, când actuala generație intra în clasa I și până astăzi, la conducerea Ministerului Educației au fost numiți, toți cu pretenții de reformă, 18 miniștri. Dintre ei, Daniel Funeriu are cel mai lung mandat și acum este promovată actuala Lege a Educației, plus introducerea camerelor de luat vederi la examene. Inflația de miniștri și lipsa unei strategii naționale asumate de întreaga clasă politică, ne fac să privim cu alți ochi procentele. În acest context, pot fi considerate bune, repetăm, raportat la atenția acordată sistemului de învățământ din România.
Tabelul de mai jos arată că promovabilitatea este, totuși, la cel mai scăzut nivel din ultimii 5 ani, cu peste 3% sub media din această perioadă. Cum spuneam, Neamț este peste media națională, cu un procent de 2,44%. Ca să fie totul clar, procentul de promovare s-a calculat din totalul candidaților care au participat la toate probele, incluzând și candidații eliminați.
Anul | Promovabilitate iunie-iulie | Promovabilitate august |
2015 | 70,18% | 29,59% |
2016 | 67,67% | 27,57% |
2017 | 74,51% | 32,81% |
2018 | 69,42% | 31,09% |
2019 | 69,78% | 35% |
Medie ultimii 5 ani | 70,11% | 31,21% |
2020 | 66,94% | – |
Miza acestui Bacalaureat și rezultatele care, pentru mulți, au fost sub așteptări, au determinat un număr record de contestații, 1.343 de elevi recugând la această opțiune. Peste jumătate din contestații au fost formulate la Limba și literatura română (731), foarte multe fiind depuse și la Matematică (372) sau Anatomie (119).
Dacă analiza se face după alte criterii, sistemul de învățământ din Neamț își dezvăluie atât punctele tari, cât și pe cele slabe.
Colegiile Naționale: 7,3 din 10 elevi au luat cel puțin media 8
În Neamț avem șase colegii naționale: Colegiul Național „Petru Rareș”, Colegiul Național „Calistrat Hogaș”, Colegiul Național „Gheorghe Asachi”, Colegiul Național de Informatică Piatra Neamț, Colegiul Național „Roman Vodă” și Colegiul Național „Ștefan cel Mare” Târgu Neamț. Toate au avut rezultate bune și foarte bune, chiar dacă anul acesta nu avem nici un colegiu cu promovabilitate de 100% la BAC. Cel mai aproape a fost Colegiul Național „Petru Rareș”, unde un singur elev a fost respins dintre cei 168 care au susținut examenul. Care a picat cu nota 5,98, la doar două sutimi de promovare!
Dacă amestecăm altfel cifrele, vedem că dintre cei 1.211 absolvenți de colegii naționale din Neamț, doar 50 nu au reușit să promoveze Bacalaureatul, ceea ce înseamnă un procent de 4,11%. Cu alte cuvinte, un elev de colegiu național are, teoretic vorbind, aproape 96% șanse să ia BAC-ul. Mai mult decât atât, 73,47% din cei care au susținut examenul au luat medii peste 8 și 515 elevi au obținut medii de cel puțin 9. Pentru comparație, la nivelul întregului județ Neamț s-au înregistrat 577 de medii între 9 și 10 iar 515 dintre acestea au venit doar de la aceste șase colegii naționale. Ceea ce spune aproape totul.
Privind către distribuția mediilor în graficul prezentat, ies în evidență Colegiul Național „Petru Rareș”, Colegiul Național „Calistrat Hogaș” și Colegiul Național „Roman Vodă”, unde proporția mediilor între 9 și 10 este mult superioară oricărui alt interval, semn că există un nivel foarte ridicat promovat aici. În cazul Colegiului Național de Informatică și Colegiului Național „Ștefan cel Mare” există un echilibru între cei care care au obținut medii între 8 și 8,99 și cei cu medii între 9 și 10, numărul lor fiind foarte apropiat. La Colegiul Național „Gheorghe Asachi” cei mai mulți dintre elevi (62) au avut medii între 8 și 8,99.
Rezultatele bune spre foarte bune înregistrate la colegiile naționale din Neamț sunt de așteptat. Aici se face deja o selecție riguroasă încă de la admiterea în ciclul liceal, există concurență atât pentru elevi, cât și la nivelul cadrele didactice, condiții propice pentru activitatea de învățare, părinții sunt atenți cam la tot ce se întâmplă, ca să nu mai vorbim despre dotări și condiții.
Studiu de caz: Piatra Neamț
În Piatra Neamț, 13 instituții de învățământ au trimis elevi la examenul de Bacalaureat, În total 1.488 de elevi au fost înscriși pentru a susține BAC-ul în 2020. Dintre aceștia, 59 nu s-au prezentat la cel puțin o probă.
Privind în ansamblu, situația în municipiul reședință de județ este bună, cu un procent de promovabilitate de 70%, peste media județului, 1.000 din cei 1.429 de elevi participanți reușind că treacă de pragul critic. 20% din elevi au reușit să ia medii între 9 și 10.
