

– Pentru început, când v-ați descoperit pasiunea pentru aviație?
Eram în clasa a II-a când am văzut zburând un motodeltaplan pe deasupra orașului și atunci mi-am zis prima dată că mi-ar plăcea asta și cred că aș putea să o și fac în viitor. Apoi în clasa a V-a mi-am construit primul deltaplan din lemn și fâș, dar cu care nu am putut zbura.
– Când ați zburat prima oară și ce senzație ați avut atunci?
Am început să zbor de la sfârșitul clasei a VII-a, cu un deltaplan făcut de un instructor, Liviu Chelariu, care m-a și învățat să zbor cu el. Am zburat la un metru înălțime de pe un deal. Nu aș putea să descriu în cuvinte senzația pe care am avut-o, era totul pentru mine la vremea aia, altceva nu știam să-mi placă mai mult și dacă stau bine să mă gândesc, tot așa e și acum. După asta au tot urmat zborurile, ulterior au apărut și parapantele în viața mea, după care, la 18-19 ani am făcut vreo 2 ani planorism la Iași. În 2004 am început să zbor mai mult cu motodeltaplane și apoi cu avioane ultraușoare.
– Dar cea mai frumoasă experiență ca pilot profesionist, care a fost?

– Dacă ar fi să faceți altceva în afară de aviație, ce ați face?
Nici nu vreau să mă gândesc la asta, nu pot să concep altceva. Am ceva planuri de backup, dar nu trebuie să mă gândesc la ele pentru că ce gândești, aia atragi, deci nu-mi doresc altceva.
– În 2009 spuneați într-un interviu că doriți să deschideți un aeroclub la Piatra Neamț, ceea ce ați și reușit. A fost greu să puneți pe picioare Aviasport?
Nu chiar. Pasiunea mea pentru aviație m-a motivat să pot construi ce am făcut acolo, hala, pista pe care am îndreptat-o. Clubul l-am înființat acum aproape 10 ani în ideea de a ne putea promova, de a avea un nume. Acum suntem 10 membri, dintre care 6 mai activi.
– Cât de dotat este clubul?
Am un avion ultra ușor și două motodeltaplane. Motodeltaplanele sunt făcute de mine cap coadă, înmatriculate și gata de zbor. Mă mai ocup și cu reparații, sau mai construiesc pentru alții.
– Cât durează să construiți un motodeltaplan?
Având în vedere că le construiesc singur, durează destul de mult. În funcție de cât e de complex, poate dura și 2 ani sau chiar mai mult. Depinde cât stau focusat pe proiectul respectiv.
– Ce se întâmplă cu el după ce l-ați terminat?
Îl păstrez, dar mă gândesc pe viitor să încerc să le și vând.
– Cum arată o zi din viața dvs?
Îmi petrec cam 8-9 ore pe zi la aerodrom deci depinde dacă e o zi cu zbor sau cu muncă, uneori doar muncesc, alteori doar zbor, nu e la fel nicio zi. De obicei, zbor cu elevii pe care-i am și pe care încerc să-i învăț tot ce știu. Spre exemplu, o zi de cursuri începe cu întâlnirea la aerodrom, continuând cu partea teoretică înainte de zbor, zborul efectiv, apoi iarăși discuții despre teorie.
– Ce include teoria în domeniul acesta?

– Cât durează cursul?
Minim 3 luni, depinde de cât de repede prinde cursantul. Trebuie să existe motivație și ambiție, în sensul în care să se prezinte la cursuri și să-și de-a cu adevărat interesul. Până acum, cel mai tânăr cursant a avut 20 și ceva de ani, acum am un cursant de 56. Domeniul e potrivit pentru toate vârstele, mai ales că vârsta minimă necesară pentru a face cursurile, este de 16 ani.
– Câți cursanți ați avut care au reușit să-și ia licența de zbor?
Vreo 3-4, dar care nu erau din Neamț. E ciudat că până acum nu am avut niciun cursant din Piatra pe care să-l duc până la capăt, am avut din Iași, Suceava, Bacău. Acum am doi cursanți din Neamț, care cred eu că se vor ține de treabă și-și vor lua licență și aparate, par mai hotărâți și mai plini de elan. Așa de curioși am mai avut parte. Ideea e că atunci când cineva își dorește mult, până la urmă reușește cumva, ca și mine de exemplu, dacă ai destulă dorință, motivație, ambiție, faci cumva și-ți împlinești visul. Am avut studenți care au venit dar nu au avut suficientă motivație. Adevărul e că nu e nici ușor, ajungi la un moment dat când lucrurile devin mai dificile, o fi distractiv zborul și interesant și frumos, dar când trebuie să înveți ceva nu mai e atât de simplu și atunci e momentul când mai renunță.
– Există un cursant care v-a călcat pe urme?
Am pe cineva la Suceava care și-a luat motodeltaplan, și-a făcut aerodrom, pistă, hală. Au un aerodrom care ”se naște” în perioada asta pe lângă Suceava. Tot cu motodeltaplan zboară și el.
– Ați mai avut și alte proiecte în afară de Aviasport?
Noi am propus la un moment dat Consiliului Local din Piatra Neamț să facă o platformă pe muntele Cozla de pe care să se poată zbura cu parapanta. Ca și curenți, dealul Coza e destul de promițător, e aproape în mijlocul orașului, lumea are ce vedea și ar putea deveni un punct de atracție pentru parapantiști. În momentul de față nu ai de unde decola pentru că sunt copaci, deci ar fi nevoie de o platformă. Proiectul necesită o investiție și nu are cine să facă o asemenea investiție, probabil nici Consiliul Local nu consideră neapărat oportun, drept urmare nu am primit niciun răspuns în legătură cu asta. O să mai încercăm să propunem proiecte de genul acesta pentru că ar fi interesant, ar veni și din alte orașe sau de prin apropiere, mai ales că a luat amploare și parapantismul în ultimii ani.
– Dar la Aviasport, pot ajunge și turiști?
Ne pot vizita cei interesați sau curioși, putem să-i ducem și la o plimbare dacă doresc, costurile depind de durată. Oamenii care visează să zboare și nu au avut alte ocazii și vor să o facă, la modul de chiar să se simtă liberi ca o pasăre, au posibilitatea să o facă. Într-un avion de pasageri nu simți efectiv zborul așa cum e el, e mai mult o deplasare acolo. Din păcate nu e așa multă cerere, pentru că orașul e mic și nu are o tradiție în aviație, deși pare că ia amploare mai ales partea cu avioanele ultraușoare.
– Are acest gen de activitate pe care o faceți, un viitor promițător?
Din ce am găsit eu de făcut, aviația este cea mai frumoasă și mai interesantă activitate pe care o poți face și da, e în dezvoltare. Dacă arunc o privire per ansamblu, văd că tot mai multă lume cumpără avioane, își fac hangare, aerodromuri, asta înseamnă că fenomenul e în creștere mai mult decât până acum. Cred că se va dezvolta destul de mult în viitor, mai ales cu transportul ăsta electric la care se asipiră, cu drone, cred că domeniul va căpăta tot mai mulți adepți în sensul de transport, deplasări mai rapide și mai eficiente.
A consemnat Alina HOANOŞ





