Interviu cu primarul Petrică RUSCANU
Comuna Borca, situată în nord-vestul județului Neamț, dispune de un cadru natural extraordinar, beneficiind de două oportunități care pot salva economic întreaga zonă: Masivul Budacu (1.859 metri) și drumul de pe Valea Sabasei, cu trecătoarea Stânișoara, arteră care face legătura cu municipiul Fălticeni, prin comuna Mălini. În primul caz, se poate dezvolta o infrastructură sportivă cu pârtii de schi, transport pe cablu și auto. Menționăm faptul că pe Masivul Budacu se poate ajunge acum și cu mijloace auto, la o altitudine de peste 1.800 metri, un adevărat record în Moldova. Mai mult, modernizarea de către Consiliul Județean Neamț a drumului care travesează Culmea Stânișoarei de la Sabasa la Mălini, conferă spațiului posibilități imense de dezvoltare a turismului montan. Din datele oferite de executivul local, Petrică Ruscanu – primar și Cezar Baciu – viceprimar, printr-un proiect finanțat de Uniunea Europeană, comuna Borca are șanse mari să se dezvolte și să se creeze sute de locuri muncă, pentru tot anul. Pentru dezvoltarea acestor spații, în anii trecuți au fost efectuate numeroase studii, la Borca deplasându-se echipe de profesori universitari din marile centre ale țării, specialiști în diverse domenii, inclusiv echipe de studenți, care au studiat zona pe fiecare metru pătrat. Obiectivul ar avea nevoie de 139 milioane euro, sumă care ar putea fi obținută cu ajutorul CJ Neamț, un rol important avându-l și capitalul privat, care ar putea dezvolta și mai mult zona. În fond, comuna are nevoie de o infrastructură puternică, dar și de implicarea altor instituții locale, județene și naționale. În prezent, comuna dispune deja de vreo 20 de pensiuni, iar cererile de achiziţionare de terenuri cresc de la o lună la alta. Este posibil ca, în 3-4 ani, Borca să se transforme într-un veritabil “El Dorado” al turismului din Carpaţii Orientali.
“Avem nevoie de infrastructură în toate satele”
– Domnule primar, care sunt principalele investiții în derulare în comuna Borca, la începutul anului 2021?
Avem un proiect foarte important, privind modernizarea drumului comunal care traversează satul Borca, până în punctul Stigioara, acolo unde este o acumulare piscicolă a Ocolului Silvic Borca. Din câte am înțeles, actualul viceprimar al comunei, domnul Cezar Baciu, care în mandatul trecut a fost consilier local, în calitate de președinte al Comisiei de recepție, a reușit să găsească înțelegere ca să se facă o amânare cu încă 3 luni de lucru vara și 3 de iarnă. Această investiție se va finaliza la data de 1 iunie 2021. Ar fi vorba de 1.690 metri de covor asfaltic, în fond, distanța acestui drum până la Stigioara. O altă lucrare importantă este cea legată de extinderea corpului B al Liceului “Mihail Sadoveanu”, cu 10 încăperi, pentru a rezolva o mare problemă a învățământului din această comună, programul de după-amiază al elevilor. Sperăm ca după 8 februarie, când vor reîncepe cursurile, în sistemul educațional local se va învăța numai dimineața. Sperăm să reușim, dacă se aprobă bugetul, să dotăm cele 10 săli de clasă și să dăm drumul la cursuri într-un singur schimb. Spun acest lucru, pentru că UAT Borca a avut de suferit din cauza învățământului în două schimburi. În general, cei mici învățau după-amiază, iar cei mari dimineața. Învățământul de după amiază nu a fost indicat, dar a așa a fost situația, cursurile desfășurându-se până seara târziu. Anul trecut, în sistemul educațional al comunei era cuprins un număr de circa 1.100 de elevi. Numărul nu a scăzut semnificativ, structura de învățământ este cam aceeași, pentru că a fost aprobată în Consiliul Local nu cu multă vreme în urmă. Din informațile pe care le dețin, vom avea, probabil, cu vreo 50 de elevi mai puțin, în toate școlile din comună. Nu este un număr important.