Detaliile fac diferența și arată adevărata față a lucrurilor. În Piatra Neamț funcționează 4 colegii naționale, cu rezultatele deja prezentate. Dacă detaliem, vedem că în Piatra Neamț 670 de elevi care au susținut BAC-ul erau de la colegii naționale (aproape 47% din total). În rândul lor, promovabilitatea este de aproape 97%. Ce se întâmplă cu restul liceelor?
În afara colegiilor naționale, în Piatra Neamț mai sunt 9 licee/colegii tehnice sau școli vocaționale. 818 absolvenți ai acestor școli au fost înscriși la BAC în 2020, 59 absentând la cel puțin o probă. Situația aici este, din păcate, diametral opusă cu ce s-a întâmplat la colegiile naționale. Din cei 759 de elevi prezenți la toate probele, 408 au fost respinși, adică 53,75%! Cu alte cuvinte, un elev la un liceu din Piatra Neamț care nu este la un colegiu național a avut sub 50% șanse de a promova Bacalaureatul. Dintre cei care au promovat, vasta majoritate au avut medii între 6 și 8. Doar puțin peste 1% dintre elevii acestor școli au reușit să obțină medii între 9 și 10, este vorba despre doar 9 elevi din 759.
Situațiile din unele școli sunt îngrijorătoare. La Colegiul Tehnologic „Dimitrie Leonida” din 57 elevi înscriși, 14 au absentat la cel puțin o probă și doar 9 au reușit să promoveze. Cea mai mare medie a fost 7,63. Cu toate acestea, trebuie să remarcăm că aici este un progres față de 2019 când din 28 de absolvenți, unul singur a reușit să ia BAC-ul cu media de 6,06! Aici pare să fi funcționat regula că în cazul în care nici un absolvent nu ia BAC-ul, se desființează unitatea de învățământ. Oricum, mai este mult până departe.
La Colegiul Tehnic Forestier, din 76 de elevi care au dat toate probele de la BAC, doar 15 au reușit să promoveze și cea mai mare medie a fost de 8,01. Situația este oarecum asemănătoare cu ce s-a întâmplat anul trecut când au promovat 12 elevi din 43. Probleme sunt și la Colegiul de Transporturi unde doar 9 elevi au luat BAC-ul din 39.
Sunt și unități de învățământ unde rezultatele sunt (mai) bune. La Colegiul Tehnologic „Spiru Haret” doar 7 elevi din 32 au picat la BAC, 15 absolvenți luând medii peste 8. La Liceul Economic „Alexandru Ioan Cuza” 148 din 232 de elevi au promovat BAC-ul. Un lucru pare însă evident: pentru elevii care nu sunt la colegii naționale în Piatra Neamț a obține o medie mare la BAC este extrem de dificil! De aici probleme la înscrierea într-o facultate, pentru cei care doresc asta.
Concluzia vine de la sine. Avem licee unde selecția se face la sânge, unde toată lumea se implică pentru atingerea scopului final pentru ciclul liceal, examenul de Bacalaureat. De multe ori clasele merg în formulă aproape neschimbată de la nivelul clasei a V-a, se respectă anumite reguli interne, nu se fac multe compromisuri iar între profesori și elevi există o simbioză dată de dorința de a face performanță. Blazonul liceului contează și el foarte mult. Unde se ține la acest blazon și rezultatele sunt pe măsură. Unde nu, din varii motive, procesul de învățământ suferă. Privind la ceea ce s-a întâmplat în ultimii ani, este tot mai clar că prăpastia dintre liceele foarte bune și restul lumii se adâncește, iar consecințele se vor vedea în timp.
Roman, Târgu Neamț și Bicaz
La Roman au susținul BAC-ul 958 de elevi. După cum era și de așteptat, „Roman Vodă” a obținut cele mai bune rezultate, cu doar 11 respinși din 270 de absolvenți și 149 de medii între 9 și 10.
Privind însă, din aceeași perspectivă ca la Piatra Neamț, și excluzând „Roman Vodă” din discuție, rămânem cu 7 instituții de învățământ care au avut în total 690 de elevi la Bacalaureat. Discrepanțele însă nu sunt chiar atât de dramatice ca în cazul municipiului reședință de județ. 412 din elevii de la aceste licee și colegii tehnice/vocaționale au promovat BAC-ul (aproape 60%). Numărul celor care au reușit medii între 9 și 10 este însă foarte scăzut, doar 35.
În Roman, doar Colegiul Tehnic „Miron Costin” și Colegiul Tehnic „Danubiana” au avut promovabilitate sub 50%. Rezultate bune s-au înregistrat la ”Vasile Sav” unde 124 din cei 175 de absolvenți au promovat BAC-ul. Aici s-au înregistrat și două cazuri cu elevi care au fost eliminați din examen. De remarcat este și situația celor două licee teologice din oraș, Liceul Teologic „Episcop Melchisedec” și Liceul Teologic Romano-Catolic „Sfântul Francisc de Assisi” care au avut rezultate bune. Împreună, cele două licee au avut 96 de elevi la BAC și 82 dintre aceștia au promovat, 11 reușind chiar medii de cel puțin 9. Din acest punct de vedere se apropie de rezultatele colegiilor naționale, ceea ce spune destul de mult despre cum ar trebui să funcționeze și restul liceelor vocaționale.
