Exclusiv. Conflict de interese la Crăcăoani. Primarul și-a angajat băiatul city-manager

Juriștii din primărie nu i-au spus că este un conflict de interese * primarul aruncă vina pe secretar, pentru că l-a lăsat să greșească * contractul a fost anulat, când cineva a citit legea * mașina instituției a fost reparată la atelierul nepotului primarului

În momentul în care am primit informația că noul primar de Crăcăoani, doamna Alexandrina Raclariu, și-a angajat băiatul în funcția de administrator al comunei am crezut că este vorba despre o glumă. Cine putea crede că un ales local poate să-și angajeze băiatul într-o funcție în care nu se dă concurs și este la pixul primarului? Mai ales în condițiile în care de ani buni se discută despre incompatibilități și conflicte de interese de pe urma cărora unii primari din Neamț și-au pierdut mandatul. De aceea am încercat să ne lămurim la fața locului, convinși fiind că ”așa ceva nu există”! Documentele și discuția cu doamna primar ne-au convins că administrația locală produce mereu surprize. Faptele există și merită povestite in extenso.

Prima surpriză: ”Da, l-am angajat pe băiat, dar nu s-a produs nici o ilegalitate”, declară calm primarul

Discuția din biroul primarului a fost una extrem de instructivă pentru nivelul la care se cunosc legile pe baza cărora funcționează administrația publică locală.

– Doamna primar, vrem să lămurim câteva aspecte dintr-o reclamație privind activitatea dumneavoastră. Dacă se poate.

Da, fără probleme, nu avem nimic de ascuns.

– Ni s-a spus că la un moment dat l-ați angajat pe fiul dv. pe postul de city-manager, post care nu presupune concurs și este suficientă voința primarului. Este adevărat?

Da, a fost așa ceva, dar acum nu mai este cazul.

– În ce sens?

L-am angajat, apoi, prin acordul părților, am încetat contractul, care nu a produs efecte. El nu a venit la serviciu, nu a încasat niciun ban, deci nu sunt prejudicii.

Aici este momentul să spunem că juristul instituției, nu secretarul, ne-a explicat că „nu există un interes personal de natură patrimonială, conform legii 161/2003” și că lucrurile ar fi în ordine.

Discuția a continuat:

– Totuși, nu v-ați gândit că se poate vorbi despre incompatibilitate sau conflict de interese în cazul dv. E totuși vorba despre angajarea fiului dv…

Am cerut sfatul celor din jurul meu, secretar, om cu mare experiență în administrație, a celorlalți funcționari și am fost asigurată că totul este în ordine. Iar când asigurarea vine de la un secretar cu experiență am considerat că pot să am încredere, nu-i așa?

Să consemnăm aici că Florin Ursache, secretarul comunei, era la ora documentării în concediu. Și, potrivit primarului, are niște probleme personale și a fost mai multe zile în concediu.

Pe scurt, doamna primar a recunoscut că a existat o problemă, de aceea a cerut încetarea contractului de management prin acordul părților. Dar ne-a asigurat că totul este legal și că băiatul nu a fost nici o zi la serviciu, de aceea nici nu a încasat nici un ban. Condica de prezenţă spune altceva, deoarece apare ca fiind semnată în dreptul lui Valentin Raclariu, fiul doamnei primar. Dacă a fost și a semnat, normal că trebuia să fie plătit. Dacă n-a fost și a semnat altcineva în locul său intrăm în alt bucluc, poate mai mare decât cel despre care scriem.

Documente explicate pas cu pas

Cerere de angajare în ultima zi a anului

 

Teoretic, la început a fost cererea. O face Valentin Raclariu și o datează 31.12.2021, în ultima zi a anului, când probabil lumea se gândea la Revelion și cadouri pentru noul an. Să reținem data și că petentul are studii superioare.

Antedatarea unui document sau prostie administrativă?

Potrivit referatului, acesta a fost întocmit și înregistrat pe data de 4 decembrie 2020, cu aproximativ 3 săptămâni înainte de cererea făcută de fiul primarului. Dacă este așa, vorbim despre un lucru foarte grav, aranjarea unor documente retroactiv. Dacă aplicăm prezumția de nevinovăție, nu de nepricepere sau prostie, ținând cont de numărul de înregistrare, data corectă ar trebui să fie 4 ianuarie.

Dispoziția prin care mama își angajează fiul

Pe 4 ianuarie primarul Alexandrina Raclariu dă dispoziție pentru angajarea lui Valentin Raclariu. Interesantă este prevederea potrivit căreia contractul poate fi prelungit pe toată durata mandatului primarului. A doua zi este semnat contractul de management prin care ”primarul încredințează administratorului public organizarea, coordonarea și gestionarea activității aparatului de specialitate al primarului sau a serviciilor publice de interes local, pe baza obiectivelor și a indicatorilor de performanță stabiliți de comun acord”.