– Cum reușiți să asigurați transportul copiiilor la școală, ținând cont că, în trecut, primarul și viceprimarul asigurau, cu mijloacele lor, transportul elevilor din cătunul Pârâul Ungurului?
La ora asta avem un microbuz de transport elevi, oferit de statul român, numai că, de la venirea noastră, în noiembrie 2020, având anumite economii, am cerut Consiliului Local aprobarea achiziționării unui nou mijloc de transport. În aceste condiții, am făcut o achiziție, privind cumpărarea unui nou mijloc de transport, cu 22 de locuri, marca Mercedes. Am dorit o marcă mult mai serioasă, pentru că mijloacele mai vechi, marca FIAT, era mai puțin fiabile. Cert este că aveam mari probleme cu transportul copiilor la școli. Am dorit un mijloc de transport mai mare, ca să putem transporta toți copiii într-un timp scurt. Acum nu mai transportă primarul și viceprimarul copiii la școli, pentru că este pandemie, pentru că se învață online, dar dacă nu aveam mijloacele de transport, cu siguranță, era groaznic. Dacă nu le aveam, am fi fost nevoiți și noi să transportăm copiii de la Pârâul Ungurului, de unde sunt 9-10 kilometri. Alt mijloc de transport nu era. Ei sunt copiii cetățenilor care ne-au trimis în fruntea comunei și trebuie să-i respectăm.
Dispensar uman și complex sportiv în Poiana Sabasei
– Mai sunt probleme la sala de sport a liceului?
Nu. Atunci a fost o problemă din start. Construirea sălilor de sport are la bază o inițiativă a fostului prim-ministru Adrian Năstase, iar, la timpul respectiv, sălile au fost o binefacere pentru elevi. Am avut de remediat o problemă, iar acum sala este reparată și este foarte bună pentru ceea ce se dorește la liceu.
– Următoarea investiție?
O altă lucrare este clădirea noului dispensar uman. Acum se lucrează la acest edificiu situat în Poiana Sabasei, construcția aflându-se la al doilea nivel. Construcția a fost aprobată în Consiliul Local, dar la baza realizării acestei investiții sunt și eforturile fostului executiv local, format din Geo-Ovidiu Niță – primar și Ioan Ciubotă – viceprimar. Clădirea se va termina în vara acesta, fiind prelungit contractul de finanțare în anul 2021, pentru continuarea lucrării. Obiectivul este necesar, pentru că avem mare nevoie de un dispensar uman. Cel vechi, în care se lucrează acum, este o construcție de patrimoniu și am avut ceva probleme, pentru că trebuie mare atenție. Cred că această comună merită un nou dispensar, cu utilități și tot ceea ce înseamnă funcționarea unui astfel de edificiu.
– Ce veți face cu vechea construcție?
Deocamdată, clădirea respectivă va fi folosită tot pentru actul medical. Iată, zilele trecute ne-a venit o circulară, prin care ni s-a spus să asigurăm un loc pentru vaccinarea cetățenilor din comuna Borca, dar și a cetățenilor din comunele limitrofe. Însă, neavând la ora actuală un spațiu adecvat, suntem nevoiți să mergem la Poiana Teiului. Dacă terminăm construcția, va fi folosită și pentru vaccinarea cetățenilor, dar și pentru activități conexe.
– Lângă această construcție urma să se amenajeze un complex sportiv…
Așa este, avem un proiect, ca lângă dispensarul nou să se construiască un complex sportiv, care să cuprindă o sală de sport cu 180 de locuri, numai că vrem să vedem cum este și cu finanțarea acestui obiectiv. Proiectul va fi finanțat de Compania Națională de Investiții. Tot acolo va fi construit și un teren de minifotbal, cu gazon artificial, nocturnă și vestiare. Recunosc, sala de sport va fi și un reper pentru echipele de handbal, volei, a sporturilor de sală, în general, care ar putea să se pregătească în comuna noastră. Dezvoltarea comunei a fost și este privită cu foarte mare atenție de noi, care conducem comuna, ca să putem atrage, în viitor, nu numai pe iubitorii de munte și de sporturi de iarnă, dar și echipele divizionare, care ar putea face cantonamente de pregătire la Borca. De asemenea, în zona respectivă avem teren și pentru două blocuri ANL. Noi avem proiecte, dar vom vedea cum stăm și cu finanțarea acestor obiective, pentru că nu este ușor.