În Târgu Neamț, situația este ușor de analizat, fiind vorba despre doar trei instituții: Colegiul Național „Ștefan cel Mare”, Colegiul Tehnic „Ion Creangă” și Liceul „Vasile Conta”. Din totalul de 748 de elevi care au susținut Bacalaureatul la Târgu Neamț, 288 nu au reușit să promoveze. Cei mai mulți, 260, sunt de la Colegiul Tehnic „Ion Creangă” (peste 90%!). Promovabilitate la acest colegiu este de sub 30% și doar 24 de elevi au reușit să ajungă la media 8. Înainte de a arunca cu piatra, trebuie spus că marea majoritate a celor care ajung aici nu se gândesc să termine o facultate, au medii foarte mici și sunt navetiști. Unii ajung la liceu cu probleme la nivel de scris, cei mai mulți vin cu gândul să învețe o meserie. Ar fi interesant de văzut o situație comparativă a notelor de la intrarea în liceu cu cele de la Bacalaureat pentru a vedea sensul în care au evoluat.
Dacă despre Colegiul Național „Ștefan cel Mare” am menționat la început că are rezultate bune, merită punctată situația Liceului ”Vasile Conta”. Este liceul din Neamț care, în afara colegiilor naționale, are cele mai bune rezultate din județ. O promovabilitate de 90,5% și aproape 50% din absolvenți au obținut cel puțin media 8.
În ceea ce privește orașul Bicaz, singurul liceu care a avut elevi la Bacalaureat 2020 a fost Liceul „Carol I”. Din 147 de elevi care au susținut probele, 89 au promovat (60,54%), un procent destul de bun, în condițiile în care este singurul liceu din localitate. 44 de absolvenți au reușit să obțină medii de cel puțin 8.
Celelalte, cu bune și cu rele
În afara orașelor în județ avem alte 10 instituții de învățământ care au avut elevi la Bacalaureat și rezultatele pot fi sintetizate într-o frază: 367 de absolvenți de la aceste licee și colegii au susținut probele și 224 au reușit să promoveze.
Statistica este dusă în jos de singura unitate școlară din județ fără nici un promovat, Liceul Tehnologic „Ion Ionescu de la Brad” din comuna Horia, la care toți cei 6 elevi care au susținut probele au fost respinși. O situație îngrijorătoare este și la Liceul Tehnologic „Ion Creangă” din Pipirig unde 25 din cei 37 de elevi înscriși la Bacalaureat nu s-au prezentat și doar doi elevi au reușit să promoveze. Și la Nisiporești au fost probleme, unde doar 2 elevi au luat BAC-ul din 11 înscriși (5 au absentat).
Situaţii care infirmă stereotipul că la liceele mici de la țară nu se poate învăța trebuie menționate. La Liceul Tehnologic „Sfântul Ioan de la Salle” 15 din 19 elevi au promovat, 7 dintre ei reușind să obțină medii de cel puțin 8. O situația asemănătoare este și la Liceul Teologic „Cuvioasa Parascheva” cu 14 elevi promovați din 19 și 10 medii de peste 7,99. Este un semn că se poate face performanță și cu elevi mai puțini, atunci când există dorință și disponibilitate. Dacă se respectă ”firma”, în aceste cazuri cu clare trimiteri zona religioasă.
Şi liceele de dimensiuni mai mari, precum Liceul „Gheorghe Ruset Roznovanu” din Roznov și Liceul „Vasile Alecsandri” din Săbăoani, au avut rezultate mai bune, cu promovabilitate de 73%, respectiv 73,41%, peste majoritatea colegiilor tehnice sau liceelor din Piatra Neamț! Aici sunt elevi buni care nu au avut posibilitatea să facă navetă sau să stea în gazdă la oraș și au ales școala cea mai apropiată.
La Liceul „Mihail Sadoveanu” din comuna Borca doi elevi au fost eliminați din examen. Aici promovabilitatea a fost de doar 40%, cu doar 5 medii între 9 și 10 din 100 de elevi care au susținut probele.
În loc de concluzii
Examenul de Bacaureat este oglinda societății românești, atât în judeţul Neamț, cât şi oriunde altundeva în țară. Acolo unde există condiții, dorință, interes, chiar și în condițiile în care toată lumea se plânge de lipsa unei strategii naționale (reale) pentru educație, se face carte și rezultatele se văd. Mediul în care se desfășoară procesul de învățământ obligă sau duce la eliminare din sistem. Dacă înveți într-un loc unde nimeni nu este interesat de disciplină, de stabilirea unor reguli clare, unde se pune pe primul plan doar ”să se facă clase suficiente”, rezultatele nu au cum să apară. Dacă adăugăm aici și regula stupidă de finanțare „per capitas” care aproape obligă să treci clasa pe oricine, pentru că altfel se pierd bani, imaginea este aproape completă.
Vlad BĂLĂNESCU