Interviu cu Alexandru Filimon, managerul Spitalului Judeţean de Urgenţă Piatra Neamţ: „Personal, nu am nici o dovadă, dacă sunt anchete”

– V-ați dorit foarte mult să fiți managerul spitalului, ați candidat și în urmă cu doi ani și acum, când situația este cea pe care o știm cu toții. Ce anume v-a făcut să  insistați?

Și atunci, ca și acum, am vrut să fiu manager pentru oamenii orașului Piatra-Neamț și ai județului Neamț. Eu, din punctul de vedere al carierei mele, sunt și am fost foarte mulțumit întotdeauna cu ce am făcut. Dar, acum am văzut-o ca pe o oportunitate să mai schimbăm din ceea ce se-ntâmplă în spital. Nu e un ideal al meu. Pur și simplu, este o dorință de a face un lucru pozitiv pentru oamenii din acest județ.

„Atunci când ajungi la spital, nu prea contează din ce partid ești, ajungi ca om”

– Vrând-nevrând, veți colabora cu Ionel Arsene și cu Dan Vasile Constantin, oameni de care se leagă toate nerealizările spitalului de până acum. Cum veți face asta?

Sunt clar niște situații când spitalul poate putea fi ajutat mai mult. Dar asta nu ține neapărat de domnul Arsene, ține de situația care este în țară. Se știe că noi avem cea mai mică cheltuială pe Sănătate din Europa, indiferent cine a fost la guvernare. La Neamț au venit bani atât pentru reparații, cât și pentru investiții. Din punctul de vedere al colaborării, da, voi colabora cu toți cei care au legătură cu spitalul: de la Ministerul Sănătății, de la Consiliul Județean. După cum prea bine știți, eu sunt apolitic, nu am un „spate”, ca să zic așa. Dar nu văd nici un impediment în a colabora cu acești oameni, pentru binele comunității, bineînțeles. Am cunoştinţe în toate partidele, pot să am dialog cu toți. Cred că în fiecare partid sunt oameni de calitate și-atunci de ce să nu colaborăm pe partea de sănătate?! Atunci când ajungi la spital, nu prea contează din ce partid ești, ajungi ca om. E normal să fie o colaborare a tuturor factorilor pentru sănătatea nemțenilor, eu așa o văd.

– Au fost foarte mulți manageri la spital, unii numiți, alții prin concurs, ca și dv. De ce credeți că nu au rezistat? Știți de ce au plecat?

Nu știu de ce au plecat ultimii. Știu că au fost mulți, cred că 10 anul acesta. De ce a plecat domnul dr. Codruț Munteanu nu știu, el a fost practic ultimul cu concurs. Eu pornesc, cum am și zis în niște discuții neoficiale de la spital, de la 0, fără idei preconcepute, fără să consider foarte mult ce s-a scris prin ziare. Eu vreau să fie momentul 0 și de aici înainte vedem ce putem face împreună.

– Cât a fost amestec politic în administrarea spitalului? O să acceptați așa ceva?

Nu știu, v-am spus că nu sunt implicat politic. Dacă activitatea a fost politizată, vom vedea cum vor decurge lucrurile de-acum încolo. Eu am colaborat cu foarte mulți oameni diferiți în viață, de la directori de companii, de bănci, am lucrat foarte mult cu guvernul din Canada pe proiecte pentru afaceri mici și mijlocii, am avut foarte mulți studenți. Sunt obișnuit să lucrez cu o varietate foarte mare de oameni. Din punct de vedere politic, nu mă aștept decât la sprijinul dumnealor, nu mă aștept la piedici.

„Eu nu pornesc de la ideea de a schimba sau elimina din personal, ci de a eficientiza aceste activități”

– Spitalul nu are o imagine prea bună, cu toate scandalurile și problemele, dincolo de incendiul din secția ATI. Sunt anchete penale, sunt trimiteri în judecată, s-a dat mită pentru angajări, dispare mâncarea, dispar materiale.

Din ce cunosc eu, sunt două procese ale domnului doctor Lazăr, nu sunt familiar, dar am auzit, sunt pe rol. În rest, ce se discută, nu am nici o dovadă. Eu nu mă uit la ce s-a scris în ziare despre unul sau altul, fără dovezi. Când eu voi fi acolo și se vor întâmpla aceste lucruri, bineînțeles că se vor lua măsuri. Nu vreau să acopăr pe nimeni. N-aș spune că sunt un intrus, dar clar sunt un om din afara sistemului și nu am preferințe, nu am rude în spital, nu am făcut afaceri  cu spitalul sau cu statul, cu firme de construcții.

– De ce credeți că a fost posibil așa ceva?

E o întrebare dificilă. Personal, nu am nici o dovadă, dacă sunt anchete, nu sunt familiar cu acestea, povești am auzit și eu. Dar ce s-a întâmplat în trecut, n-am cum să influențez, important este ce fac eu de acum înainte. Dacă acestea vor continua, în scurt timp îmi voi da seama și voi lua măsurile necesare. Eu nu vin cu prejudecăți, cu răzbunări. Când voi fi acolo și voi analiza dosarele de la Curtea de Conturi sau alte organisme, atunci voi putea da niște răspunsuri punctuale. Mă interesează foarte mult curățenia și mâncarea din spital. Cred că ăsta ar fi punctul de plecare – condițiile hoteliere, starea clădirilor influențează atât satisfacția pacienților, cât și a personalului. Pentru asta am avut niște discuții informale cu doamna directoare Drăgan (n.r. – directorul financiar) ca să facem o analiză economică, să vedem pe anumite componente – spălătorie și blocul alimentar – care este cea mai bună soluție. Voi lucra personal cu oamenii din spital la această analiză și o vom prezenta Consiliului Județean, cu planuri și buget. S-au mai făcut studii în trecut, dar nu s-au implementat, din varii motive. Important este că eu vreau să iau aceste decizii, care vor îmbunătăți condițiile hoteliere din spital. Eu nu pornesc de la ideea de a schimba sau elimina din personal, ci de a eficientiza aceste activități. Și să fim siguri că banii care se dau, mereu puțini, sunt folosiți așa cum trebuie. Dacă în alte spitale județene se poate oferi cu aceiași bani o masă ca lumea, înseamnă că se poate și la Piatra-Neamț.

„Nu pot să pornesc de la ideea că ce se va face la spital va fi în afara legii”

– Pe achizițiile importante va trebui să colaborați cu șeful Achizițiilor din CJ, care este trimis în judecată pentru o licitație trucată. Cum veți putea colabora, câtă încredere puteți avea?

Nu-l cunosc pe domnul respectiv. Dar, multe din licitații se fac prin Consiliul Județean și Ministerul Sănătății. Până la urmă, pentru aceste investiții majore dumnealor sunt responsabili. Nu pot să pornesc de la ideea că ce se va face la spital va fi în afara legii. Sunt multe investiții de finalizat, multe de început, sunt proiecte pentru care sunt fonduri și n-au început, este un proiect care se pare că nu se va termina curând – blocul operator, este proces. Din ce știu, la Pediatrie s-a ajuns la o rezolvare, sunt fonduri pentru terminarea lucrărilor după ce se va termina pandemia. Vă pot spune că am experiență pe partea de investiții, de construcții şi de proiecte cu fonduri europene. Nu-mi doresc să facem studii și să rămânem cu ele. În programul operațional de sănătate 2021-2027 sunt prevăzute fonduri pentru proiecte de renovare capitală, pentru spitale noi, etc. Îmi doresc să accesam cât mai multe dintre aceste fonduri și voi avea un rol activ în scrierea și implementarea proiectelor pe baza necesităților SJU Piatra Neamţ și a populației din judeţul Neamţ.

– Ca manager, trebuie să colaborați și cu corpul medical, cât de important este pentru dv. Sprijinul personalului medical?