Rețea de canalizare în toate satele
– Ce se va întâmpla cu barăcile Antreprizei de Construcții Hidrotehnice?
Încă din anii precedenți, s-au trimis adrese la ACH, ca să vină și să ridice barăcile de acolo. Din infomațiile pe care le avem, ei nu le mai au în gestiune, iar în momentul în care noi vom intra să pregătim structura pentru obiectivele pe care le avem de construit, complex sportiv și blocuri ANL, așa cum am făcut și pentru dispensar, le vom demonta.
– ACH și-a dat acceptul?
Da. Important este că fostul ACH le-a scos din gestiune și, practic, nu mai sunt în inventarul lor.
– Ce noutăți mai sunt în domeniul investițiilor la nivel local?
Mai avem un proiect, o stație de epurare a apei uzate și a apei menajere din satul Soci, parțial și satul Borca, pentru că vor fi prinse și instituțiile din zonă, respectiv, primăria și liceul. Mai avem de făcut 55 de racorduri, la gospodăriile populației, iar investiția este gata. Rețeaua cuprinde deja 215 racorduri, 6 stații de pompare și instalația. Cert este că rețeaua este funcțională la ora actuală. Am făcut recepția parțială pe 31 decembrie 2020, gândindu-ne că acele 55 de racorduri vor fi făcute ulterior. Însă, guvernul ne-a oferit încă o prelungire de un an, ca să terminăm lucrarea. Acum avem posibilitatea să facem și celelalte racorduri. De aceea, vom avea timp de racordat întregul sat Soci. Important este că, în Consiliul Local, consilierii cer ca să fie rețea de canalizare și în celelalte sate. O să vedem cum o să facem în viitor un nou proiect, pentru că vrem să realizăm și pentru satele Lunca, Mădei, Pârâul Cârjei și Poiana Borcii o astfel de rețea. Vrem să facem pentru cele 4 sate încă o stație de epurare în satul Mădei, unde avem teren. La noi este o mare problemă cu terenurile. Toate aceste lucrări trebuie făcute pe teren public. Nu avem voie pe terenuri private, ci pe cele de utilitate publică. Dar, acolo unde au fost modernizate drumurile, gen Poiana Sabasei și Borca, cred că o să facem câte o fosă ecologică la fiecare 5-6 familii. Apoi urmează vidanjarea, iar apa uzată va fi trecută prin stația de epurare.
“CJ Suceava va moderniza 10 kilometri, până la Mălini”
Interviu cu viceprimarul Cezar BACIU
– Domnule viceprimar, ce se întâmplă cu podul de la Soci?
Obiectivul nu este al nostru, al comunei. În extremitatea sudică a satului Soci este o cale de acces necesară tuturor locuitorilor acestei așezări, însă podul este al SC Hidroconstrucția Bacău, obiectiv de care s-au folosit constructorii în momentul în care au lucrat la construcțiile de pe cursul Bistriței. La ora actuală, obiectivul este practicabil, se poate folosi numai de mijloace de transport de până la 3,5 tone. În rest, din cauza unui pilon care nu este stabil, primăria nu se poate implica în interzicerea trecerii pe acest pod, din moment ce nu este al nostru, al comunității. De aceea, nu ne putem asuma răspuderea, ca să dăm drumul la o circulație rutieră intensă. Acolo se pot produce evenimente, însă, în condițiile în care Hidroconstrucția ne-ar ceda acest obiectv, pentru că respectiva societate are multe datorii la noi, cu vestita colonie care a ținut decenii de-a rândul terenul ocupat. Nu au plătit niciodată impozite, iar dacă ne-ar ceda podul, noi am cere la Centrul de Metrologie să vină și să facă evaluarea podului, iar noi, cei din adminitrația publică locală, vom putea să aducem acest pod la nivelul de normalitate. Podul este util și necesar pentru localnici, pentru că s-ar scurta drumul cu vreo 7 kilometri. Ținând cont că avem multe gatere care debitează material lemnos în zonă, ar fi bine pentru toată lumea. Mai mult, am elimina transportul cu tonaj greu prin sat. S-ar intra direct în acea zonă, fără a deranja drumul și comunitatea. În acest sat mai evem două obiective cu probleme, pârâurile Târâță și Leonte. Prin anul 2008, Apele Române au vrut să ne ajute cu un proiect pentru ambele pârâiașe, dar s-au opus oamenii, pentru că nu au vrut să li se deranjeze terenurile. Ambele cursuri trebuiau să se unească într-un punct. Acum ar accepta, dar ne trebuie proiectul și finanțarea pentru cele două pârâiașe. Vom face ceva, pentru că satul Soci este cel mai expus inundaţiilor. Reamintesc faptul că locuitorii celorlalte sate reproșează că locuitorii satului Soci au fost ajutați mult mai mult, inclusiv cu o participare mare la biserica satului, apoi modernizarea drumurilor, a evacuării apei, rețea de apă curentă și stație de epurare. Acum, acest sat beneficiază de condiții extraordinare, dar oamenii vor să scape și de năvala acestor torenți.
– În ce stadiu este drumul județean spre Mălini?
Respectivul drum a avut parte de o finanțare serioasă în ultima vreme, 15.600.000 lei, pe sectorul dintre kilometrii 44-51. De la zona Măr, până sus, în vârful Culmei Stânișoara. Infrastructura de bază este realizată, urmând asfaltul și celelalte lucrări. Din câte am înțeles, județul Suceava, prin domnul președinte Gheorghe Flutur, are 10 kilometri de modernizat, care se vor uni cu cu cei realizați în județul Neamț. Ar fi o minune pentru ambele județe. Se poate scurta foarte mult drumul spre Suceava și se va dezvolta turismul în zonă. Am înțeles că acum au un alt obiectiv în grafic, urmând ca după să se modernizeze și acel segment.
“Vom relua Sărbătoarea Baltagul”
– Într-o vreme, ați avut și o manifestare culturală în zonă?
Sărbătoarea noastră culturală este cea a Baltagului, organizată, de obicei, în luna august în ultima duminică. Din păcate, de o vreme, din cauza unor motive, dar și a pandemiei, nu s-a mai ținut. Datorită faptului că intervalul Borca-Sabasa este arealul care l-a inspirat pe scriitorul Mihail Sadoveanu, care a scris romanul Baltagul, am dat denumirea acestei sărbători. Acțiunea se desfășoară pe firul Sabașei – o mai veche denumire a satului, iar acțiunea a avut loc chiar acolo la Stânișoara, unde Nechifor Lipan a fost ucis de cei doi parteneri.
– O vreme, scriitorul Mihail Sadoveanu a locuit în satul Dreptu, la familia înv. Constantin Romanescu.
Da, așa este. Revenind la acțiunea Baltagul, la Borca veneau foarte mulți oameni. De exemplu, ca o curiozitate, în ultimii 30 de ani, romanul Baltagul a fost dat ca subiect la capacitate, la clasa a VIII-a, de 9 ori. De fapt, noi vrem să reedităm această sărbătoare. Până acum o țineam în centrul comunei, dar acum vrem să-i schimbăm locul. Să aducem o turmă de oi, cu câini, cu produsele noastre tradiționale. Cu ani în urmă se adunau oameni din toate comunele de munte, de la Ceahlău și Hangu până la Broșteni, Crucea și mai departe.
– Este greu de condus comuna Borca?
UAT Borca de astăzi este formată din 3 foste comune: Borca, Mădei și Sabasa. Nu este una greu de condus, dar, din cauza mărimii, avem și anumite facilități. Am fost considerați comună de gradul I, iar cu această ocazie prindem anumite proiecte și nu stăm pe un butoi de pulbere, în sensul în care se va vrea o nouă reorganizare a teritoriului. Cu siguranță, noi vom fi comună și o să avem acest statut și în viitor. Apoi, avem și o suprafață mare, dar și o populație numeroasă. În comuna Borca, oamenii sunt preponderent crescători de animale, iar după revoluție au devenit și debitori de lemn. Spun asta, că atât cât ne-am opune noi exploatării lemnului, dar în condiții legale, lemnul trebuie exploatat, pentru că sunt căderi multe din cauza vântului. În zonă au fost suprafețe mari în care vântul a dat jos arborii și pe o suprafață de 800 de hectare. Nu putem lăsa pădurea jos, pentru că este un focar de infecție și distrugem toate pădurile. Însă, respectând legea și nefăcând exploatare, la un moment dat ne infestăm toate pădurile. Este bine de exploatat, dar numai în condiții legale.
– Ce ne facem cu titlurile de proprietate?
Am înțeles că se pot face titlurile de proprietate, doar atunci când toți cereau titluri de proprietate. Într-o vreme, a apărut o inițiativă, dar cei care au primit pădurile după 2005, acum sunt copiii celor care au avut dreptul de a primi păduri după tabelul din 1945. De aceea, în aproape toate familiile au existat litigii de la acea suprafață de teren. Fiind doi moștenitori de acord, al treilea s-a împotrivit și nu se poate face titlu de propritate. La ora actuală, pe toate terenurile din comună se va face cadastru. Facem parte din cele 850 de UAT-uri, care vor avea parte de cadastru cu bani europeni, iar noi vom fi beneficiari, atât în intravilan, cât și extravilan. Este o situație benefică pentru locuitorii comunei noastre.
– Cum va arăta comuna peste 3-4 ani?
Am candidat la funcția de primar și în anii precedenți. Acum sunt viceprimar, iar dorința mea a fost să fac ceva pentru comuna asta. Borca este o comunitate frumoasă, cu oameni gospodari, inteligenți, dârji, care au ceva din tăria și puterea muntelui, dar sunt și foarte harnici. Acum suntem în stadiul de a face un proiect amplu, mare chiar, împreună cu domnul primar Petrică Ruscanu. Iar dacă prindem finanțare, comuna Borca va fi luată dintr-un capăt în altul și adusă la un nivel de invidiat al dezvoltării economice și nu numai. Chiar dacă nu vom reuși în acest mandat, vom lăsa proiectul ca următorii, cu finanțare asigurată, să ducă mai departe ceea ce ne dorim noi acum. Proiectele se aprobă foarte greu cu bani europeni, dar vrem să fie o continuitate în dezvoltarea comunei.
– Ce valoare va avea acest proiect și la ce se referă?
Dacă va prinde și pârtia de schi de pe Masivul Budacu, pe care vrem să o facem în parteneriat – CL Borca și CJ Neamț, suma este exorbitantă. Este vorba de 139 milioane euro. Suma, pentru noi, este extraordinară. Un astfel de proiect ne-ar urca, în ierarhia comunelor, pe primele 10 locuri. Comuna va deveni zonă turistică. În anul 2021, satele Borca și Sabasa vor deveni sate turistice, ținând cont de utilități, ca să poți face un C.V. pentru fiecare în parte. Celelalte sate nu corespund deocamdată, dar, primind proiectul, vom putea aduce și celelalte sate la nivelul dorit, astfel ca toate să fie turistice.
– Câte pensiuni sunt în comună?
Avem vreo 20 de pensiuni, probabil, cu o capacitate de peste 400 locuri de cazare. Ca atare, sperăm ca în momentul în care este aprobat și realizat proiectul, să rivalizăm cu multe stațiuni de iarnă din țară. Spun asta, pentru că mulți vor veni să investească în turism în zona noastră.
Pagini realizate de Constantin NEGRU
Un comentariu
Dar proiectul de alimentare cu gaze naturale