Când mama își dă seama că a încălcat legea

După 15 zile de activitate a administratorului public, cu condica semnată, primarul emite un document prin care recunoaște ilegalitatea petrecută în momentul angajării băiatului. Să remarcăm că de data aceasta au fost găsite exact paragrafele de lege care ar fi putut opri încălcarea acesteia. Imediat se semnează un acord mamă/primar-fiu/administrator public, prin care se cade la pace în privința încetării contractului.

Dispoziția de încetare a mandatului

Prin dispoziția nr. 7 din 20 ianuarie, încetează mandatul de administrator public al domnului Valentin Raclariu. Să remarcăm avizul de legalitate al domnului secretar Ursache, care a girat, dacă nu a reclamat nimănui ilegalitatea, și dispoziția de angajare a fiului doamnei primar. Nu știm când domnul secretar și-a făcut datoria, dar poate va fi interesată de acest aspect Instituția Prefectului.

A doua surpriză: mașina primăriei reparată în atelierul nepotului

Discuția cu doamna primar a avut și o a doua parte, la fel de interesantă și sinceră, uneori cu note de suprarealism.

– Doamna primar, aveți o mașină Toyota la primărie. Ni s-a spus că a fost reparată la un service al unei rude de-a dv. Este adevărat?

Toyota? Eu nu am reparat nici o mașină a primăriei, dar sigur știe domnul vice, el se ocupă de așa ceva. Îl chem acum.

-Dar era o rudă a dv. cel care s-a ocupat de reparații?

Între timp a sosit viceprimarul Ștefan Simionescu, pus imediat în temă de doamna viceprimar:

– Am reparat noi mașină Toyota la un service. Domnul reporter verifică o reclamație, dv. v-ați ocupat, totul s-a făcut legal.

Viceprimar: Da, am reparat-o de două ori, o dată în noiembrie și o dată acum două săptămâni.

Reporter: Unde anume a fost reparată și cum ați găsit service-ul?

Viceprimar: Mi-a zis de mașină un băiat din primărie, rudă cu fostul primar Zamfir, probabil de la el știam de service. Avem factură, avem tot ce trebuie.

Reporter: S-a făcut procedură pe SEAP sau doar pe bază de comandă?

Primar: Totul este legal. Chem acum pe cineva de la achiziții, să ne arate actele.

A sosit o doamnă, care nu a precizat foarte clar dacă este vreo procedură, dar ne-a pus la dispoziție, cu acordul primarului, o factură de reparații de aproape 4.000 de lei. Firma care a emis factura are sediul în Dobreni, se numește SC MYC Tractări SRL, iar factura este de 3.989 lei, deci nu era nevoie de achiziție pe SEAP.

Până la urmă am primit și răspunsul la întrebarea dacă service-ul aparține unei rude. ”Da, este vorba despre băiatul surorii mele, care are firma la Dobreni”, ne-a confirmat doamna Alexandrina Raclariu informația pe care o aveam.

Ce nu am reușit să aflăm este ce anume califica respectiva firmă să facă această reparație în afară de faptul că patronul este nepotul primarului de Crăcăoani. Oricum, dacă facem legătura între angajarea băiatului ca administrator de comună și comenzile pentru nepot, se creează imaginea unor obiceiuri care se doreau instaurate la nivelul Primăriei Crăcăoani.

O firmă cu început modest, dar ambițioasă

Societatea MYC Tracatări SRL din Dobreni aparține lui Micu Ionel și a fost înființată în 2017. Primele date oficiale despre firme apar pentru anul 2019, când cifra de afaceri este de 33.584 lei, profitul fiind contabilizat cu minus de 39116 lei. Firma avea atunci un singur angajat. De la Primăria Crăcăoani am primit un document lămuritor de ce nu s-a făcut achiziție pe SEAP, pe care-l publicăm pentru conformitate.

În legătură cu prețul pieselor care au intrat pe factură, am verificat la un service foarte serios prețurile. Cu precizarea că cei de acolo ne-au spus că și-ar dori să poată lucra cu asemenea adaosuri substanțiale.

De exemplu, rolă ghidare curea ar costa 230 de lei, față de 394 cât apare pe factură. Un alt exemplu, poziția 9, kit distribuție, față de 896 lei cât apare pe factură, prețul real ar fi 470 lei. Prețul primit de noi pe exact aceleași piese, la un service cunoscut pentru adaosul său substanțial, ar fi cu 40% mai mic. Ceea ce înseamnă că atelierul din Dobreni a făcut o afacere bună reparând mașina primăriei din Crăcăoani.