Este foarte important. La fel de important este să am un director medical care să mă sprijine, fiindcă nu vin din sistemul medical și eu mă voi ocupa de organizarea bunei funcționări a spitalului. Toți oamenii din spital sunt importanți, nu doar medicii. Trebuie asigurate niște condiții, în cadrul legal, fiindcă, de exemplu, acum nu avem oficial șefi de secții și compartimente, deciziile lor de prelungire au expirat în decembrie. Sunt doar 6 secții care au medici șefi prin concurs. Unde nu sunt contracte și indicatori asumați, este foarte greu să le ceri să se respecte anumite protocoale, proceduri, să respecte anumiți indicatori, conform legii. Este clar că trebuie organizat concurs sau prelungite contractele de administrare pentru șefii de secții până la concursuri.

– În ce condiții credeți că veți putea să vă duceți mandatul până la capăt?

Eu nu sunt omul care să renunțe după 3-4 luni. Având firmele mele, știu ce înseamnă să planifici pe termen lung și mi-am asumat responsabilități. Am planuri pentru acest mandat, gândirea mea e pe termen lung. Ceea ce mă energizează este susținerea pe care mi-au promis-o mulți pietreni de calitate, care locuiesc sau nu în oraș. Cuvintele lor de îmbărbătare pun presiune mai mare pe umerii mei pentru că toți pietrenii, oriunde ar fi, își doresc un spital măcar ca cele din județele limitrofe, dacă nu chiar mai bun.

„ Sunt de acord să se discute despre spital, despre mine ca manager, dar nu despre viața mea privată sau familia”

– Ce v-ar determina să plecați, categoric?

Orice legat de atacuri personale, nefondate, mai ales pentru familie. Sunt de acord să se discute despre spital, despre mine ca manager, dar nu despre viața mea privată sau familia. În rest, sunt lucruri care pot fi rezolvate. Dacă vă gândiți la influența politică, nu cred că aș ceda la așa ceva, nu am de ce. Orice propunere, venită de la instituții publice, de la oameni publici, cred că trebuie analizată obiectiv și dacă putem și merită să facem ceva pentru oamenii județului, o implementăm fără nici o problemă.

– Vă considerați omul potrivit la locul potrivit, ce credeți că vă recomandă să fiți cel care schimbă lucrurile la spital?

Am un stil de management participativ: sunt calm, echilibrat, obiectiv, lucrez pe cifre, lucruri concrete, nu pe povești, articole, discuții. Totul trebuie analizat la rece și luate decizii, în general îmi asum și duc la capăt, așa am făcut și în afacerile mele. Eu vreau să colaborez cu oamenii spitalului, voi fi foarte deschis, oricine poate comunica cu mine, se vor da răspunsuri oamenilor – nu vor sta referatele pe birou, sunt un bun comunicator. Dar referatele trebuie justificate! Știu că sunt multe lucruri mărunte care așteaptă rezolvare, sunt multe lucruri majore, trebuie rezolvate cu calm și în 6 luni, zic eu, să știm cum stăm. Echipa comitetului director este o chestiune importantă pentru mine, cu șefii de secții iarăși este o chestiune critică.

– Prezentați-vă pe scurt, ca să vă cunoască nemțenii.

Am experiență în proiecte de investiții imobiliare atât în Canada, cât și în România, dar întotdeauna mi-a plăcut scrierea și implementarea de planuri de afaceri. Am făcut și peste 20 de proiecte pe fonduri europene – implementate. Am mulți ani de consultanță în Canada, cu mult succes. Am lucrat și cu firme mari și cu firme mici. Am o firmă de servicii – asigurări, imobiliare, fonduri europene. În imobiliare, am făcut nenumărate blocuri, renovări, mă pricep la planuri, devize, pot duce un proiect cap-coadă. Evident că nu voi mai fi administratorul firmelor mele, voi rămâne doar acționar. În Canada am plecat în 1999, după ce am fost admis la master în Administrarea Afacerilor. Sunt specializat în Marketing Informatic, am și predat la două universități publice în Canada la nivel de MBA. Singurul regret profesional este că nu am terminat doctoratul în Marea Britanie, la  Universitatea East Anglia, cu tema „Analiza bazelor de date – imagistică medicală”. Am facut doar 2 ani din 3, datorită unor motive personale și a costurilor asociate. În curând împlinesc 47 de ani și am o fetiță de 4 ani și jumătate.

A consemnat Cristina IORDACHE

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.