Despre conflictul de interese la nivelul unui primar

Conflictul de interese și regimul incompatibilităților în exercitarea demnităților publice și funcțiilor publice este reglementat de Legea 161/2003. În primul rând o definiție:

”Art. 70. Prin conflict de interese se înțelege situația în care persoana ce exercită o demnitate publică sau o funcție publică are un interes personal de natură patrimonială, care ar putea influența îndeplinirea cu obiectivitate a atribuțiilor care îi revin potrivit Constituției și altor acte normative”.

Cum funcționează legea la nivelul primarilor:

Art. 76. (1) Primarii și viceprimarii, primarul general și viceprimarii municipiului București sunt obligați să nu emită un act administrativ sau să nu încheie un act juridic ori să nu emită o dispoziție, în exercitarea funcției, care produce un folos material pentru sine, pentru soțul său ori rudele sale de gradul I.

(2) Actele administrative emise sau actele juridice încheiate ori dispozițiile emise cu încălcarea obligațiilor prevăzute la alin. (1) sunt lovite de nulitate absolută.

(3) Dacă în urma controlului asupra legalității actelor juridice încheiate sau emise de persoanele prevăzute la alin. (1) rezultă că alesul local în cauză a realizat foloase materiale, prefectul dispune, după caz, sesizarea organelor de urmărire penală competente sau a comisiilor competente de cercetare a averii, constituite potrivit Legii nr. 115/1996 pentru declararea și controlul averii demnitarilor, magistraților, a unor persoane cu funcții de conducere și de control și a funcționarilor publici.

(4) Orice persoană interesată poate sesiza, în scris, prefectul în legătură cu faptele prevăzute la alin. (1). Dispozițiile alin. (3) se aplică în mod corespunzător.

Fiul – rudă de gradul I

Potrivit dicționarului juridic, ”grade de rudenie, gradele de rudenie exprimă apropierea, mai mare sau mai mică, a legăturii de sânge dintre rude. Acestea rezultă din numărul de naşteri sau de generaţii care despart rudele în linie dreaptă şi, respectiv, din însumarea numărului de naşteri (sau de generaţii) care despart pe fiecare dintre rudele colaterale de ascendentul lor comun cel mai apropiat”.

Astfel, în linie dreaptă:

* părintele şi copilul sunt rude de gradul I;

* bunicul şi nepotul de gradul II ş.a.m.d.

în linie colaterală:

* fraţii şi surorile sunt rude de gradul II,

* unchiul (mătuşa) şi nepotul (nepoata) sunt rude de gradul III

* verii primari – de gradul IV ş.a.m.d.

Concluzia: doamna Alexandrina Raclariu este rudă de gradul I cu domnul Valentin Raclariu, deci se încadrează perfect în art. 76 din legea amintită. Rămâne de văzut în ce măsura prefectul de Neamț va considera necesar să se implice în condițiile în care ”fapta” a fost corectată chiar de către inițiatori. Cert este că timp de mai multe zile a existat un conflict de interese clar. Că nu au fost bani la mijloc, este o altă problemă, deși dacă omul a fost la muncă trebuia plătit.

Cazul de la Crăcăoani este, cel puțin până acum, singular în Neamț, probabil și în țară. Este greu de conceput că un primar să nu-și dea seama că încalcă legea în momentul în care își angajează fiul pe o funcție importantă, fără concurs, prin dispoziția sa. Angajarea presupunea delegarea atribuțiilor primarului către administratorul public, practic o delegare în familie. Argumentul că nu s-au produs avantaje patrimoniale este șubred în condițiile în care fiul a fost pontat. Iar argumentul că nu a primit bani, pentru că nu a fost la muncă, ne duc cu gândul la o angajare mai mult fictivă, mama fiind, în continuare, factorul decisiv în această ecuație de familie și administrativă.

Privită din altă perspectivă, angajarea fiului de către mamă, arată și nivelul de profesionalism și demnitate al funcționarilor din Primăria Crăcăoani. Secretar, consilier juridic, funcționar de la resurse umane au fost toți complici la această prostie administrativă. Cei de la resurse au găsit în lege doar ce folosea angajării, secretarul s-a prevalat de respectivul referat, consilierul juridic cine știe ce a mai consiliat, iar finalitatea este că instituția s-a făcut iremediabil de râs.

Valentin BĂLĂNESCU

*Material apărut în paginile ziarului Mesagerul de Neamț, nr. 481, săptămâna 11-17 martie.

One comment

  • anca

    martie 11, 2021 at 3:49 pm

    muiere tafnoasa care nu si-a insusit buna crestere, cei 7 ani de acasa si se crede “eu supremul”…Are la dispozitie institutia demisiei, cel putin de onoare…

    Răspuns

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *